2013-056-08-240
240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Já vám děkuji , pane poslanče . Nyní v rozpravě vystoupí s faktickou poznámkou paní zpravodajka . Prosím , máte své dvě minuty .
Poslankyně Jana Pastuchová
Já děkuji za slovo . Jenom budu reagovat , vaším prostřednictvím , na pana kolegu ohledně kompetencí . Souhlasím s ním naprosto , že některé kompetence by mohly převzít zdravotní sestry , ale bohužel lékaři se těch svých kompetencí hodně neradi vzdávají . Když se o tom začne diskutovat , tak spíše narážíme na problém ten , že lékaři své kompetence těm sestrám dát nechtějí . Děkuji .
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Já vám děkuji , paní zpravodajko , za excelentní dodržení času . Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Leoš Heger . Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka . Máte slovo , pane poslanče .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji za slovo , pane předsedající . Dobré dopoledne , paní poslankyně , páni poslanci . Dovolte mi , abych se jménem klubu TOP 09 a Starostové vyslovil k tomuto zákonu . Je pravdou , a řekli to již předřečníci , zejména pan kolega Svoboda , že zákon není dokonalý . On v době , kdy vznikl , vyvolal obrovskou revoluci a velikánské zmatky , které se velmi dlouho usazovaly , a zákon se i velmi špatně čte , protože jsou tam některé věci na přeskáčku , schované v různých kapitolách a je to prostě náročná záležitost . Zákon , který zde máme předložen jako novelizaci , ty věci trošku vylepšuje . Je to obtížné ten zákon udělat vylepšeními dokonalý v jednom kole a nepochybně se v tom vylepšování bude muset pokračovat , ale tentokrát jsou některé pozitivní věci přítomné . To , co já vidím jako nejrizikovější , není ten systém 4 + 1 u vzdělávání sester . Je to experiment , který se bude dlouhou dobu usazovat , bude se muset pozorovat a přizpůsobovat mu všechna exekutivní opatření , která má ministerstvo k dispozici , zejména pokud jde o otázku náplně činností jednotlivých kategorií a pokud jde o další profesní vzdělávání , které je u sester řízeno nařízením vlády . Čili je prostor i mimo rámec toho zákona nebo v rámci toho zákona , ale v exekutivní oblasti ten zákon dále upravovat , a ministerstvo by mělo mít útvar , který se pod hlavní sestrou této problematice věnuje jako útvar jeden z nejsilnějších . Je to jistě úkol velmi významný pro příští ministry . Riziko , které já vidím v té změně vzdělávání , není ani tak u těch sester , protože my i nadále budeme mít vysokoškolské sestry a nepochybně o ně bude zájem ze strany studentů , ale ten zákon původní v roce 2004 stvořil nové maturitní povolání zdravotnický asistent , povolání , které nyní bude racionálně přejmenováno na praktickou sestru , což se před pár roky zdálo nemožné , a vyhrožovalo se , že Evropská unie sestru má jako sestru diplomovanou a že to neprojde , teď jsem rád , že se zdá , že to projde , a budeme mít tedy praktickou sestru . Ta otázka je , kolik jich budeme mít . Už v současnosti těch zdravotnických asistentů je velmi málo , protože jejich angažmá na nemocničních odděleních je velmi slabé , protože nemohou pracovat samostatně , a všichni tedy buďto ze zdravotnictví odcházejí , nebo jdou dále studovat a nepovažují to vzdělání ani pak následnou praxi za atraktivní . V tom zákoně bylo potřeba říci , že zdravotničtí asistenti budou mít možnost pracovat samostatně . Ten zákon to říká , ale kombinace v oblasti 4 + 1 vzdělávání , tzn . , že ta atraktivita praktické sestry bude pomenšena tím , že pravděpodobně velká většina absolventů maturitního studia praktické sestry s vidinou , že má před sebou jeden rok nástavby na vyšší odborné škole , odejde do toho sesterského povolání kvalifikovaného , k diplomovaným sestrám . Je to dobře , snad to tedy posílí objem těch našich plnokrevných sester , ale pomocné praktické sestry velmi pravděpodobně vymizí a plíživě se tak vrátíme do stavu , který zde byl před 20 lety , kdy spektrum sesterského povolání nebylo v tom nižším konci doplněno těmi pomocníky , kteří dělají nižší ošetřovatelské práce , a znovu tedy kvalifikované sestry budou v situaci , kdy jim nezbude nic jiného než dělat i ty nižší činnosti , které by dělat nemusely . Já s tím nechci strašit , řekl jsem , že je to experiment , který je potřeba sledovat , je potřeba dolaďovat v průběhu zákon těmi exekutivními opatřeními , abychom tato rizika eliminovali , a proto tady o nich mluvím . Dovolte mi ještě dvě zmínky , které se týkají pozměňovacích návrhů . Ten jeden se týká návrhu , který zde přednesl kolega Kaňkovský , aby byly staženy změny nomenklatury u farmaceutických asistentů . Musím říct , že jeden z problémů stávajícího zákona stále zůstává nomenklatura povolání , zejména v tom , že jednotlivé úrovně vzdělání nemají jednotnou nomenklaturu , tak aby asistent byl výše nebo níže , a na druhou stranu laborant výše nebo níže , ale aby to bylo konzistentní . Je to zpřeházeno na přeskáčku , personalisté s tím měli při zavádění v roce 2004 obrovské problémy , dnes je má každý , kdo do toho zdravotnictví nově vstoupí , vštípit si , jak to vlastně s těmi jednotlivými povoláními je , a pacienti se v tom už vůbec nevyznají . Jediná možnost je pokud možno tedy , není - li v našich silách udělat radikální změnu a všechno to přestavět do nějaké logické struktury , do té nomenklatury již příliš nezasahovat , protože ten zmatek by se znovu vrátil do nějakého začínajícího bodu . Takže já tímto děkuji kolegovi Kaňkovskému , že od toho záměru ustoupil . Poslední , co řeknu , je upozornění na můj pozměňovací návrh pod body E 3 a E 4 , který navrhuje , aby nižší zdravotnická povolání nebyla zatížena zákonnou povinností celoživotního vzdělávání . Při vší úctě k sanitářům , řidičům sanitek se domnívám , že tak jak zákoník práce přikazuje každému zaměstnavateli , aby si hlídal kvalitu svých zaměstnanců , že toto je u těch povolání dostatečné , aby byli seznamováni s novinkami v jejich činnosti , a nesl za to zodpovědnost zaměstnavatel , nikoli ti samotní pracovníci , zatímco celoživotní vzdělávání při vší administrativní a organizační náročnosti , a to oprávněné náročnosti , aby zůstalo rezervované jenom pro ta vyšší povolání , která musí zastávat lidé , kteří jsou svým způsobem kreativnější a lépe se samostatně orientují a mají vyšší odpovědnosti . Tam tedy ta výjimka povinnosti celoživotního vzdělávání u těchto zdravotníků je zcela namístě , u těch nižší to podle mě namístě není . Není to smrtelná záležitost , ale snížilo by to zase o kousek administrativu ve zdravotnictví , která je velmi náročná . A pokud ten zákon projde , bude dobře , pokud ne , musím aspoň pochválit ten zákon v tom , že administrativu částečně již nyní snižuje , a na rozdíl od předchozích řečníků si myslím , že to je , snížení té administrativy , velmi namístě . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name