2013-055-01-002
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 501/6/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodajovi a otevírám rozpravu . Jako první samozřejmě paní senátorka Jitka Seitlová . Má právo vystoupit v rozpravě a odůvodnit rozhodnutí Senátu . Paní senátorko , máte slovo .
Senátorka Jitka Seitlová
Děkuji , pane předsedající . (Ohlíží se do vládních lavic.) Nevidím tady zástupce -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Je tu jen jeden člen vlády , ale musí vám to stačit , paní senátorko .
Senátorka Jitka Seitlová
Teď přemýšlím s oslovením . Vážený pane ministře , ještě jednou vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte , abych vás seznámila s tím , co předkládá Senát k vašemu zvážení tak , abyste rozhodli o návrhu , který je vám předložen ze Senátu . Senát zařadil tisk na svou 4 . schůzi a projednal jej dne 16 . ledna 2017 , kdy svým usnesením číslo 37 rozhodl vrátit návrh novely zákona se 40 pozměňovacími návrhy zpět Poslanecké sněmovně k novému rozhodnutí . Projednání návrhu novely zákona bylo v Senátu stejně jako v Poslanecké sněmovně provázeno delší živou diskusí . Témata vystoupení senátorů se týkala zejména odlišných postojů k rozsahu , cílům a podmínkám ochrany přírody právě v Národním parku Šumava . Pozornost věnovaná Národnímu parku Šumava , tak jak o tom hovořil pan prezident , je především dána začleněním řady obcí přímo do chráněného území a současně dílčím zájmem na intenzivnějším hospodářském a rekreačním využití tohoto rozlohou největšího národního parku u nás . Při projednání na plénu Senátu bylo předloženo 54 pozměňovacích návrhů . Těsnou většinou 38 hlasů při kvoru 37 hlasů byly jedním společným hlasováním přijaty pozměňovací návrhy , se kterými si dovolím vás teď v 16 , resp . 15 bodech seznámit , protože se vede široká mediální debata a není vždy jasné , co bylo přijato . Věřím , že mnoho z vás se samozřejmě s těmi pozměňovacími návrhy detailně seznámilo , přesto si myslím , že je třeba jednoznačně krátce říct , co bylo přijato a co Senát tedy předkládá . Za prvé se tedy vypouští základní definice národního parku a vypouští se z ní dlouhodobý cíl ochrany nerušeného vývoje přírody na převažující ploše parku . Dále rozvoj obcí a krajů , vzdělávání , turistika a rekreace má mít na celém území národního parku stejnou prioritu jako ochrana přírody . Umožňuje se měnit vodní režim s cílem zlepšení retenční schopnosti krajiny na celém území parku . Návrh zákazu používání pyrotechniky schválený Poslaneckou sněmovnou se mění pouze na zákaz používání pyrotechniky se zvukovými efekty . Rozšiřuje se výjimka možnosti používání biocidů mimo zastavěná území nejen v zahradách , ale také v lesních školkách . Ruší se možnost používat biocidy v budovách mimo zastavěná území . Klidová území budou moci být navrhována a vyhlašována pouze v zóně přírodní a přírodě blízké . Stanovuje se , kdy je možné rušit vyhrazené cesty nebo trasy . V definici zóny přírodní se umožňuje nerušený průběh pouze - a teď se tam přidalo slovíčko přirozených přírodních procesů . Z definice zóny přírodě blízké se vypouští cíl , kterým je obnova přírodě blízkých ekosystémů . Zařazení území , která nesplňují charakteristiku zón pro zařazení do jednotlivých zón ochrany , se omezují nejvýše na 10 % . Doplňuje se , že při vymezení a změnách jednotlivých zón , které stanoví MŽP vyhláškou , bude podkladem zhodnocení plnění účelu a cílů jejich vymezení . Vypouští se 15 leté moratorium na změny jednotlivých zón od nabytí účinnosti vyhlášky . Pro provádění výjimečných zásahů , vyjmenovaných výjimečných zásahů v přírodní zóně , se vypouští podmínka jejich nezbytnosti z důvodu ochrany života , zdraví osob a majetku . Preventivní opatření proti vzniku lesních požárů lze provádět podle našeho senátního návrhu bez předchozího projednání s orgánem ochrany přírody a zohledněním cílů národního parku . V zóně přírodní lze , pokud to není v rozporu s cílem ochrany , provádět regulaci nejen spárkaté , ale veškeré zvěře . Stanovuje se , že v přírodní zóně má být prováděna údržba a veškeré opravy cestní sítě , stejně jako značení a údržba běžkařských tras . V zóně kulturní krajiny nelze provádět opatření , která jsou v rozporu s účelem národního parku . Tam je to tedy změněno - původně tam bylo která ohrožují předmět ochrany , nyní tam musí být přímo v rozporu . Vypouští se definice rady národního parku jako iniciativního a konzultačního orgánu pro záležitosti příslušného národního parku . Návrh zón národního parku , klidových území , cesty , trasy navržené v klidových územích je orgán ochrany povinen dohodnout nově se všemi zástupci obcí a krajů zastoupenými v radě . Nedojde - li k dohodě , rozhodne MŽP o námitkách obcí a krajů ve správním řízení . Vypouští se výjimka pro lesy zařazené do přírodní zóny , podle které se neměly zahrnovat do výčtu závazných ustanovení hospodářských lesních plánů . Stanovuje se , že mimo území zastavěné a zastavitelné plochy obcí , nyní vymezené ve třetí zóně ochrany přírody v Národním parku Šumava , se považují za zónu kulturní krajiny tyto oblasti až do doby vymezení zón podle novely zákona . Toto tedy jsou pozměňovací návrhy , které byly přijaty tou těsnou většinou jednoho hlasu . Při následném hlasování na plénu Senátu se senátoři naprostou většinou 68 až 70 hlasů shodli na nápravě legislativních a legislativně technických nedostatků , jako například upřesnění složek záchranného systému , které mají v nezbytně nutných případech vstup do všech částí národního parku , sjednocení odkazů , práv a povinností , ve kterých byly některé nepřesnosti . Upřesnilo se také právo na náhradu vzniklou vlastníkovi nebo nájemci pozemku , pokud je povinen zdržet se zásahů měnících významně stav pozemku do doby vyhlášení záměru území za zvláště chráněné . Vážené poslankyně , vážení poslanci , z výše uvedeného stručného přehledu Senátem přijatých pozměňovacích návrhů je zřejmé , že Senát se rozhodl posílit pozici obcí , zmírnit některé podmínky ochrany a rozšířit nad podmínky stanovené v Poslanecké sněmovně možnosti dalšího využití území mimo vlastní cíl ochrany přírody . V konečném hlasování se pro vrácení návrhu novely zákona vyslovilo 54 ze 72 senátorů , 11 bylo proti . Z pozice , resp . z role garanční zpravodajky Senátu a mého pověření předložit výsledky projednání v Senátu vám , poslancům a poslankyním , žádám Poslaneckou sněmovnu o vyslovení souhlasu s novelou zákona ve znění postoupeném ze Senátu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name