2013-039-09-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji , pane poslanče . Další v pořadí je paní poslankyně Putnová , která zde není přítomna , tudíž její přihláška propadá , to samé paní poslankyně Černochová , paní poslankyně Maxová . A nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Nohavovou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Alena Nohavová
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , ve svém příspěvku se zaměřím na tu část novely , která pojednává o předškolním vzdělávání . Novela zákona nově zavádí povinné předškolní vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy . Vzdělávání v mateřských školách v České republice patří k nejlépe propracovaným , ale povinnost předškolního vzdělávání dosud v České republice není na rozdíl od jiných států , které mají povinné předškolní vzdělávání i od tří let věku dítěte . Například mohu uvést Maďarsko . Návrh MŠMT vítám . Novela zavádí povinné předškolní vzdělávání , ale nezavádí povinnou docházku . Neznamená to rozšíření povinné docházky , povinné školní docházky na deset let , jak zaznívá v rozpravě . A to je rozdíl . Docházka do mateřské školy zůstává ve stejném režimu jako nyní . Stačí omluva od rodičů , nebude se vyžadovat žádné lékařské potvrzení . I dnes rodiče musí děti omlouvat . Cílem je dětem pomoci nastartovat jejich vzdělávací kariéru . Ne každé dítě bohužel má dostatečnou podporu ze svého rodinného a sociálního zázemí . Od zavedení povinného posledního ročníku se očekává i snížení počtu odkladů . Povinný předškolní ročník dle návrhu se bude moci odehrávat v mateřské škole , v přípravné třídě základní školy , v zahraniční škole na území České republiky a další formou je i možnost individuálního vzdělávání . Bude na rodičích , jaký způsob zvolí . Pokud zákonný zástupce dítěte , pro které je předškolní vzdělávání povinné , v odůvodněných případech zvolí individuální vzdělávání , je povinen toto oznámit řediteli mateřské školy , kam bylo dítě přijato . Nejsem zastánce individuálního vzdělávání , ale není zřejmě šance ho ze zákona vyjmout , a proto navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu jeho zpřísnění . Původní návrh sice řeší případ , kdy rodiče se školou nespolupracují a nenechají u dítěte ověřit úroveň osvojených očekávaných výstupů , jednoduše řečeno nenechají dítě přezkoušet , vůbec ale neřeší situaci , kdy rodiče formálně přezkoušení umožní a dítě vzhledem k úrovni individuálního vzdělávání při přezkoušení zcela neuspěje , a tedy se zjistí , že to individuální vzdělávání je natolik nekvalitní , že neplní svůj účel , a dítě tak nebude splňovat základní podmínky pro přijetí do prvního ročníku základní školy . V novele navrhuji nad rámec původního návrhu , obdobně jako je to řešeno u školní docházky v § 41 odst . 7 písm . c ) , kde je ukončení individuálního vzdělávání vázáno i na propadnutí , což pochopitelně u předškolní výchovy nepřichází v úvahu , navrhuji doplnit možnost ukončení individuálního vzdělávání pro jeho nedostatečnou kvalitu . V uvedené souvislosti je podstatné , i jaké kvality předškolní přípravy by mělo být dosaženo . Pokud by tato úroveň , která má být přezkoušením ověřena , nebyla nijak stanovena , bylo by možno tento institut zneužít a postup ředitele i rodičů by byl nepřezkoumatelný . Proto navrhuji doplnění odstavce 4 o text : nebo nebude dosaženo alespoň minimálně očekávané úrovně vzdělávání dle rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání . Takže odstavec 4 by zněl : Ředitel mateřské školy , kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání , ukončí individuální vzdělávání dítěte , pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření podle odstavce 3 , a to ani v náhradním termínu . A já doplňuji : nebo nebude - li při přezkoušení dosaženo alespoň minimálně očekávané úrovně vzdělávání dle rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání . Na základě praxe jsem přesvědčena , že toto zajistí řediteli školy alespoň minimální možnost ovlivnit kvalitu individuální předškolní výchovy , protože bez této úpravy by ředitel nekvalitní individuální předškolní vzdělávání nemohl ukončit . Je to tedy jakási pojistka . Jsem názoru , že je lepší ukončit individuální vzdělávání , pokud se zjistí , že je něco v nepořádku , než to nahlásit na sociálku , jak mi bylo sděleno při projednávání pozměňovacího návrhu zástupci MŠMT na mou otázku , co budeme dělat , pokud individuální vzdělávání nesplní svou funkci . Hlášení na sociálku opravdu nepovažuji za dobré řešení . Žádám tedy o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . V podrobné rozpravě se ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name