68. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík68.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.378/2007Sb.,oléčivechaozměnáchněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákon o léčivech),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.234/2014Sb.,ostátníslužbě,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk706/-prvéčteníZpověřenívládyitentonávrhuvedeministrzdravotnictvíSvatoplukNěmeček.Prosím,paneministře.Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk NěmečekVáženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,pániposlanci,mátemětuzas,tentokrátsjinýmnávrhem.Dovoltemiproto,abychvkrátkostiuvedlprojednávanýnávrhnovelyzákonaoléčivech.Předloženýnávrhsledujedvahlavnícíle.Prvnímznichjeadaptaceunijníhonařízeníoklinickýchhodnoceníchhumánníchléčivýchpřípravků.Druhýmhlavnímmotivemnavrhovanéhozákonapakjezakotvenímechanismuproomezovánítzv.reexportůléčivýchpřípravkůtak,abybylazajištěnadostupnostléčivýchpřípravkůpropacientyvČeskérepublice.Pokudjdeoprvníokruhúpravy,taknávrhupravujeotázky,kteréjsouevropskýmnařízenímčlenskémustátupřikázányupravit,neboječlenskýstátzmocněnjeupravit.Cílemjedosáhnouttoho,abyprávníúpravavČeskérepublicevhodnědotvářelarežimprováděníklinickéhohodnoceníhumánníchléčivýchpřípravkůzaloženýprocelouEvropskouuniinařízenímč.536/2014.VrámcinávrhujetakkonstituovánanováetickákomisezřizovanápřiStátnímústavuprokontroluléčiv,kdyjdezejménaosnahuzajistitvsouladuspožadavkynařízenínezávislostetickékomise.Zastávajícíhoprávníhostavuvznikajíetickékomisevrámcijednotlivýchposkytovatelůzdravotníchslužeb.Zuvedenéhodůvodulzenezávislosttěchtokomisívevztahukprobíhajícímklinickýmhodnocenímvjejichpůsobnostizpochybnit.DálesenávrhemzakotvujípravidlaprofungovánítétoetickékomiseajejíčinnostatéždalšísouvisejícípodmínkypropovolováníarealizaciklinickýchhodnocenínaúzemíČeskérepubliky.Druhýmstěžejnímbodemnovelyzákonaoléčivechje,jakjsemjižuvedl,úpravamožnostiomezenítzv.reexportůléčivýchpřípravkůzČeskérepublikydozahraničí.Smyslemaúčelemnavrhovanéhoopatřeníje,abyzdůvoduekonomickéhozájmunastranědistributorůléčivnedocházeloknedostatkuléčivýchpřípravkůpropotřebypacientůvČeskérepublice.VgesciStátníhoústavuprokontroluléčivsezavádísystémsledováníavyhodnocovánísituacenatrhusléčivýmipřípravky.Tyléčivépřípravky,unichžbudeshledáno,žebymohlovzhledemkjejichobjemunačeskémtrhudojítvpřípaděreexportukjejichnedostatku,zařadíMinisterstvozdravotnictvínaseznamautaktozařazenýchléčivýchpřípravkůvznikneprodistributorypovinnostoznámitjejichzamýšlenoudistribucidozahraničíStánímuústavuprokontroluléčiv.Tenvzniklousituaciposoudí,ashledá-litoodůvodněným,předáMinisterstvuzdravotnictvípodnětprovydáníopatřeníobecnépovahy,kterýmseomezíčizakážedistribucepředmětnéholéčivéhopřípravkumimoúzemíČeskérepubliky.VmezidobíodoznámenídorozhodnutíMinisterstvazdravotnictví,nejdélevšakpodobu15dní,platíprodistributorazákazzamýšlenoudistribucidozahraničíprovést.Jetřebazdůraznit,žezakotvenísystémuomezeníčizákazutzv.reexportůléčivýchpřípravkůzČeskérepublikydozahraničínenívrozporusevropskýmprávemazásadouvolnéhopohybuzboží.Vesmysluvýjimkyobsaženévčlánku36SmlouvyofungováníEUsejednáoproporcionální,výjimečné,nikoliplošnéopatření,kterémásloužitvpřípadechvevztahukekonkrétnímléčivýmpřípravkůmkochranězdravípacientůtak,abynedocházelonaúzemíČeskérepublikyknedostatkuléčivýchpřípravkůproposkytovánízdravotníchslužeb.Vzhledemkuvedenýmskutečnostembychvásrádpožádal,abystenávrhzákonapodpořili.Děkujizapozornost.