|

2013-056-06-237

237. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - třetí čtení

Date2017-04-12
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/237
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b19023701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 237. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - třetí čtení Místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a také zpravodajka garančního výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 911/2, který vám byl doručen 2. března t. r. Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 911/3. Nyní se táži navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Paní ministryně, nemá zájem. Otvírám tedy rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych se krátce vyjádřila k tomuto vládnímu návrhu zákona, který i v souvislosti se současnou situací na trhu práce... bych poprosila, jestli by tady mohl kolega zjednat klid. Pane místopředsedo... Místopředseda PSP Petr Gazdík Ano. se vám pokusím zjednat klid. Takže ctěné gentlemany poprosím, aby své jistě nutné diskuse přenesli někam jinam. Prosím gentlemany tady v popředí, aby svou diskusi přednesli někam jinam. Děkuji, gentlemani. Poslankyně Markéta Pekarová Adamová Oni si asi neuvědomují, že mluvíme k nim. (Smích.)Tak, děkuji. Teď v současné době probíhá několik i docela mediálně sledovaných kauz, které se často právě i s tímto zákonem snaží někteří spojovat, protože se týkají agenturního zaměstnávání agenturních zaměstnanců, často cizinců, kteří jsou zaměstnáni tedy v České republice právě přes agentury práce. Dost často se v médiích směšuje pojem agentura práce s vlastně určitými subjekty, které vůbec ale neodpovídají v zákoně tomu, aby se jim takto dalo říkat, protože tam můžeme hovořit spíše o nelegálních zaměstnavatelích, kteří obcházejí zákon, a můžeme se bavit spíše o pseudoagenturách, pokud jim chceme takto nějak říkat a chceme je souhrnně nazývat. bych tady chtěla varovat, abychom se snažili na tento zákon dívat skutečně pohledem těch, kteří podnikají legálně, protože tento zákon řeší ty, kteří podnikají legálně. Neřeší vůbec nijak ty, kteří jsou vlastně dnes v tom modu řekněme pseudoagentury, šedé ekonomiky, kdy nesplňují ani současné zákony, a tím, že zpřísníme zákon o zaměstnanosti, tak jak předkladatelé navrhují, se nestane nic jiného, než že vlastně do této šedé zóny spadne ještě více agentur. Chci před tím důrazně varovat, a proto mám v systému hned několik pozměňovacích návrhů. Ta nejznámější část se týká placení kaucí. Kauce, která by měla být stanovena ve výši půl milionu, pro agenturní zaměstnavatele, agentury práce, by to byl samozřejmě určitě velký výdaj, zejména pro ty menší a středně velké, pro které to je opravdu částka téměř, se říct, likvidační. Dokonce je tady i pozměňovací návrh, který by navrhoval tuto kauci dát ještě vyšší, jednou tolik vysokou, to znamená na jeden milion korun. Tak tam si myslím, že se jedná o úplnou likvidaci. si dovolím vám citovat z článku, který vyšel v E15, kde je právě uváděna tato novela a některé související informace k tomu. cituji: "Trh agentur práce může výrazně změnit novela zákona o zaměstnanosti, kterou by mohli poslanci schvalovat zítra. Zpřísňuje pokuty za porušení pravidel a především zavádí pro všechny agentury povinnost složení pětisettisícové kauce. To by mohlo být problematické pro menší agentury. V Česku nabízí agenturní zaměstnávání 1 200 firem. Polovinu trhu přitom představuje pouhých 26 velkých společností sdružených v Asociaci poskytovatelů personálních služeb. Ti s novelou souhlasí." Je tady pak citována paní ředitelka ManpowerGroup České republiky Jaroslava Rezlerová a současně i prezidentka této Asociace poskytovatelů personálních služeb, kde říká, že tedy s navrženými změnami souhlasí, že jsou rozumným kompromisem. Naopak zástupci malých agentur, které působí většinou v okresních i menších městech, se obávají likvidace. "Jestliže vytlačíte malé agentury z trhu, přibude nelegální práce. Nelegálních zprostředkovatelů se změny nedotknou," tvrdí naopak prezident Asociace pracovních agentur Radovan Burkovič. Určitě vám od této asociace přišlo nemálo e-mailů. A bych chtěla opravdu potvrdit to, že