2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav ŠtechDěkujivám.Jdetotižovelicezávažnouadůležitouvěc,protožezrušenímodvětvovéhořízení,obrovskoudecentralizacíjsmesedostalidovelmikomplikovanésituace,kteroubychoznačiljakosituacecentravpozicichromékachny,kterávlastnědosahujejenvelmikomplikovanýmzpůsobemnato,abyzajistilato,cožádajíučiteléařediteléveškolách.Sohledemnaexistenciostatníchustanoveníodalšímvzdělávánípedagogickýchpracovníků,atomusímebrátvždyckyvkontextu,jezcelanepochybné,ženastávajícímsystémuposkytovánívzděláváníapodporysenicnemění.Každáinstituce,kterázískáakreditaci,takbudemocizajišťovatprofesnírozvojpedagogickýchpracovníků.Rozhodněnenínašímcílemměnitto,cofunguje.Chcemejendotvořitprvkysystémutak,abypomáhalúčinněaabybyldostupnýprovšechnyučitele.Jináotázkaje,jakdneskavypadákvalitadalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníků,jejichsystematičnost,provázanost,logičnost.Tamsamozřejmětanespokojenostjeobrovská,aletoneznamená,jestližetyvěcinefungujítak,abytoučitelůmsloužiloabylistímspokojeni,žerezignujemenatosystémovéopatření.NejzásadnějšíjsouovšempozměňovacínávrhypanasenátoraPapouška.Tysnižujívýčetspecializačníchčinnostíazvyšujípříplatekzaněarovněžpředpokládajísníženípřímévyučovacípovinnostiprovšechnyspecializačníčinnosti.Vpřípadězvýšenípříplatkuzaspecializačníčinnosti,jenomnaokraj,bysejednaloodalšínárůstfinančníchdopadůdostátníhorozpočtuoskoro300milionůkorunročně.Cosetýčeredukcespecializovanýchčinností,jetřebauvést,ženěkteréznichexistujíjiždnes.Konkrétněchcizmínitapřipomenoutspeciálníhopedagogavoblastiškolnílogopedie.Vsituaci,kdysenámvyčítá,ačastooprávněně,žesemáloopírámeodata,ovýzkumy,opilotníověřování,mámejednyzmálapodkladů,kterýjedoložen.Postupný,rychlýnárůstdětíslogopedickýmipotížemiveškolách.Vtétosituacipřicházínávrhnazrušeníškolníhologopeda.Dálejetonávrhnazrušeníspecialistyvoblastiprostorovéorientacezrakověpostižených.Těchsamozřejměnenímnoho,alejevelmidůležitétam,kdetoje,atam,kderodičetrvajíachtějí,abyjejichdítěspostiženímbylovzdělávánovběžnéškole-jenomnaokraj,nechcirozdmýchávatdiskusioinkluzi,drtivávětšinarodičů,drtivávětšinarodičů-jenomupozorňuji,žek1.9.2016z83tisícdětístěmidevítineboosmidruhyzdravotníhoznevýhodněníbylo58tisícvběžnéškolejižpřednástupemtzv.proinkluzivnínovely.Atytoděti,kterýchnenímnoho,oněsemůžepostaratprávětakovýtospecialista-jenavrženkezrušení.PřiprojednávánívSenátubohuželnezaznělprorušenítěchtočinnostížádnýkonkrétníargument.Naopakjetedyzřejmé,žejetodůležitéprozajištěnívzdělávacípodporydětíveškoláchajejichpotřebnostsespíšezvyšuje.Návrhrovněžnavrhujevypustitnovoupozicikariérovéhoporadce.Kariérovýporadcejeněco,cojeodpovědínapožadavkyjakškol,takhlavnězaměstnavatelů.Byldlouhodiskutovánsevšemiaktéryajejednoznačnědoporučenprolepšípropojenísvětapráceaškol.Diskutovaloseotommnohokrát.Obětytopozicejsoutakprospěšnéjakprovzdělávánípedagogů,takprovzdělávánížáků.Akonečněcosetýčenavrhovanéhoplošnéhosníženírozsahupřímévyučovacípovinnostiprovšechnyspecializovanépozice,paklzeuvést,žemusímebýtlogičtí.Nevšechnypotřebujísníženírozsahupřímévyučovacípovinnosti.Vnávrhuzákonajsmeuvedlipouzety,ukterýchjesníženívhodné,abysepakostatníučitelémohlivěnovatjakvýuceatidotyčníitéspecializovanéčinnosti.VerzischválenouPoslaneckousněmovnoulzepovažovatzavýsledekodbornýchdiskusí,kterébylyvedenyjaksesamotnýmiučiteliařediteli,takisezákonodárci.Jáosobnějsempřišelnaministerstvovdobě,kdyjsemsipouzepamatovalzhruba22letdiskusíokariérnímřádu.Pamatovaljsemsiprvnínávrhyskupinyprof.Kotáskazroku1995abyljsemseznámenspracíasloženímpracovníchskupin,mimochodemnapř.vedenýchředitelemgymnázia,složenýchzreprezentantů,učitelů,ředitelů,odborníkůzučitelskýchfakult,abylijsmeseznámenistím,jakvypadákariérnířádvroce2015.Tenkariérnířádjsmenevzali.Mělčtyřistupně.