2013-052-01-000
2013-052-01-000
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Já poprosím kolegyně, aby nerušily.
Poslanec Zbyněk Stanjura
Tam je dost prostoru, opravdu, a je to odhlučněné od sálu. Děkuji, paní místopředsedkyně. Tak já to zopakuji. Naším cílem je, až budeme u vlády, tento nesmyslný a zbytečný projekt zrušit. Jsme si vědomi politické reality. Je nám jasné, že v tomto volebním období to není možné. Proto nemáme žádný problém podpořit poslaneckou iniciativu a návrh, který odkládá účinnost o dva roky, mimo jiné, což znamená po příštích sněmovních volbách. Pokud máme k dispozici správná čísla, a já připouštím, že nemusí být přesná, protože nejsme v exekutivě, tak zhruba necelých třicet procent podnikatelů mělo na začátku tohoto týdne teprve pořízené vybavení k EET. Třicet procent. Zato za desítky milionů už běží usměvavé reklamy, co všechno si z výnosů EET pořídíme. Současně až pětina podnikatelů uvažuje o tom - podotýkám a zdůrazňuji slovo uvažuje, to ještě neznamená, že to udělá -, že si to ani nepořídí a své podnikání ukončí. Kromě toho ten zákon je nepřehledný, nejasný, místy absurdní. Ve svém prvním vystoupení k EET, to už je pěkně dávno, že si to ani nepamatuji, jsem pro to, abych vás trošku pobavil a upoutal vaši pozornost, abyste tu jenom tak mechanicky nezvedali ruce, zejména vy vládní poslanci k dvěma aspektům. Jeden jsem nazval Zvonokosy. Z neznámých důvodů z EET jsou vyňaty veřejné záchodky. A druhý příklad, na který jsem před více než rokem upozorňoval, byla otázka spropitného, kdy my - a bohužel i my jsme součástí, protože lidé velmi často nevědí, kdo pro to hlasuje a kdo ne, to víme my a po roce si to už ani nepamatujeme - tak jsme moudře dali do zákona, že když celé spropitné připadne majiteli či provozovateli, tak je to osvobozeno od EET. A když se o to dělí zaměstnanci, tak to nepodléhá EET. No to je výborné. To těch šest set nových úředníků Ministerstva financí nebude stačit. Myslím, že každý večer by měl sedět člověk z Finanční správy v každé restauraci. Tam by měli podat hlášení, kolik je spropitné za ten den a kdo se o něj bude dělit. A na základě této porady a zápisu, nejlépe notářsky ověřeného, by se buď měla vystavit účtenka EET, když to zůstává celé majiteli či provozovateli. Anebo říct, tady máte papír, potvrzení, nemusí být na to EET. Byl jsem přítomen. Jinak nevím, jak to bude stát vymáhat, tuto absurditu. Četl jsem před několika týdny v tisku, že dodavatelé systému pro EET ten systém vybavili tzv. kouzelným tlačítkem, tak to nazvala média a možná i marketingově to nazvali dodavatelé, které znamená bez EET. A ptali se mě novináři, zda je to legální. Je to legální. Tak špatně jste to schválili, v tak chaotickém stavu, že není jiná možnost. Jednoduchý případ. Když si sním pizzu uvnitř, teď nevím, jestli z krabice, nebo z talíře, tak k tomu musí být účtenka EET. Ale když si v krabici pizzu odnesu, tak k tomu účtenka EET nemusí. Co má dělat ta obsluha? Musí se zeptat: Sníte to tady nebo venku? A pak buď použije kouzelné tlačítko, nebo ne. Tím, jak jste dali, že to platí pouze pro některé zboží a pro některé ne, tak znova musí používat kouzelné tlačítko bez EET. Celé to má jako dojem, jako by ti chudáci provozovatelé porušovali zákon, protože je tam takové tlačítko. Bohužel, musí tam být, protože v takovémhle patvaru jste to schválili. Mimořádně