67. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji,panezpravodaji,aotvírámobecnourozpravu.Vrozpravě,alepředřádněpřihlášenými,panpředsedaFiala.Prosím.PotompanpředsedaStanjura.Poslanec Petr FialaDámyapánové,milékolegyně,milíkolegové.Možnásivzpomenete,žetonenítakdlouho,cojsmevtétoSněmovněprobíralineboprocházelinoveluškolskéhozákonaatakyjipřijali.Jámámpocit,žetobyloněkdynajařetohotoroku.Neuplynulanirokasetkávámesetadyznovu,abychomznovuotevřeliškolskýzákonaznovuprovádělinějakézměny.Užsamotnýtenfaktbynásmělzneklidňovat,protoženenídobréprávěvoblastiškolství,abystátneustálezasahovaldolegislativy,neustáleměnilpravidlahry,měnilpodmínky,kteréškolymají,apřekotněaběhemjednohorokupodruhéjepřekotněapřekotněneustáleupravovalavylepšoval,vuvozovkáchvylepšoval,školskýzákon.Paníministryně,amohlobyvásnapadnout,paníministrynějevúřadunová,takchtělapřinéstněconovéhodoškolskélegislativy,takprototeďotvírámeznovuškolskýzákon.AlenenítotakúplněpravdaapaníministryněValachovájevtomdojistémírynevinně,protožezákladnímyšlenky,kteréjsoupředloženyvnoveleškolskéhozákona,tyjsmeslyšeliužzústjejíhopředchůdceministraChládka,toznamenátakovétynápadynapovinnépředškolnívzdělávání,nápadynajednotnézkouškynastředníškolyadalšíadalšívěci.TakžejetoasiskutečněspíšenežnějakáiniciativapaníministryněValachovéjakásisocialistickáobsese,žetímtosměremjepotřebaconejrychlejinašeškolstvízměnitaupravit.Paníministrynětadyvesvémvystoupenímluvilaotom,žezákladnímmotivem,motivací,pročtovšechnoděláme,jezlepšeníkvalityvzdělávacísoustavynašichškol.Neslyšeljsemalejedinýargument,jedinýdůvod,pročbyprávětatoopatřenímělakvalitunašichškolzlepšit.Domnívámse,žežádnýtakovýdůvodnámanipaníministryněříctnemohla,protoževšechnataopatřeníjsouvesvépodstatězbytečná,nesmyslná,byrokratickáakvalitunašehoškolstvínezlepšíanivtomnejmenším.Nechcimluvitdlouhoaurčitěvdebatěbudedostpříležitostí,abymojikolegovévysvětlilipodrobně,conámnajednotlivýchbodechvadí,aleaspoňvestručnostiněkolikzákladníchargumentů,pročdělámevěc,kterájezbytečná,školstvínepomůžeaspíšecelývzdělávacísystémzasezkomplikuje.Cojeasinapředloženénovelenejhoršíaspoňzméhohlediska,jenápad,žebudememítpovinnépředškolnívzdělávání,tedyjednoduševšechnydětibudoumusetrokpředzahájenímzákladníškolnídocházkychoditdomateřskéškoly.Položmesiotázkuproč.Pročbymělyvšechnydětichoditdomateřskéškoly?Pročtonařídíme?Pročtobudevzákoně?Pročbudemevšechnynutit?Kdyžsepodívámenato,jakájesituace,podívámesenavýsledkyšetřeníČeskéškolníinspekce,takzjistíme,žeuždnesmateřskouškolunavštěvuje,onosetomeziročněliší,alezhrubakolem90procentdětí.Nedokážemeúplněpřesněříct,kteréztěch10procent,kterétamnechodí,jsoudětizproblematickýchrodin,ztěchtakzvaněsociálněvyloučenýchlokalit,ztěch,kterémajípotomproblémysnástupemdozákladníškoly.Toprocentoseodhadujeněkdemezitřemiažpěti.Všichniostatníjsouzrodin,kterédobřepřipravujídětinazákladníškolu,kteréprostězrůznýchdůvodůjenomneposílajídítědomateřskéškoly,třebaprotožemaminkajesmladšímsourozencemnamateřskédovolenéneboprotožejsouvrodinědobřesestarajícíprarodiče,kteřípomáhajísvýchovou,aprostěrodinanepotřebujeposílatdítědomateřskéškoly.Tytodětijsounazákladníškoludobřepřipravenyaneníjedinýdůvod,neníjedinýdůvod(opakuje