|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   021 < Page 022 > 023

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Vážený pane kolego, uznávám, že se hladina hluku zvýšila. Ale jinak vás ostatní velmi pozorně sledovali a myslím si, že můžete pokračovat. Poslanec František Laudát Děkuji. Netrpělivým sociálním demokratům bych chtěl sdělit, že se již blížím k závěru. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pokud si potřebujete oddychnout, mohu načíst dvě omluvy. Jednu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny od Ivana Gabala, ale byla mi doručena nyní. Od 17 hodin se omlouvá z pracovních důvodů z jednání Sněmovny. A mně byla přímo doručena omluva pana poslance Štětiny. Budu ji citovat: Prosím o omluvení nepřítomnosti na dnešním jednání Poslanecké sněmovny od 18 hodin ze zdravotních důvodů. Od včerejšího dne jsem nemocen a po dnešních "slovech" se mně ještě přitížilo. (Smích v sále.)Můžete pokračovat. Prosím o klid, aby mohl pan kolega Laudát pokračovat ve svém edukativním projevu toho, co jsme si jistě všichni přečetli v analýzách, alespoň členové rozpočtového výboru. Prosím. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo. Zopakuji sedmý bod. Porovnání alternativního řešení, stanovení sazeb loterijní daně s vybranými poslaneckými návrhy. S ohledem na v současnosti velmi diskutovaný Volného návrh a jím navrhovanou změnu sazeb z loterijní daně je níže uvedeno srovnání současného stavu s návrhem Volného. Návrh Volného byl přepočítán na základě nejnovějších čísel za rok 2014 tak, aby byl srovnatelný s aktuálními údaji. Pro výpočet byly použity následující předpoklady: Za prvé, v souladu s návrhem předpokládáme zvýšení sazby loterijní daně na 25 %, zvýšení pevné části dílčího odvodu na 110 za den, což představuje efektivní loterijní daň pro THZ ve výši 33,6 %. Za další. Dále v souladu s návrhem předpokládáme v důsledku vyššího zdanění THZ pokles počtu zařízení na 46 tisíc. Za další. V důsledku nižšího počtu zařízení ovšem předpokládáme pokles příjmů ze hry od THZ o 5 10 %. Za další. V důsledku vyššího zdanění kurzovních sázek předpokládáme nárůst podílu offshoru z 32 % v roce 2014 na 35 45 %. Za poslední. Předpokládáme i nadále možnost uplatnění 25% slevy na dani pro loterie a kurzové sázky. Návrh Volného sice proti stávajícímu stavu znamená o 1 mld. 463 milionu korun vyšší výnos z loterijní daně, ovšem po započtení snížení příjmů státního rozpočtu z jiných daní představuje návrh Volného zvýšení příjmů státního rozpočtu pouze - pouze - o 780 milionů korun. Tam jste viděli při jiných nastaveních větší nárůst. Je tady dokazovací srovnání současného stavu s návrhem Volného. Zdrojem je EEIP, a dokonce i Ministerstvo financí ČR. Zřejmě pan prof. Mejstřík nepíše do větru. Pokračuji dále. Alternativní návrh stanovení sazeb nepředstavuje komplexní řešení, ale jedná se o alternativu vůči návrhu Volného, která kromě navýšení příjmů státního rozpočtu zohledňuje i stávající specifika trhu a snaží se eliminovat negativní externality změn a struktury trhu, ale zároveň zohledňuje i budoucí trendy v oblasti loterií a jiných podobných her, offshore versus onshore. Mimoto alternativní návrh stanovení sazeb představuje pro státní rozpočet zvýšení příjmů proti stávajícímu stavu o 867 milionů korun ročně a zároveň i mírně vyšší příjmy než návrh poslance Volného o 86 milionů korun ročně. Nejaktuálnějším návrhem je návrh Bartošek 2015B z 20. srpna 2015. Tento návrh je v souladu s námi navrhovaným alternativním řešením, kdy odstraňuje rozpor s evropskými předpisy, přispívá k účinnějšímu postihu nelegálních provozovatelů loterií a jiných