mě pobavil chat s šéfem Finanční správy, kdy přišel v rámci osvěty debatovat se čtenáři. Teď nevím, poskytl rozhovor jednomu časopisu. A dotaz byl, a logický dotaz: U mě se platí jen kartou, žádná hotovost tam neběží, tak proč musím používat EET? To mi hlava nebere. (Poznámka z pléna.)Myslím, že pan poslanec, který na mě pokřikuje, se hluboce mýlí a doporučuji mu úplně to samé, co jsem doporučil šéfovi Finanční správy. Přečtěte si návrh zákona, pro který jste hlasoval. Musí! Musí. Vy jste hlasovali pro to, že když nejde ani koruna cash v rámci boje proti hotovostním platbám, že i v provozovně, kde se nikdy hotově neplatí, musí být EET. Jako by platba kartou mohla být anonymní. Každý, kdo podniká, ví, že musí na finanční úřad nahlásit číslo účtu, na které inkasuje peníze z podnikání. Jeden, dva, tři. Záleží, kolik bank používá. Pokud to neudělá, tak se vystavuje sankcím a problémům. Takže Finanční správa na jedné straně ví, které účty se používají k podnikání. Současně ta transakce je minimálně na straně bank zaznamenaná toho, kdo kartou platí. Jak z toho vybruslil šéf Finanční správy? Úplně jednoduše. Já jsem ten rozhovor neautorizoval, takže máte pravdu, EET se používat musí, i když se platí jenom kartou. To je chyba novinářů. Ne, milé kolegyně a milí kolegové, to je chyba vás, kteří jste pro ten návrh zákona hlasovali! Leží tady týdny a měsíce návrhy zákonů, které míří správným směrem. Které říkají: Osvoboďme od EET, které se podle cílů ministra chtějí soustředit na úniky v oblasti DPH. Osvoboďme neplátce DPH. Zkuste mi vysvětlit, jak neplátce DPH může podvádět u DPH. Zkuste se nad tím zamyslet, nad tou otázkou, a zkuste přijít aspoň vy, co máte přednostní právo, nám to vysvětlit. A tyto návrhy tady leží. A vy nemáte ani odvahu je projednávat a případně zamítnout, což je normální případ, návrh, pokud je většina proti, tak zákon neprojde. Pokud slyším slabý argument, že se to týká i daně z příjmu, tak je skutečně slabý. A podívejte se do vlastní důvodové zprávy, podívejte se na odhady dodatečných výnosů DPH a daně z příjmu, kde je větší část. Dozvíte se to. Nebo zase chcete tvrdit, že ti malí, kteří mají obrat do jednoho miliónu a nejsou plátci DPH, že jsou ti podvodníci? Zase nám to chcete tvrdit? No to jste říkali na začátku a pak jste začali trochu couvat. A současně Finanční správa metodicky a systematicky znemožňuje dobrovolné přihlášení se k plátcovství DPH. Aby například i to DPH bylo u těch, kteří mají menší obrat než jeden milion. Zeptejte se - a to jsou desítky, stovky případů po celé republice, že to Finanční správa řeší měsíce a měsíce. Chce další a další údaje. Nemají pro to oporu v zákoně. Chtějí obchodní smlouvy, seznam dodavatelů, objednávky. Já nevím, co všechno možné i velikost bot toho, kdo žádá o to, aby byl dobrovolně plátce DPH. Takže to všechno je součástí. *** Kolegové z KDU, kteří se tak trošku chtějí držet a tváří se, že to není jejich, také mají myslím návrhy novely k EET. Najednou řekli, že některé z těch názorů opozice nejsou tak špatné, a napsali si vlastní novelu. Použili oblíbeného kolegu, tady kolegu z ANO, že jsou taková opozice ve vládě, že to sice vláda schválila, ale my máme trošku jiný názor. Takže milé kolegyně a kolegové z KDU, fakt pozdě. Podívejte se sami, jak jste byli schopni prosadit svůj vlastní poslanecký návrh zákona na projednání. Nejste