|

2013-056-09-288

288. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2017-04-27
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/288
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b31728801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   010 < Page 011 > 012

Místopředseda PSP Vojtěch Filip vám rozumím, pane poslanče. Prosím o klid poslance Poslanecké sněmovny. Pokud diskutujete jiné téma, než je téma interpelace Karla Fiedlera na předsedu vlády, prosím, v předsálí. Děkuji. Můžete pokračovat, pane poslanče. Poslanec Karel Fiedler Zřejmě jsou v domnění, že opět je všechno v pořádku, tak jak jsme to slyšeli v minulé interpelaci od pana premiéra. Ani tady to v pořádku není. Jak jsem zmínil, v odpovědích pana ministra Chládka bylo, že ta koncepce existuje. V odpovědích minulých jsem se to dozvěděl a nyní pan premiér v odpovědi uvádí: návrh materiálu je již hotový. Ten materiál jsem dostal k dispozici. myslím 23 stran, z toho jedna strana, bod tři - nástroje opatření, strana 9, je možno chápat za jakýsi návrh koncepce. Vše ostatní, co v tom materiálu je, je popis stávající situace, analýza toho, proč je nedobrý stav jazykových znalostí našich žáků a studentů. A když si vezmu tu jednu jedinou stranou, na které tedy Ministerstvo školství pracovalo celé volební období, tak je tam vlastně sedm bodů. vám ty body s dovolením přečtu: 1. metodicko-didaktické a jazykové semináře v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků; 2. profil absolventa; 3. podpora mobility žáků a učitelů; 4. ověřování úrovně jazykových znalostí a dovedností; 5. rozvoj metodických kabinetů; 6. systematická úprava RVP a dokumentů rozvoje ŠVP ; 7. příprava legislativních opatření. No, to je koncepce jako blázen, s prominutím! Na tomto materiálu, na kterém Ministerstvo školství pracovalo léta, tak toto být koncepce jazykového vzdělávání? Když vyberu z textu: Poukazuji na skutečnost, že výsledky žáků neodpovídají jejich praktickým potřebám. Jednou z priorit je stanovení profilu absolventa. Takový rozvoj nejlépe posílí zahraniční pobyty učitelů. Pana premiéra to evidentně nezajímá. Nic překvapivého. (Premiér B. Sobotka: Jsem tady a poslouchám. Poznámky z řad ČSSD.)Poznámky kolegů ze sociální demokracii odpovídají její úrovni. Zastavil bych se u pobytu učitelů v zahraničí. Mimo jiné mi pan premiér v odpovědi řekl, že veškeré náklady na zpracování koncepce byly v řádu občerstvení a chlebíčků. Myslím, že tady někde uvádí částku 7,5 tisíce korun, což pokládám za poměrně výsměch. To opravdu nadzvedlo. Pobyty zahraničních učitelů. Pokud mám informace, tak dvě třetiny nákladů za tyto pobyty byly za dopravu, ubytování a stravu. To, že by došlo ke zvýšení jazykových dovedností pedagogů, o tom žádná data nejsou. Veškeré tyhle náklady v řádu asi 1,5 miliardy korun nemohu pokládat za nic jiného, než příjemnou cestovní kancelář pro pedagogy a pro učitele. Pokud došlo k výjimkám, ano, bude to velmi pozitivní, ovšem nicméně, tak jak jsme tady před chvílí hovořili v případě neziskových organizací, ptali jsme se po výsledcích činnosti, tak bych ty výsledky pobytů v zahraničí rád viděl. Od lidí z praxe, kteří se pohybují v této oblasti, mám informace, že jsou téměř nulové zanedbatelné. Kolegyně Dobešová se mnou souhlasit nemusí. k koncepci jazykového vzdělávání mohu říci pouze to, že materiál, který byl předložen k projednávání ve školském výboru, nemohu absolutně považovat za nějakou koncepci jazykového vzdělávání. Je to pouze nějaký text, který byl vypracován proto, aby se nějaká koncepce napsala, aby se splnil nějaký bod toho, k čemu se zavázalo, ale žádné hmatatelné důsledky nebo náznak toho, jak by mělo dojít ke značnému zlepšení jazykových znalostí, protože to, že u nás je dotace na výuku cizích jazyků vyšší než v okolních zemích a znalosti žáků a studentů jsou nižší než v okolních zemích, je smutný fakt - tady se mnou kolegyně Dobešová evidentně souhlasí - a jasně to dokládá, že ten stav není dobrý. potom navrhnu usnesení, samozřejmě nesouhlas s odpovědí pana premiéra.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name