2013-057-01-198
198. Návrh poslanců Zbyňka Stanjury, Andreje Babiše, Martina Plíška, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka, Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1089/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
198 . Návrh poslanců Zbyňka Stanjury , Andreje Babiše , Martina Plíška , Petra Gazdíka , Pavla Bělobrádka , Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 301 / 1992 Sb . , o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1089 / - prvé čtení Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako tisk 1089 / 1 a já nyní prosím , aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Zbyněk Stanjura . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Pan poslanec Holeček , prosím , uvolní místo panu poslanci Stanjurovi . Děkuji . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Hezké odpoledne . Budeme projednávat v prvním čtení poslanecký návrh zákona o Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR a jsem rád , že jste vyhověli a ten bod zařadili jako první , protože když se podíváte na seznam předkládajících členů Poslanecké sněmovny u tohoto zákona , tak není úplně obvyklý . Máme tady sedm předkladatelů , a to poslanec - já mluvím jménem těch poslanců , ale krom mě to připodepsal Andrej Babiš , Martin Plíšek , Petr Gazdík , Pavel Bělobrádek , Roman Sklenák a Pavel Kováčik . Já to čtu proto , abych dokumentoval poměrně výraznou shodu nad textem tohoto zákona . Je to iniciativa Hospodářské a Agrární komory . Já jsem slíbil dneska na grémiu , že nebudu zdržovat a pokusím se v úvodním slově říct jenom pár základních věcí k tomuto návrhu zákona , zbytek najdete v důvodové zprávě . Dopředu avizuji , že budu navrhovat právě díky té velké shodě dva možné termíny na zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením , a to na 20 dnů , a pokud by to neprošlo , tak případně na 30 dnů . Tato právní úprava zavádí do právního řádu povinnost pro stát , aby v samostatných přílohách právních předpisů vyhlašoval přehled povinností , které vyplývají pro uživatele práva z právních předpisů publikovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a také vyhlašovaných jiným způsobem . Typicky to jsou obecní vyhlášky . Zároveň vzniká právo pro uživatele práva , zejména pro podnikatele , aby mohli v jednom informačním systému provozovaném Hospodářskou komorou České republiky získat komplexní přehled o tom , jaké povinnosti pro něj vyplývají ze všech vyhlašovaných právních předpisů . Tato právní úprava povede vedle výše uvedeného z dlouhodobého hlediska ke zvýšení kvality , srozumitelnosti , zpřehlednění a vzájemné provázanosti právního řádu ČR . Nutnost publikace přehledu povinností povede k zavedení samoregulačních principů do tvorby právních předpisů , kde navrhovatel , resp . zákonodárce bude muset jednoznačně identifikovat rozsah povinností vyplývajících z příslušného právního předpisu , právní důsledky , které neplnění povinností má , a zároveň i orgán , který je oprávněn splnění povinností jménem státu vymáhat . Zavedením tohoto systému zároveň dojde k odhalení nepřesností v právním řádu , k identifikaci duplicitní právní úpravy pro konkrétní právní vztahy a také k utřídění a zpřehlednění právní terminologie . Ve spojení s informačním systémem Sbírky zákonů a mezinárodních smluv a informačním systémem tvorby právních předpisů bude tvořit vzájemně propojený a uživatelsky jedinečný systém pro orientaci uživatelů , podnikatelů v platném právu na území ČR . Když to přeložím , tento poměrně dlouhý odstavec , tak naší ambicí je získat dvě výhody . Za prvé , aby všichni věděli , jaké povinnosti mají plnit , aby to bylo v samostatné příloze , aby bylo jasné , kdo ty povinnosti vymáhá po státu . A druhý efekt by mohl být v tom , že ti , kteří novely zákonů , případně nové zákony předkládají , aby si uvědomili , jaké všechny nové povinnosti ukládají na ty , kteří je mají plnit . V důvodové zprávě si také přečtete odhad toho , kolik vynakládají podnikatelé na právní služby k tomu , aby se vůbec zorientovali . A víte , že dneska i velmi vysoké soudní autority říkají , že náš právní řád je natolik nepřehledný , že je těžké se v tom orientovat . Já bych poprosil , abyste věnovali chvilku pozornosti těm číslům . Mikropodniky , kterých je zhruba 650 tis . , se odhaduje , že každý z nich dá 20 tis . ročně na právní služby , což je 13 mld . ročně u těch nejmenších podniků . U malých podniků , kterých je zhruba 250 tis . , se odhaduje 100 tis . ročně na právní služby , což je dalších 25 mld . U středních podniků , kterých je 10 tis . , se odhaduje , že dají ročně na právní služby zhruba půl milionu ročně , což už ovšem v sumě dělá pouhých , v uvozovkách pouhých , 5 mld . A u těch velkých podniků , těch největších , kterých je sto , tak každý z nich dává v průměru 2,5 mil . korun , což je pouhopouhých 250 mil . korun ročně . V sumě je odhad , že na právní poradenství k tomu , aby se podnikatelé zorientovali , vynakládají ročně více než 43 mld . korun . A z toho mikropodniky a malé podniky , to jsou ti , kteří nemohou mít na zaměstnanecký poměr ekonomy , právníky , interní auditory , tak ti zaplatí 38 mld . korun ročně . Neuvěřitelné číslo . A tohle je šance , jak jim to zjednodušit , jak jim výrazně snížit tyto náklady , aby mohli ušetřené peníze investovat do mezd svých zaměstnanců , případně do technologického či jiného vybavení svých firem . Věřím , že tento návrh , který má širokou a politickou podporu , podpoříte , propustíte do druhého čtení . Je to jeden z případů návrhu zákona , který bychom mohli , pokud bude dobrá vůle , stihnout v tomto volebním období . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name