22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.JeštěsesfaktickoupoznámkouhlásípanposlanecDavidKasal.Poslanec David KasalDěkuji,panemístopředsedo.Jázareagujivelmikrátcenaobapředřečníky.Onotoneníjenomotompřipravovat,cojepřipravováno,alenejrychlejšířešeníjeisnížitpapírování,kvůlikterémuřadasesteralékařůznašehosystémuodchází.Atosimyslím,žesenecházaříditpoměrněrychle,anebudetotrvatpětlet.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.NynítedyřádněpřihlášenápaníposlankyněIvanaDobešová.PřipravísepanposlanecPetrBendl.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Ivana DobešováDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,členovévlády,váženápaníministryně,váženékolegyněaváženíkolegové,dovoltemi,abychzdetakévystoupilasodůvodněnímsvéhopozměňovacíhonávrhuvevšeobecnérozpravě.Myslím,žemípředřečníciřekli,ženovelyvysokoškolskéhozákonazdeveSněmovněnebylyvelmičastoprojednávány.Jetonarozdílodzákonaoregionálnímškolství,kterýužmělmnohonovelodroku1990.Přestosidovolímdotétonovelydátještějednudimenziajedenrozměr.Jetorozměr,kterýnásposílájaksidooblastivyššíhoodbornéhoškolství.Věřím,žekdyžtotoslovozdeřeknu,takněkteřímíkolegové,kteřípřicházejídoSněmovnyzvysokoškolskéhoprostředí,neuvidípředsebourudě.Nebojtese,nechcinějakzásadněměnitvysokoškolskýzákon,alepřestochcisvýmzpůsobem,abyvtomtozákoněbylazakotvenaalegislativnědánaspoluprácemezivyššímiodbornýmiškolamiavysokýmiškolami.Jednásemioto,abybylomožnélegálněuznávatděkanyčirektorydosavadníčástečnévzdělánípřicestěstudentůzaprofesnímbakalářem.Vsoučasnédobějsouzdevyššíodbornéškoly,kteréjsouvelmikvalitníakteréjsoublízkésvýmioboryoborůmbakalářským.Nedělajísiambicezasahovatdoprogramůvysokoškolskýchbakalářských,nicménětím,žeexistujívedlesebedvěinstituce,vyššíodbornéškolyavysokéškolyvzdělávajícístudentyvpodobnýchoborech,prodražujesevysokoškolskévzdělánívČeskérepublice.Jinýmislovy,student,kterývoborunapříkladzemědělsképodnikánídosáhnetituludiplomovanýspecialista,musínastoupitdoprvníhoročníkuadalšítřirokystudovatprofesníhobakaláře,abysezdokonalovalvtomsamémoboru.Myslímsi,žetohlenenícílem,protoževpodstatěsestaneto,žestudent,kterýbuďužbylpřijatnabakalářskýobor,nebosinanějnetroufal,aprotochtělzkvalitnitsvévzděláníašelnavyššíodbornouškolu,dosáhlbakalářezašestlet.Neustálesepotýkámestím,žeříkáme,ževeškolstvíjemálopeněz.Jásedomnívám,ževeškolstvínenízasetakmálopeněz,jenomjepotřebahledatvsystémurezervyanedublovatvěci,kterélzenějakýmzpůsobempropojit.Chybínámpenízenaplatyučitelů,učiteléseuždneskastávajínejhůřeplacenýmivysokoškolskyvzdělanýmilidmi.Chybínámpenízenapomůcky.Atotobymožnábylacesta,jakpřinenavyšovánípenězdoresortutytoprostředkyalespoňčástečněnajít.Protojsemsidovolilav§68,kterýsezabýváprávěoblastíuznávánívzdělání,doodstavcepísmene1doplnitpísmenod),kteréříká:"uznánízkoušeknebosplněníjinýchstudijníchpovinnostíapředepsánírozdílovýchzkoušekvčetněuznánízkoušekvykonanýchvrámcistudiavestudijnímprogramuuskutečňovanémvysokouškolounebofakultouauznánízkoušeknebojinýchstudijníchpovinnostínebopředmětůnebojinýchucelenýchčástístudiaabsolvovanýchvrámcistudiavakreditovanémvzdělávacímprogramunavyššíodbornéškole."Nemínímtímnicjiného,nežponechávámnavůliděkanůfakult,abyuznaličástečnévzdělánítěchabsolventůvyššíchodbornýchškol,kteříchtějídosáhnoutprofesníhobakalářevestejnémoboru.Onosetovpodstatědnesjižděje.Jetostavěnonabilaterálníchsmlouváchmezivyššímiodbornýmiškolamiafakultamivysokýchškolajetojenomnavůliosvícenýchděkanůarektorů,kteřísenebojítoho,žetímponížípočetstudentůstudujícíchnajejichfakultě,atímnižšípřílivpeněznaprovoztěchtofakult.Bylabychveliceráda,kdybystepodpořilitutočástméhopozměňovacíhonávrhu,protožetímsepouzeotevírálegálníprostorproto,abyděkaniposoudili,zdaopravduněkterézkouškymohouuznat.Dalšíčástméhopozměňovacíhonávrhusetýkástandardůproakreditacivčástikvalityvzdělávacíchprogramů.Kdyžjsemstudovalanoveluzákona,takjsemsiuvědomila,žepřinastavovánístandardůnámvypadlačást,kterásednesužběžněděje,atojevzdělávánívcizíchjazycích.Fakultymnohévzdělávají,aťužněkteréjenomvpředmětech,čimajínastavenyceléoboryvanglickémjazyce,přestopřistandardechproakreditaciseotomtonehovoří.Nehovoříseaniotom,žesezdeuskutečňujenějakáspoluprácesezahraničnímivysokýmiškolami.Protobychrádaitutověcdo§78a,kterýsetoutověcízabývá,doplnila.Znění,kteréchcidoplnit,je,žev§78aodst.2písm.b)zadosavadníbod3sedoplňujenovýbod4,kterýzní:"Specificképožadavkynastudijníprogramyuskutečňovanévcizímjazyce,nastudijníprogramyuskutečňovanévespoluprácisezahraničnívysokouškoloupodle§47aanastudijníprogramy,přijejichžstudiuseuznávajízkouškynebojinéstudijnípovinnostinebopředmětynebojinéucelenéčástistudiaabsolvovanévrámcistudiavakreditovanémvzdělávacímprogramunavyššíodbornéškole."Dámyapánové,buduveliceráda,pokudsebudetezabývattímtopozměňovacímnávrhem.Apokuddospějtekzávěru,žejemožnéhopodpořit,buduvámzatovděčná.Věřtemi,ževmédůvodovézprávětotaképíši.Chcijenomzmínit,žeobatytobodykorespondujísestrategiívzdělávacípolitikyČeskérepublikydoroku2020,kdeseříká,žejetřebaudržetotevřenýpřístupkrozmaniténabídceterciárníhovzdělávání,mimojinéscílemudržetotevřenýpřístupkterciárnímuvzdělávánítak,abypodílpoprvézapsanýchdoceléhoterciárníhovzdělávánízůstalzachovánpřibližněnaúrovnidvoutřetinpopulačníhoročníku,zejménabakalářskéstudijníprogramyjakozákladnístupeňvysokoškolskéhovzděláváníavzdělávacíprogramyvyššíchodbornýchškolmusízůstatširocedostupné.Tentomůjnávrhkorespondujetakésdokumentempřijatýmvládouvsrpnuroku2014,kdesehovořívreforměškolstvíuučňovskéhoatechnickéhovzdělávání,žemusíbýtvytvořenyformálnípředpokladyprooboustrannouprostupnostmeziprofesněorientovanýmibakalářskýmistudijnímiprogramyavzdělávacímiprogramyvyššíchodbornýchškolúpravoulegislativníchnorem.Dámyapánové,mámešancinaplnitlegislativníplánvládyajávásprosím,abystesepozastavilinadtímtopozměňovacímnávrhemamůjnávrhpodpořili.Anyníbychvámvšem,kteříjstemivěnovalipozornost,rádapoděkovala.Děkuji.