podobných her, diferencuje odvody z loterií a jiných podobných her dle jejich rizikovosti a společenských dopadů. Podobně jako alternativní návrh předpokládá návrh Bartošek 2015B navýšení příjmů státního rozpočtu. Dostávám se k bodu č. 8, což je závěr. Trh loterií a jiných podobných her může vytvářet negativní externality ve formě rizikového chování hráčů, závislosti, což může představovat významné společenské náklady. Jedná se ale o trh se značně heterogenními produkty, službami, jejichž rozdílný charakter a rozdílná rizika tvorby negativních externalit ve formě společenských nákladů nejsou v současné legislativě dostatečně zobrazeny. Zároveň se současná právní úprava potýká s dalšími nedostatky, nereaguje na technologický vývoj v posledních letech a především je v rozporu s evropským právem, což by mohlo vést k uložení sankcí ze strany Evropské komise. Opakuji tuto větu: Zároveň se současná právní úprava potýká s dalšími nedostatky, nereaguje na technologický vývoj v posledních letech a především je v rozporu s evropským právem, což by mohlo vést k uložení sankcí ze strany Evropské komise. Proto je třeba provést změnu právní úpravy, aby řešila problémy stávající legislativy, jež (by)částečně zohlednila předpokládaný vývoj v oblasti loterií a jiných podobných her a zároveň nastavila podmínky pro příznivé podnikatelské prostředí. Regulace by měla být kontinuální a prostředí stabilizovat. Za takový příklad regulace ale nelze považovat postup, kdy namísto přípravy a přijetí komplexní právní úpravy je předložena poslanecká novela, která řeší izolovaně pouze problematiku daňových sazeb, loterijní daně, bez zohlednění dalších významných faktorů ovlivňujících prostředí provozování loterií a jiných podobných her, tj. společenské nebezpečnosti, která skrze společenské náklady ovlivňuje celkový dopad na společnost, resp. veřejné rozpočty. Přizpůsobení regulace novým trendům, stále rostoucí význam online loterií a sázkových her, stability a předvidatelnosti podnikatelského prostředí a v neposlední řadě také možného infringementu ze strany Evropské unie z důvodu nesouladu s evropskou legislativou. Dílčí daňové změny tak bez vědomí širších souvislostí a komplexního řešení problematiky mohou být ve svém důsledku kontraproduktivní a způsobit nenávratné negativní škody na daném trhu. Alternativní návrh nemá ambice stát se komplexní právní úpravou, ale snaží se zohlednit některé výše uvedené faktory. Alternativní návrh tak počítá s diferenciací sazeb jednotlivých skupin her s cílem změny struktury loterijního a sázkového trhu a snahy o snížení negativních externalit ve formě společenských nákladů plynoucích ze stávajícího stavu. Návrh dále navrhuje zvolit nastavení sazby takové, aby zohledňovala současné trendy v odvětví a minimalizovala riziko odlivu hráčů do šedé zóny, nárůst společenských nákladů, které v tomto případě nejsou ani kompenzovány nárůstem příjmů v rozpočtu. Naopak snahou je nastavit podmínky pro vznik podnikatelského prostředí, které umožní díky předvidatelnosti a stabilitě snižovat podíl šedé zóny. Dámy a pánové, tolik tedy pan profesor Michal Mejstřík. jenom k tomu chci říci: Ministerstvo financí disponuje řadou analýz, řadou odborníků - pokud tam ještě někteří přežili personální genocidu, nevím. A pak se ptám pana ministra financí, kolik ještě roků budete potřebovat, abyste přišli s komplexní promyšlenou novelou, aby story jménem hazard v České republice se alespoň na nějakou dobu, na nějaké roky uzavřela. Prosím, přestaňte dělat mediální PR akce a začněte pracovat. Těm, co poslouchali, moc děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name