2013-056-06-236
236. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 854/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji vám , paní ministryně . Až poté ? Dobře . Pan ministr počká se svým vystoupením . Otevírám rozpravu , do které se jako první přihlásila paní poslankyně Chalánková . Máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Dovolte , abych se vyjádřila alespoň k některým pozměňovacím návrhům , které tady máme k dispozici . V podstatě abych i reagovala na slova paní ministryně . Jednak bych chtěla znovu připomenout , že navrhuji zachování stávajícího stavu o možnosti umísťování malých dětí do kolektivní péče ponechat na hranici dvou let s tím omezením 46 hodin v měsíci . Je to stav , který funguje dnes , nemám ani informace , že by někomu zásadně vadil , protože malé děti do dvou let mohou být svěřeny do péče fyzické osoby , babičky , chůvy , dětské skupiny , kohokoliv , aniž maminka přijde o rodičovský příspěvek . Maminky si mohou přivydělávat , nic se nesleduje , ani výše výdělku . Jediné , co tam zůstalo , ze tří let snížená hranice , to už je dřív , na dva roky do možnosti umísťování do jeslí , do kolektivního zařízení . Jdou tady proti sobě dva zájmy . Samozřejmě maminky , které si přejí být zaměstnány , musí považovat na miskách vah , jestli je pro ně výhodnější jít do zaměstnání a umístit dítě do jeslí . Jsou jistě takové situace , kdy k tomu musí dojít . Na druhé straně jestli jsou ochotny a schopny pečovat o malé děti a zůstanou s nimi buď samy doma , anebo je svěří do péče individuální , tzn . chůvy , babičky , jakékoliv jednotlivé osoby , anebo do péče dětské skupiny . Proti sobě zde stojí dva zájmy . Zájem maminky nebo té rodiny a ten je většinou spíše ekonomický , jak mám informace , a ten nejlepší zájem dítěte . Pojem nejlepší zájem dítěte se nám tady opakovaně objevuje v různých jiných souvislostech , ale v této , zrovna v této věci na něho asi chceme rezignovat . Mám takové možná podezření , nevím , jestli správné , či nesprávné , jestli oddělení rodinné politiky skutečně koncepčně řeší otázku rodinné politiky i ve vztahu ke kvalitě péče o malé děti , anebo jestli se jedná o oddělení genderové politiky . Pokud jde o slova o pomoci dlouhodobým pěstounům , tak to bude možná trochu širší problematika . Chtěla bych znovu opakovat , že na půdě této Poslanecké sněmovny začala napříč poslaneckým spektrem fungovat i pracovní skupina pro náhradní rodinnou péči , která se věnovala po dva roky dopadům novely zákona o sociálně - právní ochraně dětí , a tyto dopady formou usnesení také bral na vědomí a schvaloval výbor pro sociální politiku . Tato usnesení jsou samozřejmě k dispozici , takže je nebudu v této chvíli , v tomto třetím čtení určitě číst dopodrobna , nicméně něco v těch usneseních není . Žádali jsme paní ministryni , aby neprodleně splnila úkol , který jí byl dán bodem 4 usnesení výboru pro sociální politiku číslo 156 ze 4 . listopadu 2015 , a poskytla výboru statistické údaje , které mapují počty dětí umisťovaných do náhradní rodinné péče a jejich další cestu v systému sociálně - právní ochrany dětí . Jedině na základě takových údajů lze pokračovat v kvalitní pomoci těmto dětem . Tyto přesné statistiky bohužel k dispozici nemáme a na mikrofon bylo sděleno na výboru , že Ministerstvo práce a sociálních věcí takové statistiky nemůže doložit . Pak se tedy ptám , na základě čeho Ministerstvo práce a sociálních věcí pracuje koncepčně . Zda má skutečně analyticky vyhodnocené všechny údaje , které má z terénu a z krajů , a zda může poskytnout tyto údaje také výboru pro sociální politiku a nám poslancům . Snažila jsem se získat podklady pro svůj návrh pomoci dlouhodobým pěstounům , protože z terénu víme , že děti buď zůstávají i zbytečně dlouho v dětských centrech , protože není dostatek dlouhodobých pěstounů , nebo jsou drženy v nevhodných podmínkách , kde dochází i k týrání dětí , nebo dokonce k rozdělování sourozenců , anebo jsou přednostně umisťovány do tzv . pěstounské péče na přechodnou dobu . Nic proti tomu , nicméně ze