|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Šinclovi za jeho příspěvek. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Karel Fiedler. Pardon, s přednostním právem se hlásí pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jan Volný Děkuji, pane předsedající. Chtěl bych reagovat na pana kolegu Šincla. Samozřejmě mu vůbec neberu právo říct tady u pultíku cokoli, ale trochu nerozumím jeho otázkách, proč se tento zákon během vývoje měnil, a chce vysvětlení, proč se nějaké parametry upravovaly. Ano, každý zákon, když se tvoří na ministerstvech, v legislativní radě, se nějak upravuje, pak přijde do vlády, vláda ho v této podobě schválila a vy máte jako každý jiný, prostřednictvím pana předsedajícího, možnost podat pozměňovací návrh a upravit ho podle svých představ. Proto mi nedává logiku otázka, co bylo před vládou. Vláda toto schválila, poslala Sněmovně, pojďme o tom jednat. Připadá mi to takové naprosto zbytečné popichování. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Volnému. Nyní již dříve avizovaný, řádně přihlášený poslanec Karel Fiedler. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel Fiedler Děkuji za slovo pane předsedající, dobré poledne, dámy a pánové. Spojili jsme tady projednávání tří bodů do jednoho projednávání. Nejsem si jist, že to více nesouvisí i s tiskem 437, který se týká v podstatě stejné problematiky, a to, co tady zaznělo i včera - dostáváme se do naprosto zvláštního stavu projednávání novely tohoto zákona. Ministerstvo financí připravilo tyto tři spolu související zákony, které by měly dle koaliční smlouvy vyřešit problém patologického hráčství a zvýšit daňový výběr. Z pohledu Evropské unie by měly zejména vyřešit uvolnění sídla pro získání legálních licencí zahraničním subjektům, dále vyřešit otázku nepředvídatelnosti přijímání obecně závazných vyhlášek a následného okamžitého rušení již vydaných povolení. Je důležité považovat soubor těchto zákonů za kompaktní celek, který je třeba projednat, analyzovat a vyhodnotit jeho dopady v souvislostech. Proto je novela poslance Volného, kterou jsem již zmiňoval, která je projednávána paralelně a řeší jen výši daňových sazeb, zcela nesystémovým zásahem do regulace loterií, protože neřeší rozmach nelegálního provozování, neřeší patologické hráčství a neřeší výtky Evropské komise. Je jen jednoduchým, možná primitivním legislativním nástrojem, který zachránit koalici v rámci slíbeného nadstandardního výběru daní z loterijního sektoru. Zákony jako takové měly velmi dramatický vývoj. Náměstek ministra financí Závodský byl jmenován do své funkce v polovině února 2014 a na jedné z prvních svých tiskových konferencí deklaroval předložení zcela nové loterijní legislativy do konce června 2014, tak aby se stihl termín notifikace, a tím zavedení komplexní nové legislativy k 1. 1. 2016. Nestalo se. V polovině října 2014 pouze svolal den před senátními a komunálními volbami tiskovou konferenci, kde avizoval předložení již zcela dokonalého loterijního zákona. Připomínám, že jsme na konci září 2015. Tento zákon ovšem pro své zcela zásadní nedostatky byl několikrát přepracován a vládě ho s dalším zpožděním předložil formou další, poněkud velkolepé tiskové konference koncem prosince 2014, aby se dodržel termín v rámci koaličního ujednání, a teoreticky to byl i konečný termín za strany Ministerstva financí. Pro další zásadní nedostatky zákona byl ale znovu za účasti Ministerstva financí přepracován a jeho konečná podoba se datuje tedy k termínu 28. srpna roku 2015, jak putuje nyní do Poslanecké sněmovny. Pokud by tedy náměstek financí Závodský dodržel své slovo při nástupu do funkce, tak by již dnes mohl být zákon po notifikaci a nová kvalitní komplexní loterijní legislativa by bez problémů mohla platit od 1. ledna 2016. Jak jsem jednou