52. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění zákona č. 105/2013 Sb. /sněmovní tisk 45/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan Hamáček52.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.141/1961Sb.,otrestnímřízenísoudním(trestní řád),vezněnípozdějšíchpředpisů,zákonč.40/2009Sb.,trestnízákoník,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.418/2011Sb.,otrestníodpovědnostiprávnickýchosobařízeníprotinim,vezněnízákonač.105/2013Sb./sněmovnítisk45/-třetíčteníProsímpaníministryniapanazpravodaje,abyzaujalisvámísta-vidímpanazpravodajeChvojku-ustolkuzpravodajů.Chcivámříci,žepozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku45/4.Otevírámrozpravuavidím,žepaníministryněsejiždostavilakřečnickémupultíkuachápuztoho,žesehlásídorozpravyamátedyslovo.Prosím.Ministryně spravedlnosti ČR Helena VálkováDěkuji,panepředsedo.Jáseomlouvámmožnázapřespřílišnouaktivituavzhledemktomu,žeschůzeužčasověpokročila,taksebudusnažitjenomstručněshrnouttonejpodstatnější.Jetotřetíčtení,předpokládám,ževšichnijstedobřeobeznámeni.Ústavněprávnívýborsetoutoproblematikoutakézabýval.Jdeonovelutrestníhozákona,trestníhořádu,jdeoimplementacitřísměrnicajednohorámcovéhorozhodnutívoblastiochranydětí,konkrétnězavedenídvounovýchskutkovýchpodstat-účastnapornografickémpředstaveníanavazovánínedovolenýchkontaktůsdítětem,čili§193atrestníhozákonaanový§193btrestníhozákona,čiliochranadětípředtěmitoaktivitami,kteréjistěohrožujíjejichzdravíanerušenýmravní,případněitělesnývývoj,prostředkytrestníreprese.Dáleserozšiřujestávajícískutkovápodstatatrestnéhočinuvýrobyajinéhonakládánísdětskoupornografií,stávající§192trestníhozákoníku.Pokudjdeozměnyvtrestnímřádu,takéjsmeonichhovořili,žejsouvelmidůležitéacelkemnezpochybnitelné.Jdeotorozšířitpovinnostiorgánůčinnýchvtrestnímřízenívevztahukosobě,kterábylazadrženačizatčena,čiliosoba,kdeplatíbezezbytkuzásadapresumpceneviny,ojednoduchéasrozumitelnépoučeníojejíchprávech,atopoceloudobuzadrženíčizatčení.Pokudjdeonavrhovanédoplněnízákonaotrestníodpovědnostiprávnickýchosob,kterépůvodněbylotakésoučástí,takzatímvzhledemkpřipravovanénovele,kterájechystánanaMinisterstvuspravedlnostiamělabybýtdokoncečervnahotova,sepředpokládápouzerozšířeníotrestnýčinlichvyprávěsohledemnato,cosevposlednídoběvtétooblastiděje,ajezdetedyakcentovántentrestněpolitickýzájemvícenežsystematickánovelizace.Tisk45bylprojednán,jakzdejistěbudeřečenozpravodajem,ústavněprávnímvýborem.Bylvelmipodrobnědebatován,opakovaněbylyvznesenyněkterépřipomínky.NakonecústavněprávnívýborpojejichčástečnémzapracovánídoporučilPoslaneckésněmovněnávrhschválit,atovezněníněkolikapozměňovacíchnávrhů.Tynejpodstatnějšízměnydleméhonázoruzahrnujínávrhnazachovánídvouletétrestnísazby,původněbylajednoroční,utrestnéhočinuvýrobyajinéhonakládánísdětskoupornografií.Potomjsmevypustilitrestnostpokusu,logicky,protožepokusjestejnětrestnýuvšechtrestnýchčinů.Ministerstvospravedlnostistěmitonávrhyústavněprávníhovýborusouhlasilo.Čilipokudjdeoprvníčteníapokudjdeonávrhy,kterésnámibylydiskutoványpředem,takjsmenakonecnašlishoduapředkládámetentonávrhbezvěcnýchrozporů.VedruhémčtenípředložilsvůjpozměňovacínávrhpanposlanecAdámek,kterýnavrhlzměnyv§33,jejichžcílembybyloumožnitzániktrestnostiprostředkyúčinnélítostiujednohotrestnéhočinu,utrestnéhočinudotačníhopodvodu,§212,aještěujednoho-poškozenífinančníchzájmůEvropskéunie,§260.Obamajíspolečnéhojmenovatele,žejdeočerpánídotacíanebofinančnízájmyEU.PodiskusiunásvlegislativěMinisterstvospravedlnostinakonecnaprvýpohledužitečnýnávrhnepovažujenynízavhodnézařadit,neboťsejednáopřílepekpřesněvtomkontextu,okterémhovořínálezÚstavníhosouduzroku2006.Tentopřílepeknesouvisívůbecsobsahemnávrhunoveltrestníhozákonaatrestníhořáduazákonaotrestníodpovědnostiprávnickýchosob.Amyslímesinavíc,žekolidujesezávazky,kterémámepřijatéÚmluvouoochraněfinančníchzájmůEvropskýchspolečenství,kterábylavypracovánanazákladěčlánkuK.3SmlouvyoEvropskéunii.ZnítotižvyplýváexplicitněproČeskourepublikupovinnost,abypřijalanezbytnáopatření,abyúmyslnájednáníneboopomenutítýkajícísepoužitínebopředloženínepravdivých,nesprávnýchneboneúplnýchprohlášenínebodokladů,kterémajízanásledekneoprávněnépřisvojenínebozadrženíprostředkůzesouhrnnéhorozpočtuEvropskýchspolečenství,bylatrestánaúčinnými,přiměřenýmiadoslovaodrazujícímitresty.Čiliobědvěskutkovépodstatybysedalyzařaditprávěpodtutoúmluvu.Takžesimyslíme,žepřijetímnavrhovanéprávníúpravybypožadavekprávaEvropskéunienebylvplnémrozsahunaplněn.Navíctazměnaaninenízcelasystematická.Účinnálítostsenevztahujenapř.napojistnýaúvěrovýpodvod.Některákonkrétníjednání,kterámůžemezahrnoutpodpojistnýaúvěrovýpodvod,přitomkorespondujítomupodvodu,kterýjenavrhován,abynanějbylomožnéaplikovatinstitutúčinnélítosti.Takétextodůvodnění,ževráceníčástineoprávněnédotaceserovnápřiznáníviny,jediskutabilní.Vpřípadě,kdybypachatelčástneoprávněněčerpanédotacedobrovolněvrátil,jespíšetřebazvážittumožnost,kterouzná§12odst.2trestníhozákoníku-subsidiaritatrestníreprese,kdeseumožňuje,abyurčitájednání,kteránedosahujítémíryspolečenskéškodlivosti,nebylavůbeckvalifikovánajakojednánítrestná.Takžetojejednamožnosthmotněprávní.Druhájeprocesní,tj.§171odst.2písm.c)trestníhořádu.Jdeoúčeltrestníhořízení,kteréhobybylomožnovtomtodosáhnoutjinak.Takžesinemyslímeani,žebyinstitutúčinnélítostibyljedinýmmožnýmprostředkem,jaktotojednáníužzastávajícíplatnéprávníúpravynepostihnout.Čiliztohotohlediskasimyslíme,ženávrhpředloženývedruhémčtenípředloženýchnovelnenívhodnépřijímat.Jinakdoporučujinávrhvezněnídalšíchpozměňujícíchschválenýchnávrhů,kterévzešlyabylyprojednányzústavněprávníhovýboru,schválit.Děkuji.