2013-049-06-258
258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi . Nyní Karel Šidlo jako navrhovatel druhého bodu . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Karel Šidlo
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , členové vlády , dovolte mi , abych na úvod svého vystoupení poděkoval všem kolegům a kolegyním , kteří podpořili zařazení bodu , který je momentálně na tabuli , do programu této schůze , a dokonce se podíleli na pevném zařazení na dnešní den . Věřím , že všichni z hlediska zdůvodnění zařazení těchto bodů pochopili , nakolik je situace vážná , a teď nemíním pouze to , kolik staveb má či nemá EIA , ale z hlediska našeho národního hospodářství . Protože řekněme si , jsme závislí na exportu , ale na druhé straně stavebnictví v České republice pomalinku a pomalinku zhasíná . Velké firmy hledají zakázky v zahraničí . A když vezmeme čísla , která zveřejnil Český statistický úřad v nedávné době , tak je to poměrně tristní pohled , že za sedm měsíců letošního roku stavebnictví kleslo o 39 % a inženýrské stavitelství , kam patří dopravní stavby , dokonce o 43 % . Týká se to jak státního , tak i municipálního sektoru . Je to skutečně tristní výsledek . Svědčí to o tom , o čem tady před chvilkou hovořil kolega Stanjura . Proto jsem rád , že ta debata byla taky spojena , abychom se nevraceli ve dvou bodech ke stejnému , protože budou zaznívat podobné argumenty . Je to skutečně tristní , protože stavby připraveny nejsou . A když člověk pozorně sledoval vývoj letošního roku na konci prvního pololetí , kdy jsme projednávali novelu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí , tak oba dva páni ministři , kteří už dneska hovořili , jak ministr životního prostředí , tak ministr dopravy , nás , zástupce jednotlivých politických subjektů , ubezpečovali , že společným úsilím udělají vše pro to , aby tam , kde jsme ztratili platné rozhodnutí EIA , bylo získáno co nejrychleji , a prioritní budou stavby , které mají souhlas ve výjimkách vyjednaných Evropskou unií . Dovolím si tady připomenout jednu věc . Jsem poměrně životní optimista . Možná i přes to dlouhé působení v politice , tady v Poslanecké sněmovně , jsem ještě ochoten věřit některým slibům ministrů . A musím se tady opravdu nechtěně vrátit k tomu , co říkal pan ministr dopravy v roce 2015 . Dovolte mi to odcitovat , protože to jsou čísla , která je třeba si zapamatovat . Na fóru českého stavebnictví v roce 2016 řekl v 2015 pan ministr dopravy , že v roce 2016 bude začato 223 kilometrů dálnic v České republice . Krátce poté v rozhlase prohlásil , že do konce roku 2017 se začne stavět celkově 400 kilometrů dálnic , a měly v tom být i rychlostní komunikace a silnice první třídy , to znamená nové stavby . Letos byla zahájena prosím jenom jedna jediná stavba , a to část D 3 mezi Bošilcem a Ševětínem o délce - zdůrazňuji - 8 kilometrů . Na příští rok pan ministr ve svém vlastním tiskovém prohlášení ze 16 . srpna slibuje zahájení budování pouze - to je upravené číslo - 141 km dálnic . Dokončení klíčových , jako je Pražský okruh , o kterém zde bylo hovořeno , D 52 na hranice s Rakouskem , D 35 na Hradec Králové jsou podle mého názoru zcela v nedohlednu , to znamená ani ty kilometrické délky těchto komunikací se nemohou započítávat , přestože slíbeny byly . Jsem přesvědčen , že svědčí o určitém přehnaném optimismu pana ministra , když to nechci nazvat jinak , v jeho vyjádřeních i to , že skutečnost posledních tří let od roku 2013 do roku 2016 - byla zahájena stavba pouze necelých 35 kilometrů nových dálnic . Porovnejte si to s vyhlášením . Porovnejte si to s čísly . A to je první důvod , proč jsem požádal o zařazení tohoto bodu . Protože když si tato čísla vezmete a dozvíte se z tisku a z informací ministra , že v podstatě , myslím teď ministra životního prostředí , že ty stavby , které byly námi schváleny pod slibem , že bude intenzivně pracováno s přípravou dalších staveb , se příloha sníží o jednu stavbu - prodloužená Rudná v Moravskoslezském kraji - a nakonec slíbený Pražský okruh , kde byla tvrdá podmínka všech politických subjektů , že se na něm musí pokračovat i za cenu vkládání vlastních zdrojů a nečerpání evropských zdrojů , které souvisí s programem operačního programu Doprava II , tak jsem byl přesvědčen , že tyto dvě stavby , které jsou v současné době s velkým otazníkem , zda vůbec k jejich realizaci dojde , vyvolávají současně s těmi prohlášeními a s těmi fakty , které dosud máme , velkou obavu , že vůbec k tomu dojde . K tomuto tématu jsem zvedl ještě jeden problém a to je to , že nám bude slíbeno , že bude docházet k intenzivnímu jednání mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy , aby byla