2013-047-01-003
3. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 543/9/ - vrácený Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Robinu Böhnischovi . Pan kolega František Adámek , jestli má zájem . Není tomu tak . Otevírám rozpravu . Jako první v rozpravě vystoupí pan senátor Karel Kratochvíle a potom už dám prostor jak pro přihlášené , tak pro faktické poznámky . Prosím , pane senátore , máte slovo .
Senátor Karel Kratochvíle
Děkuji , pane předsedající . Vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , od 1 . dubna 2015 vstoupila v účinnost novela zákona č . 334 / 1992 Sb . , o ochraně zemědělského půdního fondu , ve znění pozdějších předpisů , č . 41 / 2015 Sb . , která kromě dalšího přinesla zásadní dopady do života měst a obcí , ale i krajů , a v neposlední řadě také do výstavby rodinných domů . Od výše uvedeného data je zpoplatněno vynětí ze zemědělského půdního fondu pro stavby komunikací ve vlastnictví krajů a obcí . Dále pak došlo nově ke zpoplatnění vynětí ze zemědělského půdního fondu mimo zastavěné území pro stavby pro bydlení nebo veřejně prospěšné stavby umisťované mimo proluku o velikosti do půl hektaru . Senát proto navrhuje v novelizačních bodech 11 a 30 návrhu zákona úpravu odvodů za vynětí ze zemědělského půdního fondu pro stavby rodinných domů včetně souvisejících staveb pro vlastní potřebu nebo veřejně prospěšných staveb v tom smyslu , že za prvé v zastavěném území se pro tyto stavby nevyžaduje souhlas orgánů ochrany zemědělského půdního fondu s odnětím , tedy nejsou stanovovány odvody . Za druhé , v zastavitelné ploše bude u těchto staveb vyžadován souhlas orgánů ochrany zemědělského půdního fondu a budou stanovovány odvody , avšak bez použití ekologické váhy vlivu . Návrh Senátu má zvýšený efekt k ochraně zemědělského půdního fondu . Senát je přesvědčen , že stavebníci daných staveb budou daleko více motivováni k uvážení , zda stavbu realizovat v zastavitelné ploše a tak se vystavit povinnosti platit odvody za vynětí pozemku ze zemědělského půdního fondu , či využít pozemků v zastavěném území obce , kde nebude poplatek stanovován . Jedná se tedy o jistou formu environmentálního přístupu , který si klade za cíl vyvážit ryze fiskální zájmy . Ekonomický nástroj ochrany zemědělského původního fondu současně zůstane zachován , jeho výše však nebude bránit realizaci stavby , neboť dojde k odstranění případů vysokých odvodů , mnohdy v řádu až statisíců korun v rámci odnětí zemědělské půdy pro realizaci individuální výstavby rodinných domů či v řádu až milionu (milionů?) korun za odnětí zemědělské půdy pro výstavbu veřejně prospěšných budov . Dle výpočtu Ministerstva životního prostředí by se mělo jednat o odvod maximálně 180 Kč / m 2 . Tj . odvod za odnětí zemědělské půdy o výměře 200 m 2 pro jeden rodinný dům se zpevněnými plochami bude činit maximálně 36 tisíc korun proti současným 360 tisícům . Institut veřejně prospěšná stavba je zaveden již ve stávajícím znění zákona a neměl by tedy v aplikační praxi činit problémy . Je dobré zdůraznit , že základní nástroj ochrany zemědělského půdního fondu jsou územní plány , kde jsou v procesu projednávání a schvalování orgány ochrany přírody a orgány ochrany zemědělského půdního fondu účastníky s rozhodujícím stanoviskem . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name