|

2013-042-05-015

15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení

Date2016-03-08
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b15201501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   011 < Page 012 > 013

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Stupčukovi. Nyní s přednostním právem pan předseda TOP 09 Miroslav Kalousek. Prosím, pane předsedo. Poslanec Miroslav Kalousek Ne, jsem se přihlásil s faktickou, protože chci jenom zareagovat na předřečníka. jsem se skutečně nad jeho pozměňujícím návrhem zamýšlel, protože jsem si to dlouho myslel taky a veřejně jsem tento názor podporoval. Proto pokládám za nutné krátce sdělit, proč jsem změnil názor. Když tenhle pozměňující návrh podpoříme, jakkoliv zní sympaticky, tak v obcích od dvou tisíc do deseti tisíc zlikvidujeme hospody, kde se dnes vaří, pije a kouří, protože každý, kdo tam dnes chodí jíst, pít a kouřit, tak si tam rychlé jídlo a přesune se přes ulici do nálevny, kde se nevaří, ale kde se kouří a pije. Takže v těch hospodách buď tímto opatřením zrušíme kuchyni, protože nebudou schopni konkurovat, anebo to zavřou úplně. Prostě podmínka, že by měly být rovné podmínky pro všechny, by měla být zachována. To znamená, buď to zakažme všude, nebo to nezakazujme nikde. Ale když to jedněm zakážeme a druhým nezakážeme, vytvoříme nerovnost, která bude naprosto nespravedlivě likvidovat určitý typ podnikání v tomto sektoru veřejného stravování. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji za tuto faktickou poznámku. S další faktickou poznámkou pan poslanec Štěpán Stupčuk. Prosím, pane poslanče. Poslanec Štěpán Stupčuk se nepovažuji za nějakého velkého znalce v oblasti jednotlivé komparace úprav této problematiky, ale chtěl bych jenom na svého předřečníka reagovat v tom smyslu, že jednak takováto úprava je obvyklá i v zahraničí. Není to nic, co by bylo zcela nevyzkoušené. Ale vyjdeme-li z nějakého liberálního pohledu, tak ten říká, že vždycky je lepší rozhodnutí ponechat na lidech. si myslím, že můj návrh směřuje k určité možnosti volby, proto bych ji preferoval nad tou svázaností státní regulace, byť tomu argumentu, který jste uvedl, rozumím. Protože samozřejmě v této sešněrovanosti se hledá ta cestička samozřejmě velice obtížně, ale pořád si myslím, že je lepší prostě ponechat nějaký určitý prostor na volné úvaze jak těch provozovatelů, tak těch konzumentů, než přicházet s plošným absolutním zákazem. Podobně tomu může samozřejmě být i u těch elektronických cigaret, protože pokud tam bude ta výjimka, tak my tím nepřímo zákonem vytvoříme komparativní výhodu pro producenty právě elektronických cigaret a samozřejmě producenti tradičních tabákových výrobků budou znevýhodněni právě novou právní úpravou. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Stupčukovi. Další řádně přihlášenou je paní poslankyně Helena Válková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Helena Válková Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, když posloucháme tu debatu, tak nám jistě neujde, že většina z nás, minimálně těch, kteří tady debatují, zájem na tom, abychom zákaz kouření v podobě, o které jsme na začátku hovořili, nezavedli. Táži se, jestli je to tím, že spíše mlčí ti, kteří byli pro absolutní zákaz kouření ve vnitřních prostorách zařízení společného stravování, či nikoliv. Jak víte, je tady ještě jeden sněmovní tisk 272, který tuhletu větičku obsahuje. A pro případ, že by se nepodařilo tento zákon zdárně v tom původně zamýšleném rozsahu dovést do konce, tak vždycky je možno se k němu vrátit. To jenom v úvodu na tuto eventualitu chci ještě jednou upozornit. Pak bych ráda upozornila na to, že zatím tady málokdo hovoří o tom, že zaměstnanci v restauračních zařízeních jsou velmi často nepřímo nuceni svou finanční situací k tomu, aby přijali práci, která je v současné době dobře, v Praze velmi dobře, mimo