|

2013-042-05-015

15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení

Date2016-03-08
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b15201501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, my jsme se také s kolegou Josefem Uhlíkem zabývali možnými dopady tohoto zákona právě na regionální výstavy vín, regionální košty ovocných pálenek a také jsme došli k závěru, že je třeba v některých místech tvrdost tohoto zákona zmírnit, a proto jsme předložili společně několik pozměňovacích návrhů, které bych zde krátce uvedl. Jeden se týká zákazu i příležitostného prodeje ve škole a ve školském zařízení, protože je řada obcí a měst, malých městeček, kde nemají kulturní sál s výjimkou tělocvičny a podobně. Takže je třeba umožnit, aby i v některých obcích byly tradičně pořádány ve školním zařízení, konkrétně v tělocvičnách, příležitostné akce, například košty vín, košty pálenek a podobně. Jelikož úprava daná v ustanovení § 14 se dotýká pouze příležitostných akcí a je v rozsahu velmi limitována, není důvod ohrozit konání podobných akcí pro veřejnost a neumožnit ze zákona výjimku pro tuto oblast. Druhý pozměňovací návrh se týká § 11 a týká se hranice objemového etanolu, zvýšení ze 4 na 4,3. Vládní návrh podobně jako současná právní úprava omezuje prodej a podávání alkoholických nápojů na sportovních akcích. Nově je upřesněna výjimka pro alkoholické nápoje ze současné úpravy uvádějící výčepní pivo s extraktem původní mladiny do 10 hmotnostních procent na návrh uvádějící obsah etanolu. Tento pozměňovací návrh zvyšuje navrženou úroveň ze 4 % objemových etanolu na 4,3 % objemových etanolu, aby byla skutečně zahrnuta veškerá piva stejné stupňovitosti. Jedná se o desetistupňové pivo od všech výrobců. Důvodem pro úpravu je skutečnost, že původně navržený limit by jinak nepřípustně zasahoval do hospodářské soutěže na trhu alkoholických nápojů, protože jak známo, různí výrobci mají různý procentuální objem obsah etanolu. Česká republika se tak vyhne případným sporům v důsledku regulace, která by v daném trhu jinak působila diskriminačně, případně by ti prodejci nebo ti výrobci, kteří mají vyšší objem než 4 %, museli tu svou desítku šidit. Další pozměňovací návrh se týká § 14. Jedná se o příležitostní prodej na trhu, veřejně přístupné slavnosti, tradiční nápojové soutěži, kulturní a taneční akci, na veřejnosti přístupné akci atd., kde se navrhuje s ohledem na široký rozsah komunitních akcí rozšířit seznam akcí na příležitostný prodej na trzích obecně, se jedná o výroční, jednorázové či pravidelně se opakující trhy včetně trhů obecních, farmářských apod., jakož i na tradiční nápojové soutěže, jako jsou košty, výstavy vín, lihovin včetně ovocných pálenek, pivních soutěží apod. Vzhledem i k dlouhodobé tradici a rozmanitosti alkoholických nápojů včetně zmíněných ovocných pálenek, jako jsou slivovice, meruňkovice, třešňovice apod., je v rámci příležitostného prodeje ponechána i kategorie lihovin na zmíněných typech akcí. Podobně jako u pozměňovacích návrhů jsou srovnávána pravidla pro piva spadající do stejné stupňovitosti. Vzhledem k zaměření většiny veřejně přístupných slavností, tradičních nápojových soutěží, kulturních a tanečních akcí je povinnost předchozího nahlášení správci daně omezena pouze na trhy. To znamená, takové to velmi přísné opatření, které mělo svůj racionální základ, by se mělo vztahovat na prodej alkoholu na trzích, ale nikoliv na těchto příležitostných akcích, jako jsou košty vín, košty slivovice. Poslední pozměňovací návrh, který se týká této oblasti, je ještě takové to vymezení, komu není možné podat nebo prodat alkoholický nápoj, protože původní zdůvodnění nebo původní termín jsem nepovažoval za vhodný. Nepovažuji za vhodné zavést v novele zákona neurčitý termín prodej či podání alkoholického nápoje (osobě)zjevně ovlivněné alkoholem nebo jinou návykovou látku, ale vrátit se k ustálenému termínu "osobě, která je zjevně pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky a je ve stavu, v němž ohrožuje sebe nebo jinou osobu, majetek nebo veřejný pořádek". Posuzovat stav osob, které jsou zjevně ovlivněné alkoholem nebo jinou návykovou látkou, je velmi komplikované a neurčité. Je-li s některými kulturními akcemi, např. košty, spojena konzumace alkoholických nápojů a dojde-li ke konzumaci například sklenky vína jejím účastníkem, pak je zřejmé, že taková osoba je již pod vlivem alkoholu. Posuzování míry ovlivněnosti při přísném výkladu může působit komplikace například pořadatelům výstav vín a koštu slivovice. Je-li dán absolutní zákaz, neměl by pak prodejce takové osobě prodat či podat žádný další alkoholický nápoj, a to přesto, že daná osoba nepůsobí vůči sobě ani svému okolí nikterak rušivě. Navrhuji proto absolutní zákaz zmírnit podmínkou, která je uvedena mimo jiné například v § 18 u úpravy zákazu vstupu pro osobu, která je zjevně pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Tolik tedy k uvedení mých pozměňovacích návrhů a návrhů pana kolegy Jožky Uhlíka, ke kterým si dovolím se přihlásit v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name