2013-042-05-009
9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 489/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jaroslava Klašku , aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . Prosím , máte slovo .
Poslanec Jaroslav Klaška
Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážení zástupci vlády , kolegyně a kolegové , dovolte mi , abych v zastoupení za zpravodajku výboru kolegyni Putnovou přednesl usnesení hospodářského výboru z 29 . schůze ze dne 12 . listopadu 2015 k vládnímu návrhu zákona , který se mění zákon č . 130 / 2002 Sb . , o podpoře výzkumu , experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů . Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka místopředsedy vlády pro vědu , výzkum a inovace Arnošta Marxe , zpravodajské zprávě poslankyně Anny Putnové a po obecné a podrobné rozpravě I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 489 ve znění předloženého vládního návrhu zákona ; II . zmocňuje zpravodajku výboru , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy , které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona ; III . pověřuje zpravodajku výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesla zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru ; IV . pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky . Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji zatím tři přihlášky . První je pan poslanec Pilný , připraví se pan poslanec Rais a po něm pan poslanec Zlatuška . Prosím , máte slovo .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo , paní předsedající . Já si myslím , že když už se otvírá tak důležitý zákon , jakým je zákon 130 , o podpoře vědy , výzkumu a inovací , tak že by bylo špatné , kdybychom se po dvou a půl letech , kdy se do tohoto sektoru dává stále více a více peněz a ty výsledky zdaleka nejsou uspokojivé , což lze prostě dokladovat , spokojili , že výsledkem vlastně práce úřadu , který byl tímhle pověřen , je pouhá harmonizace práva evropského s právem českým . Je předložen pozměňovací návrh , jehož jsem spoluautorem a který vznikl z iniciativy Svazu průmyslu a dopravy . Není to výstřel do tmy , je to práce týmu asi patnácti lidí po několika měsících . V té skupině byli zařazeni lidé z vysokých škol , z akademie , z Technologické agentury , z Grantové agentury atd . a výsledkem byl komplexní pozměňovací návrh , který není návrhem , který zásadně mění podmínky vědy , výzkumu a inovací , to je určitě věc další diskuse , ale přece jenom v něm přináší velký pokrok zejména ve třech oblastech . První oblastí je otevření nové možnosti spolufinancování komerční a státní správy , to znamená kombinace komerčních a veřejných peněz . To je důležitá věc , po které samozřejmě komerční sféra velmi volá , a také by určitě zvýšila podíl peněz , které v této sféře jdou do oblasti vědy , výzkumu a inovací . Druhý pilíř je změna financování . Je tam navrhováno několik úprav , například zálohové financování , aby nedocházelo k tomu , že některé projekty , které nemají výsledky , jaké původně jejich autoři plánovali , tak aby ty peníze nemusely být vraceny . A konečně třetím pilířem je registr výzkumných organizací , který má dvě funkce . První funkce je taková , aby bylo jasně definováno , co je a co není výzkumná organizace , a nemusely se potom eventuálně vracet veřejné nebo evropské peníze , které vyplývají z toho , že byly přiděleny organizaci , která takový charakter nemá . Další funkce tohoto registru by měla být funkce informační , to znamená , z toho registru by bylo možno dovodit , co vlastně výzkumná organizace dělá , protože o ty informace má zájem komerční sféra . To je důvod , proč byl předložen tento komplexní pozměňovací návrh , který v systému je uveden - já se k němu přihlásím potom v podrobné rozpravě - pod číslem 3582 . Poté co byl předložen tento pozměňovací návrh , jak tady zmínil pan místopředseda vlády , probíhaly konzultace mezi autory tohoto návrhu a úřadem pana místopředsedy . Tyto konzultace vedly k tomu , že některé paragrafy zákona byly upraveny , ale nicméně nedošlo ke shodě na všem , jak tady bylo již panem místopředsedou signalizováno . Tento návrh byl rozeslán všem subjektům v Poslanecké sněmovně a byl s nimi konzultován a probrán . Z toho důvodu budeme jako předkladatelé pozměňovacího návrhu trvat na tom , nebo vás požádáme o to , aby byl tento pozměňovací návrh přijat tak , jak byl předložen , a já se k němu potom v podrobné rozpravě přihlásím . (V sále panuje rušivý hluk.) Dalším pozměňovacím návrhem , který řeší situaci , kdy by došlo k tomu , že pozměňovací návrh v plné šíři přijat nebude , je pozměňovací návrh , který řeší jen registr výzkumných organizací , který je v systému pod číslem 3857 , a já se k němu potom také přihlásím . Je to pouze alternativa k tomuto pozměňovacímu návrhu v případě , že by nebyl přijat komplexně . Postup , který tady navrhoval pan místopředseda vlády , to znamená postup , který vede k jakémusi sjednocení vědy , výzkumu a inovací pod jedno ministerstvo , je určitě něco , co je možno označit za postup správným směrem . Ale není možné ho řešit parciálně , tzn . tak , že se pod případné ministerstvo , které by mělo vzniknout už příští rok , zařadí jenom organizace , jako je Technologická agentura a Grantová agentura , protože tím se nestane nic jiného , než že tyto agentury přejdou pod služební zákon a budou se jím řídit a stanou se z nich agentury úřední , ne tedy agentury , které by skutečně měly řídit vědu , výzkum a inovace .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name