Předseda PSP Jan Hamáček32.Vládnínávrhzákonaozadáváníveřejnýchzakázek/sněmovnítisk637/-druhéčtenívekterémjeprvnípřihlášenadopodrobnérozpravypaníposlankyněJanaČernochová.Máteslovo,paníkolegyně.Prosím.Poslankyně Jana ČernochováDěkuji,panemístopředsedo.Váženápaníministryně,váženíkolegovéakolegyně,vzhledemktomu,žejsemsenepřihlásiladoobecnérozpravy,abychodůvodnilavěci,kteréjsempodávalapísemně,takmiprosímdovolte,pokusímsebýtstručná,odůvodnitpozměňovacínávrhy,kteréjsouobsaženyvmémpozměňovacímnávrhupodčíslem3583.Jetamcelkemšestbodů.Jedenbodsetýká§38odst.1,druhýbodsetýká§38odst.2,kdesejednáoúpravuvyhrazenýchveřejnýchzakázekvpodobě,vjakéjenavrhována,tajepřílišzpřísňujícíustanoveníčl.20směrniceEvropskéhoparlamentuaRadyč.2014/24/EU,ozadáváníveřejnýchzakázekaozrušenísměrnice2004/18/ESasměrnice-prostěvšechtěchdokumentů,kterésevýběrovýchřízenítýkají.Zadávacísměrnicestanoví-cituji:"Členskéstátymohouvyhraditprávonaúčastvzadávacímřízeníchráněnýmdílnámahospodářskýmsubjektům,jejichžhlavnímcílemjesociálníaprofesnízačleněníosobspostiženímneboosobznevýhodněných,nebomohouvyhraditplněníveřejnýchzakázekvrámciprogramůchráněnéhozaměstnání,pokudalespoň30%zaměstnancůtěchtodílen,hospodářskýchsubjektůneboprogramůjsouosobyspostiženímneboosobyznevýhodněné."JednásezcelaevidentněochybněprovedenoutranspozicisměrnicejdoucíprotizájmůmzdravotněpostiženýchčijinakznevýhodněnýchobčanůČeskérepubliky.Podlenávrhuzákonajevyžadovánozaměstnáváníalespoň50%postiženýchosob,zatímcozadávacísměrnicevtomtoohleduvyžadujepouze30%osobspostiženímneboznevýhodněnýchosob.Podlenávrhuzákonadocházíikzúženíokruhudodavatelůmožnýchplnitvyhrazenézakázkyotyzaměstnávajícíidalšískupinyznevýhodněnýchosob.Jezřejmé,ženávrhjevtomtosměruasociálníazároveňjdoucíprotivěcnémuzáměruzákonaosociálnímpodnikání.Současněomezenímokruhumožnýchsoutěžitelůomezujehospodářskousoutěžadiskriminujezejménamaléastřednízaměstnavatele.Předkládanýnávrhzměnyodstraňujealespoňdílčímzpůsobemuvedenénedostatkyasnižujemnožstvípostiženýchzaměstnancůnaúroveňzadávacísměrnice.Tenpřesnýtextvámčístnebudu,odvolávámsenato,žejsemtořádněpodaladosystému.Třetímnounavrhovanouzměnoujeúprava§40,kdenavrhujizrušitodst.4,protožesedomnívám,žesejednáovelminestandardníustanovení,kteréjdenadrámecevropskýchzadávacíchsměrnic.Opětjsmepapežštějšínežpapež,protožepodlesoučasnéprávníúpravyuplynutímzadávacílhůtydocházípouzekzánikuvázanostinabídkou,alezadavateljenadáleoprávněnzadávacířízenídokončitasmlouvusvybranýmdodavatelempodepsat,čímžmůžepředcházetzmařeníúčeluanákladůzadávacíhořízení.PodlenávrhuzákonapředloženéhoPoslaneckésněmovněvšakbezohledunavůlizadavateleavybranéhododavateledocházíautomatickykukončenízadávacíhořízení.Zadavatelmábýtpodlenávrhuzákonazároveňpovinenuhraditvšemúčastníkůmzadávacíhořízenínáklady.Přitomneníspecifikováno,cosepovažujezaúčelněvynaloženénákladyaanitytonákladynejsounijaklimitovány,cožsijistěumítepředstavit,cobudevpraxiznamenat.Zadavateltaktedymůžebýtvystavennereálnýmnárokůmzestranyúčastníků,atoitěch,kteřínemělišancizakázkuzískat,čidokoncekteřímohlipřispětkmarnémuplynutízadávacílhůtyneposkytovánímsoučinnostičineudělenímsouhlasusjejímprodlouženímdle§40odst.3.Opětnebudučísttupřesnouzměnuvtextu,takjakjinavrhuji.Předposlednímůjbod,kterýnavrhujivtomtopozměňovacímnávrhu,setýká§79odst.4písm.a),kdyseslova:"atovplnémrozsahuzakázky"nahrazujíslovy"atovrozsahu,vjakémsenaplněnídodávky,službynebostavebníprácepodílel".Můjnázorjeten,ženávrhtohotoustanovenínenítranspozicízadávacísměrnice.Ustanovenízároveňzavádínerovnostmeziformamiúčastenstvívzadávacímřízení,kdyžúčastníkům"sdružení"jereferenčnízakázkauznánavplnémrozsahu,avšakpoddodavatelůmjeuznávánapouzetačást,nakterésepodíleli,byťfakticky,materiálně,sejednáototožnousituaci.Návrhustanoveníumožňuje,abydodavatel,kterýsevesdruženínaplněníreferenčnízakázkypodílel,byťpouzevminimálníčásti,mohlproprokázánítechnickékvalifikacetutoreferencivyužítvplnémrozsahu.Připuštěnímtétomožnostizároveňdocházíkrazantnímuodklonuodstávajícírozhodovacípraxe-toupraxívíme,kohomyslím,myslímtímÚřadproochranuhospodářskésoutěžeanašesoudy-,podlekterémátakovýdodavatelmožnostuplatnitpouzesvůjprocentuálnípodíl,tj.rozsahprovedenýchprací,kterýmsedodavatelnarealizacireferenčnízakázkyjakožtoúčastníksdružení,cožjespolečnostbezprávnísubjektivity,skutečněpodílel,nikolivcelýrozsahtakovézakázky.Ustanovenípředstavujevelkérizikozejménaprozadavatelezřadobcí-asamozřejmě,žeijájsemkomunálnípolitičkouamámstarostoto,jakbudetatonormarealizovánavpraxi-obce,kterézadávajívýznamnějšíveřejnézakázkyvrežimuzákonaojediněleanemajípropracovanéspecifickézadávacípodmínky.Byťjezadavatelůmponechánamožnostaplikacetétoprávníúpravyvzadávacídokumentacivyloučitčiupravit,zadavatelébymělimítmožnostspoléhatsenafunkčnostprokazovánítechnickékvalifikacevzákonnémrežimu.Navrhovanéustanoveníjevšaknestandardníavysocerizikovézdůvodůuvedenýchacitovanýchmnouvýše.Nelzespoléhatnato,žezejménapříležitostnízadavatelérizikatétozákonnéúpravypředemodhadnounebozjistíavyužijímožnostodchylnéúpravy,přičemžsevzadávacímřízenínásledněkvalifikujídodavatelé,kteříkrealizaciveřejnézakázkynebudouobjektivněkvalifikováni.Navrhovanouzměnoudocházíkodstraněnípopsanédiskriminaceadodrženístávajícíosvědčenépraxe.Opětvámnebudučístpřesnětozněníparagrafu,zčehonaconavrhujiúpravu.Vpátémbodě,cožječástosmá,navrhujihlavuIVvčetně§186vypustit,atoztohodůvodu,žesejednáozvláštníúpravutýkajícísepouzeúzemněsamosprávnýchcelkůakoncesníchsmluv,kterájdenadrámecevropskékoncesnísměrnice.Docházítakkuplatněnínerovnéhopřístupu,kdyžpovinnostvyžádatsidotčenéstanoviskonedopadánajinéveřejnézadavateleafaktickypředstavujezásahdozaručenéhoprávaobcíakrajůnasamosprávu.Tadybyměliopravduzpozornětvšichnikomunálnípolitici.Samotnázákonnáúpravazároveňpouzepředepisujepovinnostsistanoviskopředemvyžádat,anižbyspecifikovaladůsledkyvydánítohotostanoviskonauzavřeníčizměnusmlouvyproobceakraje,tj.zdačinakolikjevýsledekztohotoposouzenízávaznýčisjakýminásledkyjespojen.Provydánístanoviskajeovšemnutnépočítatminimálněsdvouměsíčnílhůtou,jaktojeuvedenov§186odst.6návrhu,přičemžtatolhůtasemůžeprodlužovatvpřípaděvyžádánísidoplněnízestranyMinisterstvafinancí.Jednásetedypouzeoadministrativníkrok,kterýnemáprokrajeaobcežádnouprávnízávaznost,apřitompředstavujenadbytečnouadministrativujakprokraje,obce,takiprosamotnéMinisterstvofinancíaprodlužujesamotnýzadávacíproces