2013-049-06-258
258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Karlu Šidlovi . A abyste věděli , že mám všechno poznamenáno , tak podle toho , jak jsme schválili postup , nyní vystoupí zpravodaj k oběma tiskům František Laudát a pak s tím už v rozpravě faktické poznámky kolegů Kolovratníka , Pilného , Semelové , Urbana . A řádná rozprava je na tabuli , tzn . kolega Leo Luzar , Petr Bendl , Jan Zahradník a Michal Kučera . Takže na každého z vás se jistě dostane . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec František Laudát
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dámy a pánové , já jsem si připravil celé - a to už se mně smějí , že mám složky . Na problematiku EIA , problematiku mýtného na dálnicích a vybraných úsecích silnic I . třídy . Byl mi připraven obrovský výběr z toho , co sliboval ministr dopravy , co říkal vicepremiér vlády Andrej Babiš , pokud se týká speciálně dopravní infrastruktury . Ale vzhledem k tomu , že skutečně tady z toho nechci dělat předvolební kovbojku a doslova se vysmívat , tak zkusím trošku na serióznější notu . Víme o tom , že - a dokonce v teorii nebo ve filozofii postmoderní společnosti existuje něco , přímo se tam operuje s termínem " teror aktivních menšin " . V případě výstavby infrastruktury , nejenom dopravní , ono se to už rozšířilo téměř na vše , tak vlastně jsme svědky toho , že výstavba základní dálniční sítě , tam je to nejvyhrocenější , a dneska se o tom bavíme , tak fakticky je zastavena . Pokud bychom budovali , nebo spíš nebudovali stejným tempem , tak opravdu jsme už ostudou nejenom možná Evropy , střední Evropy , ale celého světa . Kdejaká banánová republika problémy nemá a my ty problémy máme . Je mně líto , že zřejmě teď celkem je to možná pochopitelné , nicméně že je volební kampaň a tak , takže pan Babiš , a je to jeden z důvodů , proč jsem chtěl , abychom se tady zabývali resortem dopravy , nakonec se to zúžilo na tento problém , a jak vidím přihlášené diskutující , tam je první a velmi zásadní krok , aby se něco hýbalo . Ale trošku mně hýbe žlučí pan vicepremiér Babiš , který jezdí po republice a říká věty , které prostě jsou prachobyčejnou lží směrem k veřejnosti . Nicméně ono stačí vždycky , když se podíváte na peníze , tak oni vám řeknou všechno . Takže podle vicepremiéra stavíme o sto šest , všude jsou zlaté časy . Nicméně my jsme dostali do hospodářského výboru 10 . srpna dopis od prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví , který nás upozornil na naprosto katastrofální situaci , a bylo to velmi krátce poté , už zřejmě naznal , že jeho členové už velmi pění nad tím , v jakém stavu je realizace dopravních staveb . A vlastně vyšel z toho , že Český statistický úřad zveřejnil velice jasná čísla . A já vám tady zopakuji , jenom upozorňuji , že zářijová čísla byla ještě tristnější . Jednak za první pololetí letošního roku se stavební produkce meziročně v červnu propadla opět dvouciferně . Pokud si vzpomínám , bylo to 14 % , nebo 14,5 % . Ztráta od počátku roku , propad je 10 % . Co se týká veřejných zakázek , tak pane ministře dopravy , co jste nastartovali , když meziročně došlo k poklesu zakázek ve stavebnictví za sedm měsíců o 39 % a v inženýrském stavitelství , které je jakýmsi ukazatelem , co se bude dít , tak dokonce o plných 43 % ? Samozřejmě je to jednak podíl , protože naše stavebnictví je bohužel velmi moc provázáno nikoli se soukromým , ale s veřejným sektorem , tak samozřejmě nemám čísla , která by rozdělila , co se týká krajské a komunální sféry a co náleží státu . Nicméně stát v tom hraje pořád nějakou klíčovou roli . K tomu municipálnímu sektoru a k velmi tristnímu zážitku s politiky hlavního města Prahy , speciálně s jedním , ale když se tam koukám na to , jak se vyvíjelo jednání o zítřejším zastupitelstvu , tak se stávající vládní reprezentací na pražské radnici , k tomu se ještě trošku vrátím . To , že ekonomika roste a stavebnictví jde do tohoto propadu , je velmi tristní . A já tady nebudu citovat - ostatně dostaly ho všechny politické strany , a jak je tady v přípisu , tak ho dostal i ministr dopravy , a jestli se nemýlím , tak i ministr životního prostředí . Nebudu tady probírat záležitost těch deseti prioritních staveb . Já