|

2013-044-11-231

231. Ústní interpelace

Date2016-05-05
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/231
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b36823101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci. Prosím, pane premiére, máte slovo. Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka Děkuji. Vážené poslankyně, vážení poslanci, samozřejmě vláda může vykonávat a vykonává svá práva prostřednictvím konstrukce, která je stanovena příslušnými zákony. To znamená, je zde řídicí výbor Českých drah, jehož členy jmenuje a odvolává vláda. V tomto řídicím výboru Českých drah jsou zastoupeni příslušní zástupci jednotlivých ministerstev, kteří jsou tam těmito ministerstvy nominováni. To znamená, vliv vlády a vliv státu na působení Českých drah je uplatňován skrze zástupce jednotlivých resortů v řídicím výboru Českých drah. Současně je také uplatňován skrze zástupce v dozorčí radě Českých drah. Tyto zástupce nominuje právě tento řídicí výbor. Pokud jde o spor, který zde byl popsán, tak chci jenom říci na úvod velmi stručně, že České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380, lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první lokomotivy obdržel v roce 2013. To znamená, to je počátek toho sporu, ke kterému došlo. Dnes ta situace je taková, že na základě výroku arbitráže koncem roku 2015 České dráhy podaly žalobu u obecného soudu a rovněž podaly trestní oznámení pro okolnosti, jež provázely vydání rozhodčího nálezu. V žalobě České dráhy žádají zrušení rozhodčího nálezu v plném rozsahu. Soud si vyžádal podklady od žalobce. Zatím podle mých informací v této věci nebylo nařízeno jednání. V případě, že by České dráhy s tímto svým návrhem uspěly, tedy v případě zrušení rozhodčího nálezu, se celý spor vrací na začátek, to znamená, znovu k Rozhodčímu soudu. Jinak také platí, že ministr dopravy se rozhodl podat podnět k Evropské komisi na přezkoumání, jestli rozhodčí nález není v rozporu s veřejnou podporou. Ten hlavní důvod, který vedl orgány Českých drah k zaplacení částky cca 460 milionů korun, především tím hlavním důvodem byla tedy existence pravomocného rozhodnutí Rozhodčího soudu. České dráhy byly opakovaně vyzvány k platbě a hrozily úroky z prodlení s dalšími škodami. Jednání o smírném řešení skončila neúspěšně. Škoda Transportation odmítla návrh Českých drah. To znamená, České dráhy po posouzení celkové situace se rozhodly k tomu, že tuto částku zaplatí. Nicméně pokračuje spor, který jsem zde popsal a který se týká otázky příslušného rozhodčího nálezu a budeme si muset počkat na výsledek rozhodování soudu o těchto návrzích, které předložily České dráhy. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Doplňující otázka pana poslance. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Bendl Nicméně, pane premiére, musíte uznat, že po takto silných slovech místopředsedy vlády Babiše a ministra Ťoka, kde mluví o skandální situaci, o tom, že došlo k něčemu, co je téměř řeknu nezákonné apod., a mezitím se sejde zcela mimo oficiální sál skupina lidí, kteří nepředstavují vlastní řízení Českých drah, přesto předseda dozorčí rady, bývalý člen nebo manažer Agrofertu, vedení poslaneckého klubu ANO, zkrátka lidé, kteří nemají přímo co do činění s celou touto kauzou, a najednou dojde k zaplacení celé této miliardové částky, tak to prostě není standardní postup a očekávám od vás, pane premiére, že jej odsoudíte a že přijmete opatření, aby se takovéto věci neděly, neboť v případě Českých drah zcela určitě můžete jako premiér dosáhnout na výměnu například členů dozorčí rady apod.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name