|

2013-049-06-258

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/258
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b22425801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   014 < Page 015 > 016

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S faktickou poznámkou pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo. Je to faktická poznámka, nebo řádná přihláška? Faktická. Prosím, vaše dvě minuty. Poslanec Zbyněk Stanjura Pan ministr se z Ferdy mravence stává eskymáckým psem. Ale kvůli tomu jsem se nepřihlásil. Pane ministře, to, co jste řekl, to je fakt blázinec. Buď jste mi lhal tehdy, nebo dneska. My s Františkem Laudátem jsme vás upozorňovali, že problematická v seznamu deseti staveb je prodloužená Rudná mimo jiné proto, že je problematické (nesrozumitelné)TEN-T. Vy jste řekl: V pohodě. A dneska řeknete: Tam je problém, problematika TEN-T. Tehdy jste řekl, že to je v pohodě. Upozorňovali jsme dopředu. To je jedno. To je jenom poznámka. Takže jste lhal buď tehdy, nebo dneska. Sám si vyberte, co je pravda. Obě dvě tvrzení nemohou být pravdivá současně. A, nebo B. Nemůže být A a současně B. Za druhé, vy tak autoritativně říkáte, jak bude rozhodovat Ministerstvo životního prostředí, abyste ve třetí větě řekl, že to je výkon státní správy. Vy na to máte nulový vliv jako ministr. Tak nám neslibujte něco, co nejste schopen zabezpečit. Ne proto, že byste nechtěl nebo neuměl, ale protože ze zákona nemůžete. Můžu říct konkrétní příklad. Bavili jsme se tady I/68 Třanovice. Nejdřív neformálně. Mám tam písemnou interpelaci z 1. července. A není nic hotovo, protože přenesený výkon státní správy tu stavbu zastavil. Taková je realita. Dneska se tam nestaví. Zeptejte se těch, kteří tam žijí a kteří tam jezdí. A to Slovensko. Vždycky posuzujme psanou a realitu. Víte, jak se stavěla dálnice na Slovensku? Víte, kolik v době, když to začali stavět, kolik měli pozemků? nechci, abychom u nás takhle stavěli. Tak nám to neříkejte jako příklad, jak je to horší. Tam se s nějakým vlastnictvím vůbec nemazali. A stavěli. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. To byl zatím poslední přihlášený do všeobecné rozpravy. Jestliže se nikdo další nehlásí do všeobecné rozpravy, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova. Pan ministr zájem. Prosím, pane ministře. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, mám tady poznámku, zkusím krátce reagovat na to, co tady bylo řečeno. Budu se snažit být krátký. Na začátek bych chtěl ocenit pozitivní atmosféru toho jednání a spíše nabídky ke spolupráci. se určitě chopím a rád ji využiji, v tomto případě určitě. Nicméně bych pár věcí buď dovysvětlil, nebo uvedl na pravou míru. Za prvé se vrátím k prodloužené Rudné. Byl jsem vyzván panem předsedou Stanjurou, prostřednictvím pana předsedajícího, abych vysvětlil, co se tam děje, proč se tam děje. My jsme při tom jednání, na které navazujete, vskutku říkali, a ona je to stále pravda, že Evropská komise nemá s prodlouženou Rudnou problém ne proto, že není na TEN-T síti, ale že je potřeba dostavět zhruba 200 400 metrů. Takže platí, že Evropská komise s tím problém nemá. Problém je jiný. A proč jsme tedy přistoupili k tomu a navrhli, aby se to udělalo zjišťovacím řízením, které nám prošlo? Ten problém je opravdu v tom, že jsme chtěli tu stavbu urychlit. Chtěli jsme ji posunout dál. V podstatě co nás dneska čeká? Zjišťovací řízení řeklo, že není potřeba EIA, tím pádem jsme dneska v procesu. Běží lhůta na odvolání. Máte pravdu, že pravděpodobně onen chronický stěžovatel se odvolá. Nicméně to by se stalo i v tom druhém procesu. On by se odvolal prostě proti vydání stavebního povolení nebo proti jakémukoliv úkonu, který by se tam udělal. Jinými slovy to, že jsme zahájili proces zjišťovacím řízením, tak jsme to urychlili zhruba o dva měsíce, protože kdyby to šlo v tom seznamu, tak to projde, nicméně to odvolání tam bude úplně stejné. Tady jde jenom o to, jestli správní soud, a doufám, že neudělá, že nedá předběžné opatření, protože jinak pokračujeme, stavíme, jedeme