|

2013-049-06-258

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/258
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b22425801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Karlu Šidlovi. A abyste věděli, že mám všechno poznamenáno, tak podle toho, jak jsme schválili postup, nyní vystoupí zpravodaj k oběma tiskům František Laudát a pak s tím v rozpravě faktické poznámky kolegů Kolovratníka, Pilného, Semelové, Urbana. A řádná rozprava je na tabuli, tzn. kolega Leo Luzar, Petr Bendl, Jan Zahradník a Michal Kučera. Takže na každého z vás se jistě dostane. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jsem si připravil celé - a to se mně smějí, že mám složky. Na problematiku EIA, problematiku mýtného na dálnicích a vybraných úsecích silnic I. třídy. Byl mi připraven obrovský výběr z toho, co sliboval ministr dopravy, co říkal vicepremiér vlády Andrej Babiš, pokud se týká speciálně dopravní infrastruktury. Ale vzhledem k tomu, že skutečně tady z toho nechci dělat předvolební kovbojku a doslova se vysmívat, tak zkusím trošku na serióznější notu. Víme o tom, že - a dokonce v teorii nebo ve filozofii postmoderní společnosti existuje něco, přímo se tam operuje s termínem "teror aktivních menšin". V případě výstavby infrastruktury, nejenom dopravní, ono se to rozšířilo téměř na vše, tak vlastně jsme svědky toho, že výstavba základní dálniční sítě, tam je to nejvyhrocenější, a dneska se o tom bavíme, tak fakticky je zastavena. Pokud bychom budovali, nebo spíš nebudovali stejným tempem, tak opravdu jsme ostudou nejenom možná Evropy, střední Evropy, ale celého světa. Kdejaká banánová republika problémy nemá a my ty problémy máme. Je mně líto, že zřejmě teď celkem je to možná pochopitelné, nicméně že je volební kampaň a tak, takže pan Babiš, a je to jeden z důvodů, proč jsem chtěl, abychom se tady zabývali resortem dopravy, nakonec se to zúžilo na tento problém, a jak vidím přihlášené diskutující, tam je první a velmi zásadní krok, aby se něco hýbalo. Ale trošku mně hýbe žlučí pan vicepremiér Babiš, který jezdí po republice a říká věty, které prostě jsou prachobyčejnou lží směrem k veřejnosti. Nicméně ono stačí vždycky, když se podíváte na peníze, tak oni vám řeknou všechno. Takže podle vicepremiéra stavíme o sto šest, všude jsou zlaté časy. Nicméně my jsme dostali do hospodářského výboru 10. srpna dopis od prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví, který nás upozornil na naprosto katastrofální situaci, a bylo to velmi krátce poté, zřejmě naznal, že jeho členové velmi pění nad tím, v jakém stavu je realizace dopravních staveb. A vlastně vyšel z toho, že Český statistický úřad zveřejnil velice jasná čísla. A vám tady zopakuji, jenom upozorňuji, že zářijová čísla byla ještě tristnější. Jednak za první pololetí letošního roku se stavební produkce meziročně v červnu propadla opět dvouciferně. Pokud si vzpomínám, bylo to 14 %, nebo 14,5 %. Ztráta od počátku roku, propad je 10 %. Co se týká veřejných zakázek, tak pane ministře dopravy, co jste nastartovali, když meziročně došlo k poklesu zakázek ve stavebnictví za sedm měsíců o 39 % a v inženýrském stavitelství, které je jakýmsi ukazatelem, co se bude dít, tak dokonce o plných 43 %? Samozřejmě je to jednak podíl, protože naše stavebnictví je bohužel velmi moc provázáno nikoli se soukromým, ale s veřejným sektorem, tak samozřejmě nemám čísla, která by rozdělila, co se týká krajské a komunální sféry a co náleží státu. Nicméně stát v tom hraje pořád nějakou klíčovou roli. K tomu municipálnímu sektoru a k velmi tristnímu zážitku s politiky hlavního města Prahy, speciálně s jedním, ale když se tam koukám na to, jak se vyvíjelo jednání o zítřejším zastupitelstvu, tak se stávající vládní reprezentací na pražské radnici, k tomu se ještě trošku vrátím. To, že ekonomika roste a stavebnictví jde do tohoto propadu, je velmi tristní. A tady nebudu citovat - ostatně dostaly ho všechny politické strany, a jak je tady v přípisu, tak ho dostal i ministr dopravy, a jestli se nemýlím, tak i ministr životního prostředí. Nebudu tady probírat záležitost