2013-039-09-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji paní poslankyni a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Dobešovou . Připraví se pan poslanec Laudát .
Poslankyně Ivana Dobešová
Vážená paní předsedající , dámy a pánové , dobrý podvečer . Dovolte mi , abych i já se vyjádřila k sněmovnímu tisku 611 v obecné rozpravě . Nechci se dotýkat novely školského zákona jako takové , ale ráda bych se zmínila o záležitosti maturitní zkoušky z matematiky jako povinného maturitního předmětu . V novele zákona je dána vybraným oborům , které jsou vyjmenovány v nařízení vlády , povinnost maturovat čtyři roky poté od 1 . září 2016 . Já se domnívám , že takto zvolený krok k dosažení povinné maturitní zkoušky není správným postupem . V současné době v České republice je přibližně dvě stě rámcových vzdělávacích oborů , které jsou ve vzdělávací soustavě zařazeny . Tímto krokem v novele se dostáváme k tomu , že pouze některé vyjmenované obory mají zařazeny do společné části maturitní zkoušky povinný předmět matematiku . Myslím si , že záměr je to dobrý . Myslím si , že důvodová zpráva také říká , že v dalším postupném kroku bude tento předmět zařazen i do jiných dalších oborů . Myslím si ale , že z hlediska strategického je tento krok nešťastný . V současné době je v nabídce středních škol daleko více nabízeno oborů nebo počet míst , než je počet uchazečů . Jsou střední školy , které v maturitních oborech jsou naplněny ze 60 % . A já , protože jsem ve funkci ředitelky školy už šestnáct let , přesně vím , jaká je rozhodovací strategie žáků , budoucích studentů střední školy , ale i rodičů . Není to : udělejme všechno pro to , abych dosáhl svého nejvyššího stupně vzdělání v daný moment maturitní zkoušky . Je to : jdu cestou nejmenšího odporu dosažení maturitní zkoušky . A přiznejme si na rovinu , že vyjmenujeme - li v nařízení vlády obory , ve kterých bude povinná maturitní zkouška , tak tyto maturitní obory stavíme svým způsobem do hendikepu při výběru , protože jistě se v těch 160 dalších najdou příbuzné obory bez povinné maturitní zkoušky z matematiky , a tudíž studenti téměř dosáhnou podobného cíle při daleko nižší snaze . Rozumím tomu kroku , proč byl takto učiněn . Ve zbývajících rámcových vzdělávacích programech prostě matematika není dopracována v takovém počtu vyučovacích hodin , aby mohla být odmaturována v té první fázi . Ale myslím si , že si ministerstvo neuvědomilo , jak se chová vlastně v přirozeném prostředí uchazeč o studium na střední škole . Dám vám příklad jednoho oboru , který je zařazen právě do toho výčtu nařízení vlády , je to maturitní obor agropodnikání . Tento obor už v současné době má pět maturitních předmětů - tři profilové , tedy té odborné části , a dva ve státní . Přidáme mu tedy šestý - matematiku . Takový student ale v podstatě dostane úplně stejný certifikát jako student gymnázia , který v současné chvíli maturuje pouze ze čtyř maturitních předmětů a z toho - a teď mě poslouchejte dobře - ve státní i profilové části může maturovat ze stejných předmětů , tedy vlastně ze dvou předmětů . A my říkáme , že oba tito studenti mají naprosto shodnou maturitní zkoušku . U studentů odborných škol se jeden předmět profilové maturitní zkoušky většinou skládá jako soubor z několika dílčích předmětů , které student studoval v průběhu studia . Tudíž vezmu - li jeden odborný předmět , může se skládat klidně z předmětů pěti . Tedy snažíme se v tuto chvíli srovnat , přeženu - li to , hrušky s jablky a očekáváme , že nám vyjdou jablka . Musím přiznat , že v době , kdy my říkáme , že potřebujeme podporovat technické a přírodovědné předměty , dostáváme paradoxně tyto technické a přírodovědné předměty do hendikepu . Vlastně říkáme , že budou daleko náročnější , a ony jsou a budou tedy ještě náročnější než na jiných oborech , a tudíž z logiky věci studenti nebudou v první řadě vyhledávat tyto obory . Vracím se opět k oboru agropodnikání . Agrární komora v jednom okrese udělala průzkum , kolik zaměstnanců budou podniky v okrese potřebovat do roku 2020 vyměnit . Dostali odpovědi pouze od sedmnácti respondentů a k tomu ještě části dalších a vyšlo jim nepředstavitelné číslo - do roku 202 pouze v jednom okrese bude potřeba vyměnit 764 zaměstnanců . Většina z nich s maturitní zkouškou . Vezmu - li že v tomto okrese vychází v průměru ročně kolem třiceti absolventů střední školy se zemědělským oborem , tak je to skoro nezvládnutelné . A my ještě říkáme , že tyto obory postavíme do hendikepu . Já prosím , abyste vzali v úvahu tato fakta , která se snažím zde přednést , a v momentě , až budete hlasovat o mém pozměňovacím návrhu , který bych ráda načetla v podrobné rozpravě , mě v mém záměru snížit počet maturitních oborů s maturitní zkouškou z matematiky podpořili . Všem vám děkuji , těm z vás , kteří jste vydrželi věnovat pozornost mé řeči , a v podrobné rozpravě načtu můj pozměňovací návrh . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name