|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   018 < Page 019 > 020

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu předsedovi Kalouskovi za jeho projev. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, dámy a pánové, jsem se obával, že nebudu moci vystoupit pro dlouhý projev svého předřečníka, nicméně se mi cti dostalo. Přiznám se, s velkým zaujetím sleduji to, co se odehrává od posledních parlamentních voleb kolem záležitosti hazardu. Hazard byl jedním ze zásadních volebních témat našich politických oponentů, zejména hnutí ANO. Faktem je, a dovolte mi nejdříve krátké ohlédnutí se za uplynulými měsíci, či vlastně rokem a tři čtvrtě, protože kolik - říjen, listopad, prosinec, leden a půlka února - za 4,5 měsíce, bude tato vláda od svého jmenování, jestli se nemýlím, zhruba v poločase. A právě problematika hazardu je jedním z těch symptomů, přesně jak tato vláda funguje. Velký politický kravál, velké téma během volební kampaně, potom skutečně pro zřejmě voliče oku lahodící vystoupení, které určitě zanechalo hluboký dojem. Chtěl jsem být i chvilku optimistou v tom, že skutečně tady přichází někdo, kdo chce hazard dostat více pod kontrolu, nastavit nějaká pravidla, která tento bující zlozvyk vytlačí. Tou seriózní osobou pro nebyl Andrej Babiš, ale byl to pro pan náměstek Závodský. To je první jméno, které se v této záležitosti vyskytlo, a rozhodně si vzpomínáte na jeho rádoby seriózní vystupování, zejména ve veřejnoprávních i dalších médiích, jak záležitost napraví, jak prohnilý stát v toto položce skončí. Potom jako člen rozpočtového výboru, tak další, kdo zvedl téma, a zase, to byl o něco menší mediální humbuk, nicméně trval, byl náš kolega Fichtner se svou novelou a tam jsem si říkal, že něco není v pořádku. Tam ještě tedy pan náměstek Závodský do rozpočtového výboru chodil a chtěl jsem i věřit, a jsem mu vyjádřil podporu, aby přišel s pořádným, jedním návrhem, jak hazard v České republice vypadat. Další se, to bylo v rámci narůstající entropie, což je míra neuspořádanosti systému, vyskytuje jméno Volný, to považuji trochu za riskantní záležitost. Fakticky symptomatické je, že v tomto punktu se již nedohodla mezi sebou ani koalice, ale k tomu se ještě dostanu, protože to nebylo jednání rozpočtového výboru v tomto bodě. Jinak máme skvělého předsedu rozpočtového výboru, který to pevně v paži, ale to byl divné, jak dialog hluchého s němým nebo nevím, jak bych to nazval příznačněji. Náměstek Závodský přestal chodit a na scénu nastoupila vševysvětlující náměstkyně Hornochová. No. Možná jsem ještě zapomněl zmínit, že tady byl jakýsi legislativní pokus hnutí Úsvit. Přiznám se, že si nevzpomínám, kdo byl pretendentem toho návrhu, a možná to dneska není zase Úsvit a je to někdo jiný. Z koalice, kdo se výrazně v tom angažoval, ale bylo to volání osamělého na poušti, byl pan místopředseda Bartošek. Takže nevím. Zrovna hazard, ve kterém se točí veliké peníze, tak tady díky stavu Ministerstva financí jsme podrobováni jakési zkoušce, riziku toho, že přece jen si některý z králů hazardu v České republice zaplatí schopné právníky a umotá Českou republiku v arbitráži, jak se již tomu stalo v nechvalně známé kauze CME televize Nova, pro pamětníky nebo pro všechny, kteří to víceméně sledovali v přímém přenosu, a Česká republika, si vzpomínám, tady zaznělo 12 miliard, se domnívám, že to bylo v uvozovkách 11, pouhých 11, ale i kdyby to bylo deset milionů, milion, tak prostě to byla nehoráznost, co se tady odehrálo. Takže jména hlavních aktérů jsem vám tady řekl. Není mi jasné, z kuloárů jsem se dozvěděl, že novela Fichtner spí. Tady se na rozpočtovém výboru odehrával podivný souboj mezi předkladatelem kolegou Fichtnerem a zpravodajem, k tomu sekundoval pro neutrálním způsobem pan náměstek Závodský. V zásadě kolega Fichtner cosi předložil, pan zpravodaj kolega Šincl oponoval, jestli si dobře vzpomínám, tím, že hrozí riziko arbitráže, protože je třeba si vyžádat notifikaci z Bruselu, pan náměstek Závodský říkal, že, myslím, do minulých Vánoc, jestli se nemýlím, a nerad bych šířil nepřesné informace, je těch záležitostí kolem hazardu příliš, tak že do Vánoc předloží zcela novou novelu zákona, nicméně že návrh kolega Fichtnera je s ním konzultován, že by měl zapadat do toho