těch deseti prioritních staveb. vám jenom chci říct, že kusé informace, které slýchám o jednání vlády ve věci výjimek pro těch deset, dneska jen devět prioritních staveb, jak se to s Evropskou unií. Předpokládám, že buď ministr životního prostředí, nebo ministr dopravy tady kápnou božskou. Chtěl bych vědět - jsem se obrátil na základě jakési nepotvrzené informace ještě při poslední sněmovně v červenci tohoto roku zatím neformálně na premiéra Sobotku, proto jsem chtěl, aby tady byl, že existovat údajně nějaký dopis předsedy Evropské komise Junckera, že povoluje, nebo souhlasí s těmi deseti výjimkami. Nicméně celková výjimka končí v okamžiku, kdy nebude dodržena česká nebo národní nebo evropská legislativa. Takže bych byl rád, pokud by bylo odpovězeno na toto, zda ta informace je pravdivá, či není. Pokud není, tak asi muselo dojít k tomu, že dneska je nějak písemně stanoveno a vymezeno, pro co tato výjimka a jak platí. Za další. Chtěl bych zcela jasnou odpověď. My zase dostáváme v hospodářském výboru, a marně i příslušníci vládní koalice se rozčilují nad tím - a nemáme jasné informace, jak se věci mají s novelou stavebního zákona. Na tom projednávání hospodářského výboru, což nebylo nic jiného než plnění doprovodného usnesení Sněmovny, které jste tady mimochodem z těch přítomných přijali jednomyslně, nebo možná při jednom zdržení, které bylo ve věci toho jednoho úseku Pražského okruhu, stavby 511, padaly skutečně z řad koaličních politiků naprosto zoufalé návrhy, že vlastně bez toho, že bude zákon o liniových stavbách, se nic nevyřeší. No, jestli chceme čekat na zázrak, tak se nedočkáme. Prostě čtyři roky budou pryč a vy, vaše vláda, páni ministři a nepřítomný pane premiére, budete mít podle mého odhadu nejhorší možné výsledky, pokud by se braly čtyři roky. to přepočítám potom na konci od roku 1970, kdy začínala výstavba dálnic a rychlostních silnic v České republice, pokud tedy dneska sloučím tyto dvě kategorie. Jenom si vás dovoluji upozornit, že v roce 2014, kdy jste vládli - ale dobře, je nějaký doběh -, jste otevřeli z nových staveb - protože veřejnost sice bere, že opravíte nějaké silnice, ale ona čeká, Babiš slibuje a vy slibujete kvalitativní zlom - jste otevřeli 7,3 km tehdy ještě rychlostní silnice z Hrádku nad Nisou na státní hranice, to je ten tah na Žitavu. Za další. V loňském roce jste otevřeli z těch čtyřpruhovek, pokud se nemýlím, a když tak , pane ministře dopravy, doplňte, 4,1 nebo 3,1 km dneska dálnice na Karlovarské silnici, kde se nikdo nestačí divit, kdy na rovném úseku začíná najednou z ničeho nic v polích 4kilometrový úsek a zase záhy končí prakticky, jestli se nemýlím, víceméně v původní stopě ta silnice. Ne že by to nebylo potřeba, protože Karlovy Vary dlouho sní o tom, že budou připojeny z Prahy čtyřpruhovou silnicí. Nesdílel jsem Prachařův názor, který zastavil všechny přípravy a prozkoumával, že by stačila třípruhovka, aby se lidi dál zabíjeli i za dvě stě let. No nic. Takže to je další věc. tady potom budu chtít, abychom hlasovali o usnesení, kterým bychom důrazně požádali vládu, aby přišla konečně bez ohledu na to, že se ve vládě hádáte s paní ministryní pro místní rozvoj, nebo nehádáte, nevím, nejste schopni se domluvit na vypořádání připomínek, abyste přišli s novelou stavebního zákona. Jestliže toho nejste, můžeme se pokusit o hledání konsenzu ve Sněmovně. Za další. Pan zástupce životního prostředí a pan ministr myslím slibuje také další novelu EIA, takže aby to pořád nebyly sliby a pořád se to někam neposouvalo, tak také bych chtěl, abychom ohraničili důraznou žádost, kdy tedy dorazí do Sněmovny novela zákona - řeknu zkráceně zase - EIA. Za další. Budu chtít navrhovat, pokud to neudělají předkladatelé tohoto bodu, abychom to, co jsme udělali pro 511 na Pražském okruhu, měli minimálně se čtvrtletní frekvencí informace o přípravě všech silničních staveb, alespoň silničních. Všech. A čtvrtletně. Protože skutečně sliby padají, tak jak tady o tom mluvil kolega Karel Šidlo, pod stůl jeden za druhým. Velmi bych byl rád, aby skutečně výrazně - zase spíš tady mluvil o tom kolega