|

2013-049-06-258

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/258
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b22425801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S přednostním právem pan ministr. Upozorňuji pana ministra, že pokud skončím všeobecnou rozpravu, bude mít ještě závěrečné slovo. Prosím, pane ministře. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo. asi budu o něco kratší než pan kolega Ťok, proto vystupuji dřív. Budu velmi konstruktivní, nebo se budu snažit být velmi konstruktivní. Nechci se opravdu a nebudu se vracet do minulosti, co kdo zavinil, a děkuji všem těm kolegům, kteří říkali, že to nechtějí udělat taky, protože si myslím, že to není v této chvíli podstatné, protože bychom se dostali mnoho let zpátky a to není cílem. začnu od těch věcí, které jsou připravené a které budou relativně brzy ve Sněmovně a kde se porveme určitě o tu materii. Ta první věc je novela stavebního zákona nebo nový stavební zákon, který by měl být příští týden ve vládě. Tento týden byl přerušen, příští týden se na vládu vrací. Byl tam teď s několika rozpory, ale my děláme všechno pro to, abychom ty rozpory vypořádali. tato novela stavebního zákona v sobě to koordinované jednotné řízení územní a stavební a některé ty prvky, které jsme určitě všichni chtěli a také slibovali. Stejně tak vzniká novela zákona EIA, je to vlastně transpozice směrnice EIA. Je k samozřejmě asi tisíc rozporů, resp. návrhů závažných připomínek z jednotlivých resortů. Je to novela, která samozřejmě vzniká pod bedlivým dozorem Evropské komise, a to říkám bez jakékoli ironie. A znovu budeme paralelně jednat. A tady jednoznačně slibuji, že půjdeme na tu maximální mez, a ocením veškerou podporu Sněmovny a budeme určitě potřebovat veškerou podporu i z vlády, včetně premiéra, na projednání novely, protože bude velmi složitá. Jenom připomínám, že ta novela, kterou jsme přijali - teď nemyslím tu mimořádnou novelu stovky, ale ta novela 39/2015 -, je v Bruselu vnímána jako velký ústupek České republice. Tady je vnímána jako pravý opak. A někde mezi tím se pohybujeme. Takže naprosto beru to, co říkal pan kolega Pilný, a budu rád za každou podporu, která v této věci bude. To budou klíčové normy - stavební zákon příští týden na vládě, novela zákona EIA, budeme všechno dělat pro to, aby se do vlády dostala do konce října, takže obě tyto normy by měly být ve Sněmovně ještě do konce letošního roku a budeme se o nich bavit. Tyto novely mají v sobě samozřejmě řadu věcí, po kterých se tady volá, a rozhodně udělám všechno pro to, abychom je dostali do stavu, který bude konsenzuální, protože jinak to nemá smysl. bych na Pražském okruhu, tady bych právě na něm ukázal, jak se trošku oddělila ta materie od slupky kolikrát i mediálního nánosu, kdy jsme slyšeli, že tím, že to vypadlo z toho prioritního seznamu, tak to není prioritní stavba. No proboha, je to prioritní stavba! Bohužel vypadla ze seznamu prioritních staveb Evropské komise z pohledu financování, protože neměla územní rozhodnutí, které dvakrát ztratila v uplynulých několika letech. Toto je realita. Ale bohužel také se stalo, a pan kolega Laudát to může potvrdit, že je tam určitá bitva městských částí Prahy, z nichž některé městské části podepisují dopisy do Bruselu a říkají, že ta zvolená varianta pětsetjedenáctky je špatná a že by měla být zvolena jiná. To nám fakt nepomáhá v tom Bruselu, když se je snažíme přesvědčit prostě o tom, že je tam konsenzus České republiky nebo Prahy. Praha to dobře , také se s tím snaží bojovat. A dneska jsme našli základní soulad, základní souhlas nad tím, jakou cestou jít, a několik měsíců nebo tři čtvrtě roku, nebo dokonce rok jedeme z pohledu Ministerstva životního prostředí jaksi v krizovém režimu schvalování všech věcí, a teď myslím toho praktického schvalování, protože, kolegyně, kolegové, nezlobte se, ale ono se, byť to ve Sněmovně tak nevypadá, tak samozřejmě na těch věcech se dělá velmi intenzivně prakticky. A my jsme schválili desítky, a dokonce stovky projektů podle zákona 100, na které také byly ty výjimky, a ty se schvalují jako na běžícím páse, jenom se o tom nemluví, protože nepovažujeme za významné vás zdržovat s tou informací, že něco běží. Ale asi je to možná chyba. Takže Pražský okruh je jednoznačně prioritní stavba i pro Ministerstvo životního prostředí a my jsme jasně řekli, že pokud to bude na nás, tak ani o den nezdržíme lhůtu, která bude jako nejmenší kumulativní součet všech správních lhůt, z nichž ji nemůžeme podkročit pod šest měsíců na vydání stanoviska EIA, jakmile tu dokumentaci dostaneme. Nechci se tady vyjadřovat ke všem. Nechci zdržovat. Byly tady některé dotazy. Na část jsem snad odpověděl. Pan kolega předseda Stanjura se ptal na to, jaký je časový rozdíl mezi seznamem těch deseti staveb, teď tedy devíti, kdyby tam ta prodloužená Rudná byla. On o tom určitě ještě bude hovořit pan kolega Ťok. Ale tam hrozilo poměrně akutní nebezpečí, že právě ten projekt nesplňoval to jedno kritérium, že nebyl