3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík3.Vládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofonduaozměnězákonač.634/2004Sb.,osprávníchpoplatcích,vezněnípozdějšíchpředpisů(zákon o ochraně památkového fondu)/sněmovnítisk666/-druhéčteníTímtobodemjsmesezabývaliopětdne15.března2017,kdyjsmepřerušiliobecnourozpravu.Prosím,abymístoustolkuzpravodajůzaujaliministrkulturyDanielHermanatakézpravodajvýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovupanposlanecRomanProcházka.Nynítedybudemepokračovatvpřerušenéobecnérozpravě.PrvnímpřihlášenýmdopřerušenéobecnérozpravyjepanposlanecJiříJunek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jiří JunekDěkuji,panepředsedající.Váženékolegyně,váženíkolegové,dovolte,abychsevyjádřilkněkterýmsvýmpozměňujícímnávrhům,kteréhodlámvrámcidruhéhočtenínačístktomutozákonu.Vprvnímčteníjsemvystoupilskomentářemprávěkpředkládanémunovémupamátkovémuzákonu.Vněmjsemvyjádřilnázor,ženovýpamátkovýzákonjedůležitýzmnohakonkrétníchdůvodůajedobréhopřijmout.Zároveňjsemvyslovilnázor,žepředkládanýnávrhbyldlouhodoběpřipravován,bylpečlivězpracovánaprošelnepřebernýmmnožstvímrůznýchdiskusí,seminářůsodbornouveřejnostíatd.,avtomtosměrujsemiocenilpřístupMinisterstvakultury.Nicménězároveňjsemsekritickyvyjádřilkněkterýmustanovenímnavrhovanéhozákona,atozejménaktěm,kterápojednávajíoarcheologickéčinnosti,zejménapakozáchrannýcharcheologickýchvýzkumech.Napříkladjsemzmínilproblematikuvydávánízávaznéhostanoviska,problematikuopomenutýchzásahůčipožadaveknaconejnižšínákladynazáchrannýarcheologickývýzkum.Bylotohovíc,alejenomtytoněkterébodyjmenuji.Řekljsem,žedoufám,žetytomépřipomínkybudoudiskutoványvrámcipodvýboru,výboruatd.Ktomuskutečnědošlo,proběhlyrůznéschůzkyaťnapůděMinisterstvakultury,jednaloseotomnapodvýboruprokulturu,takinavýboruproškolstvíakulturuatd.Čilidiskusektomuopravdubylahojná,jázaniděkujiamyslímsi,žecelátadiskusebylavěcnáazoboustranargumentačnědobřepodložená.Idíkytétodiskusiaargumentům,kterépadaly,atd.,jsemněkterésvépřipravovanépozměňujícínávrhypřehodnotil,některéjsemstáhl,dáljsemsniminepracoval,naněkterýchjsmesezástupciMinisterstvakulturydošliknějakýmkompromisům,tyjsoupakobsaženyvcelkovémpozměňujícímnávrhuvýboruproškolstvíakulturu.Zůstaltakzméhopohledujedenjedinýproblémovýbod,nakterémjsmesezástupciMinisterstvakulturynenašlishodu,alejáhopřestopovažujizadůležitý,aprotojsemserozhodlkněmupředložitpříslušnýpozměňujícínávrh.Jednáseo§83,konkrétněřečenojednáseo"nešťastné"navrhovanéprojektyzáchrannýcharcheologickýchvýzkumů.Vesvéřečivprvnímčtenívesněmovnějsemzdůvodnil,pročsimyslím,žetatověcjezbytečnáavzákoněbyvlastněvůbecnemělabýt.Nicménězasevrámcinějakéhohledáníkompromisůvevýboru,vpodvýborujsemsesnažiloddělitvtomtotopodstatnéodnepodstatného.Jdeoto,žekonstrukceprojektuzáchrannýcharcheologickýchvýzkumůmájistounevýhodu.Přípravaprojektuvýzkumuparadoxněpředpokládáuarcheologaznalosti,kterénemůžezískatjinaknežteprvevýzkumem.Onzkrátkaneví,copodtouzemíje,ontamnemůženějakýmzpůsobempohlédnout.Takžejediné,comůžeudělat,udělatnějakýpředvýzkum,nějakésondyatd.Takovépředvýzkumyadělánípředběžnýcharcheologickýchvýzkumů,todejmetomujemožnéuvelkýchplošnýchvýzkumůazdetomáidejmetomunějakývýznam.Tambychještětomurozumělatambychtochápal.Jinakjetomuovšemumenšíchzemníchzásahůaběžnýchliniovýchstaveb.Přinichlogickynelzetakovétopředvýzkumyanějakésondydělat,bylobytozbytečné,zbytečněbytozatěžovalojakinvestora,takarcheology.Zbytečněbyseprotahovalčasarcheologickéhovýzkumuaurčitěbytoznamenalovelkoubyrokratickouzátěžprosamotnéarcheology.Ztohotodůvodutedynavrhujido§83vložitnovýodstavec2,kterýbyzněl:"Povinnostvypracovatprojektzáchrannéhoarcheologickéhovýzkumujevždy,kdykolivsepředpokládározsahplošnéhoodkryvunejméně150metrůčtverečníchsouvisléplochyošířcenejméně3metry."Oněch150metrůčtverečníchneníúdaj,kterýbychsitzv.vycucalzprstu,alejetorozměr,sekterýmběžněarcheologiepracuje.Jetorozměr,doněhožfyzickéosobyzazáchrannýarcheologickývýzkumneplatífinančnínákladystímvýzkumemspojené.Čilijetověc,kteráužvarcheologiifunguje,jeznámáanenítožádnénovum,nenítožádnémhausnumero,kteréjsemsivymyslel.Tatomojenavrhovanáúpravavýrazněomezujezméhopohleduadministrativní,atedyifinančnínáročnostnamenšízemnízásahyaběžnéliniovéstavby.Čilitojetenmůjpozměňujícínávrh,kterýhodlámpředložit.Pakpředkládámještějedenpozměňujícínávrh.Tensejižarcheologienetýká.Naopaksetýkávíceméněobecnéhoustanovenívoblastiochranynemovitýchkulturníchpamátek.Ktomuchcijenomříct,žemyprostřednictvímjaktohosoučasnéhozákona,taktohobudoucíhonějakýmzpůsobemomezujemevlastníkynemovitostízapsanýchjakokulturnípamátkaneboity,kteřímajísvojinemovitostvpamátkovýchúzemích.Všichnitoznáme.Mátenemovitost,kterájezapsanájakokulturnípamátka,zestranypamátkářůjsounaváskladenyrůznépožadavky,jakmávypadatfasáda,zčehomábýtdělaná,jakmajívypadatokna,zčehomajíbýtvyrobenaatd.atd.Avětšinouto,cotipamátkářipožadují,jepodstatnědražšínežto,cobypoužilpůvodnětenvlastník.Čilimyvlastněnějakýmzpůsobemomezujemevlastníky,alejenmálojimkompenzujeme.Ataktojetoipostavenovtomtonovémnávrhu,kdynapř.v§21a§31jeuvedeno,žeČeskárepublikamůže-opakujitoslovomůže-přispívatvlastníkovikulturnípamátkynebonemovitostivpamátkovémúzemínastanovenéčinnosti.Čilijábychtopozměniladovolilbychsivypustittoslovomůže.Potombydanýparagrafzněl,žeČeskárepublikapřispívávlastníkovikulturnípamátkynazachováníjejíchhodnotapodporujeprezentacikulturnípamátkyajejíhokulturníhovýznamu.Tolikkmýmdvěmapozměňujícímnávrhům.Jáseknimpakpochopitelněpřihlásímvpodrobnérozpravě.Děkujizapozornost.