2013-047-02-014b
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 764/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane zpravodaji a otevírám obecnou (sloučenou) rozpravu . Sloučená rozprava k bodům 13 a 14 / sněmovní tisky 763 a 764 / Eviduji přihlášku pana poslance Pilného . Prosím , máte slovo .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , paní předsedající . Vážené kolegyně a kolegové , já vím , že zákon , který má takový kouzelný titul a který má směrnici eIDAS , vyvolává poměrně mdlý zájem , málokdo tomu rozumí . Já bych se vám ve svém příspěvku pokusil vysvětlit , o co jde , protože tento zákon se bude týkat každého občana České republiky . Tak především tento zákon nezavádí jednotnou elektronickou identitu , tak jako mají v Estonsku . To prostě není možné , v současné době na to není infrastruktura , existuje celá řada soukromých služeb , víte , jak vytahujete své PINy nebo máte elektronické bankovnictví . Nejsme připraveni na to něco takového zavést . Tento zákon zavádí poměrně jednoduchou věc . Při styku s veřejnou nebo státní správou zrovnoprávňuje elektronické dokumenty , tzn . že musíte dokázat , že vy jste ten , kdo ten dokument podává , a že máte oprávnění k této transakci . To je všecko , co by měl tento zákon splňovat . A není to o tom , že nám ho tlačí Evropská unie . Je to zákon , který by určitě měl být přijat . Ovšem zákon v této podobě vypadá úplně jinak . Za prvé je do něj přilepena taková přímá novela nebo nepřímá novela zákona 106 o informacích obecného data . Je to Národní katalog otevřených dat , který vlastně má vytvářet linky na všechna otevřená data , která by měla přístupná jakémukoli občanovi nebo komerční společnosti , která by je chtěla využívat . Je to de facto něco , co je částečně obsaženo v tom zákoně 106 . Toto do toho zákona za prvé nepatří , za druhé naivní představa , že to bude řešeno linky a že se v tom zákoně předepisuje určitý formát dat , který mají ty textové informace splňovat , je pohledem do zpětného zrcátka . Ty informace samozřejmě existují i v grafické podobě , existují fotografie , videa , územní rozhodnutí , která jsou prostě grafická atd . Na to zákon nepamatuje . Těch dat , která jsou v současné době k dispozici , jsou ziliony . Desetitisíce subjektů vytvářejí tato data . A tento přílepek k zákonu nedoprovází žádná RIA , ani kolik to bude stát stát , ani kolik to bude stát veřejnou správu . Do toho zákona to prostě nepatří . Dál . Hospodářský výbor sice projednával tento zákon , ale neměl vůbec k dispozici pozměňovací návrhy . Takže jedním z pozměňovacích návrhů paní poslankyně Kovářové je také , aby jeden odbor na Ministerstvu vnitra , který spravuje registr , mohl vykonávat hospodářskou činnost . To už tady bylo . Odlučovali jsme z České pošty závod , který se stal potom nakitem , jehož definice a to , co vlastně bude dělat , je trošku šedá zóna . V tomto případě tento odbor získává jenom hospodářskou činnost , kterou můžeme buď zřídit zřizovacím dekretem , což se nestalo , nebo zvláštním zákonem . Nevím , jak tento odbor tu hospodářskou činnost bude vykonávat , protože lidí , kteří rozumějí elektronickým certifikacím , je tady v této zemi tak , že bych je spočítal na prstech dvou rukou . To je první problém . Druhý problém je prostě , proč by měl vykonávat hospodářskou činnost , když tady jsou certifikační autority . Já chápu , že Ministerstvo vnitra musí mít dozor nad tím , jak ty certifikace vypadají , a má je monitorovat , ale to nesouvisí s hospodářskou činností . Dál . Pokud se týká sjednocení těch důvěryhodností dokumentů , které budou předkládány státní správě , tak tento zákon přímo novelizuje několik desítek zákonů . Ta identifikace je provedena tzv . zvláštním právním předpisem . Tento zvláštní