2013-031-05-095
95. Návrh poslanců Soni Markové, Stanislava Grospiče, Stanislava Mackovíka, Miroslava Opálky a Josefa Šenfelda na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 393/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Šánovou . Připraví se pan poslanec Opálka . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Zuzana Šánová
Vážená paní předsedající , milí kolegové , tak už mi toho moc nezbývá , co bych tady měla říct , protože hodně toho bylo řečeno . Ale přece jenom ještě něco řečeno nebylo . Když byl tento systém v roce 2009 - tuším - zaveden , tak také platilo to , že zaměstnavatel dostával od státu , potažmo od České správy sociálního zabezpečení vrácenu polovinu vyplacené náhrady . Nevím , jestli s tím paní navrhovatelka je - vaším prostřednictvím (paní předsedající) - obeznámena , ale jsem přesvědčena o tom , že pokud by se měla snad zrušit karenční doba , pak by se mělo uvažovat o tom , že zaměstnavatel by dostal zpátky a myslím si , že by to byly hodně vysoké náklady , do státního rozpočtu , a ne , jak tady bylo řečeno navrhovatelem , že to státní rozpočet nijak nezatíží . To je jedna věc . Druhá věc je , že pokud - slyšeli jsme tady o infekcích , jak se šíří - pokud se jedná o . . . teď nevím , aby mě lékaři nenapadli , ale pokud se jedná o infekční chorobu , na kterou se vztahuje karanténa , tak karenční doba odpadá a náhrada za nemoc je vyplácena od prvního dne . A ještě bych chtěla prostřednictvím paní předsedající kolegovi Zavadilovi říct , že tady říkal , jak se na tripartitě dohodl a co za to zaměstnavatelé , potažmo ty naše OSVČ dostali . Dostali za to to , že tu polovinu náhrady , kterou dostávali asi po dva roky , tak ta jim byla odebrána . A dneska náhradu platí v plné výši ze svého . Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Opálku . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , paní místopředsedkyně . Vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , hodně již tady toho bylo řečeno , ale hodně taky ještě ne . Zřejmě se nedostane dnes na všechny plánované opoziční balíčky , ale to už tak bývá , když se začne zdržovat při schvalování programu . I tento tisk si zaslouží větší pozornost , neboť není ve Sněmovně poprvé . A dovolte mi , abych než začnu vzpomínat , vyjádřil alespoň v úvodu jednu tezi : Na chudý lid musí být přísnost . Vážené kolegyně , kolegové , kolikrát slyšíme z tribuny omluvu za nemoc poslankyně či poslance . Ptám se vás : Kolik z vás přineslo nemocenský lístek ? Tak to je i u uvolněných členů na krajích , na obcích . Na všech ministerstvech existuje tzv . indispoziční volno , kdy si může zaměstnanec bez nemocenské za plný plat první dny nemoci nějak řešit . Osoby samostatně výdělečně činné , které si neplatí dobrovolně nemocenské a mají zaměstnance , tak jim samozřejmě zisk jde tím , že pracují zaměstnanci . Tak chci jenom říci , že když tady někdo hovoří o tom , že je to diskriminační , že to není stejné na všechny , tak musím říci , že současný systém je diskriminační . Každá skupina má možnost nějakého jiného úniku , jenom ten obyčejný zaměstnanec bohužel ne . Proto jsem byl taky v minulém volebním období předkladatelem sněmovního tisku s vysokým číslem 788 . Ukázalo se , že nemocenské pojištění , lépe řečeno náhrada mzdy podle zákoníku práce , dělí tuto i tu minulou Poslaneckou sněmovnu velmi ostře na pravicové a levicové vidění . I když měla tehdy pravice většinu , tak jsme se dopracovali ke třetímu čtení po dvou letech 27 . ledna 2010 . Dovolte mi malou reminiscenci , je velice zajímavá . Ten den bylo zahájeno třetí čtení rozpravou , ale když mělo dojít k hlasování , odešel ze sněmovny místopředseda vlády pan Barták z ODS a ta zpochybnila možnost dalšího jednání . Jelikož taková situace , kdy není přítomen člen vlády , ještě nenastala , byl na vedení Poslanecké sněmovny pozván předseda vlády , kterého jsem rovněž interpeloval i já v souvislosti s touto obstrukcí člena vlády . Slyšeli jsme jenom výmluvy . Znovu jsme se k tomuto bodu vrátili 3 . února , kdy se mělo dokončit hlasování , ale paní ministryně Jurásková svým vystoupením otevřela znovu již uzavřenou rozpravu a s obstrukčním vystoupením se předvedl pan exposlanec Nečas , který vyčerpal vymezený čas , aniž v diskusi vlastně došlo k hlasování . Vzhledem k obstrukci ministryně jsem znovu interpeloval předsedu vlády . Výsledek : zase výmluvy . Dne 26 . února se uskutečnila mimořádná schůze , která byla svolána za účelem doprojednání i tohoto sněmovního tisku , ale pak exkolega Nečas pokračoval ve své diskusi , kterou nazval edukativní misí . Bylo to jeho desáté vystoupení k tomuto bodu . Poznamenávám , že se jen opakoval . Říkal to , co už jednou bylo řečeno . A aby se nemohlo pokračovat dále , přerušil projednávání kolega Rabas s přestávkou na jednání poslaneckého klubu Strany zelených . A tak až 12 . března se Poslanecká sněmovna vrátila k tomuto tisku znovu , ale