67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.NynítedyposlednířádněpřihlášenoudorozpravyjepaníposlankyněRadkaMaxová.Ještěřeknu,ženáhradníkartusčíslem61sivzalpanposlanecOkleštěk.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Radka MaxováDěkuji,panepředsedající.Jájenvýjimečněkrátceaspíšzpraktickéhoživota.Upřímněřečenovím,žesetadydiskutovalo,nebovkuloárechsediskutujeotom,žepokudbysezavedlpovinnýposlednípředškolnírok,mělobytomožnábýtnavázánonasociálnídávky.Nikdejsemnijakoutakovoutovazbunenašla,nenašlajsemanidiskuse,kdebyMinisterstvoškolstvítodiskutovalosMinisterstvempráce,abyvpodstatěbylytytodvěvěcipropojeny,protoževíme,žeurčitěznějakéhodůvodusetozavádíikvůlirodičům,kteříznějakýchsvýchsociálníchdůvodů,zesvépředchozívýchovy,zkrátkanepřizpůsobivíobyvatelésvédětineposílajídoškol.Amyslímsi,žetomábýtsmyslem,tzn.nebudeš-liposílatdítě,pokudsetedyschválítenposlednípředškolnírokdoškolky,mělabynásledovatnějakávazbanasociálnípomoc,kteroupobírajíodstátu.Myslímsi,žeseotomhodnědiskutovaloažeiveřejnostbynějakýmzpůsobemtotoocenila.Cosetýkáspádovéoblasti,játedyjsemprotizavedeníspádovéoblasti,protožezesvéosobnízkušenostivím,žebydlímvjednomměstě,pracujivedruhémměstě,atímpádemsemivícehodíto,žemohumítdítěveškolcevměstě,vekterémpracuji.Takžesimyslím,žetoneníurčitěsprávnýkrok.Cosetýkámaturityzpovinnématematiky,nepovažujitoopětzašťastnéřešení.Jáosobněsamajsemzmatematikymaturovalazjednohojedinéhodůvodu,žejsemchtělapokračovatvestudiunaVysokéškolechemicko-technologické,kdebylypovinnépřijímačkyzmatematiky.Takžesimyslím,žebychommělispíšenechatnavýběrumaturantů,kamsechtějíprofesionálněsměřovat,nežjimnakazovat,žebudoumuset,kroměuměleckýchoborů,maturovatzmatematiky.Naopaksimyslím,ževsoučasnédobějedalekovětšípriorita,abynašistudentibylijazykověvybaveni.Takžejáosobněbychpreferovalaspíšematuritnízkouškuzcizíhojazyka,českéhojazykaapotombychtonechalasamozřejměnějakýmzpůsobemoborovězaměřené.Tojejenmojepoznámka,žesimyslím,arádabychpožádalaipaníministrynionějakévysvětlení,zdaliprobíhaladiskusesMinisterstvempráceasociálníchvěcívsouvislostisnějakouvazbounadávkyvsociálnípomoci.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.Tážise,zdaseještěněkdohlásídorozpravy.Vpřípadě,žetomutaknení,obecnourozpravukončím.Tážisepanínavrhovatelkynebopanazpravodaje,zdasivezmetezávěrečnáslova.Taknejprvepanínavrhovatelka,jestlimohupoprosit.Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:Děkuji,panepředsedající.Váženéposlankyně,váženíposlanci,jávámděkujizaproběhlourozpravu,děkujivámzanáměty,kteréjsteformulovalidomožnýchpozměňovacíchnávrhů,asamozřejměděkujiizakritickáhodnocení,okterýchurčitěbudupřemýšlet,abudusesnažitjakoministryněvrámciprojednávánítohotozákonavjednotlivýchvýborechzodpovědětconejdetailnějipřípadněvašepochybnosti,alevěřím,žeřaduznichirozptýlím.Nyníisohledemnarespektovánívašichlidskýchprávzhlediskadélkyprojednávánínovelyškolskéhozákonasebudusnažitbýtconejstručnější,alezároveňneopomenoutnic,kčemuměpovolávaliposlanciaposlankynězhlediskaméreakce.Nejprvestručněkotázceekonomickénáročnostiakekapacitámmateřskýchškol.Opaknarozdílodtoho,coměněkteřípodezřívali,jepravdou.Dojakémíryjsmesezabývalikapacitamimateřskýchškol?Jájsemsezabývalatoutosituacívelmidetailněaprávěprotodisponujivelmidetailnímpřehledemtoho,jakjsmenatomskapacitami,atoaždoúrovněokresníhočlenění.Cosetýkápředpokladu,jakýmzpůsobemvyhodnocujemekapacity,takmožnábudeprováspřekvapením,žecelkověmámenadkapacituvrámcimateřskýchškol,atoipoté,cozavedemereálněnároknapředškolnívzděláváníprodětičtyřletéatříleté.Ivrámcivarianty,kdyvětšinadětívevěkuodtříletdozahájeníškolnídocházkybudenavštěvovatpředškolnívzdělávání,takužvroce2016(řečeno 