právní předpis se liší kus od kusu , tzn . nejedná se o nějaký jednotný předpis . Já vás teď nebudu unavovat elektronickým podpisem , zaručeným elektronickým podpisem , elektronickou pečetí a dalšími věcmi , které budou , které mají prokazovat vaši identitu . Chápu , že v té krátké době , protože byla zkrácena lhůta na projednání zákona , pokusit se sjednotit tu identifikaci je úkol téměř nemožný . Je to také důvod , proč jsem žádal opakovaně pana ministra vnitra , aby nezkracoval lhůtu k tomuto zákonu . Poslední jednání o této záležitosti iniciované ICT unií proběhlo v pondělí na Ministerstvu vnitra a neskončilo žádným závěrem . Zákon , který teď máme schvalovat , také novelizuje zákon o občanským průkazech . Jak vypadá dnešní občanka ? Můžete si dnes koupit občanku s čipem , zaplatit poplatek , na tom čipu není nic . Po přijetí tohoto zákona budeme mít občanku s čipem , za kterou nebudete platit , ale vůbec není známo , co na ní bude . Jakékoliv konkrétní představy o tom , co tam bude , prostě neexistují . Já jsem na to upozorňoval už při tom , když jsme se tímto zákonem zabývali . Moje role jako poslance je velice složitá , protože podle mého názoru zákon , tak jak je připraven , by neměl opustit Poslaneckou sněmovnu . Jsem ovšem členem koalice , takže nebudu navrhovat zamítnutí zákona , ale rozhodně ve třetím čtení tohoto zákona navrhnu vrácení do druhého čtení , aby zákon mohl být řádně projednán a aby se na něm dalo opravit , co se dá . Co by se tam mělo opravit minimálně . Za prvé odstranit přílepek , který tam zavádí katalog otevřených dat , a dát ho do zákona 106 , jehož novela se na ministerstvu stejně připravuje . Za druhé zrušit oprávnění toho odboru na Ministerstvu vnitra , který zavádí hospodářskou činnost . Tu první věc lze udělat bez problému , to je otázka jenom stanoviska Ministerstva vnitra . Ta druhá samozřejmě vyžaduje , aby byl připraven nějaký pozměňovací návrh , který by bylo dobře , kdyby připravilo Ministerstvo vnitra . Bez problému se stanu jeho nositelem , nebo může to být jiný poslanec hospodářského výboru . Pokud se týká té občanky , tak zase opět dojde k nějaké dohodě , co na občance vlastně bude . Protože tak jak jsem to říkal a jak to slyšíte , jestli vám zvoní v uších , sKarta , Opencard , tak mně taky . Takže pokud ta představa nebude vyjasněna , tak potom samozřejmě bude asi nutné opravit znění tohoto zákona opět pozměňovacím návrhem , který by byl v tomto případě velmi jednoduchý . Když se nám tohle podaří , tak vypustíme ze Sněmovny zákon , kterým uděláme z občanů testovací králíky . Bude to minimalistická verze , která bude splňovat to , co po nás chce Unie , ale budeme testovat , jak to vlastně vypadá , jak se k tomu lidé postaví , a na základě toho zákon bude muset být nutně novelizován . Ovšem problém je ten , že už dnes existují elektronické transakce , které musejí být prováděny dokonce pod penalizací . Já vám uvedu jenom příklad jednoho ministerstva a jediné komodity . Ministerstvo financí a daňová správa . Tak pokud podáváte daňové přiznání a máte datovou schránku , což je určitý způsob identifikace , tak pod penalizací to musíte podávat elektronicky . Pak jsme zavedli dvě agendy . Kontrolní hlášení DPH a elektronickou evidenci tržeb . V obou těchto případech se identita prokazuje úplně jiným způsobem . Takže občan , a těch jsou tedy statisíce , jenom v tomto jednoduchém případě , to jsou daně a Ministerstvo financí , už dnes prokazuje svoji identitu trojím různým způsobem . Jestliže přijmeme tento zákon , tak se ten počet zmnohonásobí . Podle mého názoru ten zákon připraven není a já rozhodně potom ve třetím čtení budu doporučovat , aby se vrátil zpět do výborů a byl příslušně opraven . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name