|

2013-042-05-015

15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení

Date2016-03-08
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b15201501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   019 < Page 020 > 021

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane poslanče. Nyní pan poslanec Kaňkovský, připraví se pan poslanec Adámek. Poslanec Vít Kaňkovský Dobrý večer ještě jednou. Formálně se přihlašuji ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem odůvodnil v obecné rozpravě. První je pod číslem 3883, týká se substituční léčby. Druhý je pod číslem 3735 a týká se adiktologických služeb. Oba jsou písemně odůvodněny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Pouze pro pořádek, pane poslanče Koubku, vy se řádně hlásíte do podrobné rozpravy? Děkuji. Nyní tedy pan poslanec Adámek, připraví se pan poslanec Bendl. Prosím. Poslanec František Adámek Dobrý den, vážený pane místopředsedo, kolegové a kolegyně. bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu pod označením sněmovní dokument 3548. I když mám, řekl bych, obsáhlé odůvodnění, tak se omezím jenom na pár vět a vysvětlení, proč a co vedlo k tomu, abych tímto způsobem s kolegy - kolegou Koskubou a dalšími - tento pozměňovací návrh předložil. Velmi krátce. Nebudu to číst podle jednotlivých bodů, jenom velmi zkráceně. Prostřednictvím těchto bodů dochází ke stanovení výjimky z obecného zákazu kouření v provozovnách stravovacích služeb, a to za současného vymezení konkrétní povinnosti zřídit v rámci takové provozovny zvláštní prostor vyhrazený ke kouření. Prostřednictvím takto modifikovaných ustavení vládního návrhu zákona dochází ke sjednocení podmínek provozoven stravovacích služeb s prostory budov souvisejících s veřejnou dopravou, s prostory mezinárodního letiště, respektive s prostory zdravotnických zařízení. V případě provozoven stravovacích služeb je však nezbytné vymezit maximální plochu, kterou prostory vyhrazené ke kouření mohou v rámci jedné provozovny zaujímat. S ohledem na veřejný zájem na postupném snižování užívání tabáku ve společnosti se jeví jako zcela přiměřené omezení takového prostoru do nejvýše 50 % celkové podlahové plochy provozovny. Bez takovéhoto omezení by jinak hrozilo, že by tyto prostory zaujímaly podstatnou či celou plochu provozovny, čímž by mohlo dojít k postupnému obcházení zákona ve vztahu k obecnému zákazu kouření. Legislativní vymezení této podmínky se rovněž jako celé toto ustanovení opírá o vyhlášku č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů. Dále na základě tohoto pozměňovacího návrhu dochází k zohlednění výše uvedeného rozšíření výjimky ze zákazu kouření na provozovny stravovacích služeb, k úpravě správního trestání, a to nejen pokud jde o vymezení konkrétních skutkových podstat, ale také vztahu k výši sankcí a vymezení věcné příslušnosti k projednávání takovýchto správních deliktů. Prostřednictvím přechodných ustanovení je ponechána vlastníkům prostorů uvedených v § 8 písm. a), provozovatelům mezinárodních letišť, provozovatelům provozoven stravovacích služeb a poskytovatelům zdravotních služeb dostatečná doba pro uzpůsobení svých činností podmínkám týkajícím se nové úpravy užívání tabákových výrobků v uvedených prostorech. S ohledem na předpokládaný značný rozsah investic již vynaložených v souvislosti s dosavadní právní úpravou, respektive s ohledem na významný rozsah stavebních úprav, které bude nutné v souvislosti s novou právní úpravou učinit, se jeví lhůta jednoho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona jako zcela přiměřená. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name