6. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 706/6/ - vrácený Senátem
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji.Dnessnáhradníkartoučíslo61budehlasovatpanpremiérSobotka.NynípožádámovystoupenípanaposlanceLudvíkaHovorkuapřipravísepanposlanecJiříŠtětina.Prosím.Poslanec Ludvík HovorkaVáženýpanemístopředsedo,děkujizaslovo.Váženýpaneministře,váženíčlenovévlády,váženékolegyně,váženíkolegové,jednáseskutečněosložitouproblematiku.Podvýborproekonomikuvezdravotnictví,zdravotnípojištěníalékovoupolitikusetímtozabývalnasemináři,kterýbyluspořádánktomutozákonuoléčivechakproblematicedeformacehospodářskésoutěže.Domnívámse,žeskutečněvČeskérepubliceexistujedeformacehospodářskésoutěževoblastidistribuceléčivýchpřípravků,avpodstatěitenseminářnatopoukázal.DostalipříležitostvyjádřitsejakMinisterstvozdravotnictví,takStátníústavprokontroluléčiv,taklékárníciadistributoři,atovelkodistributořiimalodistributořiizástupciprůmyslu.JáchcivysloviturčitérozpakykpostojiMinisterstvazdravotnictví,kdynejdříve,tuším,někdyvříjnunebovlistopadu,podpořilojednomyslněobapozměňovacínávrhyktomutozákonu,jakpozměňovacínávrhpanaposlanceVyzuly,kterývýznamněsnižujecenygenerikacenybiosimilars,tedykopiibiologickýchléčiv,asoučasnětaképozměňovacínávrhpanaposlanceBěhounka,kterývlastnězavádítumožnost,nebonařizujeplošnédodávkyléčivdovšechlékáren.TehdytoministerstvoapanministrNěmečekjednoznačněpodpořiliatakétopodpořilcelývýborprozdravotnictví.Myslím,žejednomyslněbylytytonávrhyschváleny.Jetedyspodivem,žezadvaměsícetennázorjezcelaúplnějinýaministerstvozasenaopakpodporujesenátníverzi,kterávpodstatětynávrhydoznačnémíryeliminuje.Ptaljsemse,cosestalonaministerstvu.Řeklimi:došlokvýměněministra.Taknevím,jestlitojetennejvětšíproblém.Alevzásaděchciříct,žepřiprojednávánívSenátubylonavrženonahradittotořešení,kterénavrhujepanposlanecBěhounek,zcelaodlišnýmtextem,kterýoslabujepovinnostdistributoradodatkaždélékárněazcelaodstraňujepovinnostvýrobcedodatdistributorovi.TakžeMinisterstvozdravotnictví,byťseonecelédvaměsíceplněztotožnilospozměňovacímnávrhempanaposlanceBěhounka,podpořilopřiprojednávánívSenátuzcelaodlišnéřešení,kterébyloSenátemschváleno.Obsahemkritikyposlaneckéverzebylo,ženarušujehospodářskousoutěžmimojinétím,žezavádíkontraktačnípovinnostivýrobcůléčiv,ženarušujejejichobchodnímodelydodávekdolékárenDTPkanályavytváříprostorproreexport.Ženenízřejmé,podlečehobudevykládánpojemtržníhopodílu,žefixujestávajícítržnípoměryaželhůtadvoudnůprodávkydolékárnyjevůčidistributorovipřílišpřísná.RolíPoslaneckésněmovnyjenynívyhodnotit,jestlijsoutytonámitkydůvodnéazdasenátníverzedostatečněřešíproblémnedostupnostilékůvlékárnách,nebozdajetřebasepřiklonitkposlaneckéverzi.Jávámtedyřeknusvéstanovisko.Problémnedostupnostiléčivvněkterýchlékárnáchjereálný.Pacientialékárnícinanějpolétaupozorňují.Jdeodůsledeksoustavnéhoadlouhodobéhonarušováníplatnéhosoutěžníhopráva,nakterébohuželÚřadproochranuhospodářskésoutěžedosuddostatečněnereagoval.Akdyžreagovalnapodněty,takšpatně,vizproblémdodávekClexanudolékáren.TentoproblémlzeřešitbuďdůslednějšímpřístupemÚřaduprohospodářskousoutěž,anebolegislativně.Reexportjeproblémjižsoučasnéhostavu,kdysevyvezezhrubaza3,5miliardykorunléčiv,dovezezhrubaza350milionůkorun.