2013-042-05-015
15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Ano, děkuji. Budeme o vašem návrhu hlasovat po ukončení obecné rozpravy. Nyní prosím dalšího přihlášeného, tím je pan poslanec Bendl, připraví se paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl
Hezký dobrý den, kolegyně a kolegové. Tak tedy ještě jednou zpravodajskou zprávu, ale v řádném vystoupení. Já také musím nejprve okomentovat vědomostní vybavení zástupců předkladatele, kteří na jednání výboru pro veřejnou správu neuměli odpovědět na základní otázky, například, abych použil něco, co zde ještě použito nebylo, jak s tímhle zákonem naloží hotelové školy, kde chcete zakázat nejenom prodávat - čemuž bych rozuměl, i když Středočeské vinařské (s důrazem)učiliště si přivydělává tím, že prodává víno. Na otázku, co s tím, nebyl nikdo vašich zástupců, pane ministře, schopen odpovědět. A to je nejenom prodávat, ale také podávat. Vy teď na mě kýváte, že to už tedy máte vyřešené. No takhle jednoduchou věc už jste měli mít vymyšlenou dávno. A měli na ty argumenty být připraveni vaši předkladatelé. Evidentně a zjevně nebyli. Já spíš mám pocit, protože se mi nechce věřit, jak vás znám, pane ministře, že to je z vašeho pera. Spíš bych věřil tomu, že to je pero pana ministra Dienstbiera, protože takhle militantní a nedomyšlený návrh, který nebere vůbec v potaz realitu toho, jak svět v České republice funguje, to je neuvěřitelné. Neuvěřitelné! Ten zákon zasahuje do podnikání v situaci a říká podnikatelům a organizátorům veřejných akcí, že jsou povinni zajistit a hlídat, zajistit zákaz kouření, a dokonce pod pokutou, kdyby se náhodou stalo, že přijde někdo podnapilý, což oni asi budou z křišťálové koule věštit, jestli někdo v takové situaci není. A dokonce v tom zákoně máte, že ti podnikatelé musí být věštci, protože v § 11 odst. 4 písm. c) - já to přečtu, jak to je - "zakazuje se prodávat anebo podávat alkoholické nápoje nebo umožnit jejich prodej či podání osobě, o níž lze důvodně předpokládat, že bude následně vykonávat činnost, při níž by mohla ohrozit zdraví lidí nebo poškodit majetek". Takže majitel té restaurace aby si prostě každého prohlédl a říkal: Odpovídáš tomu § 11 odst. 4 písm. c)? Neuděláš ty nějakou lumpárnu, když náhodou se tady něčeho napiješ? - Jak to chcete zařídit? To by mě tedy docela fakt zajímalo, jak jste na tenhle paragraf vůbec přišli. Pominu fakt, že v České republice, a to vy dobře víte, ubývá kuřáckých restaurací. Postupně se kultura stravování zbavuje kultury kouření. A děje se to, že spíš to kouření jde do těch barů, kde mimochodem to chcete zakázat také a vyhnat ty lidi z barů na těch sídlištích před ty paneláky, anebo to rovnou nechat zavřít. To bude možná nejlepší, před ty paneláky, aby stáli a diskutovali tam, protože jsem také slyšel spoustu lidí: To je super, my se tam seznámíme s někým, nakonec celá hospoda bude stejně venku, že jo? No a tam budou diskutovat. A starosta aby se zbláznil, až tam budou lidé: Tak to budeme muset zavřít, protože tady blbá Poslanecká sněmovna vymyslela zákon, který je prostě v praxi neaplikovatelný. A to přesto, že třeba ten dotyčný v tom baru bude mít oddělené místnosti. A kdybyste to chtěli a kdybyste byli rozumní, tak dopředu navrhnete, aby tam byly prostory, pokud je tam ten dotyčný má, prostory, že nemusí být s obsluhou, jako je tomu třeba na Slovensku. Ale ne! Vy rovnou na tvrďáka prostě, prosím vás, co se s tím budeme párat, vždyť my přece dobře víme, co ten národ potřebuje, to my jsme ti sociální inženýři. Kéž by tahle země měla už takové starosti, že bychom dneska museli řešit to, jestli má majitel restaurace předvídat, jestli ten, kdo přichází, už je podnapilý, a jestli náhodou, až bude odcházet, jestli se nedopustí nějakého majetkového činu nebo nebude chtít sobě nebo někomu jinému ublížit. Ten návrh zákona zasahuje do života obcí dílem tím, co už jsem říkal, vyhnat lidi z restaurací pokud možno před ty paneláky, anebo kdybych to parafrázoval i z hlediska obce. My jsme malá obec, máme tam malou restauraci, která se sotva drží, chodí tam víceméně štamgasti, nevaří se tam pravidelně, spíš takové ty hotovky jako ohřát párek a podobně nebo dát si utopence atd., a okolí, protože vždycky to tak v minulosti bývalo, že škola, kostel, hospoda, radnice jsou základ obce, tak je to v centru obcí. Ale vy říkáte, tak prosím vás, všichni ti kuřáci ať jdou diskutovat ven, ať tam ti psi štěkají, jak to jde. Ať tam to okolí je naštvané, protože ideální bude, když se ta hospoda úplně zavře, vždyť my už nepotřebujeme komunikovat, máme internet nebo si zavoláme telefonem. Tohle je všechno odtržené absolutně od reality. Nebo vy myslíte, tu diskusi jsem také zaznamenal, že když jste teď chtěli zakázat kouření i v předzahrádkách, což trochu popírá to, když někdo má předzahrádku otevřenou, venkovní, tam myslím ani nikdo, kdo by seděl u vedlejšího stolu, si nemůže příliš stěžovat na to, že ho