Stanjura. se obávám, že buď nevíte, nebo jste si nedělali - a teď mluvím k oběma ministrům - rozbory právní bezpečnosti přípravy těch staveb. jsem samozřejmě - a prostě přerazím hnutí ANO, které si údajně mělo dát do toho dodatečně vyráběného volebního programu to, že chce stavbu 511 vymístit na území Středočeského kraje, tak skutečně se velmi obávám toho, aby - byť jsem příznivcem toho, aby ta 511 byla v stopě, která je dneska navrhována, protože cokoli jiného je nejenom špatně z hlediska času, katastrofálně špatně, platí jak zásady územního rozvoje, tak územní plány obou dotčených krajů. A samozřejmě tam čtyřicet, padesát, možná šedesát let se dělaly prověřovačky postupně různých koridorů různě. Nicméně zásadní záležitost tam je, že Pražský okruh není pro objízdnou dopravu. On je zhruba z nějakých - za éry se uvádělo číslo 75 80 % je přenesení vnitroměstských vztahů. To znamená, to, co chce současná vládní reprezentace, nebo tedy městská reprezentace v hlavním městě, říká jinými slovy možná nevědomky Pražákům: ta zbytná doprava v tom vnějším kordonu, urbanizovaném kordonu HMP, zůstane. Tudíž ovšem velmi se obávám vzhledem k tomu, co tam předvedl jeden z jejich zastupitelů na hospodářském výboru, že riziko nějakým způsobem neprověřit a neudělat EIA nebo alespoň neaktualizovat k těm dalším variantám, aby to náhodou potom nebylo zase soudně napadeno a správní soud neposlal tu přípravu do bodu nula. Dámy a pánové, jenom vám tady chci říct - a nebudu protahovat své vystoupení, byť to bylo možná trošku na přeskáčku, že jsem výrazně změnil svůj přístup, protože my jsme jako opozice připraveni pomáhat, jak tady zaznělo. Jsem velmi nervózní z kolapsu přípravy dopravních staveb, z kolapsu toho, že se nestaví. Skutečně jsme připraveni spolupracovat. Ale spolupracovat se pouze v případě, že máme nad čím. A my v tuto chvíli nemáme novelu stavebního zákona, nemáme novelu EIA. A na rozdíl od pana Prachaře, který mně z televize vzkazuje, jak to, že jsem ještě nenapsal zákon o liniových stavbách... ho psát nebudu. Zákony tohoto typu vznikaly, to bylo v Německu, nebo ve Francii, ve zcela jiné době, před desítkami let. Ty státy si vyjednaly výjimky. A prosím, neukájejte se přístupy, které jsou dávno překonané a nemají šanci podle mého obstát. Není možné nejdřív postavit stavbu, a pak řešit majetkové věci. Jestli chce někdo takto ohýbat Ústavu, tak si myslím, že zbytečně marníte čas. bych byl rád, aby nám pan ministr dopravy konkrétně předložil konkrétní manažerská opatření, jak začne fungovat ŘSD. Nic nemám proti jeho generálnímu řediteli, nicméně prostě pořád nevidím tu kvalitativní změnu, aby skutečně příprava staveb podle stávající legislativy běžela precizně, bez chyb, o které se potom opírají často i tedy ty menšiny, aktivní menšiny, které pak znemožňují zájem drtivé většiny. Takže to bych velmi naléhavě o to požádal. A prostě vidím, že čas běží a neděje se v tomto nic. Takže dámy a pánové, jak jsem avizoval, a byl bych docela rád, abyste se oba vyjádřili a konečně nám začali říkat skutečný, reálný stav věcí, i to, co se děje na vládě při projednávání. Nemá smysl, aby v takto klíčové věci, kde nabízíme součinnost, nebudeme nic blokovat, tak abychom se to dovídali podloudně. To je nedůstojné. Jen upozorňuji, že s velkou pravděpodobností toto programové období, ve kterém dostáváme peníze na dopravní stavby zřejmě již v tomto rozsahu naposledy, možná úplně naposledy, tak čas běží a hrozí, že toho moc nepostavíme, nebo to bude utraceno na, s prominutím, drobnosti, které nepřinesou kvalitativní zlom, a příště si to budeme hradit z národních zdrojů. A to by byla situace, která by nás dostala možná potom do opačného gardu. To, co my jsme na rozdíl od současné pražské politické reprezentace řešili v minulých desetiletích, že stavby jsme měli připraveny a neměli jsme na finanční zdroje. A bohužel, se obávám, a tohle je snad ta největší noční můra, která je při pohledu na to, jak se toto programové období reálně u nových staveb vyvíjí. Takže děkuji za pozornost zatím.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name