57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík57.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšízákony/sněmovnítisk288/-prvéčteníMámzdespřednostnímprávempřihlášenéhopanaposlanceMiholuapotépoprosímpaníposlankyniChalánkovou.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jiří MiholaDěkuji,váženápanípředsedající.Váženíčlenovévlády,dámyapánové,jásineodpustímpoznámku,žejsemzvažovalpotěchxfaktickýchaporůznýchpřerušeních,žebybylomožnádobřepříštěsisvůjpříspěvekrozdělit,rozfázovatnaněkolikfaktických.Dostalbychsekeslovudříve.Alejakzníjednoznáméčesképořekadlo,kdosipočká,tensedočká.Takjsemrád,žesetoještěvejdedojednáníPoslaneckésněmovnydnes.Snadkaždýnávrhzákona,kterýřešíškolskouproblematiku,jecitlivouzáležitostí,cožjeostatnězřejméztétodebaty,kterábylazapočataužpředdelšímčasem.Vzbuzujetaképozornostobčanůanezřídkavyvolávánemaléemoce.Řeklbychčastovětšínežutěchzákonů,kterýmijsmesezabývalidalekodelšídobu,jakobylnapříkladslužebnízákon.Hnednazačátkubychchtělvtomtokontextuříci,žebytedypředkládanýmateriálmělbýtvconejvyššíkvalitěnebonaconejvyššíúrovnianemělabyvněmzůstávatřadanezodpovězenýchotázekčiotazníkůbezadekvátníhovysvětlení.Přestosepřipojímktěmmýmpředřečníkům,kteřízdevyzdvihlipozitivní-Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováPanekolego,jáseveliceomlouvám,alepoprosímoztišeníctihodnouSněmovnu,abychomtomohlivklidudoprojednat.Děkuji.Poslanec Jiří MiholaPřipojujisekesvýmkolegůmpředřečníkům,kteřízdezmínilipozitivnízáležitosti,předevšímasituzměnupřístupukevzdělávánídětí,žákůastudentůsespeciálnímivzdělávacímipotřebami.Osobněsepřipojujitakékpanuministroviazapozitivnípovažujitakétuzáležitostzabývánísesprávnouvýživoužákůastudentů,tedytaotázkarůznýchautomatůsesladkýmjídlem,pitímapodobně.Nyníalekekritickýmvýtkámnebopostřehůmkpředkládanénovele.Začnuuargumentu,kterýmněpřipadlobzvlášťslabýanedostačující,návrh,kterýřešíomezenípřístupukinformacímoškolách,kdyžargumentujesestavováním-citujidoslova-pofidérníchžebříčkůúspěšnostiškol.Jásedomnívám,žeexistujeprávonasvobodnýpřístupkinformacím.JekoneckoncůzakotvenotakévÚstavě.Komezeníjemožnésáhnoutjenvevelmivážnýchsituacíchčipřípadech.Takébychserádvyjádřilkindividuálnímu,resp.domácímuvzdělávánínadruhémstupnizákladníchškol,snímžnovelapůvodněpočítala.Chtělbychzdedeklarovat,žeKDU-ČSLjeproumožněnítohotodomácíhovzdělávání.Nemyslímsi,ževčeskémprostředíbynějakpřebujelonebopřerostloastaloseneřešitelnouzáležitostí.Jájsemsrodičitěchtožákůopakovanědiskutoval,probíraltyzáležitosti.Přiznámse,žeijakoučitelsdvacetiletoupraxíjedoznačnémíryobdivuji,alerespektovalbychtutomožnost.Troškumichybítakénějakákomparacesezahraničím,kdejetoněconormálního,nejenveSpojenýchstátech,aleivevropskýchzemích.Prosilbych,abychomsepříštěnebálitěchtosrovnávání.Bylozdesamozřejmězmíněnototestování.Domnívámse,žekdyžsedlouhodobětestuje-ateďužnechciotevírattudebatu,jestlinamálo,nebomnohaškolách,takbymělybýtkdispozicitakénějakézávěrytohotestování,kterébyvneslyvícesvětladotétoproblematiky.Cosetýkázřízeníregistrupedagogickýchpracovníků,takKDU-ČSLjeprotitomutozáměru,jenstručněpodotýkám.Upozorňujitakénanedořešenouotázkupovinnépředškolnídocházky,kterásevmateriáluodkládávlastněbeznějakéhovysvětlení.Potomnesouhlasímetakéseznovuzavedenímjmenováníředitelůškolnadobuneurčitou.Jásedomnívám,ževlastnětennovýpřístupjetadypoměrněkrátkoudobuaopět,pokudbychomtochtěliměnit,taksimyslím,žebytadymělybýtjasnépodkladyamělabytomupředcházetdiskuse,kdebychomsinaodbornémplénujasněřeklivšechnaproaproti.Nictakovéhosenestalo,pokudvím.Přesvýhrady,kteréjsemzmínil,amnohéužzmiňovatzčasovýchdůvodůnechcinebosijeponechámpotomnaprácivevýboru,taksedomnívám,ženovelajepotřebná,KDU-ČSLjivprvnímčtenípodpoří.Jenbychchtělznovunazávěrzdůraznit,žebychomuvítali,abysedůkladnějiapodrobnějiprojednávalyzejménatyspornébody,znichžjsemněkterévesvémpříspěvkunaznačil.Děkujizapozornost.