Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuministrovizajehoobsáhlouodpověď.DvanáctouinterpelacipřednesepanposlanecVojtěchAdam.BudeinterpelovatpřítomnéhoministradopravyDanaŤokavevěciproblematikyjízdykamionů.Poslanec Vojtěch AdamNaštěstípřítomnéhopanaministraŤoka.Děkujizaslovo,panepředsedající.Váženýpaneministře,chtělbychvámpoložitnaprostojednoduchouotázku.Pročnevyvinemezákonodárnouiniciativu,kterábyřešilazákazpředjížděníkamionůdolevéhopruhunadálnici,kdejsoupouzedvapruhy?My,cotrávímemnohočasunaD1,víme,očemmluvíme.Nechcipaušalizovataházetvšechnyřidičekamionůdojednohopytle.Aleto,cosenadálnicidějeteď,přesahujejakoukolimíruúnosnosti.To,cojepublikovánoanáhodouzachyceno,jejenzlomečekskutečnosti.Nanepohodupřiřízeníautanadálniciúplněstačíprůjezdrekonstruovanýmiúseky.Amusímříciapochválitministerstvo,žesenanichskutečněvelmiintenzivněpracuje.Kdyžsektomupřidánaprostábezohlednostřidičůkamionů,jestresprořidičenaprostodokonalý.Neustáléanepřetržitévybočovánídolevého,tedyrychléhopruhuzaúčelempředjetíjinéhokamionu,kterýmájennepatrněmenšírychlost,amanévrtrvátřebainěkolikkilometrů,ohrožujeplynulostdopravy.Atoaninemluvímochovánířidičůvkabině,kdyjepřimíjeníkamionůzřetelněvidět,žese,slušněřečeno,řízenípřílišnevěnujíanenítojejichpriorita.Čilichtělbychsezeptat,znovuzopakujijednoduchouotázku,pročnevyvinemezákonodárnouiniciativuakamionynebořidičekamionůneumravníme.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanci.My,cojezdímepoD1,víme,očemmluví.Prosím,paneministře,ovašiodpověď.Ministr dopravy ČR Dan ŤokVáženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,váženýpaneposlančeAdameprostřednictvímpanapředsedajícího,předjížděnínákladníchvozidelnadálnicíchmůžebýtvmístech,kdejetonežádoucí,regulovánomístníúpravouprovozunapozemníchkomunikacích.Tedyprostřednictvímzákazovédopravníznačky.Porušenítohotozákazu,tedypředjížděnívozidlavpřípadech,kdyjetoobecnou,místnínebopřechodnouúpravouprovozunapozemníchkomunikacíchprovedeno,jesamostatnouskutkovoupodstatoupřestupkupodle§124codst.1písm.f)bodu7,zakterýsenynívesprávnímřízeníukládápokutaod5000do10000azákazčinnostiodšestiměsícůdojednohoroku.Dobodovéhosystémusezapisujesedmbodů.Vrámcipřipravenérevizejsmetytosankceještězpřísnilianavrhujemeumožnitzatentopřestupekprojednatvblokovémřízenípokutuvevýši5000korun.Recidivutohotopřestupkunavrhujemeřešitprostřednictvímbodovéhosystému,kdypřiopakovanémspáchánítohotopodlenávrhušestibodovéhopřestupkudosáhneřidič12bodůanarokpozbudezpůsobilostkřízenímotorovýchvozidel.Kvašemudotazukonkrétně.Mámzato,žeplošnýzákazpředjížděnínákladníchvozidelnadálnicíchbynevedlkezvýšeníbezpečnostiaaniplynulostisilničníhoprovozu.Plošnýzákazbypodlenašehonázorunaopakvedlktomu,žepravýjízdnípruhbybylucpanýnákladnímiautomobily,kterébyseposunovalyrychlostínejpomalejšíhoznich,jejichřidičibybylinervózníapouštělibysedorůznýchkrkolomnýchmanévrů,kterébymohlybýtmnohemnebezpečnějšínežpředjížděnínavhodnémmístě.Důsledkemtakovésituacebyudálnic,kdejsouvkaždémsměrudvajízdnípruhysoučasně,bylopřesunutívšechostatníchvozideldolevéhopruhu,cožbyiproněznamenalovyloučenímožnostipředjíždění.Plošnýzákazpředjížděníbytakvesvémdůsledkuvýrazněsnížilplynulostprovozu,cožvždyvedekohroženíjehobezpečnosti.Přestoževnímám,žepředjížděnínákladníchautomobilůjevelminebezpečnýjev,nepovažujijehoplošnézakázánízaúčelnéřešení.Dalekovhodnějšíjedleméhonázorucílenéumísťovánízákazovýchdopravníchznaček,kteréumožnízohlednitpodmínkyvkonkrétníchmístechjakzpohleduparametrůdanépozemníkomunikace,takisohledemnajejívytíženostadalšíokolnosti.Toznamená,myslímsi,žebysemohlyvyužítzákazovéznačkymnohemvícnežvsoučasnédobě,alezasebeizarezort,přestožejsempůvodněmělpodobnýnázorjakovy,nedoporučuji,abychomudělaliplošnýzákaznavšechdálnicích,kdejsoudvapruhy,zdůvodů,okterýchjsemmluvil.Děkuji.