vám jenom chci říct , že kusé informace , které slýchám o jednání vlády ve věci výjimek pro těch deset , dneska už jen devět prioritních staveb , jak se to má s Evropskou unií . Předpokládám , že buď ministr životního prostředí , nebo ministr dopravy tady kápnou božskou . Chtěl bych vědět - já jsem se obrátil na základě jakési nepotvrzené informace ještě při poslední sněmovně v červenci tohoto roku zatím neformálně na premiéra Sobotku , proto jsem chtěl , aby tady byl , že má existovat údajně nějaký dopis předsedy Evropské komise Junckera , že povoluje , nebo souhlasí s těmi deseti výjimkami . Nicméně celková výjimka končí v okamžiku , kdy nebude dodržena česká nebo národní nebo evropská legislativa . Takže bych byl rád , pokud by bylo odpovězeno na toto , zda ta informace je pravdivá , či není . Pokud není , tak asi muselo dojít k tomu , že dneska je nějak písemně stanoveno a vymezeno , pro co tato výjimka a jak platí . Za další . Chtěl bych zcela jasnou odpověď . My zase dostáváme v hospodářském výboru , a marně i příslušníci vládní koalice se rozčilují nad tím - a nemáme jasné informace , jak se věci mají s novelou stavebního zákona . Na tom projednávání hospodářského výboru , což nebylo nic jiného než plnění doprovodného usnesení Sněmovny , které jste tady mimochodem z těch přítomných přijali jednomyslně , nebo možná při jednom zdržení , které bylo ve věci toho jednoho úseku Pražského okruhu , té stavby 511 , padaly skutečně z řad koaličních politiků naprosto zoufalé návrhy , že vlastně bez toho , že bude zákon o liniových stavbách , se nic nevyřeší . No , jestli chceme čekat na zázrak , tak se nedočkáme . Prostě čtyři roky budou pryč a vy , vaše vláda , páni ministři a nepřítomný pane premiére , budete mít podle mého odhadu nejhorší možné výsledky , pokud by se braly čtyři roky . Já to přepočítám potom na konci od roku 1970 , kdy začínala výstavba dálnic a rychlostních silnic v České republice , pokud tedy dneska sloučím tyto dvě kategorie . Jenom si vás dovoluji upozornit , že v roce 2014 , kdy jste vládli - ale dobře , je nějaký doběh - , jste otevřeli z nových staveb - protože veřejnost sice bere , že opravíte nějaké silnice , ale ona čeká , Babiš slibuje a vy slibujete kvalitativní zlom - jste otevřeli 7,3 km tehdy ještě rychlostní silnice z Hrádku nad Nisou na státní hranice , to je ten tah na Žitavu . Za další . V loňském roce jste otevřeli z těch čtyřpruhovek , pokud se nemýlím , a když tak mě , pane ministře dopravy , doplňte , 4,1 nebo 3,1 km té dneska už dálnice na Karlovarské silnici , kde se nikdo nestačí divit , kdy na rovném úseku začíná najednou z ničeho nic v polích 4 kilometrový úsek a zase záhy končí prakticky , jestli se nemýlím , víceméně v původní stopě ta silnice . Ne že by to nebylo potřeba , protože Karlovy Vary dlouho sní o tom , že budou připojeny z Prahy čtyřpruhovou silnicí . Nesdílel jsem Prachařův názor , který zastavil všechny přípravy a prozkoumával , že by stačila třípruhovka , aby se lidi dál zabíjeli i za dvě stě let . No nic . Takže to je další věc . Já tady potom budu chtít , abychom hlasovali o usnesení , kterým bychom důrazně požádali vládu , aby přišla už konečně bez ohledu na to , že se ve vládě hádáte s paní ministryní pro místní rozvoj , nebo nehádáte , nevím , nejste schopni se domluvit na vypořádání připomínek , abyste přišli s novelou stavebního zákona . Jestliže toho nejste , můžeme se pokusit o hledání konsenzu ve Sněmovně . Za další . Pan zástupce životního prostředí a pan ministr myslím slibuje také další novelu EIA , takže aby to pořád nebyly sliby a pořád se to někam neposouvalo , tak také bych chtěl , abychom ohraničili důraznou žádost , kdy tedy dorazí do Sněmovny novela zákona - řeknu zkráceně zase - EIA . Za další . Budu chtít navrhovat , pokud to neudělají předkladatelé tohoto bodu , abychom to , co jsme udělali pro 511 na Pražském okruhu , měli minimálně se čtvrtletní frekvencí informace o přípravě všech silničních staveb , alespoň silničních . Všech . A čtvrtletně . Protože skutečně sliby padají , tak jak tady o tom mluvil kolega Karel Šidlo , pod stůl jeden za druhým . Velmi bych byl rád , aby skutečně výrazně - zase spíš tady mluvil o tom kolega Stanjura . Já se obávám , že