2006)toznamená,žeproblémynámnastanoupouzevPraze-východ,vPraze-západ,vMostěalzepředpokládatodůvodněněproblémyvPraze,vKladně,vKutnéHoře,vMladéBoleslavi,vTeplicích,vLiberciavBrně-městě.Vostatních67okresechlzepředpokládatdostačujícíkapacitymateřskýchškol.Tadyjenupozorňujinato,ževroce2016tyzměnyještěnerealizujeme.Realizujemejeažodroku2017.Vroce2017budekapacitapřebývato76tis.míst.ProblémybudounaPraze-západ,vPraze,vKladně,vMladéBoleslavi,vPraze-východ,vMostě,vLiberciadoproblémůsenovědostaneokresBrno-město.Důvod,pročjsemodeslaladopisySvazuměstaSdruženímístníchsamospráv,jeten,ženežebychnemělapředstavuoinvestičníchmožnostechstátu,jájsemupozorňovalanainvestičníprogramyMinisterstvafinancíiMinisterstvaškolstvívtétověci,alecítilajsemzasvoupovinnostsezeptatobcínato,jakýmzpůsobemonyplánujírozvojsvýchobcí.Protožejásamozřejmězhlediskademografickéhovývojelogickymůžupředpokládatvývojpouzeudětínarozených.Nevím,kolikdětísenarodí,nevím,kjakýmpohybůmdojdevúzemízhlediskanapř.rozvojenovýchinvestičníchvýstaveb.Toznamená,jájsemdopisemsměremkeSdruženímístníchsamosprávaSvazuměstšlamnohemdál,nežkdykdozašel.Skutečněmězajímá,jakátasituaceje,aabyanivbudoucnunevzniklyobcímproblémyneboabychomzavčasformulovaliinvestičníprogramy,novéinvestičníprogramyzaměřenénatytopotřeby,abychomsechovalijakovládaodpovědnězhlediskabudoucíchvlád,kterépřijdou.(Hluk v sále.)Cosetýkádalšíchvěcízhlediskanákladů.Játonebuduopakovat,říkalajsemtoužněkolikrát.Mohutadystručnějenomříct,žemnožstvífinančníchprostředků,kterésměřujemenainvestice,materiálnívybavenostapersonálienemáobdobyzaposledníchdesetlet.Toznamená,nepředpokládámproblémyvpraxi.Naopakzhlediskachovánírodičů,aprotojetakédůležitékomunikovatsobcemitaktoindividuálně,jakjájsemzačala,jeto,žeřadarodičůvolínikolivmateřskouškoluvesvémbydlišti,alemateřskouškoluvmístěsvéhopracoviště.Takžeiotomchcemevědětamámeodpovědnostjakovládaumětnatoznátodpovědiareagovat.Cosetýkádostupnostiadopravníobslužnosti,takvyvíte,ženávrhpředpokládázajištěnívúrovnikrajů.Tadyjáaktivnějednámskraji.Anijedenzkrajůneavizovalproblémzhlediskatéspádovostidodosahu4kmodbydliště.Cosetýkábyrokraciesměremkrodičům,kteřívtutochvílipředškolnívzdělávánínevyužívají.Takznovuopakuji,ženaopakpředškolnívzděláváníneníchápáno-tadyječástečněodpověďMarkoviBendovi-jakopovinnáškolnídocházka,jejírozšíření.Jednáseopovinnépředškolnívzdělávání.TammápravdunaopakNinaNovákovázhlediskasvéhohodnocení,žejdeokombinacidvoumetod,jakkdanéproblematicepřistoupit.Aprorodiče,kteřínebudouchtítaťzdůvodů,okterýchhovořilMarekBenda,ústavních,nebozdůvodů,okterýchhovořilpanposlanecBendl,zdůvodujinéhoslaďováníbychřeklarodinnéhoapracovníhoživota,uspokojovánívzdělávacíchpotřebdětí,takonijenomzcelaprostěoznámívmístěsvéhobydliště,vespádovéškole,ževyužívajíindividuálnívzdělávání.Nicvíc.Anaopaktatospádováškolajimbudepronějakopodporujejichaktivitámvrámcirodičovskéodpovědnostizajišťovat,žeještěpředtím,nežbypřípadněselhalydětivrámcipovinnéhoškolníhozápisu-amyvíme,žeselhává23až26%dětí,tojezkrátkaažpřílišmnoho-takjimzavčasuposkytnemepodporuvtěchkompetencíchanávod,jakmohousvédětivzdělávat,jaktytokompetencedoplnit.Jásamajsemvgeneraci,kdesamozřejměvětšinanašichdětíbuďnavštěvujebrzkéročníkyzákladníhovzdělávání,nebomateřskéškoly.Mojedětinavštěvujímateřskouškolu.Amohuvásubezpečit,žebychbylaopravdudalekatohobyrokratickyrodičezatěžovatužmj.zpraktickýchdůvodů-kdybychodvádělasvédítědoškolky,onibymětamchytiliasamozřejměbyměnepochválili.(Neúnosný hluk v sále.)CosetýkápřipomínekzestranypaníposlankyněNinyNovákové,takano,jetopravda,jetokombinacepovinnéhovzděláváníapovinnéškolnídocházky.Jájsemnazačátkuřekla,žejsmesesnažilisladit-