17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekSamozřejmě.Zjednávámklid,paneposlanče.Poslanec František LaudátDěkuji.Rozvojosobnostičlověka,kterýbudevybavenpoznávacímiasociálnímizpůsobilostmi,mravnímiaduchovnímihodnotami.Dálezískánívšeobecnéhovzdělánínebovšeobecněodbornéhovzdělání,pochopeníauplatňovánízásaddemokracieaprávníhostátu,základníchlidskýchprávasvobodatd.Pochopeníauplatňováníprincipurovnostimužůaženvespolečnosti,zadalšíutvářenívědomínárodníastátnípříslušnosti,pochopeníaosvojenízásadapravidelvycházejícíchzevropskéintegraceprosoužitívnadnárodnímimezinárodnímměřítku,poznánísvětovýchkulturníchhodnotatradic,utvářenírespektuketnické,národnostní,kulturní,jazykovéanáboženskéidentitěkaždého,pochopeníaosvojeníevropskýchkulturníchhodnotatradichumanismuvycházejícízduchovníhoodkazuantikyakřesťanství,získáváníauplatněníznalostíoživotnímprostředíaochraněatd.Apaktamnásledujeto...Mátezasevelmipodrobnézdůvodnění.Dalšíjenávrh,kterýmátevsystémupodčíslem-opětkolegyněNinyNovákové-podčíslem3677.Zaseřeknu,čehosetozhrubatýká.NávrhvycházízpovinnostirodičůzajistitvzdělávánísvýchdětíazároveňzÚstavougarantovanýchprávotomtovzdělávánírozhodovat.Jedinýmpraktickýmomezenímrodičovskýchprávjepovinnáškolnídocházka,kterájezákonemurčenanadevětletpočínaješkolnímrokem.Právonapředškolnívzdělávání,kteréjeaktuálnězaručenoposlednírokpřednástupemdozákladníškoly,jevpraxigarantovánoobcí,kdemádítětrvalýpobyt,považujemezaprospěšnouslužbustátuvůčirodině.Považujemerovněžzapozitivnízáměrposunouthranicistátemgarantovanéhopředškolníhovzdělávánínačtyři,případnětřirokyvěkudítěte.Adáletammátezdůvodnění.Aposlednípozměňovacínávrhmátevsystému-opětposlankyněNinyNovákové,kterýsiosvojuji-podčíslem3678.Azasecílemnávrhujeposílitvědomíspoluodpovědnostižákůastudentůnaúspěšnémprůběhuvzdělávacíhoavýchovnéhoprocesuveškolách,podpořitobčanskévzdělávánížákůastudentů,posílitatmosféruvzájemnéspoluprácevšech,kteříovlivňujíprostředínakonkrétníškole.Týkáse-abyvlastněpodnětyorgánůžákovskéastudentskésamosprávysezabývalatakéškolskárada,abybylazajištěnazpětnávazba,tudížabyžácibraliizasvé,žeškolajeijejichinstitucí,kamnejsounucenichodit,alekdesetakérozhodujíotom,diskutovat,dávatnávrhy,případněspolurozhodovat.Takžetolikjenomvestručnosti,kvalifikovaněsiprosímpřečtětedetailyvtěchpozměňovacíchnávrzích,vdůvodovýchzprávách,kteréjsouzpracoványvelmiprecizně.Jádoufám,žejevetřetímčtenípodpoříte.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Mámzdejednufaktickoupoznámku,panposlanecBrázdil.Prosím,paneposlanče.Poslanec Milan BrázdilDěkujizaslovo.Jáseobávám,žemožnábychsepopaníkolegyniČernochovéužnedostalkeslovu,takjenomjednutechnickouzáležitost.Slyšeljsem,ževtétonovelejeřešenaiinkluzedoprvníidodruhétřídy.(Hlas v sále: Není.)Není.Není,takdobře,takjsemsespletl,nicméněpřesto.Přestobychsechtělzeptat-víte,učitelévsoučasnédobějsouspíšperzekvovánitěmidětmi.Nadávajíjim,vyhrožujou,dělajírůznévěcičkynafaceuapodobně.Máučiteldneskanějakoumožnostnebohranice,kamažmůžezajítvevýchovětohoděcka?Nevevýuce,tammáasipravidla,alevevýchově.Jsounějakápravidladanáproučitele,jaksemůžouzachovatvůčitakovémutodítěti?Můžouhozaškudlit,můžouhonějakfyzickyumravnit?Jetootázka-jánevím,asinedostanuodpověď,alebylatojenomtechnickápoznámka.Děkuji.