|

2013-057-06-045b

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 681/ - druhé čtení

Date2017-05-24
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b20104502.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Petr Gazdík Čas, děkuji. S přednostním právem pan předseda Kučera. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Michal Kučera Dobrý den, děkuji za slovo. bych v mnohém podepsal slova svého předřečníka pana předsedy Stanjury, nicméně v některých věcech se lišíme, a to zejména v tom pohledu, že skutečně městská policie dnes supluje práci policie, a to chci říct, že nejenom dopravní, protože když řeknu zkušenosti z našeho města, tak je dneska městská policie volána ke krádežím v samoobsluze, protože státní policie na to nemá kapacity, řeší věci, které úplně nepřísluší, a je to samozřejmě z toho důvodu, že státní policie je prostě kapacitně poddimenzovaná. A my máme teď, když budu mluvit za samosprávu, tak samospráva dvě možnosti. Buď bude apelovat na to, aby se stavy státní policie zvýšily, to znamená nejenom ty dopravní, ale obecně státní policie aby se zvýšily, aby služebny měly hustší síť, aby měly více sloužících policistů, a mezitím v tom městě se budou páchat různé nepravosti, to jsou ty dopravní přestupky, anebo samozřejmě ony zmiňované krádeže Anebo prostě to samospráva v uvozovkách v rámci nějakých pravidel vezme do svých rukou a bude to území města si nějakým způsobem v rámci pravidel obhospodařovat sama. Tímto krokem, který je tady navržen, tato pravidla na jednu stranu zužujeme a říkáme, že přijít o nějaké možnosti, to znamená v tomto případě měření rychlosti, to znamená zajištění bezpečnosti silničního provozu v obci, a dodávám v jejím okolí, ale na druhou stranu nedáváme tu možnost, aby byla skutečně dopravní situace, resp. bezpečnost řešena tím, že se ruku v ruce s tím právě posílí ta státní policie. To znamená ano, bych tomu rozuměl, a řekněme ano, městská policie není od toho, aby měřila rychlost za cedulí obec, konec obce, za prvé. Za druhé není od toho, aby jezdila do samoobsluhy ke krádežím, skutečně není. Ale v tom případě skutečně udělejme ruku v ruce s tím takové kroky, které posílí státní policii, aby toto řešila státní policie. A pokud vím, tak dneska se děje něco úplně, úplně obráceného. Řeknu konkrétní příklad z Ústeckého kraje. Ústecký kraj, když se sami podíváte, tak bezpečnostní situace tam není úplně růžová. A byl to sám ministr vnitra, který prohlásil, že stahuje policisty z Ústeckého kraje do Prahy. Samozřejmě logicky rozumím, že Praha také problémy, ale řeší se to na úkor Ústeckého kraje. Takže ti policisté z Ústeckého kraje jsou stahováni do Prahy. A tak se prosím pěkně nedivme potom obcím a samosprávám, že se snaží řešit tuto situaci tím, že městskou policii posílají na hranice jejich kompetencí, protože bezpečnost dopravního provozu, nebo obecně bezpečnost ve městě je samozřejmě jedno z hlavních kritérií, které se snaží ta samospráva řešit. Trošku mrzí, že se tady argumentovalo případy, které jsou jako takové extrémní, to znamená, městská policie bude jezdit někam do sousedního kraje, bude vybírat peníze atd. To jsou prosím pěkně skutečně extrémní případy a nedá se s nimi operovat. Určitě nejsem sám, kdo bydlí ve městě, které je přímo navázáno na takovou, řeknu, aglomeraci okolo města, kdy nám končí cedule město a hnedka začíná sousední obec, která nemá městskou policii. A velice rádi bychom řešili, a byli jsme o to požádáni i jako zastupitelé, abychom řešili bezpečnostní situaci v dopravě i v rámci sousední obce. Tato možnost by nám v tuto chvíli měla být upřena. To je prosím velice špatně. Na tu obec se dneska nelze dívat jenom jako na celek, který končí tou cedulí. Ona nějaký přirozený okruh kolem sebe. Často jsou obce, které velice těsně sousedí. A pokud by v tomto případě například dopravní bezpečnost, resp. rychlost nemohla být řešena v rámci toho celého celku, tak to považuji za velmi špatné. Jak tady zmiňoval kolega Farský, je to zejména rozhodnutí samospráv a dohodnutí samospráv jak města, tak sousední obce, aby si činnost městské policie tam upravily. Je celá řada obcí, které si logicky nezřizují obecní policii a požádají právě ono sousední město, aby na jejich území působila. A byla by velmi škoda, kdyby byla omezena pouze tím, že by nemohla tam řešit právě dopravní situaci a bezpečnost. Na závěr řeknu jenom jeden příklad. My jsme řešili podobnou situaci, o které tady bylo hovořeno, v našem městě u školy, kde tam bylo navrhováno zúžení, kde bylo navrhováno dopravní značení atd. A ejhle, tam jsme narazili na jednu věc, že například dopravní značení není úplně v rukou samosprávy. O tom, jaké tam bude dopravní značení, jaká tam bude rychlost, jaké tam budou dopravní značky, o tom bohužel nerozhoduje jenom samospráva. Dokonce její pravomoc tam je poměrně výrazně omezena. Takže na jednu stranu samospráva nemá možnost oddělat pasivní ochranu, ale v tuto chvíli vezmeme i tu aktivní ochranu, to znamená možnost měření rychlosti. Takže tady jednoznačně podporuji názor svého kolegy pana poslance Farského a věřím, že městské policii umožníme měřit rychlost na základě dohod samospráv i právě v těch sousedních obcích. Děkuju za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name