získána potřebná , znovuobnovená posouzení vlivu na životní prostředí , proto to je ten bod 258 , kde jsou bez výjimky v platnosti EIA , a že na nich bude jednáno tak , že se postupně budeme dovídat , jak jejich realizace přípravy bude probíhat . Od těchto slibů uplynuly více než tři měsíce . Když jsme jednali na hospodářském výboru , dostali jsme sice formu tabulky , kde byly dány určité sliby formou holubů na střeše , protože je tam příliš mnoho neznámých . Je tam otázka optimistická varianta , pesimistická varianta , a my jsme ani nevěděli , co ta pesimistická ve skutečnosti znamená , protože ani ta nebyla realistická . A je velkým problémem , jestli se vůbec dopracujeme k tomu , abychom některou tu stavbu skutečně . . . překonali přípravné práce , vybrali dodavatele a skutečně reálně tu stavbu zahájili . Já si myslím , že ty dvě specifické a klíčové stavby , která jedna byla vyřazena z desítky (nesrozumitelné) urychleného jednání , druhá je zatím velkým otazníkem , protože jsem byl velmi překvapen včerejším vyjádřením Magistrátu Prahy včetně Středočeského kraje , že to je pro ně prioritní stavba , stavba 511 , protože na hospodářském výboru zaznělo z úst jejich zástupce úplně něco jiného , což pobouřilo kolegu Laudáta , že jsem myslel , že bude na prášky . Protože to byla situace skutečně vážná , když Praha vám prohlásí , že ta stavba není její problém , že to je problém vlády a ŘSD , to je pro mě zcela tristní záležitost , když se bezprostředně týká vlastního intravilánu , resp . mírného extravilánu Prahy , protože jde o dálniční obchvat . To si myslím , že té situaci vůbec nepomáhalo , navíc ještě více štěpilo názory , které byly na hospodářském výboru průřezem politického spektra v podstatě sjednoceny . Jsem přesvědčen , že včerejší prohlášení to napravilo . Dokonce i nějaký rádobypokus o to blokovat průjezd kamionové tranzitní dopravy , která má být tím důvodem , který ovlivní urychlení projednávání a možná zahájení těchto prioritních staveb . Přesto ale , jak jste se mohli dočíst v bodu programu a v mém úvodním zdůvodnění , mně šlo i o ty další stavby , protože Česká republika kromě těchto určitých priorit čeká i na další stavby . A tady mě velmi intenzivně zajímá , jak Ministerstvo dopravy připravuje v přesném harmonogramu podávání žádostí o obnovení stanoviska EIA , aby mohla pokračovat příprava těch staveb . Jakým způsobem ty stavby připravuje v časovém horizontu , zejména z důvodu toho , zda na to bude , či nebude možno čerpat finanční prostředky , které připraví stát . Případně , jestli se budou moci zapojit prostředky Evropské unie , protože to jsou stavby důležité . Chápu , že pro celou republiku je dálniční obchvat mezi D 1 a Běchovice asi tou největší špičkou , aby se nesváděla kamionová a osobní doprava zpátky do centra města , aby jezdila po obvodu . Tak chápu , že v každém regionu , a správně to tady zaznělo , máme svoje další prioritní stavby . A já musím jako Západočech přiznat , že na mě působí úplně strašným dojmem situace , kdy my při vyjednávání s Dolním Bavorskem a Horní Falcí měli obrovský náskok v přípravě staveb dopravní infrastruktury , ať silniční , nebo železniční , a dneska jsme v situaci , že německá strana je na hranicích České republiky , bude otevírat nové silniční komunikace , zkapacitněné silniční komunikace , a na naše původní , kde nemáme ani obchvat Babylonu , momentálně si hrajeme na obchvat Staňkova , ale to je stavba , která má tři a půl kilometru a neřeší celou I / 26 , a tady bych mohl vyjmenovat další stavby , tak nám Němci přivedou kolem 17 000 vozidel denně a z toho bude skoro 10 000 kamionů . Nevím , jakým způsobem naše dopravní infrastruktura je schopna toto zvládnout , pokud nebudou řádně dokončeny všechny přípravné práce , nebudou dokončeny projekty , nebude zajištěno financování a nebude reálný čas změnit tuto dopravní infrastrukturu novou výstavbou . Jsem přesvědčen , že bez nových stop , a to je právě obsah i těch rychlostních komunikací , případně prvních tříd , určitě jsou v tom systému TEN - T , protože tamtudy intenzivní doprava jde , Evropa je zná , a mně strašně vadí , že toto neumíme . A podle časového harmonogramu , jak jsme viděli aspoň u těch dvou staveb , nepřipadá v úvahu těch dalších 88 pokračování úspěšné přípravy . Proto si v podrobné rozpravě potom připravím určité usnesení a požádal bych o jeho podporu . A věřím , že páni ministři , tak jak předkládají vládě , by měli ctít i Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky a pravidelně nám jako kontrolním orgánům předkládat informaci o tom , jak příprava staveb , vlastní realizace a zajištění financování postupuje . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name