|

2013-059-01-002

2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem

Date2017-06-27
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/002
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b02800202.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi školství Stanislavu Štechovi. Nyní požádám zpravodajku garančního výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyni Vlastu Bohdalovou o její vyjádření. Prosím, paní zpravodajko. Poslankyně Vlasta Bohdalová Dobrý podvečer, vážený pane ministře, pane předsedající, kolegyně a kolegové. Vždycky se hrozně naštvu a rozčilím, když školství, pedagogové a celý vzdělávací systém se stane politikařením v naší době. A to se stalo právě tady a teď. O kariérním řádu se diskutuje déle než 20 let. Vždycky to byla taková paní Columbová, kdo znáte ten oblíbený seriál. Všichni o mluvili, ale nikdo ji nikdy neviděl. Poslední dva roky paní Columbová vyšla z pozadí a začalo se o diskutovat, a to nejenom v kuloárech Ministerstva školství, to nejen v kuloárech Poslanecké sněmovny, ale byl tento kariérní řád projednáván s odbornými asociacemi, byl projednáván s učiteli. Byly vyslyšeny a zapracovány jejich připomínky. Bylo toho odpracováno velice moc. A pak se stane, a je to takové zajímavé, když schválíme tento zákon v Poslanecké sněmovně, a pamatuji si, že byl schválen dost podstatnou většinou, a pošleme jej do Senátu, že se najednou objeví - to, že se objeví pozměňovací návrhy ze Senátu, to beru, je to jejich právo, zrovna tak, že beru právo, že se objeví petice, která najednou 21 tisíc podpisů a říká, že mluví za všechny pedagogy v této zemi. Chtěla bych připomenout, vážení kolegové, že v této zemi se pedagogické činnosti věnuje zhruba 140 tisíc učitelů. A bych tady chtěla říci, kde bylo těch 20 tisíc učitelů, kteří se v těch peticích dneska podepisují, při těch projednáváních? Kde vyjadřovali svoje obavy? Jistě stejně jako i vy jste dostávali teď dopisy od nespokojených učitelů, že nechtějí kariérní řád, že je máme nechat učit, že si jich nemáme všímat, ale že jim máme přidávat peníze. To musíme, samozřejmě že to musíme, protože to je velice důležité, protože naše školství bylo posledních deset let vydřené na kost. Ale si znovu kladu otázku - a ty lidi některé jsem si pozvala do své kanceláře a začala jsem s nimi o problému diskutovat. A najednou jsem se dozvěděla, že ti lidé, kteří podepsali tu petici, nevědí, co v tom zákonu vlastně je. Co nejvíc uzemnilo, byla věta, když mi řekli: když budeme mít ty atestace, ten první a druhý stupeň, tak vy nám dáte příspěvek dva tisíce, potom tři tisíce korun, ale zastavíte nám platový automat. I tohle byl názor, nebo je názor některých petentů. A tady tvrdím: je to lež, lež a sprostá lež! Protože platový automat, tedy postup podle let, podle tarifu nikdo nezastaví. Naopak tarify budou zvyšovány, bude navrhováno, aby se dalo 10 % do tarifů plus další procenta do nadtarifních složek. A příplatky za případné atestace jsou peníze navíc. A ještě bych chtěla upozornit, protože zase další názor petentů: vy nás všechny nutíte dělat atestace. To přece není pravda. My říkáme mladým začínajícím pedagogům, kteří mají teď ty mokré diplomy v kapse: Ano, máte tady první dva roky na to, když jste začínajícím učitelem, abyste se učili učit s pomocí uvádějícího učitele. Ano, první atestaci musíte udělat všichni, abyste se z toho začínajícího učitele stali samostatným učitelem. Ale to, jestli si uděláte za pět let další atestaci, to je jen a jen vaše rozhodnutí. A ty dva roky ten začínající učitel na to, aby se rozhodl, jestli ho ta práce naplní, či nikoliv, jestli chce pracovat v tom systému dál, anebo jestli chce odejít.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name