.Přitompokudmábýtúčelemzískánístatistickýchdat,paktakovéúdajemůžezískatMinisterstvofinancíjistěijinýmzpůsobem,napříkladzVěstníkuveřejnýchzakázekčivbudoucnuzregistrusmluv.NávrhtohotoustanoveníneprošelposouzenímzpohledudopadůRIAadopadyspojenéstímtoinstitutemtakaninebylyřádnězváženyzpohleduúčelnostiapřiměřenosti.Snahazjednodušit,zefektivnitaodbyrokratizovatzadávacípostupybylapřitomjednímzhlavníchcílůpřipřípravěnovéúpravy.Vneposlednířadějenutnopřipomenout,žezanedodrženítétopovinnosti,která,jakjsemříkala,jeskutečněspíšeformálnímkrokem,hrozíobcímakrajůmnepřiměřenýpostih,neboťnevyžádánítohotostanoviskaspadápodsprávnídeliktpodle§267odst.1písm.a)návrhuzákona,zakterýhrozípokutavevýši10%zveřejnézakázky,resp.koncese,nebodo20mil.korun,nelze-licelkovoucenuveřejnézakázkyzjistit.Jistěsiumítepředstavit,jakýdopadtomůžemítdoobecníchrozpočtů.Šestýmůjbodobsaženývpozměňovacímnávrhupodčíslem3583setýká§222odst.5,kdenavrhujivypustitslova"jejichžpotřebunemohlzadavateljednajícísnáležitoupéčípředvídat".Odůvodnění,kterébytadymělopřimémnávrhuzaznít,jetakové,žekategoriezměnupravenávodst.5návrhuzákonazahrnujezměny,kdysevyskytnepotřebadodatečnýchstavebníchprací,dodávekneboslužeb,kteréjsounezbytnéprodokončenípůvodnízakázky,azměnadodavatelebybylaobtížnánebobyzpůsobilavýraznézvýšenínákladů.Jednásenapříkladosituace,kdyzadavatelposkytlzhotovitelivýkazvýměr,alevprůběhuvýstavbyseukáže,ževýkazvýměrneobsahovalněkterépoložky,kteréjsounutnékdokončenístavby.Vpraxitakovésituacenastávajípoměrněběžně,protožeobjektivněnenívždymožnénebovrámcipřípravyprojektuúčelnévnaprostovyčerpávajícímdetailupředemstanovit,kolikpoložekajakýchbudenezbytnékdokončenístavby.Mluvímzvlastnízkušenosti,kdyjsmeskutečněivrežimupamátkovéochranyaněkterétyvíceprácevyplynouprávězpožadavkupamátkářů.Problémynastávajítypickynapříkladpřirekonstrukcíchnebovětšíchinfrastrukturníchatechnologickýchstaveb,kdyjepřesnéurčenívýkazůvýměrpředemfaktickynemožné.Ne,nebudutadyzmiňovatBlanku.Vládoudoplněnápodmínkakroměnezbytnostizavádínavícnadpožadavekčlánku72zadávacísměrnicenutnostodůvodnitadoložit,žezadavateljednajícísnáležitoupéčískutečněnemohlpotřebuzměnyvbudoucnupředvídat.Pokudtutonepředvídanostneníschopenzadavatelodůvodnitpodlepožadavkůkontrolníchorgánů,cožjevpraxikontrolnímiorgányčastohnánoaždoextrémníchvýkladů,takétovímevšichni,nebudeschopenprávněsprávnězměnuprovést,ačkolivzměnyjsounezbytnéprodokončeníajejichprovedeníjeihospodárnéaúčelné,neboťnovelatohozákonanenabízížádnýprávníprostředek,jaktakovézměnyprovést-narozdílodevropskýchsměrnicapraxeběžnévzahraničí.Můžesetedyjednatopoměrněvýznamnouadministrativnípřekážkučerpáníevropskýchfondů,kterájevytvořenavýlučněnárodnímrozhodnutím.Aříkámsi,jestlitoneníškoda.Jednásetedyoodstraněníadministrativněbyrokratickézátěžeapotenciálněšikanózníhonástrojevýkonuveřejnémocitypickyvůčizadavatelům,kteřínedisponujíodbornýmaparátem.Jsoutoopětmnoujižněkolikrátdneszmiňovanémaléastřednípodniky,kteréobdrželydotacizevropskýchfondů,případněimaléobce,akterájdenadrámecevropskýchzadávacíchsměrnic,amyslímsi,ženaprostonadbytečně.Kolegyněakolegové,paníministryně,děkujivámzapozornostaprosímvásopodporumýchpozměňovacíchnávrhů.Děkuji.