|

2013-060-05-089

89. Závěrečná zpráva vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření, zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu

Date2017-09-12
Meeting2013/060
Agenda Item2013/060/089
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/060schuz/bqbs/b14008901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   001 < Page 002 > 003

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Děkuji panu předsedovi vyšetřovací komise za jeho závěrečnou zpráv a její odůvodnění. Ještě než zahájím rozpravu, konstatuji, že došly dvě omluvy předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Jaroslava Klašky od 14 do 15 hodin, a od 14 do 18 hodin se omlouvá pan poslanec Tomio Okamura. Otevírám rozpravu. Mám do přihlášku samozřejmě pana předsedy komise, pana Kudely, ale s přednostním právem se hlásil pan ministr Pelikán, který tady není, takže panu poslanci Kudelovi teď udělím slovo, a stane se tím pádem zpravodajem k tomuto tisku. On je člen komise, to se nedá nic dělat. Budete sledovat rozpravu, pane poslanče. Prosím, máte slovo. Poslanec Petr Kudela Dobrý den, pane předsedající. Dámy a pánové, všichni přítomní, správně potrestaná aktivita, dobře mi tak. Oficiální název a zadání je vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prověření, zda nedocházelo k protiprávnímu jednání v souvislosti s možným neoprávněným získáváním spisů orgánů činných v trestním řízení nebo informací z těchto spisů a zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu. Osobně jsem si tento název analyzoval a zadání definoval takto: Vyšetřovací komise - za prvé, zda nedocházelo k neoprávněnému získávání informací ze spisů orgánů činných v trestním řízení; za druhé, zda nedocházelo k protiprávnímu nakládání s takto získanými informacemi; za třetí, zda informace takto získané nebyly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo destabilizaci demokratického právního státu. Za prvé - zda nedocházelo k neoprávněnému získávání informací ze spisů orgánů činných v trestním řízení. Docházelo. Jako příklad je vhodné poukázat např. na statistický přehled předložený Generální inspekcí bezpečnostních sborů, který obsahuje počty spisů daného roku s problematikou možných úniků informací u bezpečnostních sborů. Podle předložené statistiky se o problematiku podezření z úniků z trestních řízení jednalo: v roce 2014 - 37 případů, 3 neuzavřené; v roce 2015 - 31 případů, 3 neuzavřené; v roce 2016 - 52 případů, 13 neuzavřených. Takže z mého pohledu, přestože jsou kontrolní mechanismy nastaveny, tak k únikům dochází. K obhajobě a dobrému je potřeba říci, že případy podezření z úniků jsou prověřovány a srovnávány s tím, co bylo oficiálně zveřejněno a co je ještě utajeno. Skutečné úniky jsou prokazovány a viníci příslušně potrestáni. V případě, že z důvodu obvinění, příkazů k domovním prohlídkám a podobně byly výtahy z trestních spisů nějak zveřejněny, se takové zveřejněné informace stávají nástrojem ovlivňování veřejnosti a jsou medializovány. V těchto případech dochází k domnělým únikům, přitom se jedná o informace nějak oznámené. Někdy k nelibosti, jindy k libosti obviněným či jiným účastníkům řízení. Takže na první otázku, zda docházelo k únikům, lze odpovědět, že docházelo, ale na to nemusela zasedat žádná vyšetřovací komise. Za druhé- zda nedocházelo k protiprávnímu jednání či nakládání s takto získanými informacemi. Zde se lze jen domnívat, jaké byly pohnutky pachatelů. Někdy jen zvědavost, jindy zřejmý zájem. Toto však komise neměla možnost plně posoudit. Každý se může domnívat, jaké pohnutky a ve kterých kauzách kam vedly. Jednoznačná odpověď na tuto otázku tedy není. Za třetí - zda informace takto získané byly zneužívány k ovlivňování politické soutěže nebo k destabilizaci demokratického právního státu. Všichni jsme byli svědky postupného a plíživého propojování byznysu s médii a následně s politikou. Jeden titulek v novinách MF Dnes snad bude hovořit za vše. Upozorňuji, zde si nejsem jistý přesnou citací, nicméně se jednalo o tajnou zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti. Palcový titulek v MD Dnes: Tajná zpráva o stavu kybernetické bezpečnosti. Buď je ta zpráva tajná a nemá v novinách co dělat, nebo příslušné noviny blufují, aby se udělaly zajímavými. V této věci jsem osobně požádal Úřad pro kybernetickou bezpečnost, aby se touto zprávou v novinách zabýval. Odpověď na tuto otázku po jednání komise nelze určit, ale každý si může udělat svůj úsudek. Každopádně je to i možný podnět pro orgány činné v trestním řízení, aby prověřily, zda ti, kteří mají zastupovat zájem státu a jednat v zájmu státu, třeba v zájmu státu jednají, ale rádi, účelově, nebo nevědomky, se s médii či jinými zájmovými skupinami o informace někdy neveřejné, jindy tajné nepodělují. Závěrem: Mám za to, že byť komise plně neodpověděla na Sněmovnou definované otázky, tak její jednání mělo smysl a závěry a doporučení vládě by měly přispět ke zlepšení situace. Jedním ze závěrů komise je doporučení synchronizace práv o svobodném přístupu k informacím a práv k nahlížením do spisů s ochranou informací, které je v zájmu řádného vyšetřování potřeba chránit. Pod závěry komise jsem se podepsal a doporučuji Sněmovně zprávu přijmout. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name