na tom TEN-T, tak by snadno mohl být zpochybněn celý ten seznam. A v tu chvíli samozřejmě, samozřejmě by prostě... on se ten seznam nedá úplně zpochybnit, to nařízení, ale dalo by se zpochybnit v rámci stavebního povolení, v rámci stavebního řízení. A to je ten problém. Vážené kolegyně, kolegové, není to tak, že před EIA, před tou novelou, to všechno fungovalo skvěle. Možnost napadnout ten proces tu byla vždycky, v územním řízení, nebo ve stavebním řízení. A se znovu těším na debatu, která bude kolem novely zákona EIA, protože dneska jsme řešili takový rozpor, který se týká dotčené veřejnosti a příslušnosti dotčené veřejnosti. A tady znovu opakuji: Ano, považuji to, že může někdo z Aše vstoupit do řízení v Ostravě, jako naprostou nelogičnost odporující zdravému rozumu. Jenže to vyplývá z Aarhuské úmluvy a jsou na to judikáty Evropského soudního dvora. A teď mi řekněte, co s tím asi tak mám dělat? Jako ministr členského státu Evropské komise. A kolega z TOP 09 teď odchází, ale kolega Kučera (jmenovaný se zastavil u dveří, aby si vyslechl řečníka)je mnohdy hlásná trouba nevládních organizací v některých jiných věcech, tedy ekologických organizací, ale na druhé straně tyto ekologické nevládní organizace nám to taky hezky solí v Bruselu u DG Envi někdy, a částečně právem, částečně neprávem. Takže pane kolego - vaším prostřednictvím (řečník se otáčí na předsedajícího)-, vy se taky těžko rozkrojíte na dvě půlky, protože dobře víte, že celá řada věcí, které jdou proti novele nebo proti těm věcem, jsou mnohdy bohužel, pochází z Čech, pošlou se do Bruselu, Brusel je přeloží do angličtiny a pošle nám je zpátky jako svůj názor. (Poslanec Kučera vrtí nesouhlasně hlavou a odchází ze sálu.)To je realita. Všichni ji známe. Všichni ji známe! Obtížně se s srovnává, protože oni mnohdy drží ten měšec. Ale se na to nechci samozřejmě vymlouvat a vymlouvat se na to nebudu. Slíbil jsem, že budu kratší. K Petrovi Bendlovi. Petře prostřednictvím pana předsedajícího, splavnění Labe s tím vůbec nesouvisí. Splavnění Labe nemá EIA 20 let. Plavební stupeň... Tam jsou prostě jiné problémy. A bohužel to bylo zase tou připraveností staveb. A to bych rád zmínil. Kdyby státní správa taky nedělala celou řadu chyb v přípravě staveb, kterou potom samozřejmě ti stěžující si využívali velmi umně, tak bychom taky byli dál a ty stavby by byly dávno postavené a nemuseli jsme dneska řešit to, co řešíme. Takže důvodů, proč jsme se do tohoto stavu dostali, je hodně a se k nim nechci vracet. (Ohlasy zprava.)Závěrem tedy, protože určitě zase vyvolám smršť nějakých poznámek a jsem na to připraven - jo mimochodem ropáka, v tom jsem byl třetí, jestli se nemýlím. Ale si úplně nemyslím, že by měl ministr životního prostředí usilovat o ropáka. (Se smíchem.)Ale je to vždycky prostě o tom nastavení, protože... A teď jenom ještě k panu předsedovi Stanjurovi vaším prostřednictvím, pane předsedající. Pane kolego, není to pravda, není to pravda, že my jsme si na sebe ušili nějakou kombinaci nejhorších variant. Opravdu to není pravda. A slovy vašeho bývalého předsedy bych řekl, je to jenom velmi falešné, protože slovenská EIA je daleko horší. Slovensko přijalo novelu EIA naprosto liberální vůči všem organizacím. Tam to může žalovat každý, každá fyzická osoba. Těch lidí jsou tisíce. Prosím, my jsme kombinovali všechny modely - rakouské, německé a další - a snažili jsme se jít cestou toho nejlepšího. Naopak problémem je to, že to, co v tom Německu nebo Rakousku nebo jinde prostě funguje, tak tady je to bráno jako záminka se do toho nabourat. Asi máme jinou než tu západoevropskou morálku a těch raketýrů a dalších je tady hodně. Ono to tady zaznělo. Systém not in my backyard, tedy ano, ale ne na mojí zahradě, nebo ne na mém dvorku, to tady prostě funguje. Každý by chtěl stavět dálnice, každý by chtěl průmyslové zóny, ale nedej bože, aby mi vedly za barákem. Vy jste to sám řekl a je to pravda. A teď jde o to, kde povedeme tu hranici, a ta hranice je podle mého názoru jednoznačná. Dejme veřejnosti právo se vyjádřit, ale jednou a dost. A to je cílem jednotného povolovacího řízení, tak jak je navrženo. Prostě nevyjadřujte se třikrát. Když se vám to nelíbí, někdo to posoudí, odvolá, máme tu možnost odvolání, rozhodne o tom soud. Konec hlášení, odjezd. To je to. To je podle mého názoru celé to kouzlo a tam směřujeme. Tam směřujeme. A z toho zkoušejte. A tam opravdu směřujeme. A všechny naše kroky ve stavebním zákoně i v novele EIA směřují tímto cílem. Takže jenom bych se bránil tomu, není pravda, že se nic neděje. Celá řada projektů prostě jede, jede úspěšně. A pan ministr Ťok určitě i ukáže, že se staví, ne že se nestaví. Ale to, že to jde pomaleji, ano, máte pravdu. jsem z toho taky otrávený a udělám všechno pro to, abychom ty věci v rámci nějakého evropského legislativního rámce, a budeme se určitě prát jak eskymáčtí psi za to, abychom ty věci posunuli na samou hranu, tak se snažíme je dělat. Děkuju vám.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name