2013-036-10-214b
214. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/5/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu místopředsedovi za dodržení času . Nyní se dostal do řádné rozpravy pan poslanec Zahradník . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Zahradník
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , vážený pane senátore , pane ministře . Tak do třetice všeho dobrého se dostávám k tomuto pultu . Doufám , že už teď nikdo s přednostním právem mě odsud neodstrčí . Ne že bych chtěl sdělovat nějaké zásadní věci světoborného významu , ale po pravdě řečeno , mezi okamžikem , kdy jsem se hlásil do diskuse , a touto chvílí uplynula valná doba a mnohé z toho bylo už řečeno . Jsem jako učitel přítelem hesla , že opakování je matka moudrosti . Tak možná některé věci znovu připomenu . Především bych se chtěl ještě vrátit k tomu , co říkal pan předseda klubu ANO , pan poslanec Faltýnek . Jsou to vlastně dvě možnosti , ale obě dvě jsou pro mne jako pro bývalého , nebo vlastně i současného , ale dlouholetého komunálního a regionálního politika velmi těžko přijatelné . Proto se vás budu ve svém vystoupení snažit odvrátit od toho potvrzení senátního návrhu , ale případně i od schválení sněmovního návrhu a zaujetí úplně jiného postoje k financování obcí . Financování obcí je věc komplikovaná a velmi citlivá . A samotný vznik základu , ze kterého pak to RUD je určováno , je předmětem nějaké vzdálené minulosti , když obce vznikaly po sametové revoluci . U krajů , které vznikaly před rokem 2000 nebo v roce 2000 a jejich financování bylo tvořeno před rokem 2000 , to máme v živé paměti . My dobře pamatujeme , jak se finance pro kraje tvořily . Jak se sečetly všechny toky , které do kraje plynuly z různých zdrojů , a z toho se pak udělal ten základ a z toho se pak počítá procentní příslušnost ke krajům . Tím pádem jednotlivé , na pět desetinných nebo na šest desetinných míst spočítané procentové podíly , kterými se kraje podílejí na sdílených daních . Já jsem jako krajský hejtman vlastně sledoval financování obcí ze dvou titulů . Jednak jsem cítil a kraj cítil , že musí být součástí toho krevního řečiště komunální a regionální ekonomiky . A za druhé , protože nám čas od času více či méně příslušelo kontrolovat hospodaření obcí , tak jsme mohli sledovat , jak se obce vypořádávají s tím těžkým úkolem spravovat veřejné věci a jak postupně se jejich financování zlepšovalo ať už z hlediska správnosti jejich účtování , ale také i z hlediska jejich směřování k úspornosti , k šetření , ke smysluplnému vynakládání prostředků . Proto pan ministr Babiš může říci , že obce dobře hospodaří , že mnohé z nich mají na svých účtech našetřené peníze . Mě mrzí , že tímto argumentem mimo jiné tedy také zdůvodnil to , že obcím není valná velká vůle do jejich daňových výnosů peníze přidávat . A stejně tak jsme sledovali , jak se mnohé obce snažily získat úspěšné podnikatele , aby se usídlili na jejich území a přispívali jim právě z důvodu existence té motivační složky do jejich rozpočtů . Vždycky jsem tomu fandil a vždycky jsem byl přítelem toho , ať i cesta k úspěchu má nějaký reálný cíl , ať se může projevit nejenom ve spokojenosti těch aktérů , starostů , radních , samotných podnikatelů , ale i v jejich finanční ekonomické úspěšnosti . Jak se zdá , tahle vláda , která spíš tíhne k socialistickému vnímání světa , tuto výzvu , která může před obecními samosprávami stát , se bude snažit eliminovat . Na závěr , ale v neposlední řadě chci zmínit jednu věc , která bohužel tady v naší Sněmovně není často zmiňovaná , a to je to , že vlastně stojíme už poměrně dlouhou dobu uprostřed , v nitru programového období evropských fondů . To programové období začalo v roce 2014 a za několik dnů budeme vlastně končit druhý rok toho programového období . A musíme si přiznat , že zatím žádné peníze naše republika nečerpá . Zatím žádné peníze jsme z EU nedostali v tomto období . Takže se musíme prostě snažit . Čas se nám krátí a my si umíme představit , co bude kolem roku 2020 . Opět budou krizové scénáře , opět budeme řešit to , abychom ty peníze neztratili , abychom o ně nepřišli . No a jak dobře víme , významnou součástí evropských fondů jsou právě programy územní dimenze , regionální dimenze . Tady v určité jejich části budou obce hrát významnou roli . Máme tam dva typy , nebo vlastně tři typy . Integrované územní investice , tam budou ty úspěšné kraje nebo ty úspěšné velké kraje , které si to vydobyly . Pak máme typ integrovaný plán rozvoje území , kam patří ty méně ve vyjednávání úspěšné regiony , tedy třeba Jihlava , Zlín , Liberec , myslím , České Budějovice , a právě na těchto městech a obcích , jejich spádovém regionu , bude spočívat tíha přípravy projektů a zajištění čerpání peněz na tyto projekty . Ony budou muset spolufinancovat ze svých zdrojů a budou muset předfinancovat tyto fondy . Toto předfinancování s sebou nese potřebu finančních prostředků . Obce si to možná budou půjčovat , což pak samozřejmě budou snad schopny vrátit , ale je zde určitá povinnost kofinancování . A tady si myslím , že bychom si měli uvědomit , že obce budou více peněz potřebovat , abychom evropské peníze , na které máme nárok , které vlastně pocházejí z našich příspěvků , které naše republika posílá do Bruselu , tak aby naše obce z těchto peněz mohly čerpat a smysluplné projekty realizovat . My jim prostě nedáváme tu šanci . A to , že pan ministr financí říká , že odhaduje , že ta bilance přidání DPH a zrušení motivačního pilíře bude ve prospěch navýšení DPH , to je pouhá hypotéza . To je pouhá hypotéza , domněnka , která , aby byla potvrzena , muselo by jaksi existovat prostředí . A protože dojde ke zrušení motivačního pilíře , tak zde nebude prostor pro to v budoucnosti skutečně ověřit a ne jenom v tuto chvíli stanovit nějaké prognózy . Není jiná metoda důkazu než důkaz realitou . A tu my bohužel nebudeme moci zažít , protože ten motivační pilíř bude zrušen . Čili já se přimlouvám za to , a myslím si , že valná většina obcí , aspoň tedy myslím ty obce , které právě budou muset tíhu spolufinancování evropských projektů nést , tedy obce , které jsou sdružené ve Svazu měst a obcí ČR , tak abychom jim dali šanci se na těch penězích podílet a revidovali tento náš zákon , vrátili jej zpátky k přepracování a obcím tak jako krajům abychom přidali . Já nemám nic proti tomu , že kraje dostanou peníze , mají to zapotřebí . Hejtmani budou v příštím roce čelit volební kampani , určitě budou rádi , když se budou moci vykázat za ty peníze , které dostanou , patřičnými úspěchy . Já to bytostně jako regionální politik krajům a jejich občanům z celého srdce přeji , ale jenom říkám , když tedy krajům , tak přidejme spravedlivě i obcím . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name