konceptu, ale ten koncept kromě nějakých mediálních zkratek nikdy předložen nebyl, ani vysvětlen. Takže bylo to pouze tvrzení. My jsme v rozpočtovém výboru přerušovali tuto záležitost při poměrně bojových hlasováních, aby byla vyžádána notifikace nebo bylo jednoznačně doloženo, že nám v tomto punktu arbitráž nehrozí. Materiál, tak jak bývá bohužel v riskantních záležitostech velice často, nebo je velice častá praxe o tom, že nám arbitráž nehrozí, předložen nebyl, a beru tedy to, že kdesi dřímá nebo spí novela Fichtner. Co se týká předkladu pozměňovacího návrhu kolegy Volného, tak je to jenom vyvrcholení toho, že pan náměstek Závodský nepředložil rozsáhlou novelu loterijního zákona a že celá koncepce nebo představy, jak potlačit hazard, se scvrkla na to, že se na danou záležitost nasadí dvě sazby daně. Opět existuje riziko, a rozpočtový výbor se touto novelou zabýval s tím, že nepřijal usnesení, protože v této podivné jízdě v režii poslance ANO a jejich členů rozpočtového výboru se nechtěla připojit ani sociální demokracie a tuším, že ani zástupci zrovna přítomní z KDU. Novelu, která byla zřejmě pro pana kolegu Volného připravena Ministerstvem financí a byla údajně tedy dle tvrzení výsledkem koaličních dohod, obhajoval nikoliv tedy náměstek Závodský, který nevím, kam se propadl, ale paní Hornochová. Pro nezúčastněné bych vám chtěl jenom krátce říci, že skutečně to byl spíš kabaret než seriózní jednání. Pan kolega Bartošek požadoval písemný důkaz o tom, že tady nehrozí při schválení takovéto novely arbitráž. Paní náměstkyně říkala, že nehrozí, že mají všechno v paži a že prostě není problém kolegovi Bartoškovi to poslat. Mám pocit, že to nemá dodnes. Omlouvám se, měl jsem nějakou naléhavou záležitost, takže jsem neslyšel jeho vystoupení. Nicméně pan Bartošek potom opětovně požádal, opětovně nedostal papír či rychle elektronický zápis nebo nějaký dokument, ale dostal ubezpečení. Přišlo mi to velice podivné na to, že se na to naléhavě sešla koaliční rada nebo jak se ten dohadový orgán nebo vyjednávací orgán koalice jmenuje. Skutečně nevím, celkem souhlasím s částí předvolební rétoriky hnutí ANO, že by bylo záhodno podniknout kvalifikovaný pokus a dobrý pokus podložený analýzami, podložený skutečně solidními právními rozbory včetně mezinárodního práva na to, aby se hazard v České republice alespoň omezil. Místo toho tady máme zmatené pokusy, kdy novela stíhá novelu. Trošku mi to připomíná zákon o provozu na pozemních komunikacích, kdy v hospodářském výboru nevím, kterou z několika putujících novel současně zrovna budeme projednávat. Musím jít vždycky do identifikace, protože místo jedné plus lidová tvořivost některých poslanců, či dokonce krajů vede k tomu, že skutečně je obtížné se v tom vyznat. A tohle začíná být úplně stejný problém. Jestliže si zavaříme v problematice silničního zákona, tak alespoň doufám, že se to nezvrhne v arbitráže. Bohužel u této problematiky bych si tak jistý nebyl a v krajním případě může dojít nejenom k arbitrážím, ale i k dalším záležitostem, které naopak místo redukce hazardu povedou při takto nepromyšlených tazích k přesunům části hazardu, a může to být významná část, do neregulované šedé ekonomiky, kde to může být s mnohem fatálnějšími důsledky, než je tomu v případě jiných zákonů. Může to být superpodpora kriminality, organizovaného zločinu, na rozdíl od toho, jestli hospodský zavolá na Ministerstvo financí, že prodal jedno pivo nebo neprodal, tak jak chcete prosazovat v rámci EET. Vzhledem k tomu, že za jednu z velkých osobností české ekonomiky považuji pana profesora Mejstříka, jedná se o první čtení, které dnes tady projednáváme, rozhodně bych vás nerad ochudil o jeho vystoupení, o jeho článek v této problematice. Za prvé identifikace problému současné právní úpravy. Hlavním legislativním dokumentem upravujícím oblast loterií a jiných podobných her je zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, dále jen loterijní zákon, ve znění pozdějších předpisů. Vzhledem k tomu, že tento předpis je v platnosti od roku 1990 a prošel pouze jednou klíčovou novelizací účinnou od 1. 1. 