Čilijednadesetinasedovezezezahraničítěchléků,kteréjsouvzahraničílevnější.Největšípodílnareexportuzfinančníhohlediskamajítzv.centrovéléky,přestožetytolékydodávájenvelmiomezenýpočetdistributorůapřestoževětšinaspecializovanýchcenterjsoustátníaveřejnénemocnice.Existujícíomezenédistribučníkanálytedyreexportunebrání.Reexportmůžepředstavovatskrytékorupčníriziko.Omezovánípočtudistributorůdonemocnicvedeknižšíkonkurenciakmenšímupočtusoutěžitelůoveřejnézakázky.Patrněvdůsledkutohojsoucentrovélékytakřkauniverzálněvykazoványzdravotnímpojišťovnámzamaximálněvyššíúhrady,tedyvčetněmaximálníchmarží,přestožereálnátržnícenatěchtoléčivjevněkterýchpřípadechpodstatněnižší.Správnýmlegislativnímřešenímvšechtěchtoproblémůalespoňprooblasttěchnejdůležitějšíchhrazenýchléčivbybylozavedenípříméhonákupuléčivzdravotnímipojišťovnami.Přechodvlastnictvíhrazenéholéčivazvýrobcepřímonazdravotnípojišťovnubyzabránilreexportuazdravotnípojišťovnabydosáhlavýhodnějšíchcenazdravotnípojišťovnabysoučasněbylapovinnazajistitrovnouregionálnídostupnostléčiv.Tentomodelbyumožnilhraditprácilékárníkůvýkonověaodbouralbyzbytečnéprostředníkyčerpajícímarži.Posílilabysetransparentnostapředvídatelnosttrhu.Tentomodeltadyjižfungovaldodoby,nežhozrušilpanministrRath.Totořešenívšaknenímožné,neboťvdanéfázilegislativníhoprocesujemožnopouzevolitmeziexistujícíposlaneckounebosenátníverzízákona.Ztěchtodvoumožnostísepřiklánímkposlaneckéverzi,neboťlépeřešíproblémnedostupnostilékůvlékárnách.Námitky,kteréjsouvznesenyprotitétoverzi,považujidílemzařešitelné,dílemzanedůvodnéadílemzarozpornésevropskýmsoutěžnímprávem.Nyníbychsidovolilříct,žeto,ževlastnělékydonemocnic,předevšímtydrahécentrovéléky,dodávávýhradnědistributor,taktosamozřejměomezujesoutěž,resp.tusoutěžvpodstatěruší,protožejedenjedinýdodavateldodázacenu,kterousistanoví.Panministrzdesděliljednuvýhradu,asicežetenpozměňovacínávrhpanaposlanceBěhounka,neřešídodávkuléčivpřímodolékárny.Jábychchtělříct,ževpozměňovacímnávrhupanaposlanceVyzuly,kterýjsmeschválili,jeprávědoplněnovčástijehopozměňovacíhonávrhu,vdruhémpozměňovacímnávrhu,žev§82senakonciodstavce3tečkanahrazuječárkouadoplňujesepísmenoh),kterézní:jde-lioprovozovatelelékárny,jepovinenpoužítléčivépřípravkydodanédistributoremvsouladus§77odst.1písm.h)výhradněkvýdejipacientůmneboposkytovatelůmzdravotníchslužeb.Aprotožejaktentopozměňovacínávrh,takpozměňovacínávrhpanaposlanceBěhounkabylschválen,takpovažujiproblémdodávekdolékáren,nikolivdistributorůmkdalšídistribuci,zavyřešený.Nyníbychsekrátcedotkl§19b,kterýbylpřinesenSÚKLemneboMinisterstvemzdravotnictvínasenátnívýbor.TímtopozměňovacímnávrhemseStátnímuústavuprokontroluléčivzřizujetéměřneomezenýpřístupdozákladníhoregistruobyvateladoagendovýchinformačníchsystémůevidenceobyvatelacizinců.Vodst.6navrhovaného§19bjesiceuvedeno,žezposkytovanýchúdajůlzevkonkrétnímpřípaděpoužítvždyjentakovéúdaje,kteréjsounezbytnékesplněnídanéhoúkolu,alevzhledemktéměřbezbřehémuvymezeníúkolůSÚKLu,viz§13zákonaoléčivech,setakústavuzřizujeprávopřístupudozákladníhoregistrufaktickybezjakýchkoliomezení,atovšenavícbeztoho,abysivýznamutohotonávrhumělisenátořimožnostvšimnout,uvědomitsijehovýznamaalespoňoněmvéstnějakouzákladnídiskusi.Ktépředpřijetímtohotoustanovenívůbecnedošlo.Senátorůmbylnávrhpředloženjensestručnýmvysvětlením,žetakovýpřístupStátníústavprokontroluléčivpotřebuje.Toovšemneodpovídávýznamu,kterýtatozměnamá.Apokudtotoskutečněstátníústavpotřeboval,taktomělpředložitveSněmovně,vesněmovnímvýboru,azajistébyseotomvedlapřiměřenádiskuse.Vzávěruchciještěříct,žejsmedostalispoustumailů,alejedenmailzdechciskutečnězmínit.Nestávásečasto,žebychomdostalidopiszAmerickéobchodníkomory,kterábypodporovalanějakouverzizákona,alestalosetoužminimálnědvakrát.Předvíceletyjsmedostalidopis,kterýmnásžádalaAmerickáobchodníkomoraopodporuzákonaovytěsněníminoritníchakcionářůzakciovýchspolečností.Atadyjsmedostalidopis,kterýmjenámpředkládáno,žetanejlepšímožnáverzejeverzesenátní.Takžechciříct,žepokudchcemeskutečněomezitto,codneskafunguje,tumonopolizacitrhuaomezenídodávekjenomurčitýmlékárnámaurčitýmdistributorům,taksimyslím,žejepotřebapodpořittakjakominulesenátníverzi.Adoufám,žetaktovětšinovětakéučiníme.Děkujivámzapozornost.