2013-044-09-040
40. Návrh poslanců Soni Markové, Stanislava Grospiče, Stanislava Mackovíka, Miroslava Opálky a Josefa Šenfelda na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 393/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Zavadilovi . A nyní s faktickou poznámkou ještě pan poslanec Pilný . A potom řádnou . Ano . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , pane předsedající . Jenom bych připomněl základní ekonomická pravidla . Zaměstnanost a veškeré benefity , které vyplývají pro zaměstnance , jsou na základě fungující ekonomiky . Ta vytváří udržitelnou zaměstnanost , a ne obráceně . To , že ekonomika funguje , je samozřejmě zásluhou možná jistého úsilí vlády . Jistě je to i zásluhou všeobecného pohybu ekonomiky směrem vzhůru , ale je to především zásluha podnikatelů . Podnikatelé , kteří tady , jak bylo zmíněno , mají benefit řádově několik miliard , protože byla zavedena karenční doba , tak jenom bych chtěl říct , že tito podnikatelé vytvářejí to , co státní rozpočet rozděluje , a umožňují tedy především levé straně spektra , aby dávala velmi neuvážené volební sliby a ty peníze spotřebovávala takovým způsobem , že samozřejmě je to na hraně nebo za hranou populismu . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . To byla faktická poznámka pana poslance Pilného . Nyní faktická poznámka pana poslance Opálky . Řádně přihlášený je pan poslanec Vilímec . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , pane místopředsedo . Chtěl bych reagovat na pana předsedu hospodářského výboru . Ano , to je pravda . To , co se vytvoří v prvním a druhém odvětví , to je základ , co se přerozděluje i ve třetím odvětví a s čím může počítat státní rozpočet . Ale zaměstnavatel bez zdravých zaměstnanců by toho moc nevyprodukoval . Rozumím tomu , když někdo hájí svůj zisk a nerad se toho zisku aspoň z části vzdává , ale není tak dávno , co platili zaměstnavatelé ne dva , ale tři týdny nemocenské . Já bych to dal na měsíc , protože do toho měsíce by se vyřešily aspoň ty krátkodobé . My jsme to vrátili zpátky na dva , ale při těch třech měsících nikdo nezkrachoval . A jestli ekonomika funguje na tomto principu , tak se potom ptám , jak je možné , že to funguje v Německu , kde platí zaměstnavatel rok 90 % , ne 60 % , a v případě uzavření kolektivních smluv 100 % náhrady ušlého výdělku . To je vše . (Potlesk z lavic KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Opálkovi . A nyní pan poslanec Vilímec , řádně přihlášený do obecné rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , já jsem vystupoval již v prvním čtení k tomuto návrhu zákona . A také jsem dával návrh na zamítnutí . Teď mě předešel pan poslanec Pilný , takže mohu pouze se připojit pak k tomuto návrhu na zamítnutí v podrobné rozpravě . Tady se používají určitá data . Ono se vždycky většinou vzpomíná to , co se tomu řečníkovi hodí . A to , co se nehodí , tak se většinou neuvádí . Ta karenční doba byla vlastně definitivně zavedena , nebudu se vracet do historie s těmi ústavními soudy , byla definitivně zavedena od 1 . ledna 2009 . A v této souvislosti je třeba ještě zmínit , že od 1 . ledna 2009 došlo zároveň také ke snížení sazeb nemocenského pojištění . Je pravda , že zaměstnavatelé platili o jedno procento méně . Ale také se zrušila povinnost pro zaměstnance , ti platili 1,1 procenta , takže od 1 . ledna 2009 přímo zaměstnanci neplatí nemocenské . Od 1 . ledna 2009 neplatí nemocenské pojištění . Takže je potřeba to vnímat , řekněme , v komplexní podobě . Myslím , že je běžnou zásadou v těch pojistných systémech , to se netýká jen nemocenského pojištění , aby si prostě drobné újmy nesl pojištěnec sám . A (nesrozumitelné) systémy pojišťuje pouze od škody nějakého většího nebo určitého rozsahu . Takto to bylo nastaveno . Když jsem návrh zákona pročítal , tak je v odůvodnění neuvěřitelně stručný . Tam vlastně celkem nic není . Myslím , že to neodpovídá významu té změny , pokud by byla provedena . To , co se stalo v sociálním výboru , tam byl načten komplexní pozměňovací návrh , který vlastně je úplně shodný s tím původním návrhem , pouze původní návrh neřešil otázky navazujících zákonů , takže komplexní návrh jaksi řeší teď i novely příslušných zákonů , jinak je to úplně totožné . Chtěl bych také upozornit na to , že v zásadě před rokem 2009 platilo , že za první tři dny nemoci příslušelo nemocenské ve výši 25 % vyměřovacího základu . V zásadě pokud by byl schválen tento návrh zákona v podobě , jak byl předložen , a žádné asi jiné pozměňovací návrhy se nechystají , tak by zaměstnavatelé i za ty první tři dny museli platit 60 % vyměřovacího základu po redukci . Takže to by bylo samozřejmě obrovské zatížení zaměstnavatelů . Paní navrhovatelka zde mluvila o tom , kolik nedoléčených pacientů si musí brát dovolenou . Nechci polemizovat s těmi údaji , s těmi statistikami . Mohl bych nabídnout také další statistiky . Protože jenom v těch prvních pěti letech počet ukončených případů dočasné pracovní neschopnosti v zásadě se snížil téměř o polovinu . To je také potřeba říci . Je také potřeba říci , že klesl i výrazně počet prostonaných kalendářních dnů . Teď tady nechci debatovat o tom , jestli se to zneužívalo , využívalo a podobně . V každém případě ten efekt , který byl spojen se zavedením karenční doby , je podle mého soudu nezpochybnitelný a jakákoli snaha o zrušení karenční lhůty je samozřejmě věc populární ve vztahu k zaměstnancům , ale výrazným způsobem by poškodila zaměstnance (zaměstnavatele?) . To myslím nikdo , nebo aspoň z těch pravicových politiků nikdo nechce , protože ti zaměstnavatelé vytvářejí samozřejmě ten produkt , který se pak rozděluje . Nebudu opakovat to , co tady zaznělo z úst i pana předsedy Pilného . Důvodová zpráva vlastně vůbec neuvádí , jaký by to mělo dopad do státního rozpočtu a podobně . To myslím , že je také vada tohoto návrhu zákona . A nepodařilo se to změnit ani v průběhu jednání na výborech . Tam v zásadě hlasovali sociální demokraté se zástupci Komunistické strany Čech a Moravy , proto neprošlo to zamítnutí a proto byl návrh v té komplexní úpravě doporučen z výboru . Ale mám takový pocit , že kdyby tam bylo trochu jiné složení , protože na pravé straně chyběli poslanci , tak že by tomu bylo přesně naopak . Za Občanskou demokratickou stranu , za pravicovou opozici , jsem jednoznačně proti tomu , aby se ta karenční lhůta rušila , a připojuji se k panu poslanci Pilnému v podrobné rozpravě k jeho návrhu na zamítnutí . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name