2013-039-09-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně . Nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Hubáčkovou . Připraví se paní poslankyně Dobešová . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Gabriela Hubáčková
Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , paní ministryně , kolegyně , kolegové , domnívám se , že novela představuje celkem zdařilý pokus o zásadní krok ke zkvalitnění vzdělávací soustavy . Obsahově se soustřeďuje na řešení dvou vleklých problémů regionálního školství a za výrazně pozitivní považuji to , že konečně se začíná s řešením na vstupech do vzdělávacích stupňů na rozdíl od dosavadní praxe , kdy se řešení hledalo až na výstupu . Velmi důležité je zde to , co je skryto v podtextu celé novely , že si stát konečně uvědomuje svou úlohu řešit poptávku po smysluplném vzdělání . Obdobně lze hodnotit i požadavek na jednotné přijímací zkoušky uchazečů o maturitní obory studia . Hlasem zdravého rozumu promlouvá i snaha o určité vyrovnání vzdělávacích šancí před nástupem do základní školy zavedením povinnosti předškolního vzdělávání . Zaznívají zde námitky , že novela omezuje svobodu jednotlivce a lidská práva , a já naopak připomínám základní funkce vzdělávací soustavy . I když zavedení povinného předškolního vzdělávání není zdaleka řešením všech problémů , patří mezi opatření považovaná ve většině Evropy za účinná . Problémy , které vidím v souvislosti s jeho zavedením , se týkají poněkud velkého optimismu čísel , a to ve vaší důvodové zprávě ohledně kapacit mateřské školy . Pokud si dobře vzpomínám , v roce 2014 byl uváděn deficit míst 56 tisíc , a proto byl zřízen fond na rozvoj kapacit mateřských a základních škol . Vypadá to , že funguje naprosto zázračně , protože jestliže stoupne v roce 2017 počet dětí o 11 500 při souběžném poklesu populace ve věku 3 - 5 let o téměř 30 tisíc , pak by mě zajímalo , jak došlo Ministerstvo školství k závěru , že v mateřských školách bude přebývat 60 - 76 tisíc míst . V tuto chvíli z toho vychází , že mezi rokem 2014 a rokem 2017 narostou kapacity o 100 tisíc míst . Druhým zmiňovaným opatřením na vstupu je zavedení jednotných přijímacích zkoušek pro přijímání ke studiu v maturitních oborech . Je zřetelně rozumnější vytřídit uchazeče předem než rozpoutat na závěr genocidu maturantů , jak to probíhalo letos . Samo zavedení povinné maturity z matematiky je v době technologií více než potřebné , pokud nechceme být jenom národem pasivních uživatelů dovážených technologií . V této části novely lze kladně hodnotit rozložení nutných opatření do přiměřeného času a velmi citlivé vynětí uměleckých oborů . Jenom lituji , že obdobně citlivě se nepřistupuje k problémům integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami . Nejostudnější je § 16 . Domnívám se , že základní škola se všemi podpůrnými opatřeními současný stav nenahradí . Učitel bude muset udělat a sledovat individuální vzdělávací plány , rozhodnout a zajistit podpůrná opatření , vymyslet další individuální vzdělávací plány pro mimořádně nadané dítě , sledovat práci asistenta , nehledě na to , že jistě ruší jenom svou přítomností i komunikací s dítětem . A to nemluvím o nutné spolupráci s poradenskými zařízeními a vedením školy . Stává se , že asistent sám pracuje s dítětem mimo třídu bez dohledu učitele , a to je úplně scestné a výsledky tomu odpovídají . Dále musí hodnotit práci ostatních , možná i ukázněných dětí , vyložit látku , vyhodnotit hodinu a další běžné povinnosti . Do toho chce několik dětí na WC , pít , pod lavicí trápí mobil a celé toto divadlo se musí zdokumentovat pro případné kontroly . Mám pocit , že se tady stává už skoro zvykem ve všem , co funguje , že musí být náhle jinak . Návrat ke společnému vzdělávání považuji za skok zpět . Už teď vede ke zřizování soukromých zařízení a povede k ještě větší segregaci dětí , které nestíhají , a to naprosto bez ohledu na etnikum . Celá legrace a obchod s podpůrnými pomůckami bude stát ve výhledu docela dost financí . Ti , kteří dosud nechápali význam vzdělání , rozhodně na tom nebudou při společném vzdělávání lépe a zbytek dětí bude tratit na příležitostech . Speciálních pedagogů s praxí a opravdovou kvalifikací bude málo a mnozí si najdou uplatnění jinde . Tak trochu navíc je do této novely začleněn § 172 a o zřízení Národní rady pro vzdělávání , i když není to nic proti ničemu a v podstatě se jen něco zřizované nahodile ad hoc zřizuje zákonem . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name