|

2013-036-10-214b

214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem

Date2015-12-16
Meeting2013/036
Agenda Item2013/036/214
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/bqbs/b35521401.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu místopředsedovi za dodržení času. Nyní se dostal do řádné rozpravy pan poslanec Zahradník. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Zahradník Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, vážený pane senátore, pane ministře. Tak do třetice všeho dobrého se dostávám k tomuto pultu. Doufám, že teď nikdo s přednostním právem odsud neodstrčí. Ne že bych chtěl sdělovat nějaké zásadní věci světoborného významu, ale po pravdě řečeno, mezi okamžikem, kdy jsem se hlásil do diskuse, a touto chvílí uplynula valná doba a mnohé z toho bylo řečeno. Jsem jako učitel přítelem hesla, že opakování je matka moudrosti. Tak možná některé věci znovu připomenu. Především bych se chtěl ještě vrátit k tomu, co říkal pan předseda klubu ANO, pan poslanec Faltýnek. Jsou to vlastně dvě možnosti, ale obě dvě jsou pro mne jako pro bývalého, nebo vlastně i současného, ale dlouholetého komunálního a regionálního politika velmi těžko přijatelné. Proto se vás budu ve svém vystoupení snažit odvrátit od toho potvrzení senátního návrhu, ale případně i od schválení sněmovního návrhu a zaujetí úplně jiného postoje k financování obcí. Financování obcí je věc komplikovaná a velmi citlivá. A samotný vznik základu, ze kterého pak to RUD je určováno, je předmětem nějaké vzdálené minulosti, když obce vznikaly po sametové revoluci. U krajů, které vznikaly před rokem 2000 nebo v roce 2000 a jejich financování bylo tvořeno před rokem 2000, to máme v živé paměti. My dobře pamatujeme, jak se finance pro kraje tvořily. Jak se sečetly všechny toky, které do kraje plynuly z různých zdrojů, a z toho se pak udělal ten základ a z toho se pak počítá procentní příslušnost ke krajům. Tím pádem jednotlivé, na pět desetinných nebo na šest desetinných míst spočítané procentové podíly, kterými se kraje podílejí na sdílených daních. jsem jako krajský hejtman vlastně sledoval financování obcí ze dvou titulů. Jednak jsem cítil a kraj cítil, že musí být součástí toho krevního řečiště komunální a regionální ekonomiky. A za druhé, protože nám čas od času více či méně příslušelo kontrolovat hospodaření obcí, tak jsme mohli sledovat, jak se obce vypořádávají s tím těžkým úkolem spravovat veřejné věci a jak postupně se jejich financování zlepšovalo z hlediska správnosti jejich účtování, ale také i z hlediska jejich směřování k úspornosti, k šetření, ke smysluplnému vynakládání prostředků. Proto pan ministr Babiš může říci, že obce dobře hospodaří, že mnohé z nich mají na svých účtech našetřené peníze. mrzí, že tímto argumentem mimo jiné tedy také zdůvodnil to, že obcím není valná velká vůle do jejich daňových výnosů peníze přidávat. A stejně tak jsme sledovali, jak se mnohé obce snažily získat úspěšné podnikatele, aby se usídlili na jejich území a přispívali jim právě z důvodu existence motivační složky do jejich rozpočtů. Vždycky jsem tomu fandil a vždycky jsem byl přítelem toho, i cesta k úspěchu nějaký reálný cíl, se může projevit nejenom ve spokojenosti těch aktérů, starostů, radních, samotných podnikatelů, ale i v jejich finanční ekonomické úspěšnosti. Jak se zdá, tahle vláda, která spíš tíhne k socialistickému vnímání světa, tuto výzvu, která může před obecními samosprávami stát, se bude snažit eliminovat. Na závěr, ale v neposlední řadě chci zmínit jednu věc, která bohužel tady v naší Sněmovně není často zmiňovaná, a to je to, že vlastně stojíme poměrně dlouhou dobu uprostřed, v nitru programového období evropských fondů. To programové období začalo v roce 2014 a za několik dnů budeme vlastně končit druhý rok toho programového období. A musíme si přiznat, že zatím žádné peníze naše republika nečerpá. Zatím žádné peníze jsme z EU nedostali v tomto období. Takže se musíme prostě snažit. Čas se nám krátí a my si umíme představit, co bude kolem roku 2020. Opět budou krizové scénáře, opět budeme řešit to, abychom ty peníze neztratili, abychom o nepřišli. No a jak dobře víme, významnou součástí evropských fondů jsou právě programy územní dimenze, regionální dimenze. Tady v určité jejich části budou obce hrát významnou roli. Máme tam dva typy, nebo vlastně tři typy. Integrované územní investice, tam budou ty úspěšné kraje nebo ty úspěšné velké kraje, které si to vydobyly. Pak máme typ integrovaný plán rozvoje území, kam patří ty méně ve vyjednávání úspěšné regiony, tedy třeba Jihlava, Zlín, Liberec, myslím, České Budějovice, a právě na těchto městech a obcích, jejich spádovém regionu, bude spočívat tíha přípravy projektů a zajištění čerpání peněz na tyto projekty. Ony budou muset spolufinancovat ze svých zdrojů a budou muset předfinancovat tyto fondy. Toto předfinancování s sebou nese potřebu finančních prostředků. Obce si to možná budou půjčovat, což pak samozřejmě budou snad schopny vrátit, ale je zde určitá povinnost kofinancování. A tady si myslím, že bychom si měli uvědomit, že obce budou více peněz potřebovat, abychom evropské peníze, na které máme nárok, které vlastně pocházejí z našich příspěvků, které naše republika posílá do Bruselu, tak aby naše obce z těchto peněz mohly čerpat a smysluplné projekty realizovat. My jim prostě nedáváme tu šanci. A to, že pan ministr financí říká, že odhaduje, že ta bilance přidání DPH a zrušení motivačního pilíře bude ve prospěch navýšení DPH, to je pouhá hypotéza. To je pouhá hypotéza, domněnka, která, aby byla potvrzena, muselo by jaksi existovat prostředí. A protože dojde ke zrušení motivačního pilíře, tak zde nebude prostor pro to v budoucnosti skutečně ověřit a ne jenom v tuto chvíli stanovit nějaké prognózy. Není jiná metoda důkazu než důkaz realitou. A tu my bohužel nebudeme moci zažít, protože ten motivační pilíř bude zrušen. Čili se přimlouvám za to, a myslím si, že valná většina obcí, aspoň tedy myslím ty obce, které právě budou muset tíhu spolufinancování evropských projektů nést, tedy obce, které jsou sdružené ve Svazu měst a obcí ČR, tak abychom jim dali šanci se na těch penězích podílet a revidovali tento náš zákon, vrátili jej zpátky k přepracování a obcím tak jako krajům abychom přidali. nemám nic proti tomu, že kraje dostanou peníze, mají to zapotřebí. Hejtmani budou v příštím roce čelit volební kampani, určitě budou rádi, když se budou moci vykázat za ty peníze, které dostanou, patřičnými úspěchy. to bytostně jako regionální politik krajům a jejich občanům z celého srdce přeji, ale jenom říkám, když tedy krajům, tak přidejme spravedlivě i obcím. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name