|

2013-039-02-066

66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení

Date2016-01-20
Meeting2013/039
Agenda Item2013/039/066
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/bqbs/b08906601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 574/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr životního prostředí Richard Brabec. Prosím, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji vám za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, především děkuji za hlasování k tomu minulému bodu. Věřím, že bude stručnější ten nový bod, kdy důvodem předložení návrhu této novely je usnesení vlády z 31. května 2010, kterým byl vzat na vědomí materiál tzv. ekoauditu, tedy materiál Ministerstva průmyslu a obchodu, který se týkal opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice. Jedním z bodů tohoto ekoauditu bylo také, řekněme, další fungování integrovaného registru znečišťování životního prostředí. Navrhovanou právní úpravou totiž dochází zejména k výraznému snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnost ve vztahu k tzv. integrovanému registru znečišťování, a tím i ke snížení administrativní zátěže a také snížení nákladů. Především jde o snížení administrativní zátěže malých a středních podniků. Navržená změna se týká provozovatelů provozoven, na které se nevztahuje nařízení Evropského parlamentu a Rady, a redukce by se měla dotknout asi jedné třetiny současných ohlašovatelů, to znamená přibližně 1700 provozoven z celkových 5000 a jejich úspory by mohly dosáhnout částky přibližně 30 mil. ročně. V nově doplňované příloze zákona je rovněž obsažen taxativní výčet činností, na které se bude vztahovat povinnost vést evidenci a případně podat hlášení o IRZ. Předkládaný návrh představuje kompromisní řešení, které vychází z výsledků jednání příslušné pracovní skupiny. Nové vymezení okruhu povinných subjektů nad rámec nařízení by rovněž mělo přesněji specifikovat, na které subjekty se povinnosti vztahují. Předkládaný návrh zákona zahrnuje i několik dalších změn, zejména se jedná o zrušení povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností, tzv. ISPOP, a navrhované zrušení autorizace znamená rovněž významné snížení administrativní zátěže a nákladů spojených s agendou na straně ohlašovatelů i provozovatele ISPOP. Rovněž se zrušuje možnost zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky MŽP, a tím tedy dojde k omezení možných způsobů zasílání plné moci na zasílání prostřednictvím ISPOP. Lze tedy shrnout, že předkládaný vládní návrh zákona přináší významné snížení administrativní zátěže pro podnikatelské subjekty, především pro malé a střední podniky i orgány státní správy, a současně zdůrazňuji, že navrhovaná právní úprava nesnižuje pozitivní přínos integrovaného registru znečištění k ochraně životního prostředí. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Sedlář. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Martin Sedlář Dobrý den, pane předsedající, zástupci vlády, kolegyně, kolegové. Pan ministr životního prostředí zde uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tento návrh je vedený jako sněmovní tisk č. 574. Dovolte mi po detailní zprávě pana ministra zrekapitulovat alespoň některé body. Vládní návrh obsahuje především body s cílem snížit počet ohlašovatelů do integrovaného registru, přesné vymezení rozsahu evidence údajů, zrušení dnes již technicky nesmyslné autorizace hlášení prostřednictvím systému plnění ohlašovací povinnosti a zrušení zasílání plné moci prostřednictvím datové schránky. Dále mi dovolte zdůraznit, že hlavním dopadem návrhu je již zde zmiňované snížení administrativní zátěže, a to jak na straně veřejné, tak také podnikatelské, a dále zpřesnění evidence včetně přesnějšího definování prahových hodnot daných charakteristik, které mají vliv na životní prostředí. Jak pan ministr již zmínil, vláda v květnu 2010 vzala na vědomí materiál Ministerstva průmyslu a obchodu s názvem Opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice, eliminaci nadbytečných požadavků environmentální politiky. Přílohou návrhu je přibližně 13 stránek tabulek s popisem činnosti a především prahovou hodnotou pro určité kapacity výroby, a to pro energetiku, výrobu a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemický průmysl, činnosti související s odpady, odpadními vodami a sanacemi, výrobu a zpracování papíru a dřeva, intenzivní živočišnou výrobu a řadu dalších, jako jsou potraviny, počítače, nábytek, dopravní prostředky atd. Organizační výbor navrhl výbor pro životní prostředí jako garanční výbor a jako zpravodaj tohoto tisku se k tomuto návrhu připojuji. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name