dál, ty další záležitosti se vyřeší. Podle mých informací se s tím stěžovatelem stále jedná. My jsme mu přislíbili, že zvýšíme nad normu poměrně výrazně protihlukové stěny a uděláme další kroky. Takže my si pořád myslíme, že ten proces prostě je lepší. Ten důvod, o kterém mluvil pan ministr Brabec, je, že pokud by se ten stěžovatel odvolal proti seznamu deseti staveb, ve kterých by prodloužená Rudná byla, a ta nesplňuje jednu podmínku toho TEN-T, tak by se nám mohlo stát, že by kvůli této jedné stavbě nám spadl celý ten seznam a mohl by být problém tohoto typu. Proto Ministerstvo dopravy přišlo s tímto návrhem. Pokud by se ukázalo, že to nejde jinak, tak my samozřejmě můžeme dát ještě do toho seznamu deseti staveb i prodlouženou Rudnou. Je otázka, jestli by to pomohlo. Ale tady věřím tomu, že se zachová zdravý rozum a že nepřijde předběžné opatření a že prodlouženou Rudnou zahájíme co možná nejdřív a že bude dostavena dříve, než kdyby zůstala v těch deseti prioritních stavbách. Ale to ukáže budoucnost. bych se chtěl ještě vrátit k dalším věcem. Bylo tady řečeno opravy, že se tady opravuje bezhlavě a utrácejí peníze, které nejsme schopni utratit evropsky. Ona to není pravda. Ta pravda je trošku jinde. Situace je taková, že systém oprav svůj vlastní systém. A ten systém je velmi jednoduchý. Prostě pokud máte silniční, dálniční síť a chcete, aby zůstala ve stejném kvalitativním stavu a nedegradovala, tak musíte ročně opravit pět procent této sítě. V České republice je to notabene zhruba pět miliard ročně. Co se dělo v posledních deseti letech? Prostě se neopravovalo. Do oprav se dávala maximálně tak miliarda a my ten deficit prostě doháníme. Že teď opravujeme hodně, to je pravda. Ale pokud bychom neopravovali, tak síť bude dále degradovat a dostaneme se do mnohem horší situace. A si myslím, že je vidět, že se opravuje a že ty věci prostě pokračují dále. Pak tady zaznělo od pana poslance Šidla o tom, co jsme naslibovali a že nic neděláme, a taky o tom, že stavebnictví zhasíná a že je tady naprostá tragédie. bych se vrátil k tomu stavebnictví a k statistice. Víte, posuzovat statistiky je báječná záležitost, a myslím si, že je potřeba se taky podívat na základnu. Jestli jako základnu máte rok, ve kterém jsme dokončovali veškeré stavby z minulého programovacího období, kde bylo čerpání asi 96 mld. ročně, v rozpočtu tohoto roku máme přes 70, takže tam je 20 mld. rozdílu, tak prostě ten optický pokles je samozřejmě tragický. Ano, máte pravdu v jedné věci. Stavební firmy dneska nemají na tři pět zaplněné zásobníky práce, protože ty projekty tady dlouhodobě nebyly. Ale to není chyba nás, že nevypisujeme zakázky. My máme zakázek zhruba za 60 mld., které teď prošly a procházejí vládou a budou se soutěžit. Takže práce nachystána je. A víte, on tady existuje ještě jeden velký paradox. Tady všichni volají, a pan Matyáš je toho příkladem, jaká je šílená situace, že nemáme lidi a musíme propouštět. Když jsem chtěl po stavebních firmách, postaví na dálnici D1 a na dalších prioritních stavbách, kde pracují, druhou směnu, tak poslali pryč, že nemají lidi. Takže jestliže někdo křičí, že nemá práci a musí propouštět, tak ho vyzývám, postaví druhou směnu a pracuje tam intenzivněji. Protože když mi tam bude jedna směna pracovat 12 hodin, tak neudělá víc práce. tam chci vidět dvě směny. Ale to jenom k tomu. Co se týče zahajovaných úseků: ano, některá čísla v roce 2015 počítala s tím, že se nám podaří EIA rychleji. Nepodařila. Nicméně bych tady ukázal tabulku, zejména tímto směrem. (Ukazuje tabulku směrem doleva.)Podívejte se, tady jsou délky zahajovaných úseků staveb v jednotlivých letech. V roce 2010, to přečtu, 15,8 km. V roce 2011 nula, v roce 2012 nula, v roce 2013 42,8. V roce 2014 nula, v roce 2015 je to 60, 2016 73 a 2017 to bude 193 km. Takže není to tak, že by se nezahajovalo a nic nedělalo. Prostě ta práce tady je a bude. A ještě bych se rád vrátil k otázce, která tady byla mnohokrát řečena. tady prostřednictvím pana předsedajícího děkuju za zcela jasná slova panu