řekl, jsme v září 2015 a v prvním čtení a lze se jen oprávněně strachovat a obávat, co přinesou výtky v rámci notifikačního procesu, a tedy zda nyní plánovaný termín účinnosti bude dodržen, resp. nebude ohrožen. Zpoždění legislativní činnosti Ministerstva financí tedy způsobilo, že nyní Ministerstvo financí možnost v roce 2016 pouze zcela nesystematicky ovlivnit daně legálních provozovatelů prostřednictvím již zmíněné poslanecké iniciativy pana poslance Volného. Tzv. novela Volný řeší jen další zdanění legálních provozovatelů a zhola a vůbec neřeší nelegální hráče na trhu, kterým tímto krokem i pro celý rok 2016 uděluje další daňové prázdniny. Ministerstvo financí tvrdí, že k zavedení elektronické evidence tržeb jej vede záměr zdanění těch podnikatelů, kteří daně neplatí. Ovšem tady v loterijní regulaci postupuje zcela naopak a zaměřuje se pouze na ty legální provozovatele, co daně platí, a nelegálním firmám zcela oficiálně uděluje pro rok 2016, jak jsem jednou řekl, další daňové prázdniny. Tady si povšimněme, že je poměrně dost zásadní rozdíl v přístupu Ministerstva financí k těmto dvěma zákonům. Tak jak jsem několikrát řekl, se naprosto ztotožňuji s tím, že vybírat daně, vykazovat tržby je správné a se, k elektronické evidenci tržeb mám jiné výhrady, ale tady se jde naprosto jinou cestou, kdy šedá neboli spíše černá sféra se nechává bez povšimnutí a zvyšují se daně těm, co je již platí. Loterijní trh je velmi komplikovaný, ale tady toto, co je předmětem této novely, je poněkud v rozporu s duchem novely zákona o elektronické evidenci tržeb. V rámci standardního vnějšího připomínkového řízení bylo vzneseno množství zásadních připomínek, a to zejména ze strany Hospodářské komory, která se regulovaným prostředím zabývá z titulu své funkce. Jelikož zákon doznal tolika úprav, které již žádným připomínkovým řízením neprošly, lze hovořit o zákoně, který nebo nemá podporu, který přitom dopad do rozpočtu měst, obcí, do sportu, do podnikatelského prostředí legálních provozovatelů, do zaměstnanosti. Dneska jsem se díval, protože jsem se ve svém projevu zmínil, že tady bychom v podstatě měli projednávat i tisk 437, který je zařazen na pořad této schůze později, jak probíhalo jednání podvýboru pro daně, cla a loterie, kterého jsem rovněž členem, jehož předseda je současně předkladatelem této novely. V zápisech jsem nic moc nenašel, že by se tento podvýbor, který by se tímto měl logicky velmi intenzivně zabývat, že by to bylo předmětem nějakých zásadních jednání tohoto podvýboru. Podvýbor pro daně, cla a loterie dle zápisu v poslaneckém systému na webu PSP se sešel třikrát, první byla ustavující schůze, a za rok 2015 jedenkrát, tuším, to byl duben 2015. se domnívám, že pokud tady řešíme takto zásadní a velmi diskutovanou novelu loterijního zákona, kladu si otázku, proč se tím více nezabývá patřičný výbor, resp. podvýbor, což ostatně ten řekl bych skoro nezájem bylo vidět na konferenci, kterou pořádal v Poslanecké sněmovně pod mou záštitou Svaz průmyslu, kde opět tyto výbory a podvýbory, které mají přímo v gesci tuto problematiku, od toho daly dost výrazně ruce pryč. To bylo pro velkým překvapením. Doufám, že u této vládní novely tomu tak nebude a výbory a podvýbory, tak jak již tady avizoval kolega Šincl a vyzýval k tomu, aby se opravdu výbory tímto zabývaly, tak se k jeho apelu přidávám. Nová legislativa v oblasti loterií a sázkových her přenáší tyto zásadní novinky spolu s těmito nedostatky. Za prvé, registr hráčů a registr vyloučených osob. Jedná se o velmi účinný nástroj řešící problém závislých osob a tímto zcela vyhovuje smysluplného boji proti patologickému hráčství. Nicméně zákon nad rámec tohoto účinného nástroje obsahuje řadu dalších, řekněme diskutabilních restrikcí - otevírací doba, povinné přestávky ve