2013-039-09-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji , paní poslankyně , a prosím k mikrofonu pana poslance Karamazova . Prosím , máte slovo .
Poslanec Simeon Karamazov
Vážené kolegyně , vážení kolegové , předkládaná novela obsahuje tři podstatné změny - povinné předškolní vzdělávání , povinná část přijímacích zkoušek na střední školy a povinná maturita z matematiky , tedy samé povinnosti . Pokusím se vyjádřit názor na všechny tyto povinnosti a vysvětlit svoje dva pozměňovací návrhy týkající se povinného předškolního vzdělávání a povinné maturity z matematiky . Povinný rok předškolního vzdělávání má za cíl řešit problém , který neexistuje , aby zakryl neschopnost řešit problém , který existuje , ale je politicky velmi citlivý . Devadesát procent pětiletých dětí navštěvuje poslední rok mateřské školy . Vláda však chce , aby jich bylo sto procent , a také chce stoprocentní kontrolu nad nimi . Jistě , vládní návrh míří na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí . Silně však pochybuji , že nových nástrojů bude využíváno účelněji a aktivněji , než tomu bylo doposud , i když bych se zde samozřejmě rád mýlil . Navrhovaná změna pouze vytváří tlak na rodiče preferující individuální vzdělávání svých dětí . Stát si tím uzurpuje další část výchovy , aniž by za to nabídl něco na oplátku . Děti se více nenaučí , nebudou lépe připravené , nic takového . Jen přibude nepotřebné státní regulace a samozřejmě také hromada papírování pro rodiče a mateřské školy , ze kterých vláda udělá hlídače rodičů . Asi to vládu bude šokovat , ale pokud chce snížit počet odkladů nástupů do školy , tak ať zpřísní pravidla pro odklad , a pokud chce zatlačit na rodiče ze sociálně znevýhodněného prostředí , tak k tomu existují povolanější orgány veřejné moci než mateřské školy . Ty mají sloužit k výchově dětí , ne rodičů . Dámy a pánové , první povinnost tedy jednoznačně odmítám a můj první pozměňovací návrh tuto povinnost ruší . Problematická je také druhá navrhovaná povinnost - jednotné přijímací zkoušky na střední školy . Na jednu stranu bych opravdu uvítal skutečně reprezentativní testy , které řeknou , jak na tom žáci po základní škole jsou . Asi by takový trest mohl mít i formu přijímacích zkoušek na střední školy , ale spolu s tím by také mělo být řečeno , že žáci s výsledky pod určitou hranicí nemají na maturitní obory . Kraje jako hlavní zřizovatelé středních škol k takovému kroku nikde nepřistoupili a pravděpodobně ani nepřistoupí a samotné školy to také neudělají a ani se dobrovolně nesloučí , nebo dokonce nezruší . Střední školy nakonec snižují laťku , aby si slabší žáky udržely , což se nakonec přelévá i k nám na vysoké školy . Místo srovnávacího výstupu jsou v návrhu novely jednotné přijímací zkoušky , které mají tvořit minimálně padesát procent hodnocení . Navzdory pěkným slovům z dílny autorů návrhu nevidím praktický přínos . Kvalitní školy s převisem žáků mají roky zkušeností s výběrem a vlastními testy , a proto jim nový systém nic nepřinese . Školy s menším zájmem žáků budou dále hledat cestu , jak zaplnit své třídy a přijmout co nejvíce žáků . Ať už sníží laťku pro přijetí na nejnižší úroveň , nebo zapojí čistě formální vlastní část zkoušky , nic se oproti současnému stavu nezmění . V takovém případě nenalézám přínos této části novely pro naše školství . Vážené kolegyně a kolegové , jednu opravdu velkou pochvalu si Ministerstvo školství a paní ministryně za předloženou novelu přesto zaslouží . Konečně se napravuje zcela zásadní nedostatek stávající podoby státních maturit , kdy současní maturanti musí vedle povinné češtiny volit mezi cizím jazykem a matematikou , jako kdyby obojí nebylo důležité . Zavedením povinné maturity z matematiky se konečně naplňuje základní smysl státních maturit , stanovení minimálního rozsahu znalostí , kterými každý maturant musí disponovat a které školy musí vyučovat . Nedívejme se proto na tuto část novely školského zákona jako na nějakou převratnou novinku , ale naopak jako na odstranění chyby pramenící snad z nedostatku odvahy přijmout nepopulární , ale nutnou změnu minulosti . Protože přesně takovou nutnou a potřebnou změnou maturita z matematiky je . Samozřejmě že zavedení třípředmětové státní maturity není samospásné řešení , ale vytváří důležitý stabilizační prvek pro náš vzdělávací systém . Výsledkem má být student , který bude ovládat češtinu a cizí jazyk a který bude připraven samostatně analyzovat a řešit nejen teoretické úlohy , ale především reálné problémy . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vládní návrh novely je prezentován tak , že zavádí povinnou maturitu z matematiky . Ve skutečnosti pouze zakotví , že nařízení vlády stanoví obory , pro které bude matematika povinná od školního roku 2020 / 2021 . Vláda přitom může stanovit všechny obory tak , jak byly navržené , ale třeba také jen jediný , nebo v absurdním případě dokonce žádný . Další obory mají být do aktualizací vládního nařízení - snad - ve školním roce 2023 / 2024 . Schválně říkám slovo snad , protože to není nikde zakotveno a pouze to vágně slibuje důvodová zpráva . K tomu mají být ještě výjimky , například u oborů vzdělání skupiny umění a užité umění . A jaké další obory budou mít trvalou výjimku , to nikdo neví . Vážené kolegyně a kolegové , ve svém pozměňovacím návrhu proto chci zavést matematiku jako skutečně povinný předmět . Namísto výjimky z výjimek a s další výjimkou navrch chci stanovit jasné a určité pravidlo : maturita z matematiky bude skutečně povinná . Pro obory , kde je třeba upravit rámcové vzdělávací programy a školní osnovy , by nařízení vlády stanovilo konkrétní termín od jarního zkouškového období 2021 . Pro obory , jejichž studenti jsou již dnes řádně připravováni a teoreticky by mohli maturovat z matematiky hned , by byla matematika povinná od jarního zkouškového období 2018 . Neexistuje totiž jediný důvod , proč by třeba gymnazisté neměli maturovat ze tří předmětů od roku 2018 . Měli by tedy plné dva roky na jakousi adaptaci . Ještě ke zmíněné výjimce pro umělce . Důvodová zpráva předkládané novely hovoří o oborech umění a užité umění a jejich specifičnosti . Otevírá tím ale Pandořinu skříňku pro erozi celého konceptu povinné maturity z matematiky . Pokud nejde jen o úlitbu kultuře , tak v čem je jejich obor natolik specifický , že mají mít výjimku , kterou nebudou mít například budoucí zdravotní sestřičky nebo pracovníci v sociálních službách ? Další a další obory by přece také mohly chtít výjimku , jistě by si ji " přesvědčivě " odůvodnily . Nikde není sebemenší garance , že tomu vláda nepodlehne . Dámy a pánové , maturita za tří předmětů je minimálním základem , které české školství potřebuje . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name