vymezený čas tentokrát vyčerpal svým vystoupením pan kolega Kalousek a bod byl opět v rozpravě přerušen . Tak jsme pokračovali , až přišly volby . A nikdo neřekl , že existuje taky nějaký průzkum , který odhaluje , že 42 % nemocných si bere dovolenou , a tím si ubírá čas na řádnou regeneraci , že 34 % občanů nemoci přechází a zadělávají si tak do budoucna na nebezpečnější nemoci a že pouze 24 % nemocných využívá nemocenskou tak , jak by mělo . Nehovoří se také o tom , že nový systém ušetřil zaměstnavatelům na sníženém pojistném a na zdánlivě menší nemocnosti vyvolané tím , že lidé tráví nemoc o dovolené či v práci , více než 10 mld . korun . Ale na druhé straně nový systém vyrobil na nemocenském pojištění loni rozpočtový schodek . Zamlčuje se i to , že ve Spolkové republice Německo proplácí zaměstnavatel náhradu mzdy v nemoci bez karenční lhůty , a to ve výši 90 % , v případě , že mají uzavřenou kolektivní smlouvu , tak 100 % . U nás jde o 60 % redukovaného základu s třídenní karenční lhůtou . Tolik k historii , která se promítá samozřejmě i do dneška . Malé srovnání bychom si mohli udělat také v tom , že v zemích Evropské unie výška náhrady neklesá pod polovinu výdělku , naopak spíše činí 70 a více procent . S 60 % patříme spíše k nižší polovině států . Nedomnívám se proto , že bychom v době prvních tří dnů nemoci měli klesnout s náhradou výdělku pod 60 % . Pokud takhle zvažujeme , musím říci , že jakési zavedení karenční lhůty zde předložila vláda v roce 2004 . Šlo tedy o karenční lhůtu , která v podstatě vyplácela 25 , resp . 22,5 % . A pro zajímavost můžu říci , že tehdy měl ten sněmovní tisk stejné číslo 393 jako ten dnešní . Jenomže v té době se vyplácelo 69 % redukované náhrady mzdy a redukce snížená o 10 % . Dneska jsme na 60 % . Takže zaměstnavatelé získali 9 % plus schválené tři dny bez náhrady mzdy . Ano , tam je těch 9 mld . , se kterými bychom měli počítat . Jinak pro zajímavost , nemocenské pojištění , myslím kromě dvou tří roků , od roku 1993 bylo vždy v přebytku a pro státní rozpočet tato kumulovaná částka činí 78 mld . Docela solidní daň . I tam by se mohlo samozřejmě zvažovat , jakým způsobem snížit tyto náhrady . Lépe řečeno toto pojistné . Tak jak to vychází , fakticky v 12 zemích Evropské unie žádná karenční lhůta , tzn . žádné první tři dny neplacené , není . V 11 je to obdobně jako v České republice , tři (řečeno třináct) či dva , nebo dokonce jeden den . Nejvíce z toho vyniká Irsko , které má karenční lhůtu 6 dnů . Ale na druhé straně náhrada v těch dalších dnech je daleko , daleko vyšší . A jestli spočítáme skutečnost , kdy samoživitelka se dvěma dětmi bere 2,5 tis . (?) hrubého , spočítáme si , z jakého základu se jí vypočítává nemocenská , tak vás musím ujistit , že jí ty první tři dny opravdu , ale opravdu chybí . Já jsem se pohyboval , než jsem šel do Sněmovny , v obchodní sféře . Víte , v tom kolektivu , kde těžko hledáte náhradu , kdy musí nastavit svůj čas kmenoví zaměstnanci , můžu vám říci , že veřejné mínění vůči těm , kteří systém zneužívají , zrovna kladný vztah nemá . A takový člověk v takovém kolektivu ani dlouho neobstojí . Proto si říkám - pořád šermujeme nějakými počty , ale nikdo není schopen říci , jaké procento je těch , kteří zneužívají . Statistiky ukazují a ukazovaly i v minulosti , že největší nemocnost je v době prázdnin a v předvánočním období u úředníků . Ono to vychází , že v jiných profesích ta situace je trošičku jiná . Omlouvám se všem těm úředníkům , kterých se to dotklo a kterých se to netýká . Když se podíváte na situaci , kdo vlastně rozhoduje o tom , zda je člověk nemocen , nebo ne , pak bychom museli říci , že na vině jsou lékaři . Na druhé straně víme , že řada nemocí , jestli je , či není , se nedá odhalit z hodiny na hodinu . A tak si myslím , že návrh , který je před vámi a který , pokud by neměl být jednostranný , by se měl rozšířit - a ten pozměňovací návrh mám připraven - taky o změnu o daních z příjmů , rozšíření zákoníku práce o další paragrafy jako 94 či 370 , změnu zákona o sociální podpoře či zákona o důchodovém pojištění , jak o tom hovořila paní kolegyně Maxová , či otázka vojáků z povolání , zákona o obcích , zákona o krajích , zákona o hlavním městě Praze či služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a změna zákona o státní službě . Je možno toto diskutovat samozřejmě na výboru pro sociální politiku a hledat společný konsenzus . Osobně si myslím , že tato materie , ač je samozřejmě , jak jsem již naznačil , v pravo - levém spektru velice konfliktní , že se dá hledat i cesta prostřednictvím jak snižování pojistné sazby , tak cesta návratu k tomu , co bylo dle mého názoru nerozumně a neracionálně změněno , tzn . ty některé prvky , které zákon doznal , protože málokterý zákon od roku 2004 do roku 2012 , 2013 doznal takových přemetů , že se jimi musel zabývat i Ústavní soud . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name