hře, zpomalení hry - které pouze odeženou hráče od legálních provozovatelů do černé zóny, kde budou moci hrát neomezeně bez těchto omezujících restrikcí. Za druhé monitorovací systém. Tady je paralela s elektronickou evidencí tržeb, kterou jsem tady před chvílí zmiňoval. Loterijní zákon předpokládá jakéhosi hlídacího psa ve formě komplexního monitorovacího systému. Nicméně tento systém není zatím ani ve výběrovém řízení a s ohledem na vývoj elektronické evidence tržeb, resp. projednávání novely tohoto zákona a jeho uvedení v účinnost, nebude moci ani do doby přijetí zákona být výběrové řízení vypsáno. Jak tedy přijmout zákon, který se v mnoha ustanoveních na monitorovací systém a různé doposud neexistující registry odvolává? Za třetí vyhlášky měst a obcí. S Českou republikou je Evropskou komisí vedeno řízení EU Pilot, které zejména řeší nepředvídatelnost a diskriminační podmínky vydaných a vydávaných obecně závazných vyhlášek měst a obcí týkající se regulace loterií. Tímto nevyhovujícím praktikovaným systémem dochází k nesouladu mezi vydáním povolení ze strany Ministerstva financí a následně kolizí v případě přijetí těchto nepředvidatelných vyhlášek, které vedou k rušení vydaných povolení. Právě rušení povolení je předmětem možných sporů proti České republice. Nový návrh zákona o provozování opětovně umožňuje rušení povolení a v případě budoucího nesouladu se zněním obecně závazné vyhlášky. Za čtvrté nulová investiční jistota. Nový zákon tak dává nulovou nebo mizivou předvídatelnost. na řadě setkání, kterých jsem se zúčastnil se zástupci Svazu průmyslu, různých hospodářských komor a průmyslníků, slyším nejčastěji to, že chtějí znát svou budoucnost, tzn. daňovou předvídatelnost. A tady ta daňová předvídatelnost je rozkolísaná. Opět zmiňuji v souvislosti s tiskem 437, který sice nyní neprojednáváme, ale s touto novelou velmi úzce souvisí, a při dalším projednávání tohoto tisku, předpokládám, že to tady bude dnes večer, zjistíte, vážení kolegové a kolegyně, že tam jsou navrhovány vyšší daně než v této novele, což opravdu nepokládám za logické. Dochází tady tímto tak k rozvírání nůžek mezi legálním a nelegálním trhem. Pokud nelegální trh necháme tak, jak je, on ty daně bude mít nulové a tomu legálnímu trhu to budeme ztěžovat, což se vůbec nepřimlouvám k tomu, aby se rozvíjelo hráčství u nás, ale podívejme se na to realisticky. Povede to k tomu, že se to bude přesouvat do šedé nebo černé zóny. Počkám, si to kolegové tady vedle vyřídí. Zřejmě je to důležitější než tato novela... Projednávali jsme v této Sněmovně více zákonů, které bychom předkládali, naše strana Úsvit, kde vaše argumenty z Poslanecké sněmovny byly tím, že pokud něco budeme hnát tímto absurdním směrem, RPSN připomenu, bude se to přesouvat do šedé zóny. A tady je úplně stejný příklad. Najednou to nevadí. Ptám se tedy, co se změnilo, že pomoc tomu, aby se tato činnost přesouvala do šedé nebo černé zóny, najednou nevadí. Závěrem lze říci, že tím, že zákon o provozování hazardních her v sobě nese řadu restrikcí a nedořešených otázek, nelze v žádném případě predikovat zcela jeho dopad, natož v kombinaci s extrémním nárůstem daňové zátěže, nebo daňové zátěže, která je plánována - opět zmiňuji tisk 437, který nejdříve zvedne, a potom jak jsem se s materiály seznámil, bude snížena. Je mylné se domnívat, že takto radikální forma regulace a fiskální prohibice v jednom přinese kýžený efekt, a to zamezení nelegálního podnikání, efektivní a progresivní výběr daní a v neposlední řadě vyřešení patologických závislostí. Zákony v sobě nesou sice i řadu pozitivních řešení, to je nutno říci a přiznat, proč ne, nicméně jejich nesourodost a nekompaktnost budou vyžadovat ještě řadu legislativních úprav. (Velký šum v sále.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name