Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováJáděkuji,paníposlankyně.AnyníprosímkmikrofonupanaposlanceBendla,abypředneslsvojiinterpelacinapanaministradopravy.Prosím,máteslovo.Poslanec Petr BendlDěkujizaslovo.Panípředsedající,paneministře,kolegyně,kolegové,můjdotazjejednoduchý,jakjsemslíbilpředpárměsíci,kdyjsemvásinterpelovalprávěsestejnouzáležitostí,paneministře,atojezáležitostvýstavbydrážníhospojenímeziKladnemaPrahou,zkráceněřečenorychlodráhy,kterázajímáceloutučástKladnaaokolí,neboťdennětadydojíždídesítkytisíclidídoprácenejenomzKladnadoPrahy,aleizPrahynaKladno.Taksechcizeptat,cojevtétozáležitostinového,jestliodokamžiku,kdyjsemsevásnaposledyptal,seněkterévěcizměnily.Apakměsamozřejmězajímá,dojakémíryselhánívtéoblastiEIA,vlivustavbynaživotníprostředí,sepřípadnětýkáitétostavby.Zjednodušeněřečeno,cojenovéhoakdycopřípadněvtuhletuchvílijeaktuální,abychomvěděli,zdalisevěcipohnuly,činikoliv.Děkuji.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji.Poprosímpanaministraoodpověď.Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženápanípředsedající,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci.VáženýpaneposlančeBendle,děkujizatentodotaz.Určitěvítezmýchpředchozíchodpovědí,ževminulémrocebylaschválenastudieproveditelnostinatotospojení.SŽDCmuselanazákladěpožadavkůprojednatschválenoupolopovrchovouvariantumeziVeleslavínemaDejvicemi,cožbylmimojinépožadavekagenturyJASPERS.Totoprojednánísevšaknesetkalosúspěchem,narazilosenadlouhodobýpředpokládatelnýnesouhlasPrahy6.VPraze7jeochotaknalezeníkompromisuvyšší.VprostorumeziVeleslavínemaDejvicemiseprotoSŽDCrozhodlaprozkoumatpostráncetechnicképroveditelnostispředpokládanýmsnazšímzpůsobemprojednánítrasyvúzemíivariantu,kterábyvúsekumeziDejvicemiaVeleslavínemvedlavraženémtunelu.Tímbybylyeliminoványnejennegativnívlivyprovozu,aleisamotnévýstavby,byťsamozřejmězacenuvyššíchnákladů.Tatovariantaprocházejícívestřešovickémskalnímmasivubyvšakumožnilaidílčízkráceníjízdnídoby.Nevýhodoujesamozřejměpotřebazměnúzemněplánovacídokumentace,celkověbyvšakočekávanásnazšíprojednatelnostnemuselaznamenatčasovézdrženípřizahájenírealizace.Vostatních,méněproblematickýchčástechSŽDCaktuálnězpracováváaktualizacepřípravnýchdokumentací,následněbudepožádánooověřeníaverifikaciaEIAapostupněbudouzahajovánaúzemnířízení.Jinýmislovy,myjsmeserozhodli,žepřestoženámnevycházíekonomickévyhodnocenítohotunelumeziDejvickouaVeleslavínem,žejinaprojektujeme,budemejiprojednávat.Atadyjsmevtakovémtroškuklinči,žeEvropskákomiseříká,nebonaševýpočtyaEvropouschválenévýpočtyříkají,žesenámekonomickypodpovrchovávariantanevyplatí,nicménějinoupravděpodobněpostavitasinebudelze.Vkaždémpřípadějsmepřipraveni,žebudemepostupovatodKladna,toznamená,našíprioritoujepřivéstnebozmodernizovatminimálnětraťnaVeleslavínanaletiště.VnejhoršímbysedalodočasněvyužítmetrodoVeleslavínaapřestupdotéhletéstanice,cožneníasiúplněnejoptimálnějšípřípad,aletakhletovypadá.Mámtakovýpocit,aletovámkdyžtakzpřesním,žeEIAprotentopřípadjezpracovánapodlezákonač.100,takžetamstačíověřovacístanovisko.Anaúsecích,kterénejsouproblematické,toznamenáKladnoaždoVeleslavína,sedneskamyslímžádáotoúzemnírozhodnutí,nebosezpracovává.