pokud přijmeme novelu zákona, tak jak je navrhovaná, tak tím způsobíme akorát ještě zpřísnění těch pravidel. Vyjdeme vstříc těm velkým hráčům. Jim půjdeme na ruku. Oni si ten trh hezky rozdělí, rozparcelují, bude jich tady jen několik málo. Ti menší, byť poctiví, samozřejmě nebudou schopni ty podmínky splnit, tak zaniknou. A pokud se tedy rozhodnou v tom pokračovat dál, tak budou muset pokračovat jako nelegální agentury. Co to způsobí, je asi jasné. Budeme tady vlastně ten problém s těmi, kteří obcházejí zákon, spíše prohlubovat. Takže místo toho, abychom se snažili řešit ty, kteří zákony nedodržují dnes, což samozřejmě můžeme kontrolami, ale ne zpřísněním těch podmínek vstupu na samotný trh, tak se dopouštíme toho, že je vlastně do takového chování buď nutíme, anebo je likvidujeme, a oni se budou muset věnovat nějaké jiné činnosti. Myslím si, že toto je neúměrné. Proč vůbec máme tolik agentur? Často se hovoří, že na tak malou zemi, jako je Česká republika, je tento počet kolem 1 200 firem, které zprostředkují agenturní zaměstnance, příliš vysoký. V této chvíli, nebo v roce 2015 to jsou údaje, bylo zaměstnáno právě přes agentury kolem 250 tisíc lidí, což vlastně v současné chvíli tvoří kolem asi 1 % lidí, kteří jsou zaměstnáni, nebo pracující populace. Průměrný podíl agenturního zaměstnávání v Evropě pak činí 1,9 %. Takže pokud si srovnáme tato čísla, musíme uznat, že opravdu tady nedochází k nějakému nadstandardnímu využívání agentur v České republice, že to není specifikum České republiky, že by tady bylo tolik agentur. Naopak jsme vlastně pod průměrem. A co se týče situace na pracovním trhu, tak když budete zaměstnavatel, a věřím tomu, že řada z vás, kolegové a kolegyně, jste sami zaměstnávali někdy lidi, tak víte, že pracovní právo v České republice je poměrně striktní. V mnohých ohledech velice striktní vůči tedy zaměstnavateli. Samozřejmě je tam velká ochrana zaměstnance. Neříkám, že ochrana zaměstnanců by neměla být v pracovním právu, ale měla by být nějakým způsobem vyvážená. A pokud máte zaměstnance, které potřebujete čas od času přesouvat na jinou práci a tak dále, tak jsou v tomto směru pro vás výhodnější i agenturní zaměstnanci, protože z hlediska tohoto zaměstnávání v rámci třeba velkých firem může docházet k utlumování výroby. Naopak u přibírání nových zaměstnanců je potřebujete mnohem rychleji. Agentury práce na toto reagují. Proto je zaměstnavatelé samozřejmě využívají. Není to jenom z toho důvodu, který je často uváděn, že jsou levnější. Není tomu tak a není to ani pravdou, že by byli zase tak zásadně levnější ti zaměstnanci. Oni prostě jsou v tom smyslu flexibilnějšího zaměstnávání. A myslím si, že tomu bychom zvláště v současné situaci neměli bránit. Protože jak víte, tak v současné ekonomické situaci v České republice je naopak velký problém s nedostatkem zaměstnanců, s nedostatkem kvalifikovaných, ale i nekvalifikovaných lidí, kteří chtějí pracovat. A protože se nám nedaří dlouhodobě nezaměstnané na pracovní trh přilákat nebo je zapojit, nezbývá nic jiného než třeba zaměstnávat lidi z ciziny, kteří sem přicházejí nejčastěji tedy z Ukrajiny a z takovýchto zemí. Takže se nedomnívám, že touto novelou napravíme nějaký šlendrián, který tady probíhá. Nepopírám, že probíhá. Tímto my naopak ten šlendrián prohloubíme. Pokud nechcete, aby tady docházelo k dalšímu prohlubování nelegální práce, tak prosím podpořte pozměňovací návrhy, které jsou v hlasovací proceduře pod čísly, nebo respektive písmeny F1 F3, F4 a F5. Takže F1 F5 jsou pozměňovací návrhy, které jdou vlastně ruku v ruce s tím, co potřebuje pracovní trh, a nesnaží se ho ještě víc a víc sešněrovat a omezit. Děkuji vám za pozornost a věřím v to, že vyjdete vstříc našim zaměstnavatelům a samotným zaměstnancům, kterým to vlastně také pomůže. Protože co se stane, pokud ty agentury zkrachují? Ti lidé o tu práci přijdou, budou si muset hledat novou. Ne že by ji v současné době asi nenašli, to asi najdou, ale my tady ty zákony neděláme jenom na dobu, jaká je dnes, a budou samozřejmě platit i v době krizových let, které nás bezpochyby také zase jednou čekají, protože v tomto je ekonomický cyklus neúprosný. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name