buď nevíte , nebo jste si nedělali - a teď mluvím k oběma ministrům - rozbory právní bezpečnosti přípravy těch staveb . Já jsem samozřejmě - a prostě přerazím hnutí ANO , které si údajně mělo dát do toho dodatečně vyráběného volebního programu to , že chce stavbu 511 vymístit na území Středočeského kraje , tak já skutečně se velmi obávám toho , aby - byť jsem příznivcem toho , aby ta 511 byla v té stopě , která je dneska navrhována , protože cokoli jiného je nejenom špatně z hlediska času , katastrofálně špatně , platí jak zásady územního rozvoje , tak územní plány obou dotčených krajů . A samozřejmě tam už čtyřicet , padesát , možná šedesát let se dělaly prověřovačky postupně různých koridorů různě . Nicméně zásadní záležitost tam je , že Pražský okruh není pro objízdnou dopravu . On je zhruba z nějakých - za mé éry se uvádělo číslo 75 až 80 % je přenesení vnitroměstských vztahů . To znamená , to , co chce současná vládní reprezentace , nebo tedy městská reprezentace v hlavním městě , říká jinými slovy možná nevědomky Pražákům : ta zbytná doprava v tom vnějším kordonu , urbanizovaném kordonu HMP , zůstane . Tudíž ovšem velmi se obávám vzhledem k tomu , co tam předvedl jeden z jejich zastupitelů na hospodářském výboru , že riziko nějakým způsobem neprověřit a neudělat EIA nebo alespoň neaktualizovat k těm dalším variantám , aby to náhodou potom nebylo zase soudně napadeno a správní soud neposlal tu přípravu do bodu nula . Dámy a pánové , já jenom vám tady chci říct - a nebudu už protahovat své vystoupení , byť to bylo možná trošku na přeskáčku , že jsem výrazně změnil svůj přístup , protože my jsme jako opozice připraveni pomáhat , jak tady zaznělo . Jsem velmi nervózní z kolapsu přípravy dopravních staveb , z kolapsu toho , že se nestaví . Skutečně jsme připraveni spolupracovat . Ale spolupracovat se dá pouze v případě , že máme nad čím . A my v tuto chvíli nemáme novelu stavebního zákona , nemáme novelu EIA . A na rozdíl od pana Prachaře , který mně z televize vzkazuje , jak to , že jsem ještě nenapsal zákon o liniových stavbách . . . Já ho psát nebudu . Zákony tohoto typu vznikaly , ať už to bylo v Německu , nebo ve Francii , ve zcela jiné době , před desítkami let . Ty státy si vyjednaly výjimky . A prosím , neukájejte se přístupy , které jsou dávno překonané a nemají šanci podle mého obstát . Není možné nejdřív postavit stavbu , a pak řešit majetkové věci . Jestli chce někdo takto ohýbat Ústavu , tak si myslím , že zbytečně marníte čas . Já bych byl rád , aby nám pan ministr dopravy konkrétně předložil konkrétní manažerská opatření , jak začne fungovat ŘSD . Nic nemám proti jeho generálnímu řediteli , nicméně prostě pořád nevidím tu kvalitativní změnu , aby skutečně příprava staveb podle stávající legislativy běžela precizně , bez chyb , o které se potom opírají často i tedy ty menšiny , aktivní menšiny , které pak znemožňují zájem drtivé většiny . Takže to bych velmi naléhavě o to požádal . A já prostě vidím , že čas běží a neděje se v tomto nic . Takže dámy a pánové , jak jsem avizoval , a byl bych docela rád , abyste se oba vyjádřili a konečně nám začali říkat skutečný , reálný stav věcí , i to , co se děje na vládě při projednávání . Nemá smysl , aby v takto klíčové věci , kde nabízíme součinnost , nebudeme nic blokovat , tak abychom se to dovídali podloudně . To je nedůstojné . Jen upozorňuji , že s velkou pravděpodobností toto programové období , ve kterém dostáváme peníze na dopravní stavby zřejmě již v tomto rozsahu naposledy , možná úplně naposledy , tak čas běží a hrozí , že toho moc nepostavíme , nebo to bude utraceno na , s prominutím , drobnosti , které nepřinesou kvalitativní zlom , a příště už si to budeme hradit z národních zdrojů . A to by byla situace , která by nás dostala možná potom do opačného gardu . To , co my jsme na rozdíl od současné pražské politické reprezentace řešili v minulých desetiletích , že stavby jsme měli připraveny a neměli jsme na ně finanční zdroje . A bohužel , já se obávám , a tohle je snad ta největší noční můra , která je při pohledu na to , jak se toto programové období reálně u nových staveb vyvíjí . Takže děkuji za pozornost zatím .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name