toho schopni, anebo - a to je pravděpodobnější - ani jste o to nebojovali. Ani jednou jste nenavrhli zařazení svého bodu, novely zákona o EET. Ani jednou! Takže to bylo jenom gesto vůči voličům, splněno, ale vůbec jste za to nebojovali. My svoláváme mimořádné schůze, my navrhujeme projednání. A vy to legitimně zamítáte. To je vaše rozhodnutí. Ale jste v té partě, nedostali jste se z té party ven. Můžete se tvářit, že ano, ale ne. My přicházíme s dvěma... s dvěma, no... s dvěmi - my navrhujeme dvě věci, pomůžu si. (Pobavení v sále.)První věc, navrhli jsme tento týden samostatný návrh zákona, novely o spotřební dani k pivu, protože jak jsem zjistil, v předpředminulém volebním období Fischerova vláda přijala tzv. Janotův balíček, který na jedné straně zvyšoval daně, na druhé straně měl snižovat výdaje. To byl vládní návrh. Dopadl ve Sněmovně, já bych řekl docela očekávatelně, to znamená, daně se zvýšily, výdaje se neseškrtaly. A tehdy zaznělo z těchto míst od tehdejších vládních představitelů, že to je na rok, maximálně na dva. Uplynulo sedm let. Takže jsme se pokusili částečně ten slib napravit, když ho dala úřednická vláda, a navrhli jsme snížení spotřební daně a vrácení před rok 2010 na plnou úroveň pouze u nejmenších minipivovarů, regionálních, lokálních, a u těch ostatních taky snížení. Tohle dopadne na všechny, jednak na pivovary, jednak na restauratéry. A je třeba říct - uvědomte si, že v restauracích, kde se třeba nevaří, a teď se bavíme o venkovských a vesnických restauracích, a já žiju na vesnici, činí obrat těchto restaurací z piva až 60 %. A tam se nerozlišuje, zda je někdo plátce, nebo neplátce DPH. To má dopad a pomoc, malou pomoc, na všechny. Druhá věc, která by mohla, a to více než v tom prvním případě, kompenzovat dodatečné náklady a snížit to procento 20 procent těch, kteří uvažují o ukončení své živnosti, je, že v rámci projednávání daňového balíčku vlády - čeká nás na prosincové schůzi druhé a třetí čtení - navrhneme dvě věci. První návrh směřuje k podpoře ekonomiky jako celku, navrhneme snížení základní sazby z 21 na 19 %, a návrat k dvěma sazbám, a to ve výši 10 %. To je systémové opatření, které pomůže všem plátcům DPH bez ohledu na to, ve kterém oboru podnikají, a které pomůže všem zákazníkům těchto podnikatelů, zaměstnavatelů, poskytovatelů služeb či výrobců. A pokud by to neprošlo, tak navrhneme takovou minimalistickou věc, konkrétní pomoc těm, které zasáhne už první vlna EET, a to je přeřazení stravovacích služeb do té nejnižší sazby 10 %, protože tam je oblast, kde je nejvíc práce, největší přidaná hodnota pro ty, kteří to poskytují, a to by mohla být skutečně výrazná kompenzace za dodatečné náklady. O tom budeme hlasovat. Tomuto hlasování se nevyhnete jako dneska, že dneska si neschválíte program a tato schůze je hotová, ale protože je to vládní návrh a budou to pozměňovací návrhy, tak každý z vás bude vystaven hlasování o těchto pozměňovacích návrzích. A já vám to říkám s takovým předstihem proto, abyste o tom přemýšleli a abyste se na to nedívali pohledem - to navrhuje opozice, to navrhují občanští demokrati, tak jsme automaticky proti, a zkusili o tom přemýšlet. Protože, a tím končím, už slyším ty důvody, jak to není možné z ekonomických důvodů. Není to pravda. Máme na to, abychom snížili daně! (Potlesk vpravo.)
Download XML • Download text
• Create Person name