|

2013-036-03-212

212. Ústní interpelace

Date2015-11-26
Meeting2013/036
Agenda Item2013/036/212
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/bqbs/b10521201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   020 < Page 021 > 022

Ministr kultury ČR Daniel Herman To jsou právě otázky těch dvou stupňů registrace. Druhý stupeň, kterému se těší církve a náboženské společnosti etablované v České republice, ten vychází z určité praxe, která zde je. Některé tady působí staletí, některé tady působí desetiletí, jejich učení je známé, a to jsou ty, které mají právo participovat nějakým způsobem na životě společnosti, jak jsem řekl. Ty, které nesplňují tyto předpoklady, nemají právo tento druhý stupeň registrace obdržet, pouze je konstatováno, že na území České republiky působí, aniž mají jakékoli právo vstupovat do jakýchkoli právních vztahů. To znamená, pouze se konstatuje, že zde tato skupina působí, ale nemá žádná zvláštní práva. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi kultury za jeho odpověď a nyní se ke slovu dostává pan poslanec Karel Rais, který bude interpelovat pana ministra spravedlnosti Roberta Pelikána ve věci eJustice, stavu a perspektivy. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel Rais Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, pánové ministři. Jsem rád, že jsem byl vylosován relativně později a že jsem slyšel část interpelace poslankyně Nytrové na pana ministra Roberta Pelikána i jeho odpověď ve věci živelné digitalizace soudů a justice. Netušil jsem, že je to tak dramatické, a domnívám se, že zavedením skutečně eJustice v tom klasické vydání, nikoli to, že budu mít 50 informačních systémů, které nejsou schopny se domluvit, a budeme muset potom chodit přes podatelny, tak si myslím, že zavedením eJustice by se výrazně zefektivnily a zrychlily opakující se úkony a taky by se zabránilo častému nešvaru, který spočívá v tom, že v podstatě spisy se podobají dost často trhacím kalendářům, protože se prostě ztrácejí některé materiály. Jestli je to z toho důvodu, že někteří soudci a státní zástupci zneužívají razítko se lvíčkem ve svůj prospěch, to nevím samozřejmě, ale v každém případě by takovýto předmět podnikání v uvozovkách jim byl tímto způsobem odebrán. Na druhou stranu vím, že je potřeba tyto změny v informačních systémech udělat rychle a že to je mimořádně obtížný úkol. Nakonec Machiavelli ve svém Vladaři, v knize, která by měla být téměř povinná četba tady pro poslance, on hovoří o tom, že když se změna nepovede, tak nepřítel v uvozovkách je jasný, když se to povede, tak všichni na toho ministra zapomenou, protože každý to bude brát jako svůj úspěch, když budu parafrázovat trochu Machiavelliho. Moje dotazy, abych zbytečně nevykládal. zajímá skutečně současný stav nebo trošku podrobněji, kdyby pan ministr pohovořil o rozvoji eJustice v rámci Ministerstva spravedlnosti (upozornění na čas)a jaké jsou jeho záměry pro rozvoj eJustice v nejbližších dvou letech, tj. do konce volebního období. Děkuji vám. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci a poprosím pana ministra spravedlnosti. Prosím, pane ministře. Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Stav je ve skutečnosti ještě horší, než co jsem tady stihl popsat předtím, protože nejenom že máme spoustu nepropojených systémů, ale navíc ještě je problém v tom, že ty systémy jsou v rukou společností, které nám je kdysi vytvořily. To znamená, že jednak se nám nechce ty systémy dále rozvíjet, protože víme, že tohle prostě není perspektivní cesta, a jednak i když někde je musíme nějakým způsobem upravit, tak jsme v podstatě v kleštích, protože ta společnost je jediná, kdo je toho schopen, protože drží práva k systému a může si více či méně diktovat cenu. Od doby, co jsem tam přišel, tak si ji nediktuje a dost tvrdě s nimi smlouváme, ale pořád se necítím být v situaci vůbec komfortní. Výsledkem také je, že často nemáme ani dobrý přístup k datům, která jsou v těch systémech, takže například když chci nějakou neobvyklou statistiku, a to se mi stává, z okresních soudů, tak se musíme obracet na společnost, která nám spravuje tyhle systémy, a platit si za každý takový dotaz, což je pro nepřijatelné. Z tohoto důvodu celý projekt eJustice považuji za absolutní prioritu našeho ministerstva. Je to něco, co tu mělo být dávno. Výhod, které nás doufám čekají, pokud se nám to podaří, je tolik, že je tady všechny ani nestihnu vyjmenovat. A vlastně možná zmíním jenom jednu, která je podle strašně podstatná, a to je, že elektronický spis jako základ eJustice a propojení všech systémů umožní, aby se na jednom spise pracovalo na více místech najednou. to vždycky uvádím na příkladu, který je obzvláště paradoxní, kdy mám vazebně stíhaného někoho a on si podá stížnost do rozhodnutí o vazbě. Protože v tu chvíli o stížnosti rozhoduje nadřízený soud a ten k tomu rozhodování potřebuje spis, takže spis odputuje na nadřízený soud a paradoxně samotné trestní stíhání nemůže pokročit nikam dál, dokud není rozhodnuto o jeho stížnosti. Takže on si dával stížnost, protože nechce být omezen na své osobní svobodě, ale vlastně tím riskuje, že si to omezení jenom prodlouží o nějaký čas. Ve světě elektronického spisu žádný takový problém nevzniká, protože konečně bude možné, aby se pracovalo paralelně na více místech na jedné věci, konečně bude možné, aby skutečně i různé kontrolní činnosti, dohledové činnosti atd. probíhaly online a aby se člověk nemusel rozmýšlet, jestli tam kontrolu provede, protože , že to znamená, že zbaví ty lidi spisu na nějakou dobu a oni nebudou moci dále pracovat. Jak jsme pokročili? Vzhledem k tomu, že systém musí být jednotný, tak architektura je jednoduchá. Někde dole stojí jednotné datové úložiště, nebo bude snad jednotné datové úložiště, vedle něj jednotná databáze a na to potom budou na nějaké společné platformě programovány jednotlivé aplikační vrstvy pro jednotlivé úřady a typy agend. V tuto chvíli soutěžíme, nebo připravujeme soutěž na datové úložiště a databázi a zároveň jsme se pustili do projektových prací pro první z aplikací a to je oblast státních zastupitelství. To jsme si zvolili proto, že to je trochu jednodušší terén. Funguje to tak, že naše IT samo připravuje tu architekturu. To je obrovská změna. to nebude, že budeme závislí na nějaké firmě. My sami si vymyslíme, jak to vypadat, a firmy nám jenom naprogramují to, co my jim řekneme, ty kostičky, které my jim řekneme, a to ještě tedy ideálně tak, že to bude více firem. Každá bude dělat nějakou kostičku. Čili plnou kontrolu do budoucna nad tím, a tedy i nad rozvojem, budeme mít my. Takže v tuto chvíli ve spolupráci se státními zastupitelstvími vlastně si rozpracováváme návrh, architekturu, jak to u státních zastupitelství vypadat, a pevně věřím, že v průběhu příštího roku bychom to měli na státních zastupitelstvích dovést do fáze pilotního a pak snad i ostrého provozu. Jakmile se nám to osvědčí na státních zastupitelstvích, tak kde v tu chvíli vypneme analog, vypneme papír a přejdeme do elektronické formy, tak se pustíme do téhož na soudech, začneme zřejmě správním soudnictvím - zase je to jednodušší agenda, méně členitá - a takhle v průběhu asi tak dalších dvou let bychom měli elektronizovat celou justici. Držte nám palce.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name