2013-033-09-067
67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám , pane poslanče . Než budeme pokračovat , přečtu omluvenky , které dorazily . Dnes od 16 hodin do konce jednacího dne se omlouvá z důvodu naléhavých pracovních povinností v resortu Ministerstva vnitra pan ministr Chovanec . Dále se dnes mezi 12 . a 16 . hodinou z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Ladislav Okleštěk . A dále se dnes od 18 hodin z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , budu hovořit obdobně jako již mé dvě kolegyně za stranu TOP 09 . Vyjádřím se krátce k povinnému předškolnímu vzdělávání . Slyšeli jsme , že 90 procent dětí již v současné době navštěvuje toto předškolní vzdělávání , to znamená , hovoříme pouze o tom zavést tuto povinnost kvůli zbývajícím 10 procentům dětí . Věřím v to , že paní ministryně má dobré úmysly a určitě chce pomoci dětem zejména ze sociálně vyloučených lokalit nebo v lokalitách , které jsou takto postiženy . Na druhou stranu , pokud rodiče budou muset dokládat a budou podrobeni kontrole , proč se takovéto povinné předškolní docházky jejich děti nebudou zúčastňovat , tak se dostáváme do situace , kdy skutečně nastává vyšší ingerence státu do svobody rodiny . A jedná se právě o zásah do subsidiarity rodiny . Já tento pojem tady užij ještě podruhé . Subsidiarita rodiny znamená , že stát nemá právo vstupovat do svobody rodiny a rodina sama je zodpovědná , rodiče jsou zodpovědni za výchovu dětí . Každé rozšíření ingerence státu do svobody rodiny přináší neblahé výsledky . Je to myšleno sice dobře , ale výsledky nemusí být nejlepší . Pro děti ze sociálně vyloučeného prostředí se nám velmi dobře osvědčily v Olomouckém kraji přípravné nulté ročníky a myslím si , že byly docela dostačující především pro tyto děti . Pokud zde byly zmíněny státy , kde mají již nižší věk pro povinné předškolní vzdělávání , nebo dokonce i školní vzdělávání , tak bych chtěla říci , že se jedná o státy , které spíše preferují kolektivistické vidění světa . A je těchto států hodně a přináší to i mnohé neblahé osudy pro rodiny v těchto státech . Také bych chtěla zmínit , bylo zde citováno , že na doporučení OECD bychom se měli chovat tak či onak . Tato doporučení různých nevolených institucí se týkají i jiných oblastí života lidí . A já bych k tomu chtěla říci , že za to , jakým způsobem si nastavíme ať už školství , nebo sociální problematiku v naší zemi , zodpovídáme pouze my poslanci a Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky a žádné nevolené doporučující instituce . Tak to bych chtěla říci jako druhou zmínku o principu subsidiarity . Je to subsidiarita státu . Takže to byla další věc . A ještě provazba na jiné zákony . Školský zákon právě vzhledem k tomu , že se týká života rodin , velmi úzce souvisí také se zákonem o sociálně - právní ochraně dětí . Zde se hovoří často o právech dítěte . O právu dítěte dosáhnout toho nejlepšího , co v něm je . Ale pokud toto nejlepší v souladu s nejlepším zájmem dítěte bude určovat stát a státní úředníci , tak je to skutečně nadvláda státu nad svobodou rodiny . Rodiče mají právo na výchovu dětí a já opravdu velmi protestuji proti tomu , aby toto právo dítěte určovali nevolení a státní úředníci . A ještě , budu to velmi bedlivě sledovat , protože provazba školských zákonů se zákonem o sociálně - právní ochraně dětí na stole je . Byla zmiňována již při minulém projednávání školského zákona , týká se také inkluzivního vzdělávání a jsou to věci , kterým se budu velmi pečlivě věnovat . Druhá část , která se týká školního vzdělávání , tam bych se chtěla zmínit ještě o dvou věcech . Především rodiče mnohdy nemají čas a sílu sledovat , co se v mateřských školkách a školách učí především v těch předmětech , které jsou velmi citlivé a které by se měly věnovat spíše výchově ke vztahům mezi lidmi . Ale naopak děti se tam učí například předčasně brzy pouze o technikách sexuálního života . Pro některé děti je toto předčasné a může jim to vzít i dětství . Pokud se týká odborného vzdělávání , tak sama jsem se dlouho zamýšlela nad tím - protože velmi dobře zní , že naše školství má být nastaveno na potřeby trhu , na potřeby investorů a zaměstnavatelů . Každý si jistě přeje , aby děti po skončení školní docházky a dalších stupňů školního vzdělávání byly dobře zaměstnatelné . To určitě ano . Ale vzhledem k tomu , jak rychle a překotně se vyvíjí naše společnost , tak je také nesmírně důležité , aby měly co nejširší všeobecné vzdělání . Protože jedině tak mohou potom odolávat různým úskalím . Proto jsem pro , aby ve školách jednak byla výchova a vzdělávání velmi přesné , aby došlo ke zpřísnění , aby byly motivační prvky jak pro učitele , protože učitelé mnohdy nemají motivaci , jakým způsobem žáky učí . A jestli je učí dobře , nebo špatně , se v podstatě žádným - nebo minimálně projeví na tom , jakým způsobem jsou odměňováni . To mám teď konkrétní informace z nějaké besedy s ředitelem střední školy . To mě úplně šokovalo . Když se mu žáci smějí do očí , že je jim to jedno , jestli se budou učit , nebo nebudou učit , tak to je šokující , protože ty děti se nebojí a jim se učit nechce . To znamená , my se jich máme prosit , jestli se budou učit ? Je nesmírně důležité , aby se učily dějepis , aby se učily matematiku , fyziku a přírodní vědy . A to především proto , aby měly vzdělání co nejširší , aby se nestaly oběťmi nejrůznějších manipulátorů , až budou dospělí . Za sebe bych poprosila , aby tento tisk byl přiřazen a přidělen k projednání výboru sociálnímu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name