Předseda PSP Jan Hamáček32.Vládnínávrhzákonaozadáváníveřejnýchzakázek/sněmovnítisk637/-druhéčteníProsímpaníministrynipromístnírozvojKarluŠlechtovou,abytentotiskuvedla.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženýpanepředsedo,váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,vládnínávrhzákonaozadáváníveřejnýchzakázekjsemvámpředstavilapřiprvnímčtenízákona,kterésekonalovlistopaduloňskéhoroku.Chtělabychjenompřipomenoutvůbecsmysltohozákonaapročjsmehozpracovali.Novýzákonjevýraznouzměnouoprotidosavadníúpravěaposunujezadáváníveřejnýchzakázekvceloevropskémmodernizačnímtrendu.Jedůležité,ženovápravidlajsoujasná,achcemetakmimojinézabránitsoustavnémunovelizováníjakoustávajícíhozákonač.137/2006Sb.,oveřejnýchzakázkách,cožjeopravdujehonejvětšíproblém.Nášnovýzákon-nenítonovela,jetoopravdunovýzákon-jestručnějšíadocházíkezměněsystematikytak,abyzákonbylpřehlednější,asměřujeodobecnéhokekonkrétnímu.Jednáseopravduovelkouzměnuzákona,kterýpředstavuje,jaksemajízadávatvČeskérepubliceveřejnézakázky.Rádabychpřipomnělataké,žesejednáodůležitounormuacílemtohotozákonajezajistitférovápravidlaprovýběrdodavatele.Právěspravedlivouarovnousoutěžílzedosáhnouthospodárnostiaefektivityveveřejnýchinvesticích.Návrhzákonavelmivýrazněsnižujebyrokracii,atojakprozadavatele,takiprouchazečeadodavatele.Zároveňbudouzadávacířízenívýrazněflexibilnější.Posílenípružnostiovšemtakésamozřejměpřinášíposíleníodpovědnostizadavateleanadruhoustranuzákonjeurčenhlavnětěm,kteříchtějízadávathospodárněaefektivně.Předloženýnávrhbylpodrobenpřipřípravěapřiprojednávánívevýborechvelmisilnédiskusiavelmidlouhédiskusi.Přestožeuveřejnýchzakázekexistujemnohoprotichůdnýchzájmů,našesnahasměřujektomu,abypravidlabylavyvážená,tedynajednustranusilněnaplňujezásadutransparentnostiazároveňvšakumožňujejižzmíněnýpružnýpřístup.Jsmesivelmidobřevědomirizika,žesejednáonormunovou,alzeočekávatpřirozenounedůvěruvšech,kterýmjezákonurčen.Tomusamozřejměabsolutněnezabráníme,nicméněumenšíchzakázekpravidlazůstávajívpodstatěstejná,tedyneměnímelimitypronejmenšízakázkyazároveňzadavatel-napříkladvtakzvanémzjednodušenémpodlimitnímřízeníjsoupravidlatakévzásaděshodná-nadruhoustranubudemítmnohonovýchmožnostíprosvérozhodnutí,jakbudepostupovat.NávrhzákonabylprobíránvetřechvýborechPoslaneckésněmovny.Paralelněsnímbylprojednávánizměnovýzákon,kterýmsebudouměnitvsouvislostispřijetímnovéhozákonaozadáváníveřejnýchzakázekjinézákony.Návrhzákonaozadáváníveřejnýchzakázekbylvevýborechpodrobendiskusi,zakteroubychchtělavšemposlancůmpřítomnýmnavšechvýborechvelmipoděkovat.Některépozměňovacínávrhy,kteréjsmepřijali,zákonopravduvylepšují.Zároveňbychsivámdovolilapoděkovatzavašiaktivníúčastveskupiněposlancůasenátorů,kteroujsemzřídilaprostřednictvímaskrzveškerépolitickéspektrumPoslaneckésněmovnyaSenátuČeskérepubliky.Vašenávrhyizkušenostibylypronáspodnětnéasamivíte,žemnohoznichjsmeakceptovali.Projednávánívevýborechvyústilovdoporučenívýborůzákonschválit,avšakvezněnídoporučovanýchpozměňovacíchnávrhů.Propředstavu,ojakémpočtupozměňovacíchnávrhůhovořím,jednáseo13zahospodářskývýbor,5zaústavněprávnívýbora152zavýborproveřejnousprávuaregionálnírozvoj,kterýbylajegarančnímvýboremtohotozákona.Chtělabychzdezmínitněkterátémata,kterábylanejvícepodrobenadiskusi.Změnasmlouvy,dodatečnépráce,velmidiskutovaný§222,zjednodušeně30%nebo50%.Velkádebatasevedeavedlakezměnámsmlouvy.Předmětemdiskusejeotázka,zdapravidlastanovenásměrniceminanárodníúrovninezpřísníme.Ministerstvopromístnírozvojvyjadřovaloktěmtozměnámneutrálnístanovisko,neboťdůvodyjsoulegitimníanejsouprotisměrnicím.Ministerstvopromístnírozvojjepřipravenopodpořittakovéřešení,nakterémbudedosaženširšíkonsenzus.Zarozumnýkompromispovažujemeřešení,kdybudepřípustnájednotlivázměnavevýši50%,alezároveňsoučetvšechzměnnepřesáhne30%zceléhodnotyzakázky.Dalšímdiskutovanýmtématembylozvýšenílimituprokoncesemaléhorozsahuz20milionůna100milionů.Snávrhemnazvýšenílimituprohranici,kdynenítřebazadávatkoncesepodlezákona,zásadněMinisterstvopromístnírozvojnemůžeanebudesouhlasit.Jednáseozměnujednohozpodstatnýchparametrůzákona.Ministerstvofinancítakévtétooblastinesouhlasísezvýšením.Hrozívtomtopřípaděriziko,žezadavatelébudouzakázkynastavovattak,abysestalykoncesemi,amohlitakdo100milionůzadávatbezsoutěže.Tojepronásnemožnéanepřípustné.Dalšímdebatovanýmtématembylamajetkovástruktura,resp.skutečnívlastníci.Vládnínávrhzavádípovinnostzadavatelezjišťovatuvítězemajetkovoustrukturuažkeskutečnýmmajitelům.Nebudemesouhlasitsnávrhynavypuštěnítétopovinnosti,kterésetakéobjevilyvpozměňovacíchnávrzích,ajsmepřipravenipodpořitnávrhnaupřesněnízpůsobuprokazovánímajetkovéstruktury.Dalšímtématem,kterésehodnědebatovalo,jsoutakzvanézaknihovanéakcie.Vládnínávrhnašehonovéhozákonapředpokládá,žeoveřejnézakázkysevpřípaděakciovýchspolečnostíbudoumociucházetpouzetyspolečnosti,kterémajízaknihovanéakcie.Zdejevšaknutnoaplikovatodlišnýpřístupkzahraničnímdodavatelům,unichžbylpožadaveknapovinnézaknihovánípovažovánzadiskriminační,neboťjejichprávnířádsnímnemusípočítat.Stejnýpřístupjeobsaženvzákoněopodporovanýchzdrojíchenergie,jehožúpravabylainspiracíprovládnínávrhnadoporučenívládyČeskérepubliky.Dalšímtématem,kteréseobjevilonaústavněprávnímvýboru,jezákazúčastičlenůvládyveveřejnýchzakázkách.Jednáseonávrh,kterýjevrozporusevropskýmprávem,jednáseorozhodnutísoudníhodvoraŘeckaajednásejižouzavřenýjudikovanýpřípad.Tentorozsudekříká,ževýčetdůvodůprovyloučenízveřejnézakázkyjeomezenýnatydůvody,kteréjsouvyjmenoványvesměrnici,ačlenskýstátnemůžestanovovatdalšídůvodyprovyloučení.Vřeckémpřípaděpřímoústavazakazovalaúčastnitseveveřejnýchzakázkáchtěmspolečnostem,kterévlastníosoba,kterájezároveňvlastníkemsdělovacíchprostředků.Soudrozhodl,žetakovéopatřeníjenepřiměřené,protožetytospolečnostinemajíanimožnostprokázat,ženeexistujestřetzájmů.Platítedy,ženelzeautomatickyzakazovatúčastveveřejnýchzakázkáchtěmdodavatelům,kterévlastnínapříkladčlenvlády.Pokudbyseukázalo,žetakovýdodavateljevestřetuzájmu,paknávrhzákonaumožňujetakovéhododavatelevyloučit,pokudbyneexistovalamírnějšíopatření.Vládnínávrhzákonatutoproblematikuřeší,aširoce,vustanoveníchostřetuzájmů,apodrobnějiapřísnějinežstávajícísoučasnáúpravazákonaoveřejnýchzakázkách.Zadavateljevždypovinenvyloučitzrozhodovacíhoprocesunebovlivunaveřejnouzakázkutakovéosoby,kteréjsouvestřetuzájmů.Pokudnazákladěinformacíoskutečnýchmajitelíchvybranéhododavatelestřetzájmuzjistí,vybranéhododavatelemusí-musívyloučit.Dalšídebatovanétémabyldotovanýzadavatel.Votázceokruhuosob,kterésesezadavatelivýběrovéhořízení,atozdůvodu,žejejichzakázkajedotovánazveřejnýchrozpočtů,budeMinisterstvopromístnírozvojnadálepodporovatvládnínávrh,toznamenáširšíokruhpovinnýchosob,nežvyžadujísměrnice.TentopostojopakovaněpodpořiloiMinisterstvofinancí.Našeministerstvotedynepodpořínávrhy,kterétentookruhosobzužují.Jedinouvýjimkoujeosoba,kteráobdržídotacezrozpočtucizíhostátu,azakázkajeplněnamimoúzemíEvropskéunie,cožřešíotázkučinnostineziskovýchorganizacívkrizovýchoblastech.Dálejsmeřešilivýšipoplatkuzapodnětkantimonopolnímuúřadu,kÚOHS,kÚřaduproochranuhospodářskésoutěže,kterýjetakéspolupředkladatelemtohotozákona.Objevilsepozměňovacínávrh,kterýnavrhujezavéstpoplatekzapodnětkÚOHS.ZapřiměřenouMinisterstvopromístnírozvojpovažuječástkutisíckorun,nicméněpozměňovacínávrhpočításdesetitisícikorun.Zdesedomníváme,žetačástkajeopravduvelmivysoká,ajdeočástkuzakaždýpodnět.Domnívámese,žetatočástkabymohlabýttakéoznačenazaneústavní,neboťbyzcelabránilamožnosttenpodnětpodat.Poplatekjenavícnevratný.Dálejsmeřešili,abylototakéhodněmedializováno,otázkuzapojeníspolečností,kterézaměstnávajípostižené,respektivehendikepovanéosoby.VotázcezvýhodněnízaměstnavatelůzdravotněpostiženýchosobbudeMinisterstvopromístnírozvojvycházetzvládníhonávrhu,kdyseodstraňujeautomatickézvýhodněníchráněnýchdílenčiobdobnýchzaměstnavatelůsníženímceno15%přihodnocenínabídek.Tentoinstitutbylvelmizneužíván.Nicméněvnašemzákonětovyvažujemeširšímožnostízohlednittakzvanésociálnídopadynaplněníveřejnézakázkypřistanovenípodmínekprozadávacířízení,napříkladpočethendikepovanýchzaměstnancůpřivýkonuurčitéhotypuzakázkyatakdále.Dálejsmeřešilikomoditníburzy.Vgarančnímvýborubylprojednávánpozměňovacínávrh,kterýřešilmožnostpostupovatvjednacímřízeníbezuveřejněnínakomoditníchburzách.Tatootázkabylařešenaipřiprojednávánívládou.VtétootázcebudeMinisterstvopromístnírozvojrespektovatstanoviskoMinisterstvaprůmysluaobchodu,kteréjegestoremzákonaokomoditníchburzách.Objevilysenámdvaprotichůdnépozměňovacínávrhy.JedenznichumožňujenákupynakomoditníchburzevřízenítakzvanémJŘBU,jednacířízeníbezuveřejnění,pouzebezzprostředkovatelů,atendruhýnávrhzprostředkovatelepřipouští,alepouzezapředpokladu,žesejejichodměňovánířídípředemuveřejněnýmceníkem.MinisterstvopromístnírozvojsivtomtopřípaděvyžádástanoviskoMinisterstvaprůmysluaobchoduabudepodporovatjehostanovisko.Dálejsmetammělitéma,kteréseobjeviloinaposledníchvíli,uveřejňovánínad0,5milionukorun.Pozměňovacínávrh,kterýbylpodán,zavádípovinnostuveřejňovatnaprofiluzadavateledopředuinformaceoveřejnýchzakázkáchmaléhorozsahunad500tisíckorun.Návrhposilujetransparentnost,negativnímdopademjezvýšeníadministrativydodavatelů.DálebymohlodojítkdalšímuzahlceníÚřadupoochranuhospodářskésoutěže.Tenspozměňovacímnávrhemnesouhlasí.Jenutnézmínit,ževětšinazadavatelůjižtytozakázkyuveřejňujedobrovolně,ikdyžtozákonneukládá,atodokonceizakázkysnižšípředpokládanouhodnotou.Stímtonávrhemnesouhlasíanizástupceveřejnýchzadavatelů,kterýchsetonejvícetýká,toznamenástarostové,atoprostřednictvímSvazuměstaobcí.Diskutovalijsmetakéoblastpředběžnéhoopatření.Voblastipřezkumuvycházímezvládníhonávrhu,kterýpřipravilantimonopolníúřadjakospolupředkladatelzákona.Zásadněnesouhlasímeanebudemesouhlasitsnávrhemnaúplnézrušenímožnostivydávatpředběžnéopatřenízestranyantimonopolníhoúřadu.Možnostvydávánípředběžnýchopatřenívýslovněvyžadujízadávacísměrnice.Dálejsmeřešilizavedenívýjimkynapachtzávodu.Jednáseopožadaveknarozšířenínadlimitníchvýjimek,kteréjsoustanovenysměrnicemi,anelzejejichvýčetrozšiřovat.NávrhjetedyvpřímémrozporusevropskýmisměrnicemiatentonávrhMinisterstvopromístnírozvojnepodpoří.Výjimkabytakémohlanavícsloužitkobcházenízákona.Ministerstvopromístnírozvojposkytlokevšempozměňovacímnávrhůmsvéstanoviskoainadálejsmepřipravenikjakékolivdiskusiasamozřejmědebatám.Jábychvámchtělapoděkovatzapozornostaděkujiizavašiaktivníúčastnapřípravěceléhonovéhozákona.Děkuji.