zákona i z toho pojmu vychází , že umístění dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu může být skutečně jen přechodné do určité zákonem stanovené časové hranice . V současné době tyto děti není kam předávat , protože nám pro děti , které nejsou právně volné , chybí dlouhodobí pěstouni . To vyplynulo z práce pracovní skupiny i z výboru pro sociální politiku , že největším úskalím a problémem kvalitní stabilní dlouhodobé péče o malé ohrožené děti nebo opuštěné děti je nedostatek dlouhodobých pěstounů . Z toho jsme vycházeli . Při mapování terénu se zjistilo , že docela často dochází k prodlužování pěstounské péče na přechodnou dobu i formou předběžných opatření apod . , ba dokonce v některých nešťastných případech dochází k rozdělování sourozenců nebo k jejich návratu do ústavní péče . Proto jsme s kolegy a kolegyněmi považovali za nesmírně důležité posílit postavení dlouhodobých pěstounů , jak vychází i z usnesení výboru pro sociální politiku , a žádali jsme paní ministryni práce a sociálních věcí Michaelu Marksovou o zajištění podkladů a řešení situace dlouhodobých pěstounů . Když jsem chtěla svůj pozměňovací návrh připravovat , tak jsem požádala Ministerstvo práce , konkrétně paní náměstkyni Jentschke Stöcklovou , o analytické a koncepční podklady , abych mohla připravit kvalitně tento pozměňovací návrh . Nebylo mi osobně zodpovězeno vůbec , byla jsem odkázána na parlamentního zpravodaje , což asi jako koncepční analytický podklad nestačí . Tak jsem dopisem požádala paní ministryni Marksovou , aby mi zajistila tyto podklady , abych mohla kvalitně připravit svůj pozměňovací návrh . Bylo mi sděleno , že tyto podklady budou poskytnuty jiné ministryni a že paní ministryně doufá , že ji podpořím . Z toho důvodu jsem připravila svůj pozměňovací návrh sama . Paní ministryně zde sdělila , že již dnes jsou odměny dlouhodobých pěstounů navázány na výši minimální mzdy . No , není tomu tak , protože kdyby tomu tak bylo , tak bychom to nemuseli upravovat pozměňovacím návrhem paní poslankyně Kailové , nic proti tomu . Nicméně jsou fixně dány do zákona o sociálně - právní ochraně dětí , a proto jsou v těch tabulkách dané zákonem a musíme je zase zákonem upravovat . Takže máme zde proti sobě dvě možnosti . Já jsem navrhla konkrétní částky pro dlouhodobé pěstouny při péči o jedno dítě , o dvě děti , o tři děti a o děti se zdravotním postižením . A protože jsem zodpovědná , tak jsem také hledala zdroj pro toto konkrétní navýšení částek pro dlouhodobé pěstouny . Jedinou možností , která v této oblasti byla , je právě ten zmiňovaný státní příspěvek na výkon pěstounské péče , který již dosahuje ze státního rozpočtu částky asi 600 mil . korun . Tento státní příspěvek čerpají jak obce , které poskytují tyto služby , tak nevládní organizace . Zjistili jsme ve výboru pro sociální politiku , že na účtech obcí zůstávají přebytky v řádech milionů , se kterými si nevědí rady . Na účtech těchto nevládních , které poskytují své služby některé správně a dobře , některé s diskutabilní kvalitou , tyto přebytky nalezeny až tak úplně nebyly . Nic proti tomu , je to pokus získat finanční zdroj . Ale chtěla bych upozornit na dvě věci , které také z výstupu jsou , že je možné , nebo spíše najednou tady ve vztahu k tomuto , že by bylo žádoucí vyslyšet požadavky , nebo přání odborných společností České republiky , které by si přály , aby tyto služby byly velmi kvalitní , nabízejí svou pomocnou ruku a také doporučují , protože mají svou sekci pro náhradní rodinnou péči , např . při Českomoravské psychologické společnosti , doporučují , aby tito poskytovatelé doprovodných služeb , které jsou v mnohých případech velmi žádoucí , ale aby byly také akreditované , aby měly stabilní kvalitu . Proto jsem navrhla tuto částku snížit , ale spíše z toho důvodu , abych našla zdroj . A pokud Ministerstvo práce a sociálních věcí bude ochotné pracovat koncepčně a zajistíme stabilní postup péče o ohrožené děti , jsem jistě k dispozici k další diskusi . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name