s důrazem),pročbyjimstátmělříct:Takateďbudeteposílatdítědoškolky,akdyžnebudete,takbudeteplatitpokutu,anebomůžetechoditnanějakézkoušky,kdebudemezjišťovat,jestlitodítěpřipravenéje,nebonení.Jetoúplnýnesmysl.Ajestlichcemeřešittytři,čtyři,pětprocentdětíztěchproblematickýchrodin,kterénedokážoupřipravitdítěnazákladníškolu,nemajítřebanějakézákladnísociální,hygienickéajinénávyky,atovšechno,sčímsesetkávajípotomučitelénazákladníchškolách,taktourčitěnevyřešímetím,žejimstanovímetutopovinnost,protožepokudnebudemepracovatstěmirodinami,neudělámecelouřadujinýchopatření,spíšmotivačníchnežsankčních,takstejněžádnousituacinezměníme.Aleikdyby,takkvůlitomu,ženěkdonedělá,comá,nařizovatvšemostatním,jaksemajíchovat,comajídělatsdětmi,žemusejídávatdětidoškoly,žesestátbudeoněstarat,abybylydobřepřipravenynazákladníškolu,jeabsurdníanemátožádnýsmysl.Argumentovattadyzahraničímtakénenípřílišužitečné.Jetoprávěoblastškolstvíavzdělávacíchsoustav,kteránenívrámciEvropskéuniezdobrýchdůvodůintegrovánaprávěproto,žesezdesetkávajírůznétradice,zvyklostiaževzdělávacísystémy,kterémajívelmirozdílnéformálnívymezení,institucionálnístrukturu,mohoudosahovatstejnědobrýchvýsledků.Protoříkattady,jakjetovRakouskunebovNěmeckunebovPolsku,jesamozřejměmožné,alemocnámtovdebatěnepomůže.MohlibychomtřebauvádětpříkladFrancie,kterájeznámázhlediskadětípoměrněstriktnímvzdělávacímsystémemvčetněsobotníhovyučováníatd.Tojsouprostějinétradice,kteréstounašínemajínicspolečné.Jestlichcemezlepšitkvalitunašívzdělávacísoustavy,atobychomměli,tobymělbýtnášcíl,taktopravděpodobněneudělámetím,žebudemeprodlužovatdobu,kteroudětitrávíveškolách.Možnásimnozízvásvzpomenou,žetozasenenítakdlouhovhistoricképerspektivě,kdyjsmeprodloužilizákladníškoluzosminadevětlet.Apoložilijstesiněkdyotázku,jakýtomělovýsledek?Vědítyděti,kterékončízákladníškolumístopoosmipodevítiletech,něcolépe,více,majíhlubšíznalosti?Mátonějakývýznamzhlediskakvalityvzdělávání?Jávámnatoodpovím.Velmimalý,pokudvůbecnějaký.Prodloužilijsmedobu,kteroudětitrávívzákladníškole,alezhlediskakvalityvzdělávánítožádnývelkýefektnepřineslo.Alecoseteďděje?Možnátodobřeznátezesvýchrodinodsvýchdětí,nebokdyžsedívátekolemsebe.Dnesmaturujílidé,azasesipřiznejme,že70procentpopulačníhoročníkuskončíumaturity,dnesmaturujílidévdevatenáctiačtvrtinaznichnebomnozí,nevím,jestlijetopřesněčtvrtina,třebajetopětina,maturujevedvacetiletech.Jetohležádoucístav?Odpovídátomukvalitavzdělávání?Odpovídajítomujejichznalosti?Jetopotřeba,abyvdevatenácti,vedvacetimaturovali?Zaprvnírepublikytobylotak,žeřadalidí,kterákončilauniverzitusdoktorátem,měladvacetdvalet.Donedávnatobylotakytak.Vmégeneracibylomožnévedvacetidvouletechsmalýmdoktorátemskončituniverzitnístudia.Dneskanámspoustadětímaturujevedvacetiletech,protožezbytečnědlouhochodídozákladníškoly.AteďještěpřijdeMinisterstvoškolstvístím,žeřekne:Aletonestačí,tonestačí,těchdevětačtyřiroky,ještěbudoumusetdětichoditjedenrokpředtímdoškoly,takženámtozákladnívzděláníbudetvořittenčasovýúsekživotaodpětidopatnáctilet.Dámyapánové,neexistujeprotožádnýrelevantnídůvod.Jenomnějakáideologickáposedlost,kterávedektomu,žeprostěconejdřívejepotřebamítdětivnějakémzařízení,kteréspravujestátnebojemuždáválicencistát,abychomjemělipodkontrolouatyrodičeavšechnynějakvychovávali.