2012, jedná se o již překonanou právní úpravu, která není schopna reagovat na aktuální rychlý vývoj především v oblasti moderních technologií. Zároveň tento zákon nezohledňuje míru rizikovosti hraní jednotlivých her a v neposlední řadě není v souladu s požadavky příslušných směrnic Evropské unie. Takže tady bych skutečně podpořil to, nebo je to tvrzení na podporu toho, co jsem říkal, že skutečně s hazardem v České republice je třeba něco dělat. Evropská komise zahájila v roce 2013 s Českou republikou řízení o porušení povinnosti stanovené primárním právem Evropské unie - infringement procedure. Rozpor Komise spatřuje zejména v tom, že český loterijní zákon pro provozovatele loterií na území České republiky stanovuje povinnost umístit sídlo v České republice a dále zakazuje u provozovatele zahraniční majetkovou účast. Loterijní zákon současně v platném znění tak podle Komise porušuje zásadu volného pohybu služeb a kapitálu a zásadu svobody usazování. Tohle je velmi nepříjemný problém. V minulém období jsme se snažili prosadit, že peníze, které jsou v hazardu v České republice, pocházejí z kapes českých občanů a skutečně byl podniknut Ministerstvem financí legislativní pokus a bylo to zakotveno v naší legislativě, abychom prostě alespoň částečně tyto peníze ochránili a nějakou formou se vracely do českých domácností prostřednictvím přerozdělování atd. české ekonomiky a podobně. Protože problém je, že hazard není dobrá komodita pro občany, velmi postihuje nejchudší složky obyvatel. A je to Česká republika, která nese potom fatální následky hráčských vášní nebo zoufalých pokusů lidí dostat se k penězům. Bohužel, a možná že to je i pro poslance ANO, nevím, co budou říkat při příštích parlamentních volbách na náměstích, ale my skutečně máme hodně svázané ruce evropským právem. Nemůžeme si schvalovat, co chceme. Jsme hodně svázáni nejenom v této komoditě, ale v řadě dalších. To znamená, musíme poměřovat jednotným evropským trhem. A to nemluvě o daňové konkurenci a jiné konkurenci, konkurenci prostředí. Tam dokonce musíme poměřovat s celým světem, protože žijeme v éře globalizujícího se světa. Pokračuji dále ve stati profesora Michala Mejstříka. "Z výše uvedených důvodů začal být připravován návrh zákona o dani z hazardních her, návrh zákona o hazardních hrách a návrh novely, kterou se mění některé související zákony. Nicméně sada těchto předpisů s původně plánovanou a Evropskou komisí deklarovanou účinností od 1. 1. 2016 byla schválena vládou a poslána do Poslanecké sněmovny teprve v červenci 2015. Existuje tak zde i vzhledem k nutnosti notifikace předpisů Evropskou unií, jak již i Ministerstvo financí připustilo, vysoká pravděpodobnost odložení účinnosti výše uvedeného balíku zákonů na rok 2017. Zde je odkaz na záznam z tiskové konference Ministerstva financí, aktuální stav regulace hazardu 27. 3. 2015. V reakci na toto riziko a s ním související ohrožení zvýšení příjmů z loterií a jiných podobných her pro rok 2016 byla v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předložena novela zákona o loteriích a jiných podobných hrách panem poslancem Volným, dále 'návrh Volného', která zvyšuje odvod z loterií o pět procentních bodů na 25 % a zdvojnásobuje paušální poplatek za jeden den provozu výherního automatu z 55 korun na 110 korun." V tomto punktu odskočím. Ptali jsme se náměstkyně Hornochové zaskakující za náměstka Závodského, předpokládám, že ještě je náměstkem, dotazovali jsme se, zda tento ekonomický přístup nepovede k přesunu hazardu právě do šedé zóny, to znamená k nelegálnímu hazardu. Byli jsme ubezpečeni, nikoliv věcně, ale pouze slovně, že Ministerstvo financí disponuje analýzou, že podrobně věc promýšlelo a že tato situace nenastane. Pokračuji dále ve stati profesora Mejstříka. "Z dalších klíčových návrhů v oblasti právní úpravy provozování loterií a jiných podobných her je první návrh novely zákona o loteriích a jiných podobných hrách předložený panem poslancem Bartoškem ze dne 10. 7. 2015, dále 'Bartošek 2015A'. Ten oproti návrhu Volného naopak cílí na úpravu věcných charakteristik podnikatelského prostředí a daňovým otázkám se nevěnuje. Druhý návrh pana poslance Bartoška ze dne 20. srpna 2015, dále 'Bartošek 2015B', je již komplexnější, tj. počítá jak s úpravou prostředí a uvedením do souladu české legislativy s legislativou EU..." (Odmlka, v lavicích ČSSD spolu diskutují poslanci.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name