9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 489/ - druhé čtení
Místopředseda vlády ČR Pavel BělobrádekDěkujipanípředsedající.Kolegyně,kolegové,dámyapánové,jsmevedruhémčtení,takžekrátcepřipomenu,copřinášínovelazákona130/2002Sb.,opodpořevýzkumu,experimentálníhovývojeainovací.Předkládanánovelabylazpracovánavreakcinanovéevropsképředpisyustanovujícíposkytováníveřejnépodpory.Tytopředpisyvstoupilyvplatnost1.července2014avneslydopravidelveřejnépodporyřaduzměnkolidujícíchsestávajícímzněnímzákonaopodpořevýzkumuavývoje.Změnilasepředevšímjižzažitázákladníterminologie,cožvpraxivedloktomu,žesevevztahuknovýmevropskýmpředpisůmmnožilynejasnostiarozdílnénázorynainterpretacizákona.Sílilaurčitáprávníavýkladovánejistota,včetněnejistoty,zdaněkteráustanovenízákonanejsoudefactozneplatněnaodlišnýmipřímopoužitelnýmiustanoveníminařízeníKomise.Vpředmětnémnávrhuzákonajsmeprotopřistoupiliksjednoceníaadaptacivnitrostátníevropskélegislativy.Nejednásetedyvpravémslovasmysluotechnickounovelu,aleonoveluharmonizační,jížchcemezabránitpřípadnýmkolizímzhlediskaprincipupříméhoúčinkupoužitelnostiprávaEvropskéunie.Vnávaznostinatentonávrhjižpřipravujemezcelanovýzákonsezaměřenímnakomplexnějšíkoncepčnízměnyvoblastipodporyvýzkumu,vývojeainovací.Tenbyměl,mimojiné,zavéstidalšínástrojeakategoriepodpory,kteréEvropskákomisepovažujezaslučitelnéspravidlyvnitřníhotrhuaježdosudvnašívnitrostátnílegislativěnejsouzakotveny.Výborprovědu,vzdělávání,kulturu,mládežatělovýchovujakogarančníahospodářskývýbordoporučujenávrhzákonaschválitvezněnípředloženémvládou.VrámcioboubylrovněžširocediskutovánkomplexnípozměňovacínávrhposlancůPilného,Putnové,RaiseaZlatušky.Protožemámpoměrnějasnouaucelenoupředstavu,jakýmsměrembyseměladobudoucnaubíratpodporavýzkumu,experimentálníhovývojeainovacívČeskérepublice,kterásesněkterýmizáměrypůvodníhokomplexníhopozměňovacíhonávrhuposlancePilnéhoadalšíchrozchází,považovaljsemzavhodnéiniciovatještěvprosinci2015jednáníukulatéhostolu,kdesesoučasnáibudoucíprávníúpravapodporyvýzkumu,vývojeainovacídiskutovalavširšíchsouvislostechzaúčastipředstavitelůširokéhospektrarelevantníchsubjektů.Následněsevlednu2016uskutečniloužšípracovníjednáníspředkladatelipozměňovacíhonávrhu,naněmžjižbylapodrobnědebatovánajednotliváustanovenípozměňovacíhonávrhu.Mohususpokojenímkonstatovat,ževýsledkemtěchtojednání,jakožiněkterýchdalšíchdílčíchkonzultacíjepředloženítakovéhomodifikovanéhotextupozměňovacíhonávrhu,kdevevětšiněbodůpanujemezinámishoda.Jakopříkladbychuvedlzavedeníněkterýchnovýchnástrojůpodporypřijetíopatřeníkesníženíadministrativnízátěžeaodstraněníněkterýchdrobnýchnejednoznačnostívzákoně.Naopaknadáletrvámnaprincipunegativníhostanoviskaktěmbodůmnávrhu,kterésměřujíkrozšířenípůsobnostiagentur,předevšímTechnologickéagenturyČeskérepubliky,respektivezavedenínovýchkategoriípodpory,napříkladstudieproveditelnosti,bezjakékolivseriózníanalýzy,cožpovažujizaohroženíhospodárnéhonakládánísfinančnímiprostředkystátuvdanéoblasti.Nadálesedomnívám,žepodporavýzkumu,vývojeainovacíjepřílišsložitoumateriínato,abysezásadněakomplexněupravovalaposlaneckýmipozměňovacíminávrhyknovelezákona,kterámápouzeharmonizačnícharaktersevropskýmipředpisy.Nadruhoustranujetřebauvést,žesespředkladatelipozměňovacíhonávrhuevidentněshodnunatom,žestávajícísystémpotřebujemenaprostonutnězměnit.Protojseminiciovalzmíněnájednání,kterávedlakdosaženípodleméhonázoruoboustranněpřijatelnéhokompromisu.Pokudjenutnostzměnyprávníúpravyvýzkumu,vývojeainovacípociťovánauvnitřkoaliceiopozice,pevněvěřím,žebudevrámciotevřenédiskuze,kterouivtomtopřípaděpřirozeněnabízím,nalezenavůletaképřipravovanýnovýzákonpřijmoutaschválit.Dámyapánové,děkujivámzapozornost.