Žádnýjinýdůvodtoprostěmítnemůžeatakytožádnýjinýdůvodnemá.Takžezavádětpovinnoupředškolnívýchovunebopovinnépředškolnívzdělávání,jetosoučástvzdělávacísoustavy,jezbytečné,neobhajitelnéavdůsledkuškodlivé.Schválnětadynemluvímoekonomickýchnákladech,kteréjsoustímspojeny,alechcivámpoukázatnazbytečnosttohoprodlužovatnadáledobu,kdydětisedíveškole.Tolikktéprvníanejvážnějšívěci,kterouobsahujetatozbytečnánovelaškolskéhozákona.Tadruhásetýkájednotnýchpřijímacíchzkoušeknastředníškoly.Azaseprvníotázka,kterousimusímepoložit,jeproč,cotímdosáhneme,cobudemetestovat,cochcemevědět.Opravdusimyslíme,žeřediteléškolnedokážoudobřesestavitsvojepřijímacítesty,ženedokážouvybratděti,kteréchtějípřijmoutnasvouškolu?Opravdusimyslíme,žebudetakhroznědobré,kdyžtřebamladíchlapciadívky,kterésechtějístátzdravotníkyahlásísenazdravotníškolu,žebudoudokazovat,ževcelostátnímsrovnánídobřeuspělivčeštiněamatematice,žesejakozlepšívýběr?Neboprostějelepšíto,cojeteď,žeřediteltézdravotnickéškolyneboředitelkajeschopnasamasipodlemotivace,podledalšíchkritériíprostěvybratty,kteřísenatopovolánílépehodí?Kčemubudemezavádětdalšístátemřízenýcentralizovanýsystém,kdyžvíme,žetypředcházející,kteréjsmezaváděli,nevždyckydobřefungovaly,bylydrahéažádnouzlepšenoukvalituničehonepřinesl?Ajestlichcemezlepšovatkvalituvzdělávání,taknespolečnýmipřijímacímitesty.Kčemutoje?Mámetestovánívuzlovýchbodechvzdělávání,tedyvpátéadevátétřídě.Tojenástroj,kterýmůžemevidět,adostávatzpětnouvazbuotom,jakškolyučí,kdejepotřebaprovádětzlepšení,kdemátřebaministerstvozasahovat.Alejednotnépřijímacízkouškyjsouzbytečné.Jetobyrokratizaceškolskésoustavy,budetodrahéanepřinesetolepšívýsledky.Ano,můžetemněněkdonamítnout:Noalepodívejtese,kdodneskastudujenastředníškole.Cosetamdostávázaděti.Vždyťjsoutamti,kteřítamnepatří,kteříbymělijítdoučení!Nejspíšmátepravdu,aleproblémjejiný.Toneodstranítejednotnýmipřijímacímizkouškami.Vžádnémpřípadě.Tobychomodstranilitím,kčemujsmevtétospolečnostineměliodvahu,atojeredukcípočtustředníchškol.Tím,cosenazýváoptimalizace,prostězrušenímtěch,kteréjsoušpatnéakteréjsoutadynavíc.Aletosenestalo,takženabídeknastředníchškoláchjeobrovskémnožstvíaregulovattoteďzestranystátutím,žezavedemejednotnépřijímačky,nenížádnéřešenítohoproblému,protožekžádnémudobrémuvýsledkutonepovede.Pokudjdeospolečnounebopovinnouzkouškuzmatematikyjakosoučásttéstátníčástimaturitnízkoušky,taktojejedinýbodztěchvšech,okterémsimyslím,žejepotřebadiskutovatakterýmádobrédůvodyakterýmáioporuvnázorechodbornéveřejnosti.Alenežněcotakovéhoudělámevzákoně,takbychommělipokračovatvdebatě,kteráteďustala,otom,jakouchcememítmaturitnízkouškudobudoucna.Cobudetastátníčástacobudeponechánonaškolách?Kčemutamaturitabudesloužit?BudeskutečněnadálevČeskérepublicezachovánapraxe,žemámematuritu,pakmámepřijímacízkouškydokoncesestátníúčastí,státníčástmaturity,apakmámepřijímacízkouškynavysokéškoly.Nebotodokážeme,jakjetovjinýchzemích,spojittřebadojednohotestování?Musímítopravdumaturitu-apodotýkámtadyproty,kteřítřebaneznajíjinéškolskésoustavy,žematuritajehodněspecifickýprvekjenomněkterýchvzdělávacíchsystémů.Musímemítopravdumaturituuvšechtypůškol,ukterýchjimámeteď?Nebojimůžemeněčímnahradit?Aledokudtakovoudebatuzasebounemáme,takznovuzasahovatdosoučasnépodobystátnímaturity,zaváděttampovinnoumatematiku,prokteroujájsem,aleažnazákladětoho,ženámbudejasné,kčemujematuritnízkouška,jakoumákoncepci,jakoumávazbuzhlediskapřijímánínavysokéškolyacoodníjakospolečnostočekáváme.Alezaváděttoteďmněpřipadáneodpovědné.Atodatum,kterétadypaníministrynězmínila,ajájíaspoňděkujizato,ženepokračujevnesmyslnýchnávrzíchsvéhopředchůdce,žetoudělámeodroku2019atd.,taktodatumškolnírok2020/2021,tojevůbecprvnímožné,kdybyvšechnošlooptimálně,kdybyvšechnošlooptimálně,jakoženepůjde,kdysepovinnázkouškazmatematikydázavést.Jásimyslím,žetodatumjenerealistické,aleaspoňjeteoretickystihnutelnénarozdílodtěchdat,sekterýmitadyoperovalpředchůdcepaníministryněValachové.Aletonicneměnínamézákladnívýhradě,žematuritnízkouškazmatematikymůžebýtjakopovinnázavedenaažpoté,conámbudejasné,cochcemesmaturitoudělat,jakoumápodobuajakébudemítmístovnašívzdělávacísoustavě.Dotédobyjetoneodpovědnýzásahdomaturitníchzkoušek,dotéstátníčásti,kterápoobrovskýchproblémechvtěchtoletechkonečnějakžtakžfunguje,jakjineohrožujemetím,žedotohovnesemedalšíprvek.Ztohotodůvodupokládámzanaprostoneodpovědné,ajásevůbecdivím,žestímministerstvopřichází,znovuzasahovatdozpůsobuopravovánípísemnýchpracítřebazčeskéhojazykaadalšíchvěcí.Proč?Myjsmehorkotěžkonapravilito,cosenenastavilodobře,acokolivjsmesvěřiliškolám,takfungujelépe,nežkdyžtoopravujemenějakýmcelostátnímzpůsobem.Tadydotohozasahovatjepodleměabsolutnězbytečné,neodůvodněné,odporujetodokoncenašízkušenostianevím,pročbychommělijakoukolivzměnudělat.Pokudjdeotakovénápady,žedozákonadámenějakounárodníraduanějakékomisedalšíadalší-noprosímvás,kčemujetodobré?Mámedesítkyrůznýchkomisí,mámespoustyvoblastiškolstvíavoblastivýzkumutaky,desítkystrategií,politik,koncepcíadotohodámeještějedenzastřešujícíorgán,protožeministřijsouslabí,bývajítamjenomkrátce,ataktadybudememítnějakouradumoudrých,kterácosibudedělatsnašímvzděláváním.Nebude!Nedávejmetodozákona!Jetojenomzaplevelovánílegislativy.Nedělejmetakovévěci,kteréjsoubyrokratické,odzačátkuodsouzenykneúspěchuakvalitěškolstvínepřinesouvůbecnic.Místoabychomřešiliopravduvěci,kteréstátmářešit,kdejetopovinnoststátutořešit,jakojetřebavzrůstajícínerovnostvkvalitěvzdělávánímezijednotlivýmikraji,kterájezpůsobenašpatnýmfinancováním,natobyseměloministerstvosoustředit,taktadydostávámejakýsinávrhideologickypodbarvený,opatřeníveškolství,kteránemohou,nemohouvéstkžádnémudobrémuvýsledkuakvalitunezlepšíaniokousek.Takžedámyapánové,pokudjstemědobřeneboaspoňtrochuposlouchali,takchápete,žemámteďjedinoumožnostatojenavrhnoutPoslaneckésněmovně,abychomtentonávrhnovelyškolskéhozákonazamítliužvprvnímčtení.Věřtemně,žepokudtakuděláme,takpomůžemenašimškolám,našimžákůmastudentůmmnohemvíce,nežkdyžtadytutonovelupřijmeme.Apokudvámjdeopravduokvalituškolství,okterétadymluvilapaníministryněValachová,takpodpořtemůjnávrhahlasujtesemnouprozamítnutíužvprvnímčtení.