obtěžuje kouř a podobně, tak teď už diskuse: tak 50 % té předzahrádky třeba. Tak tam bude chodit s nějakou šňůrou a bude říkat: tady těch 50 %, tady máte celku, to si přečtěte apod., to mi přijde tedy opravdu... A kdo to bude kontrolovat? Obec? Starosta přijde v té vesnici říkat tomu jedinému hospodskému, který ho tam ještě zachraňuje, často je to obecní majetek a jsou rádi, že vůbec někoho seženou po vesnici nebo v okolí, kdo by provozoval hospodu, tak tam bude ještě ty lidi všechny naštvávat? To chcete? Fakt to chcete? To navrhujete v tom zákonu! A já myslím, že to dobře není a je to opravdu mimo realitu. Zároveň obcím, a teď pominu velká města, i když Svaz měst a obcí vás na to významně upozorňoval, na jednu stranu říkáte v důvodové zprávě, že náklady spojené s tím, že se najde někdo, kdo, promiňte mi, udá někoho, že kouřil na zastávce, tam opravdu u nás na vesnici to jsou davy lidí, to byste viděli, kolik stovek lidí tam čeká na autobus, který stejně nepřijede, protože je jich stejně čím dál tím méně, tak někdo se najde, kdo zavolá na obec a řekne: prosím vás, přijeďte si pro něj, on tam kouřil. Protože jak jinak by se to asi dalo zjistit? Obec tedy zaplatí průvodní náklady, a bude-li potom oprávněný, přijde-li se na to, že ten dotyčný opravdu, a potvrdí se asi soudně nebo jak, že tedy byl ten člověk podnapilý nebo podobně, tak náklady obci nahradí ten, jehož se to týkalo. A vy říkáte, že obec na tom vůbec netratí, že to vymáhání bude jednoduché, a uvádíte, že pro obce jsou ty náklady bagatelní. Jsou-li bagatelní, pak myslím, že je zbytečné, abychom tyhle náklady přenášeli na malé obce, a může to klidně zaplatit Ministerstvo zdravotnictví. Ono to bude mnohem jednodušší. V tomto ohledu podám pozměňovací návrh. Elektronické cigarety. Někde jsem zachytil pana ministra zdravotnictví, který říkal, že škodlivost elektronických cigaret není tak velká, nebo je malá nebo něco v tomto smyslu. Já bych se chtěl zeptat, z čeho ministr zdravotnictví vychází. Podle mých informací neexistuje relevantní studie, která by říkala, že se je prokázáno, že je škodlivost elektronických cigaret prokázána. Ale tvrdí-li to ministr zdravotnictví, já nejsem odborník přes zdravotnictví, říkám, možná má pravdu, ale poprosil bych vás, pane ministře, zdali byste byl té ochoty a zveřejnil, na základě čeho tvrdíte, že elektronické cigarety jsou méně škodlivé, když podle mých informací nic takového prokázáno nebylo, a naopak řada kuřáků, kteří se snaží odnaučit kouřit, k tomu právě využívá elektronické cigarety, aby postupně se této závislosti zbavili. Proto také navrhuji, aby elektronické cigarety z toho zákona byly pokud možno vypuštěny. O těch 4,3 % etanolu, na čemž se tady v Poslanecké sněmovně shodneme asi napříč politickým spektrem, o to více mi není jasné, jak jste přišli na 4 %, pokud na to existuje nějaká relevantní odpověď. A myslím si, že když chcete zakázat pití, teď řeknu vína, grogu, případně svařeného vína i v divadlech či kinech, kdo z vás - předpokládám, že to je velká většina - chodí do divadla, tak vždycky o přestávce někdo si dá skleničku vody či nějakou limonádu nebo nějaký jiný nealkoholický nápoj, pokud řídí, a kdo neřídí, stihne si dát dvě deci bílého nebo červeného vína, protože to prostě k divadelní kultuře tak trochu patří. Co vás vede k tomu, co tak dramatického se děje, jaký alkoholismus je v těch divadlech či v průběhu divadelních přestávek nebo obecně, co se tam tak katastrofického děje, že to chcete zakázat? Ale možná desítku pivo, nakonec že byste s tím souhlasili, mně to přijde přitažené za vlasy. Proč tohle chcete zakazovat? Proč s tímhle vláda přichází jako s vládním návrhem zákona, to mi přijde opravdu nemoudré a hloupé. Co mně extrémně vadí, je, že nechcete - resp. takhle. V případě, že máme vybudovánu nějakou dopravní infrastrukturu - vlaková nádraží, autobusová nádraží -, tak tam doporučujete, aby ve vymezených prostorách pro kuřáky se dál kouřilo, nebo říkáte ano, můžete. V dopravě to je možné, ale v jiných oblastech to možné není. To je takové zase podivné selektování, kterému nerozumím, a proto navrhuji, aby se to týkalo... Má-li někdo prostě vyčleněn prostor pro kuřáky, je-li označen ten prostor, pak tím nikoho neohrožuji. Nekuřák tam nevstoupí, žádné děti se tam nedostanou, pokud budou rodiče jenom trochu zodpovědní, a nic nikoho nemůže ohrozit a myslím si, že to je konsenzuální pro všechny. Kéž by předkladatel, když psal tenhle návrh zákona, měl alespoň trošku rozumu. A k dětským akcím závěrem, protože bych mohl mluvit určitě ještě mnohem déle. Zástupce předkladatele paní náměstkyně, když jsme se bavili o kulturních aktivitách pro děti, tak ona říkala: to je přeci jasné, to už se pozná z nadpisu. Třeba takové hraní s kašpárkem je úplně jasně dětská záležitost. (Odmlka.)Nemusí být, přátelé! Vůbec nemusí být! (Pobavení.)Děkuji vám za pozornost.
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name