Čtvrtýstupeňbylpodlenásúplněnepochopitelný.Lídrčeskéhovzdělávacíhosystému.Myjsmešliokamžitěnasníženípočtutěchkariérníchstupňů.Pominu-lizačínajícího,cožvlastnědefactoneníjakobystupeň,kterýjezařazovánvlastněpodnějakévzděláváníadalšírozvoj,takmámedva.Prostudovaljsemsinapř.britskézkušenosti,kdebylynejvětšíturbulence.Dokoncebychřeklmožnávětšínežunás,cožjespodivem,kolemtoho.Viděljsemjejichsituaci-čtyřistupně,poněkolikaletechrevizejenomdvastupně,jedenstupeňnakonecatd.Apoté,kdyžjsmesestímseznámiliakonfrontovalisestěmizkušenostmi,takjsmeserozhodlipracovatprávěnatomtosystému,kterýbylpředložen,asnížitneuvěřitelněvysokýpočetspecializačníchčinností,kteréztohovlastněvyplynulyvtomroce2015.Jenomupozorňuji,žetambylařadapodlenászcelapodivnýchspecializačníchpozic,kteréjsmesnížilivýrazně.MinisterstvovprůběhuprojednávánízákonavPoslaneckésněmovnětedyvěnovalovelkoupozornostvšempodnětůmanávrhům,kteréjsmeobdrželizestranyodbornýchasociací,škol,učitelůčiředitelů,aletakézestranyposlancůčisenátorů.Ministerstvoopakovaněještěpřednástupem-předrokem2015,přednástupemnašehovedení-opakovaněpředstavovalokariérnířádvrámcitzv.kulatýchstolůnebo,atozcelapravidelně,narůznýchvýjezdechzaúčastiředitelůškol,učitelůiodborníkůnaškolství.Kariérnířádbylrovněžopakovaněprojednávánakomunikovánseškolskýmiodboryaspředstaviteliučitelskýchfakult.Nazávěrbychještěrádpřipomněl,ževrámciprojednávánínávrhuzákonanavýjezdnímzasedáníveŠtiříněsedebatúčastnilijakposlanciasenátořiškolskýchvýborů,takprávěizástupciodbornéveřejnosti.Výsledkemodbornýchdiskusíjsoupozměňovacínávrhy,kterébylyPoslaneckousněmovnouschváleny.Zúženívýčtuosob,kterébudoupovinněvytvářetplányosobníhoprofesníhorozvoje,pouzenaučitele.Prodlouženídoby,nakterouseosobníplánrozvojetvoří,ažnadvaroky.Rozšířenívýčtuosob-atojevelmidůležité-,kteréjsouzahrnutydokariérníhosystému,oučitele,kterýmzákonjižnynídovolujeučitbezsplněnípožadavkuformálníodbornékvalifikace,kdyjdezejménaoučiteleodbornépřípravynastředníchodbornýchškolách,načtyřiroky.Cílemtétoúpravyje,abyučitelé,kterýmzákonumožňujevykonávatpřímopedagogickoupovinnost,neboťseosvědčilidlouholetoupraxí,mohlitakéčerpatvýhody,kterékariérnísystémpřináší.Dálejsmezakotviliúčastučiteletřetíhokariérníhostupněnahodnoceníučitele,kterýtakdoplníroliškolníhoinspektora.Posunutípovinnostizpracovatplánprofesníhorozvoješkolyaosobníplányprofesníhorozvojeažodškolníhoroku2018/2019.Akonečněpodporaflexibilitypříplatkůprouvádějícíhoučitele.Ministerstvoškolstvípodpořiloúpravu,kteráumožňuje,abypříplatekprouvádějícíhoučitelebylvevýši3000korun,anebovevýši1500korunsesoučasnýmsníženímrozsahupřímépedagogickéčinností.Opětzdebudeponechánorozhodnutínařediteliškoly,kterýjenejlépeschopenposoudit,kterázuvedenýchvariantodpovídálépepotřebámškoly.Súčinnostíroku2021připomínámtakézakotvenísociálníhopedagoga,protožesedomnívám,žezačtyřirokydocenímejehopotřebnostdalekovíceneždneska.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,vpřípaděschválenínávrhuspozměňovacíminávrhySenátuParlamentuČeskérepublikybydošlokvýraznémunavýšenífinančníchprostředkůzestátníhorozpočtu,sekterýmidosudnebylokalkulovánoanejsounijakpokryty.ŽádámvásprotoopodporuverzeschválenéPoslaneckousněmovnou.Jdeonejvícepodporovanýnávrhprofesnípodporyučitelů,kterýmánarozdílodsenátníverzegarantovanérozpočtovékrytí,tvoříucelenýsystémpodporyzkušenýchizačínajícíchučitelů.Mimojinévelkáčástředitelůsamozřejmějižnynípracujesezačínajícímiučiteli,definujeněkoho,vyčleňujeněkoho,kdojejakýmsiuvádějícímučitelem,pouzestím,ženanějnejsoužádnéprostředky,jaktupráciocenit.Včetnělepšínávaznosti,atojetakédůležité,napřípravubudoucíchučitelůnaučitelskýchfakultách.Tukomunikacíjsmezahájilipředdvěmaletyajetamtlaknato,abyvlastnětanávaznost,tapřípravaučitelůnafakultáchléperespektovalanávaznostipotomnaprvnírokyučitelsképraxe.Domnívámse,žejejasné,žeučitelsképovoláníjenáročnésvýmvýznamemčastojendeklarovanýmverbálně,probudoucígeneracenaprostozásadní.Mátenyníšanciposkytnoutučitelůmpodporuipřesrůznévýtkyanedokonalosti,podporu,pokterévolajívíceneždvědesítkylet.Děkujivám.