Urbanovi, protože pravdu. Víte, česká společnost je, a jsem to chtěl vyčítat hlavně médiím, ale mám pocit, že to je celá, trošku schizofrenní. Z jedné strany jsem kritizován za to, že nedostatečně stavím, a jak to, že ty dálnice nejsou. Ale na druhé straně se tady dočítáme spousty hlubokých lidských příběhů, že někoho chceme vyvlastnit. Že on byl zvyklý tady bydlet a my ho chceme dát pryč, protože tam vést ta ošklivá dálnice. A mám pocit, že bychom se opravdu měli dostat do situace, kdy budeme schopni si prosadit veřejný zájem. Tady se o tom hodně mluví, ale my máme jedno z nejkomplikovanějších stavebních řízení. A nejenom pro dálnice, ale podívejte se, když zkusíte něco postavit, třeba i rodinný domek. Co všechno musíte provést na to, abyste mohli tím procesem projít. Ano, EIA udělala komplikaci. Ta komplikace je, že se veřejnost může vyjádřit. Ale ta veřejnost se může vyjádřit v každém kroku. Podívejte se, ještě než na to ministerstvo je schopno sáhnout, máte zásady územního rozvoje kraje, které nám vytyčují základní cesty. No a ty jsou napadány. A tam to není záležitost ministerstva nebo ŘSD nebo kohokoliv jiného, tam je to záležitost krajů. A tady je graf, který ukazuje, jakým způsobem probíhá stavební příprava. (Ukazuje.)Prostě ta situace je šíleně komplikovaná. Dneska do stavebního řízení mluví sedm ministerstev. A si myslím, že je potřeba opravdu koncepčně sáhnout i do kompetenčního zákona a celou situaci zjednodušit a zprůzračnit. My tady máme starost o to, jak vypadá stavebnictví, ale dneska stavebnictví nemá zastání v podstatě ani na jednom ministerstvu, anebo ho na sedmi. To prostě taky není situace, která celou situaci řeší. Je to velmi složité. Teď se rodí a na poslední vládě bylo začato projednávání novely stavebního zákona. doufám, že všechny připomínky projdou tak, jak mají. A bych jenom chtěl připomenout a možná vás požádat, a byla tady nabídka ke spolupráci, tak pojďme spolupracovat na tom, že některé věci, které Sněmovna projednává - teď vezmu článek, vyhlášku o hluku, který byl dneska propírán v novinách. A byl tam jmenován zásadní člověk, který tomu rozumí a který říká, jak je to všechno špatně, pan Firbas, který nám tu padesátdvojku blokuje dlouhodobě a všechny ostatní stavby na jižní Moravě. Tak pojďme si říct, co je opravdu důležité. A pokud je to důležité pro dopravní infrastrukturu a chceme pomoct, tak pomozme. Není to tak, že by dneska ŘSD nebo SŽDC nebo Ředitelství vodních cest prostě neměly dostatek ochoty pracovat, neměly dostatek peněz. My máme na přípravu staveb nejvyšší částku, která za dlouhou dobu je rozpočtována, která by byla utracena. Problém opravdu je v těch stovkách napadání a v tom, že pokud nemáte ten poslední metr čtvereční pozemku ve vlastnictví, tak prostě nemůže být vydáno stavební povolení. Takže pokud je tady ochota, my budeme určitě Sněmovnu informovat o našich krocích. jsem připraven Sněmovnu informovat tak, jak budeme informovat vládu. Na druhé straně pokud chceme opravdu něco zásadního udělat, a tady beru tu výzvu prostřednictvím pana předsedajícího na pana Bendla, tak udělejme lex okruh Prahy a řekněme, že tam prosadíme veřejný zájem. Nebo udělejme lex Děčín a prosaďme to zdymadlo, abychom splavnili Labe. bych to velmi přivítal. A myslím si, že je potřeba, abychom hledali cesty, jak to udělat. jenom tady připomenu jednu věc, která tady zazněla. Tady zaznělo, že byl pro D5 udělán zákon. Je to pravda. Na druhé straně byl za chvíli Ústavním soudem zrušen, protože Ústavní soud měl nález, že zákonem se veřejný zájem nedá určit. Tak i v tomhle tom si musíme odpovědět, jak to bude fungovat. Takže vítám ochotu pomoct. Nabízenou ruku určitě rád přijímám. Jsem připraven i informovat Sněmovnu o krocích, které se dějí. Ale neberte to tak, jako že jeden geniální krok nebo jeden geniální zákon jednoho ministra všechno vyřeší. To je komplexní záležitost, která se tady komplexně dlouhou dobu neřešila. Je potřeba ji vyřešit, protože bez toho efektivně stavět nebudeme. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name