|

2013-047-03-232

232. Ústní interpelace

Date2016-05-26
Meeting2013/047
Agenda Item2013/047/232
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/bqbs/b10423201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   020 < Page 021 > 022

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi za jeho obsáhlou odpověď. Dvanáctou interpelaci přednese pan poslanec Vojtěch Adam. Bude interpelovat přítomného ministra dopravy Dana Ťoka ve věci problematiky jízdy kamionů. Poslanec Vojtěch Adam Naštěstí přítomného pana ministra Ťoka. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, chtěl bych vám položit naprosto jednoduchou otázku. Proč nevyvineme zákonodárnou iniciativu, která by řešila zákaz předjíždění kamionů do levého pruhu na dálnici, kde jsou pouze dva pruhy? My, co trávíme mnoho času na D1, víme, o čem mluvíme. Nechci paušalizovat a házet všechny řidiče kamionů do jednoho pytle. Ale to, co se na dálnici děje teď, přesahuje jakoukoli míru únosnosti. To, co je publikováno a náhodou zachyceno, je jen zlomeček skutečnosti. Na nepohodu při řízení auta na dálnici úplně stačí průjezd rekonstruovanými úseky. A musím říci a pochválit ministerstvo, že se na nich skutečně velmi intenzivně pracuje. Když se k tomu přidá naprostá bezohlednost řidičů kamionů, je stres pro řidiče naprosto dokonalý. Neustálé a nepřetržité vybočování do levého, tedy rychlého pruhu za účelem předjetí jiného kamionu, který jen nepatrně menší rychlost, a manévr trvá třeba i několik kilometrů, ohrožuje plynulost dopravy. A to ani nemluvím o chování řidičů v kabině, kdy je při míjení kamionů zřetelně vidět, že se, slušně řečeno, řízení příliš nevěnují a není to jejich priorita. Čili chtěl bych se zeptat, znovu zopakuji jednoduchou otázku, proč nevyvineme zákonodárnou iniciativu a kamiony nebo řidiče kamionů neumravníme. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci. My, co jezdíme po D1, víme, o čem mluví. Prosím, pane ministře, o vaši odpověď. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Adame prostřednictvím pana předsedajícího, předjíždění nákladních vozidel na dálnicích může být v místech, kde je to nežádoucí, regulováno místní úpravou provozu na pozemních komunikacích. Tedy prostřednictvím zákazové dopravní značky. Porušení tohoto zákazu, tedy předjíždění vozidla v případech, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích provedeno, je samostatnou skutkovou podstatou přestupku podle § 124c odst. 1 písm. f) bodu 7, za který se nyní ve správním řízení ukládá pokuta od 5 000 do 10 000 a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Do bodového systému se zapisuje sedm bodů. V rámci připravené revize jsme tyto sankce ještě zpřísnili a navrhujeme umožnit za tento přestupek projednat v blokovém řízení pokutu ve výši 5 000 korun. Recidivu tohoto přestupku navrhujeme řešit prostřednictvím bodového systému, kdy při opakovaném spáchání tohoto podle návrhu šestibodového přestupku dosáhne řidič 12 bodů a na rok pozbude způsobilost k řízení motorových vozidel. K vašemu dotazu konkrétně. Mám za to, že plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnicích by nevedl ke zvýšení bezpečnosti a ani plynulosti silničního provozu. Plošný zákaz by podle našeho názoru naopak vedl k tomu, že pravý jízdní pruh by byl ucpaný nákladními automobily, které by se posunovaly rychlostí nejpomalejšího z nich, jejich řidiči by byli nervózní a pouštěli by se do různých krkolomných manévrů, které by mohly být mnohem nebezpečnější než předjíždění na vhodném místě. Důsledkem takové situace by u dálnic, kde jsou v každém směru dva jízdní pruhy současně, bylo přesunutí všech ostatních vozidel do levého pruhu, což by i pro znamenalo vyloučení možnosti předjíždění. Plošný zákaz předjíždění by tak ve svém důsledku výrazně snížil plynulost provozu, což vždy vede k ohrožení jeho bezpečnosti. Přestože vnímám, že předjíždění nákladních automobilů je velmi nebezpečný jev, nepovažuji jeho plošné zakázání za účelné řešení. Daleko vhodnější je dle mého názoru cílené umísťování zákazových dopravních značek, které umožní zohlednit podmínky v konkrétních místech jak z pohledu parametrů dané pozemní komunikace, tak i s ohledem na její vytíženost a další okolnosti. To znamená, myslím si, že by se mohly využít zákazové značky mnohem víc než v současné době, ale za sebe i za rezort, přestože jsem původně měl podobný názor jako vy, nedoporučuji, abychom udělali plošný zákaz na všech dálnicích, kde jsou dva pruhy, z důvodů, o kterých jsem mluvil. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name