Prahu ale dobře oproti jiným zaměstnáním honorovaná, a strpěli i to, že budou vykonávat práci v podmínkách, které škodí jejich zdraví. Navštěvuji ráda restaurace, samozřejmě ne každý den, ale natolik často, abych znala tu situaci dost dobře, a vím, že naprostá většina z nich by přivítala zákaz kouření. Přivítali by ho i lidé, o kterých bychom řekli, že celkem ten zákaz kouření můžou vnímat jako určitou neutrální normu, bude, nebude. Jsou to lidé, kteří navštěvují třeba tady v Praze restaurace, použiji toho starého termínu nižší cenové kategorie, kteří říkají: když do restaurace přijdeme, většinou se tam kouří, musíme potom větrat své šatstvo, bylo by dobré zavést plošný zákaz kouření. Osobně nevěřím na oddělené stavební prostory, protože shodou okolností na Praze 2 jsme zasedali teď na schůzi našeho klubu Prahy 2 v zařízení, které takzvaně oddělené prostory, a samozřejmě při každém otevření dveří do nekuřácké části tam proudil silně zakouřený vzduch, takže za chvíli po našem příchodu jsme měli pocit, že sedíme v kuřácké části. A tak je to i v jiných restauracích. Takže si myslím, že jakmile tyto výjimky zavedeme, uděláme z nich pravidlo a budou součástí zákona, tak vlastně nemusíme schvalovat vůbec nic. to tedy takto vnímám, na rozdíl od druhé části zákona, která ohrožuje tu první protikuřáckou, a to je v podstatě částečně v původní verzi prohibiční ustanovení, které se týká konzumace alkoholu a kde si myslím, že ty pozměňující návrhy, například jak je přednesl kolega Benda na ústavněprávním výboru, v mnohém, když jsem potom o nich ex post přemýšlela, jsou natolik dobře zdůvodněné současnou situací třeba podávání alkoholu na plesech a podobně, že si myslím, že ten zákon bude pro veřejnost přijatelnější, rozhodně v pozměněné podobě pro něj ruku zvednu, resp. pro pozměňovací návrhy tohoto typu. Pochopitelně jako asi většinu z nás zaskočilo to - použiji termín, který napadl - komplexní přepracování původního návrhu, který jsme projednávali ve výborech, to bylo tedy v první fázi našeho jednání. Teď když se seznamuji s jednotlivými návrhy, tak zjišťuji, že jsou to vlastně návrhy, které zněly v podobné podobě na jednáních ústavněprávního výboru a zřejmě i jiných. Takže zas tak obrovská změna to není, jen to teď zní z Ministerstva zdravotnictví. V závěru svého vystoupení, nebyla jsem připravena, že budu vystupovat takhle komplexně, protože jsem myslela, že ta debata odezněla, budu se moct věnovat svému pozměňovacímu návrhu, aby byl zákaz kouření v zoologických zahradách nebo na nástupištích veřejné hromadné dopravy. Nebyla jsem na to připravena, ale v závěru mi dovolte, abych shrnula těch pár poznámek, doporučení, abychom se zamysleli, jestli chceme jít cestou, která se v zahraničí ne příliš osvědčila. Na Slovensku situaci znám a vím, že říkají: Nepřijímejte úpravu, jakou jsme přijali my, nám se to neosvědčilo. A jestli se budeme jako v minulosti mnohokrát schovávat za naši typickou českou vlastnost, že jsme kreativně schopni obejít cokoli kdykoli jakkoli proti komukoli, pokud k tomu budeme takto přistupovat, tak vlastně nemá cenu, abychom tady přijímali zákony, které chtějí stanovit nějaké plošné regulace. Doporučuji se spíše podívat na ty vyspělejší země, myslím z hlediska právní kultury, kde to funguje docela dobře. A sama jsem měla veliké pochybnosti, že třeba v Itálii nebo ve Španělsku tento zákaz bude dodržován. V obou zemích jsem byla několikrát, nesetkala jsem se s tím, že by dodržován nebyl. Nemluvím o disciplinovaných zemích skandinávského typu nebo Německu a Rakousku, tam víme, že disciplína je nade vše, a my jsme tomu relativně dosti vzdáleni. Ale právě ty jižněji situované země jsou nám v mnohém blízké i milé a myslím si, že tam ten příklad funguje. Slovensko myslím není příklad, kterým bychom se měli příliš v této oblasti inspirovat. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name